https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

On Mersuissakin joskus ongelmia. Kysymyksiä ja vastauksia

Kettu

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Täällä on varmasti jo jokunen Mersu-tietäjäkin, joten ajattelinpa kysäistä.
Samalla ajattelin, että tästä vakioketju tähtikeulojen ongelmiin.
Jos meni pieleen, niin ampukaa, mutta säästäkää kauniit kasvoni.

Kyseessä ei ole oma kulkine, vaan peli on minulla "hoidossa".
C-sarjan vehje, ja toinen kaukosäädin ei avaa lukituksia, mutta lukitsee.
Pääseehän autoon sillä pikkuavaimella, joka on siinä kaukosäätimessä, mutta turhaa räpellystä, jos kaukosäätimen saa toimimaan.
Onko joku helppo koodausjuttu? Pari käynnistystä samalla kun nykii vilkun viikseä rytmikkäästi radiomusiikin tahdissa
ja joka kolmannella nykäisyllä jarrupolkimen painallus?
 
Kettu sanoi:
Täällä on varmasti jo jokunen Mersu-tietäjäkin, joten ajattelinpa kysäistä.
Samalla ajattelin, että tästä vakioketju tähtikeulojen ongelmiin.
Jos meni pieleen, niin ampukaa, mutta säästäkää kauniit kasvoni.

Kyseessä ei ole oma kulkine, vaan peli on minulla "hoidossa".
C-sarjan vehje, ja toinen kaukosäädin ei avaa lukituksia, mutta lukitsee.
Pääseehän autoon sillä pikkuavaimella, joka on siinä kaukosäätimessä, mutta turhaa räpellystä, jos kaukosäätimen saa toimimaan.
Onko joku helppo koodausjuttu? Pari käynnistystä samalla kun nykii vilkun viikseä rytmikkäästi radiomusiikin tahdissa
ja joka kolmannella nykäisyllä jarrupolkimen painallus?

Saattaisi helpottaa vastauksen saamista, jos hieman tarkemmin speksaisit kyseisen kulkineen (vuosi)mallia. Onko kaukosäädin patterilla / akulla? Onko patterin vaihtoa kokeiltu?
 
^Tarkkoja tietoja antaisin, jos niitä olisi. Pahoitteluni, että en siihen kykene.
Kuten kirjoitin, on auto "hoidossa" pari viikkoa.
En osaa muuta sanoa, kuin että korkeintaan pari vuotta vanha C 220 CDI.
Kaukosäätimestä osaan sanoa vielä vähemmän.
En myöskään ole pattereita/akkua tarkistanut, mutta tuntuu se kaukosäädin muuten toimivan,
siis lukitsee, joten en usko akussa/patterissa olevan vikaa.
 
Kettu sanoi:
^Tarkkoja tietoja antaisin, jos niitä olisi. Pahoitteluni, että en siihen kykene.
Kuten kirjoitin, on auto "hoidossa" pari viikkoa.
En osaa muuta sanoa, kuin että korkeintaan pari vuotta vanha C 220 CDI.
Kaukosäätimestä osaan sanoa vielä vähemmän.
En myöskään ole pattereita/akkua tarkistanut, mutta tuntuu se kaukosäädin muuten toimivan,
siis lukitsee, joten en usko akussa/patterissa olevan vikaa.

Esim. E90:ssä avaimessa on akku, joka tyhjetessään/heiketessään toimii siten, että ovet aukeavat, mutta eivät mene lukkoon. Tietysti, jos akku menee totaalisen tyhjäksi, sitten ei tapahdu enää mitään.

Mutta voihan se olla lähettimessäkin vikaa. Paritusongelmalta tuo ei kuulosta, jos kerta lukitus toimii.
 
Tässäpä kysymys Mersu-asiantuntijoille:

Auto on MB B200 vm. 2012. Moottori 1,6 l bensa turbolla, 116 KW. Malli W246.

