https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Omamekaanikko-huollosta

P

Peeveli

Vieras
En ole omien kokemusteni perusteella oikein vakuuttunut omamekaanikko-huoltosysteemistä, mikä on käytössä ainakin pks:lla Biliassa. Vaikka mekaanikolle on suora puhelinnumero, häntä ei tavoita koskaan suoraan siihen soittamalla, vaan viive on jopa työpäivän pituinen. Jos mekaanikolle pitäisi tiedottaa kiireesti kesken huoltojutun jälkikäteen jotakin, ei viestiä saa ajoissa perille. Jos taas koettaa palvelunumeron kautta saada huoltopäällikön kiinni, ei yleensä onnistu saman tien. Puhelinnumerot ovat maksullisia tyyliin 20 snt/min + pvm. Toisaalta ymmärrän mekaanikon viiveen soittamisessa, koska jatkuva asennustyön keskeyttäminen ja juttelu veisi keskittymiskykyä ja aikaa.

Kun asiaa miettii myös asiakaspalaute-näkökulmasta, on kokemukseni mukaan tapahtunut huononnus aiempaan systeemiin verrattuna. Omamekaanikko on yleensä raaka asennusmies, joka ei ole ymmärrettävästi tottunut käsittelemään asiakasta "henkisessä" mielessä. Mokia ei pahemmin osata edes pahoitella, eikä asioiden uusintayritykset kiinnosta markkinointi/mainemielessä (olisi aika tärkeää tällaisina aikoina paneutua asiakkaan tarpeisiin ja ongelmiin hivenen kohteliaammin ja joustavammin jos halutaan että merkkiuskollisuus säilyisi).

Minulla on Volvosta ja Biliasta vertailevaa kokemusta 3 v takaa, kun asioin pääasiassa Bilia Herttoniemessä (nyt Kaivoksela). Tuolloin oli wanha huoltopäällikkö/neuvoja-systeemi ja asentajat tekivät vain ne oman reviirinsä hommat. Homma pelasi huomattavasti paremmin. Ainakin Herttoniemessä huoltoneuvoja/päällikkö osasi eritellä ja kirjata asiat laajemmin ja kysellä ongelmasta tarkempia juttuja. Lisäksi he osasivat "good willin" paremmin; jos joku homma ei kerrasta onnistunut, tarjottiin auton käsinpesu ja seuraavan kerran veloitukseton sijaisauto heti oma-aloitteisesti, eikä asiakkaan tarvinnut aloittaa siitä vänkääminen. Nyt äsken koetin tavoitella Kaivokselasta omamekaanikkoa varmistaakseni, että Polestarin uusinta-asennuksen yhteydessä ovat järjestäneet käyttämisen heti perään muutoskatsastuksessa. Mekaanikko ei vastannut, ja pyysin vaihdetta yhdistämään huoltoneuvojalle/työnjohtajalle. Työnjohtaja vastasi (Kaivokselassa yksi äreä yksioikoinen tyyppi heistä), joka vaan suurpiirteisesti vastasi että "kyllä se hoituu" varmistamatta asiaa erikseen edes rekisterinumeron perusteella. Kun pyysin tarkistamaan koneelta mitä sinne on kirjattu asiasta, sanoi vaan että "kyllä se on hoidossa ja he hoitaa aina hommansa" äänensävy samalla kiristyen eikä tarkastanut asiaa. Jäi olo ettei homma toimi taaskaan joka osaltaan...

Hyvä puoli tuossa omamekaanikkojutussa on se, että on päässyt mukisematta käymään huoltohallissa eikä sieltä enää hätistellä asiakasta pois vedoten tapaturmariskiin, kuten aiemmin.

Käsittääkseni omamekaanikkosysteemin ideana on ollut ketjuuntumisen välttäminen, nopeus ja siis suora kontakti asentajaan -teoriassa hyvä ajatus mutta ei ole ainakaan osaltani toiminut samalla tavalla kuin vanha systeemi. Toki voin olla yksin kantani ja kokemukseni kanssa, ei siinä mitään, mutta päätin avata tällaisen volletopicin. Muutkin voivat kernaasti kertoilla omia kokemuksiaan jos niitä on.
 
