Koeajettu uusi 1.3 CDTi ETC5 Cosmo, autolla ajettu koeajohetkellä noin 2500km ja oma ajomäärä koejon aikana noin 70km. Auto on ensimmäinen ko. voimalinjalla maahan tuotu ja se on ollut lehdistöautona, eli ko. autosta tullee koeajoja ulos myös kotimaisten lehtien toimesta lähiaikoina. Tässä kuitenkin esimakua:
Auto oli kattavasti varusteltu ja sisälsi seuraavat paketit Cosmo varusteiden lisäksi:
- Cosmo Premiun paketti sis. IntelliLink -multimedia, 7 tuuman kosketusvärinäyttö, Lämmitettävä tuulilasi, Pysäköintitutkat eteen ja taakse, Tummennetut takaikkunat
- Opel EYE -etukamera, kuljettajan avustinpaketti sis. Kaukovaloautomatiikka, Automaattisesti himmentyvä sisätaustapeili, Etäisyydentunnistin edellä ajavaan, Liikennemerkkien tunnistinjärjestelmä, Opel Eye -kamera kaistavahdilla, Törmäysvaroitin
- Edistyksellinen pysäköintiavustin ja katvealueen varoitin
- Peruutuskamera taakse
- Sähkötoiminen kattoluukku, lasia
- Tavaratilan kaksoislattia
- Metalliväri
- 17" kevytmetallivanteet, sisältää Sport -alustan
- OPC kori- ja sisätilapaketit sisältäen mm. OPC ratin, koristuksia, helmat
Ensimmäiset tunnelmat sisään istuessa olivat positiiviset. Hintaluokka huomioiden materiaalit vaikuttivat laadukkailta, ja sielläkin missä ns. kovamuovia oli se ei välttämättä näyttänyt siltä. Runsaat toiminnalliseja ulkonäkö varusteet ja kilkkeet nostivat tunnelmaa entisestään. Istuimet olivat mukavat, ja penkin kun malttaa olla säätämättä ihan lattian rajaan niin tällainen 179cm mutta hieman pitkäjalkainen sai myös reisituen aikaiseksi. Tämä ei yleensä onnistu autoissa, missä erillistä säätöä penkin etureunalle ei ole. Penkien materiaali vaikutti laadukkaalta ja kestävältä. Ainut piene moite penkeistä vähäisestä sivuttaistuesta, joka joko on tai ei ole puute omasta ajotavasta ja käytetyistä mutkanopeuksista riippuen.
Ergonomia on toimiva, ajoasennosta saa hyvän ja kaikki napit ovat kohdillaan, joskin kaipailin keskikyynärnojaa, jota ei ole saatavilla. Myöskin 7" ruutu on liian alhaalla, ja esim peruutettaessa kameran ja taustapeilin seuraaminen vaatii liian suurta katseen siirtämistä. Ruutu voisi olla hyvinkin tuuletussuuttimien paikalla ja ne jossain muualla, mutta ei. Myös peruutuskamera on sijoitettu todella alas eli puskuriin rekisterivalon paikalle, josta syytä kameran kuva oli hieman vääristynyt ja staattiset viivat osoittivat aavistuksen ylös. Tuota kameraa vois kenties itse hieman säätää.... Kameran kuva itsessään oli selkeä. Koska autossa on 7" kosketusnäyttö, olisi luontevaa tarjota siihen myös lisävarusteista navigaattoria. Nyt eivät ainakaan tarjoa, ja en tiedä saako tätä muillakaan markkina-alueilla.
Varusteiden toimivuudesta voisi mainita sen verran, valot vaikuttivat asiallisilta mutta ihan pimeässä en päässyt niitä testaamaan. Katvealueenvaroitin toimi todella hienosti ja selkeästi ja kattoluukku tuo mukavasti valoa ja avattuna leikatun ruohon tuoksun myös auton sisään.
Varusteista arvosana 10-, laaatuvaikutelmasta 9- ja ergonomiasta 8+.
Auton tyhjäkäyntiääni on dieseliksi melko sivistynyt ja kohtuullisen hyvin eristetty ulkoakin, ei nakuta ja niin pahasti kuin Fiat 500:n Multijet tai paaaaljon kalliimman BMW:n 2-litrainen diesel. Moottorin ääni kuuluu sisällekin mutta ei ollenkaan häiritsevästi. Vaimon mielestä se kuulosti hieman jopa urheiluautolta, ja täytyy myöntää että kiihdytettäessä sisään kuuluva "tumma mörinä" oli aika hauska ja erilainen verrattuna moniin muihin dieseleihin.
Voimaa moottorissa tuntui olevan sopivasti (95hp), ja persdynon mukaan suorituskyky ja kiihtyvyys taajamassa ja matalilla maantienopeuksilla oli samaa luokkaa kuin tuon meidän 163hp Peugeot 5008:n. Yli 100:ssa kiihtyvyys toki laimenee, mutta ohittaminen oli edelleen vaivatonta.
Suurin kysymysmerkki ja kiinnostuksen kohde oli tuo uusi ECT5 robottilaatikko. Epäilykset ja ennakkoluulot olivat kovat, ja ensimmäisen kerran liikkeelle lähdettäessä luulin jo pelkojeni toteutuneen. Vaihto 1:ltä kakkoselle tuli yllättäen, ja vaihtotapahtuma oli mielestäni hidas ja töksähtävä. Sen sijaan vaihto kolmoselle oli juo huomattavan sivistynyt, ja normikiihdytyksessä seuraavat vaihdot eivät enää aiheuttaneet minkäänlaista nyökkyilyä, vaikka vaihdon toki huomasi. Tasaisella nopeudella ajettaessa vaihtotapahtumaa ei huomaa käytännössä ollenkaan.