Kun auto seisoo lämpimään vuodenaikaan (lämpötila yli +10 C) yli kuusi tuntia, kuuluu moottorin käynnistämisen yhteydessä pärähdys, joka tuo mieleen VW:n surullisenkuuluisan TSI -bensaturbon ääntelyt. Kylmällä keilillä pärähdystä ei esiinny, eli kyseessä on todennäköisesti jokin paikka, josta öljyt pääsevät lämpiminä karkuun ja käynnistettäessä starttiääni on sangen krouvi.

Takuuseen on vaihdettu jakoketjun kiristin sekä jotakin hilppeitä hydraulisesti säätyville nokka-akseleille. Edellä mainituista korjaustoimenpiteistä huolimatta ongelma ei ole poistunut. Vehon asiantuntijan viimeisin väite on, että kyseinen pärähdys kuuluu kyseisen moottorin ominaisuuksiin.

Uskokoon ken tahtoo edellisen väittämän; onko täällä kenelläkään tietoa tai ainakin valistunutta veikkausta äänen aiheuttajaksi? Takuuta on jäljellä vielä ja haluaisin tämän asian kuntoon ennen takuun päättymistä.

 
MJ sanoi:
...josta öljyt pääsevät lämpiminä karkuun ja käynnistettäessä starttiääni on sangen krouvi.

Ei toki ole moisesta tietoa/kokemusta ja omani W246 on dieselillä.

Nämä nykyiset öljyt kun on kuin vettä niin analyysi varsin realistisen kuuloinen, siis öljyä puuttuu jostain - ko koneessa hydraulisen välystentasaimet - niitä ei vaihdettu?

MJ sanoi:
Takuuta on jäljellä vielä ja haluaisin tämän asian kuntoon ennen takuun päättymistä.

Ei kun kuulostelemaan vastaavaa autoa jonnekin ja toteamaan että onko sama ominaisuus siinäkin.
Ja kun ongelmasta reklamoitu takuun aikana niin järjen mukaan sen pitäisi riittää vaikka takuuaika umpeutuu.
 
Tässä nopean googlauksen tulos:

Vaikea tietty ottaa kantaa kun ei ole kuullut minkälainen ääni on...
 
Kiitoksia videoklipistä.

Kyseessä on tosin selkeästi moottorista startin yhteydessä lähtevä pärähdys joka kestää muutamia sekunteja lämpimän kelin kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Yritän laittaa asiasta tänne jossakin vaiheessa videoklipin, mistä asia ilmenee tarkemmin.
 
En tiedä onko tämä nyt varsinainen ongelma, mutta kysymys ainakin.

Harrastaako Mercedes auton varusteluita maanosien mukaan ja onko tämä jotenkin huomioitavissa?

Onko siis pohjoisen autot esimerkiksi laturiltaa&akultaan vastaava kuin päiväntasaajaa lähempänä olevat autot? Siis alunperin ko markkinoille viedyt autot. Käyettyjä linttojahan kulkeutuu tänne pohjolaan kiihtyvään tahtiin, mutta onko ne samanlaisella varustuksella kuin "suomiautot".

Sen olen huomannut että joistakin mielenkiinnon kohteista puuttuu penkinlämmittimet (kytkimen paikka "tyhjä") ja niitähän ei varsinaisesti tarvita etelämpänä, mutta onko tekniikka sama muuten? Penkkien sisuksista en tiedä jos vaikka niissäkin yksilöissä olisi vastukset paikallaan ja kytkimen lisäämällä saisi grillin toimimaan.
 
Ei nyt ollut aivan sopivaa ketjua enkä puhelimella jaksa aloittaa uuttakaan. Mutta onko palstalaisilla kokemuksia b-sarjasta? Vuokra-autona b180 cdi A, ja pakko sanoa että moottori-vaihteistoyhdistelmä on kyllä melko huono. Kierrättää tosi korkealle dieselkonetta ja lähdöissä joutuu kaasua painamaan melko syvälle ennen kuin mitään tapahtuu. Isommissa nopeuksissa loppuu taasen voima koneesta. Toki kick-down vaihtaa melkein punarajalle, mitä en oikein ymmärrä. Esim. 80 vauhdissa vaihtoi neloselle ja kierrokset nousivat johonki 4000 paikkeille. Ei paljon vääntöä löytynyt. Onneksi on rattivaihteet.

Lisäksi auto valuu D:lläkin taaksepäin, ja ihan reilusti. Autolla ajettu 7000 km ja muuten kyllä ihan asiallinen peli, mutta tolla voimalinjalla en kyllä itselle ostaisi.
 
hessut sanoi:
Mutta onko palstalaisilla kokemuksia b-sarjasta? Vuokra-autona b180 cdi A, ja pakko sanoa että moottori-vaihteistoyhdistelmä on kyllä melko huono.


On, kohta 90 000km verran , vm.2014,mutta ilman A:ta, siis manuaalina. Omassani on siis Rellun 1,5l kone, kun automaatissa on 1,8 litrainen Mersun kone.
Omissa joissani paketti on olut mitä toimivin kokoonpano ilman ongelmia, ja hommaa olisi jatkunutkin, mutta autokauppias teki C:n kohtuullisen tarjouksen että vaihtoon menee elokuun taitteessa.

Talvella ajoin B:n 200:lla viikonlopun jossa automaatti tosi huonoissa lumikeleissä ruotsin puolella ja ihan hyvä mielikuva siitäkin jäi.
 
Kellään muulla SOS-tsydeemiä Mesessä? Eli siis käytännössä sim-korttia joka tulee auton mukana, mahdollistaen hätäpuhelut ja myös datan siirron välillä kosla-huolto...

Mulla vaikuttaa lopettaneen yhteistyön, uudenvuoden aatosta lähtien herjannut joka käynnistyksellä "SOS inoperative". Hajuakaan, että missä tuo sim mahtaa autossa sijaita, voisi tarkistaa että se on paikallaan. Aloitti herjaamaan ilman mitään sen kummempaa tapahtumaa, auto seisoi viikon kentän parkkiksella ja pelasi kotimatkan ilman virheilmoja. Seuraavana aamuna sitten tuli tuo ilmoitus mittariston näyttöön ja on tullut siitä lähtien joka kerta kun auton käynnistää...

Nim. "pöllikö joku kortin"



 
Cyclic Stig sanoi:
Kellään muulla SOS-tsydeemiä Mesessä? Eli siis käytännössä sim-korttia joka tulee auton mukana, mahdollistaen hätäpuhelut ja myös datan siirron välillä kosla-huolto...

Mulla vaikuttaa lopettaneen yhteistyön, uudenvuoden aatosta lähtien herjannut joka käynnistyksellä "SOS inoperative". Hajuakaan, että missä tuo sim mahtaa autossa sijaita, voisi tarkistaa että se on paikallaan. Aloitti herjaamaan ilman mitään sen kummempaa tapahtumaa, auto seisoi viikon kentän parkkiksella ja pelasi kotimatkan ilman virheilmoja. Seuraavana aamuna sitten tuli tuo ilmoitus mittariston näyttöön ja on tullut siitä lähtien joka kerta kun auton käynnistää...

Nim. "pöllikö joku kortin"
Mitään mistään oikeasti tietävänä, onko tämän SOS-tsydeemin nollaus/resetointi mahdollista?
 
Oisko vaan "tarjous vuoden loppuun asti" tullut täyteen?

Ja marmoritiskille lisää rahaa kiikuttamalla saa lisää palvelua? Siltiki 911/112 voi soittaa.

Ehkä, en tiedä.