Onneksi tuo vaihto 1:ltä 2:lle tapahtuu vain paikaltaan lähtiessä, joten normiajossa - ellei joudu pysähtyä kokonaan - sitä ei tapahdu koska hitaat risteyksetkin mennään kakkosella tai jopa kolmosella. Laatikon ja moottorin yhteispeli toimii hyvin, ja ilmeisen onnistuneen ohjelmoinnin ansiosta normikiihdytyksessä käytetään moottorin vääntöominaisuuksia hienosti hyväksi, eli laatikko ei vaihda pienemmälle vaan monesti lähti esim. 3 vaihteella hienosti kiihdyttämään aina 1250-1300 kierroksesta alkaen. Näin se dieseleissä pitääkin olla vaan ei vaan monesti vieläkään ole, ainakaan näissä pienemmissä autoissa. Kick-down oli tarvittaessa nopeahko, ja sekä nopeudessa että tuntumassa vastaa hyvin perus momentinmuunninlaatikon toimintaa, pl. ehkä nämä ZF:n ja Aisinin uudemmat 8-loviset jotka lienevät tässä parempia.
Mielestäni ECT5:n ainakin tämän moottorin yhteydessä täysin toimiva paketti ja paras robottilaatikko, jota olen kokeillut. Ja olen siis kokeillut kaikkia, paitsi ihan uusimpia versioita PSA:n vastaavasta (joka löytyy esim. Citroen Cactuksesta). Siitä huolimatta se ei edelleenkään ole mehumaijan tai kaksoiskytkinlaatikon veroinen, mutta en tätä odottanutkaan. Tästä ei siis tule dealbreakeria itselle tai vaimolle, joka muutama vuosi sitten hylkäsi mm. roboteilla varustetut Honda Jazzin, Peugeot 308:n ja Citroen Grand Picasson, vaikka itse olisin näistäkin kaksi viimeistä ehkä huolinutkin. Laatikolle arvosana 8+ ja moottorille 9,5.
Autoa on kehuttu kohtuu hiljaiseksi, ja moottorin sekä myös alustan äänien osalta voin sen allekirjoittaa. Moottori siis murisee mukavasti mutta ei häiritse ja alustasta ei kuulu ylimääräisiä kolahduksia vaan auto menee kuoppien ja saumojen yli melko sivistyneesti verrattuna moneen muuhun saman kokoluokan kulkineeseen. Sen sijaan lisävarusteiset 17" vanteet renkaineen meluavat jonkin verran, ja ovat monen muun nykyaoton tapaaan se suurin melunlähde. Melua oli vähemmän kuin meidän Fiat 500:ssa, joka on meluisa auto millä tahansa mittarilla, mutta enemmän kuin 5008:ssa, joka taas on kokoluokkansa hiljaisimmasta päästä. En huomannut tsekata rengasprofiilia, mutta veikkaan niiden olleen 215 tai 225/45. Todennäköisesti 16" tai jopa 15" vanteilla melu laskee selvästi, mutta itse silti päätyisin 17" vanteisiin ulkonäkö- ja ajettavuussyistä. Melun kokonaisarvosana näillä kumeilla 7,5.
Tuosta päästään sujuvasti ajettavuuteen, joka oli positiivisin yllätys. 17" vanteiden mukana tullut urheilualusta (myyjän mukaan ainakin jäykemmät jouset, muusta ei tietoa) toimi tosi hienosti. Epätasaisuudet toki tuntuivat rengasprofiilista ja alustasta johtuen, mutta missän vaiheessa auto ei paukutellut käsille tai että tien epätasaisuudet tuntuisivat liian epämukavina ja terävinä sisälle. Alustaan on saatu rakennettua juuri riittävä määrä pintapehmeyttä jäykkyyden silti kärsimättä. Kuorman auto tuntui kantavan hyvin (2 aik. + 2 lasta), ohjaus oli tarkka ja tunnokkaampi kuin mitä Opeleissa yleensä, ja auto ei kallistellut mutkissa nimeksikään. Auto oli yksinkertaisesti hauska ajettava kun mutkissa sai painaa kaasua ja auto meni kuin kiskoilla moottorin vetäessä saman aikaisesti väkevästi. Alustasta ja ajettevuudesta 9+. Vertailun vuoksi omasta mielestäni Fiesta on toki vieläkin vähän parempi (mikä ei ole Fordin kohdalla yllätys), mutta vastavasti Polo ei ole läheskään yhtä hyvä ja hauska ajaa.
Tilojen takia tällaista autoa ei osteta, mutta niistä sen verran että takaluukkuun mahtuu keskikokoinen koira, lapset mahtuvat takapenkille ja edessä ei ahista kuskia tai apukuskia mikään. Tämä puoli siis on paketissa. Ei pisteitä koska ei ole vertailukohtaa ja koska tiloilla ei ole sen jälkeen merkitystä kun nuo mainitut ehdot täyttyivät.
Suurin miinus autossa oli takaluukun kaameat rämähdykset suljettaessa, jonka lisäksi myös ovien aukominen ja sulkeminen oli ikävän kuuloista puuhaa. Jo pelkästään ovien lukot kolahtelivat ikävän peltisesti ja muovisesti (yhtäaikaa, jos mahdollista) ovia lukittaessa. Asia johtunee todennäköisesti vaimennusmateriaalien puutteesta ovien sisältä, joka on tosin tarvittaessa helppo korjata ainakin takaluukun osalta. Silti ikävä kauneusvirhe muuten hyvässä kokonaisuudessa.
Tuossapa tuota. Tosi positiivinen fiilis jäi, ja nyt on sitten vaimosta kiinni tuleeko tuollainen hankintaan vain joku muu, vai ei mikään.