Tuolla sanotaa vaatimukseksi "active subscriber agreement".

http://sendtobenz.com/static/pdf/SOS_Emergency_Call_Fact_Sheet_4-9-12_tcm164-556.pdf
 
tomppa sanoi:
Mitään mistään oikeasti tietävänä, onko tämän SOS-tsydeemin nollaus/resetointi mahdollista?
Eipä ole löytynyt mitään muuta nappia sille kuin "SOS-painike" sisävalojen katkaisimien vierestä. Jota en viitsisi kokeilla turhaan painaa kun taitaa mennä hätäkeskukseen, oli hätä tai ei... Tietty pissahätäkin on hätä, en vain ole selvillä kuinka huumorintajuisia ovat siellä langan toisessa päässä.

ePa sanoi:
Oisko vaan "tarjous vuoden loppuun asti" tullut täyteen?
No kaksi vuotta käyttöönotosta sen piti olla, sen jälkeen kuulemma maksaa jotain. Sinänsä hieno systeemi, soittaa hätäpuhelun automaattisesti eli vaikka olisi yksin liikenteessä ja mällin seurauksena taju kankaalla niin apu lähtee paikalle. Paree saada toimimaan.
 
Cyclic Stig sanoi:
Kellään muulla SOS-tsydeemiä Mesessä? Eli siis käytännössä sim-korttia joka tulee auton mukana, mahdollistaen hätäpuhelut ja myös datan siirron välillä kosla-huolto...

Tavalliseen hätäpuheluun ei kuitenkaan edes tarvita SIM-korttia.

Hauskana pikku triviana kerrottakoon, että hätänumeroon soittaessa ei matkapuhelinverkon kannalta soiteta mihinkään numeroon.
 
Voortissa tuo hätäpuheluun soittaminen tapahtuu ihan bluetoothiin kytketyllä puhelimella.
Silloin tietysti ei soitella mihinkään, jos puhelin ei ole matkassa.
Se vaan että tämä systeemi ei maksa mitään.
 
Ei taida mennä mersulla hätäkeskukseen puhelut vaan mersun omaan "häkeen". Josta sitten neuvotaan/autetaan. Tuon linkin takana puhuttii puhjenneesta renkaasta joka ei välttämättä ole viranomaisasia...
Oikeaan hälytyskeskukseenkin voi soittaa esimerkiksi yhteyskokeilupuhelun. Silloin vaan reilusti sanoo että kokeilee yhteyttä eikä lyö luuria korvaan kun sieltä vastataan.
 
ePa sanoi:
Ei taida mennä mersulla hätäkeskukseen puhelut vaan mersun omaan "häkeen".
Juu sitä juuri tarkoitin. Kusihätä ei silti liene kovin painava syy sinne soitella.

Kettu sanoi:
Voortissa tuo hätäpuheluun soittaminen tapahtuu ihan bluetoothiin kytketyllä puhelimella.
Silloin tietysti ei soitella mihinkään, jos puhelin ei ole matkassa.
Se vaan että tämä systeemi ei maksa mitään.
Totaalisen eri asia. Systeemi on autossa juuri siksi, että kolaritilanteessa ei tarvitse muuta kuin painaa sitä yhtä katossa olevaa nappia. Tai itseasiassa ei tarvitse tehdä edes sitä, koska kyseinen aparaatti soittaa itse automaattisesti tuonne mesen "hätäkeskukseen" oli kuski / matkustajat puhekykyisiä tai ei.

Esimerkki, jonka juuri eilen kuulin kun asiasta juttelin tuttuni kanssa:

Hänen ystävänsä, jota en itse tunne, ajoi jokin aika sitten peurakolarin M6:llaan (BMW:llä siis samanlainen systeemi, kuten myös ainakin Volvolla). Keskellä yötä, keskellä ei mitään, yksin. No eihän peurakolarissa toki yleensä henki lähde ellei häkelly ja karauta ulos tieltä sen seurauksena. Mutta iso urospeura (stag) saa kyllä merkittävää tuhoa aikaan. Käytännössä niin, että autolla ei voi turvallisesti matkaa jatkaa. Sanoi, että auto oli soittanut automaattisesti BMW:n palveluun ja sieltä oli oltu langan toisessa päässä ennenkuin heppu oli edes ehtinyt auton pysäyttää. Ensin tietty kysytty, tarvitseeko lanssia lähettää ja sitten laitettu hinausautoa, sijaisautoa jne. apua tulemaan.

Kukin tietty tyylillään. Minusta aika hyvä systeemi.
 
Kyllä näin on. Siitä kosketusnäytöstä vielä näkee, että hätäpuhelutoiminto on päällä.
Itsekseen Fordikin soittelee, mikäli on tarpeen.
 
Onko kellään tarkempaa tietoa näiden 2,2 litraisten dieselien jakopääongelmista? 250CDI ilmeisesti ainakin kärsi jossain välissä vaivasta? Jakopää on käsittääkseni näissä vielä moottorin "väärässä" päässä, joten remppakin on iso ja kallis? Suuttimet näissäkin ilmeisesti vuotaa kuten CDI:ssä on aina vuotaneet.


Jos tilanne jatkaa kehittymistään niin tässä voi olla jossain vaiheessa ihan harkinnan arvoista alkaa ajamaan dieselillä ja faceliftattu W204 farkku lähinnä 220 versiona voisi kiinnostaa.
 
Trollsten sanoi:
Onko kellään tarkempaa tietoa näiden 2,2 litraisten dieselien jakopääongelmista? 250CDI ilmeisesti ainakin kärsi jossain välissä vaivasta? Jakopää on käsittääkseni näissä vielä moottorin "väärässä" päässä, joten remppakin on iso ja kallis?

Jos tilanne jatkaa kehittymistään niin tässä voi olla jossain vaiheessa ihan harkinnan arvoista alkaa ajamaan dieselillä ja faceliftattu W204 farkku lähinnä 220 versiona voisi kiinnostaa.

OM651ssä on ollut suutin- ja jakopääongelmia. Mopfeihin ketjuosat on erilaiset kuin aiemmissa, mutta ketju edelleen yksirivinen ja väärässä päässä. Suuttimet pitäisi olla jo takuuseen vaihdettu, mutta ketju lienee sitten tuurista kiinni.
 
Ironic32 sanoi:
OM651ssä on ollut suutin- ja jakopääongelmia. Mopfeihin ketjuosat on erilaiset kuin aiemmissa, mutta ketju edelleen yksirivinen ja väärässä päässä. Suuttimet pitäisi olla jo takuuseen vaihdettu, mutta ketju lienee sitten tuurista kiinni.
Anteeeksi maalaisuuteni, mutta mitä tuo tarkoittaa?  ???

220CDI ja 250CDI ovat näemmä sama moottori kahdella ahtimella. 180CDI ja 200CDI sitten yhdellä. Olisihan tuossa yksi ongelma vähemmän, mutta aika vaisua taitaa C-sarjankin kulku olla noilla moottoreilla.
 
Trollsten sanoi:
Anteeeksi maalaisuuteni, mutta mitä tuo tarkoittaa?  ???

220CDI ja 250CDI ovat näemmä sama moottori kahdella ahtimella. 180CDI ja 200CDI sitten yhdellä. Olisihan tuossa yksi ongelma vähemmän, mutta aika vaisua taitaa C-sarjankin kulku olla noilla moottoreilla.

Mopf = Modellpflege = Facelift. En nyt pikaiseltaan löytänyt sitä saittia, missä noita ketjujen eroja oli listattu ja että mistä vuosimallista, mutta hämärä muistikuva, että loppuvuodesta 2011. Se on sitten eri asia, että kestääkö ne uusitut osat vanhempia kummemmin.

Tuosta ikäluokasta eteenpäin tuollainen auto kannattaisi jo kaikilla varusteilla hakea Saksasta. ~25keur hintaluokkaan (veroineen) löytyy jo Junge Sterne takuulla olevia.
 
Ironic32 sanoi:
Tuosta ikäluokasta eteenpäin tuollainen auto kannattaisi jo kaikilla varusteilla hakea Saksasta. ~25keur hintaluokkaan (veroineen) löytyy jo Junge Sterne takuulla olevia.
Niinpä varmasti kannattaisi. Saksasta tosin lienee turha etsiä löpölämmittimellä varustettua, mutta saahan sen Suomessakin asennettua. Tosin kaventaa hintaeroa reilusti.