Täällä pohjoisessa taas Omamekaanikko-systeemi on toiminut erinomaisesti, kokemusta ei toki kertynyt kuin yhden huollon ja yhden takuukeikan verran mutta näillä kerroilla homma toimi todella hyvin. Asentaja vastasi puhelimeen aina kun hänelle soitti ja numerot on normi suoria kännykkänumeroita, hyvittelyistä ei kokemusta kertynyt kun sellaiselle ei ollut kertaakaan tarvetta.
Takuukeikalla vaihtoivat bensanpaineanturin ja uuden takalasinpyyhkijän rungon, aamulla korjaukseen viedessä vielä syttyi pesunesteen varoitusvalo enkä ehtinyt sitä täyttämään mutta olivat täyttäneet säiliön samalla eikä tästä toki mitään veloitettu.

Aivan ehdottomasti parasta saamaani huoltopalvelua ikinä.
 
Ainakin Joensuun AvainVaunulla sain Dacia omamekaanikolta todella hyvää palvelua. Pirkka hinnalla premium palvelua  ;D
 
Itse tykkään tästä konseptista. Ennemmin asioin sen mekaanikon kanssa kuka autoani laittaa kuin jonkun tiskin takana olevan kanssa joka ei tiedä mitään mitä autossa ollu vikana. Tottakai on ongelmaa saada mekaanikkoa kiinni tarvittaessa, mutta tarvittaessa voi soittaa yleiseen numeroon.
 
Kymmenen kilsaa Kaivokselasta itään on muuten sellainen Volvohuoltamo jossa homma jopa toimii. Kannattaa tutustua. Volvon puoli on ihan samalla tasolla kun Biliassa noin niinkun ulkoisen habituksen kannalta. Samassa kiinteistössä myydään kyllä jotain hemmetin Nissaneita, että kannattaa varoa ettei törmää johonkin tuulipukuun matkalla tiskille..

Bilian a(a)siakas olin kyllä itsekin aikanaan, mutta useampi tyriminen ihan yksinkertaisissa jutuissa ajoi muualle.
 
Heippa stadiumin väki :)
Pitihän se tännekin kirjautua, että saa lörpötellä :D
Asiaan. Tunnen em. huoltopaikan ja siellä on tuttu kaveri töissä ja osaa kyllä asiansa!!
Teki omaan autoon vuosihuollon ja osaa kyllä lukea myös rivien välistä testeridataakin.
Softajuttuja tekee myös (positiiviset kokemukset niistä).
 
Turussakin omamekaanikko toimii upeasti. Ei valittamista, ainoastaan kehumista. Ainakin itselleni konsepti on juuri sopiva.
 
Kiitti :)
Ja tuosta omamekaanikkojutskasta sen verran, että todellakaan ei paljon vastaile puhelimeen, kun pitää keskittyä siihen korjaamiseen ja vianhakuun. Voipi muuten mennä hommat reisilleen.
Tällaisen vastauksen sain, kun kanssa ihmettelin, kun ei duunipuhelimeen vastaile juurikaan.
 
Kiitos kokemuksistanne. Olen siis ilmeisesti ainoa jolla omamekaanikkosysteemi tökkii enkä tykkää siitä. No, poikkeushan aina vahvistaa säännön. :)
 
Huollon varaaminen meni tällä systeemillä hankalaksi aiempaan verrattuna. Ennen joko soitti tai ohi kulkiessaan kävi huollon vastaanotossa varaamassa huollon. Nykyisin huollon ajanvarauksen puhelimeen ei vastaa kukaan ja takaisin soittoa saa odotella. Eikä sinne halliinkaan viitsi mennä asentajilta kyselemään ajanvarauksia, en edes tiedä, otettaiisinko siellä edes varauksia vastaan.

Minulle on ihan yksi ja sama, tapaanko asentajan itse vai asioisinko vaan huoltoneuvojan kanssa, pääasia että auto tulee huolletuksi tai korjatuksi. Omamekaanikko kyllä itse osoittautui fiksunoloiseksi kaveriksi ja palvelun laatu oli hyvä, joten ei asiointikokemusta ainakaan voi moittia.

En nyt oikein tätä uudistusta osaa parannukseksikaan ajatella, mutta ei se nyt raju huononnuskaan ollut ainakaan Avain Vaunussa.
 
Bilialla ainakin on ihan hyvä nettiajanvaraussysteemi. Eihän se oma toive ajasta useinkaan satu heidän aikatauluihinsa, mutta aina on yhteinen aika saatu soviteltua, ja aina on viestiin vastattu, vaikkakaan ei välttämättä samana päivänä. On vaan paljon helpompi jättää viesti kuin roikkua puhelimessa, johon vastauksen saaminen on tuskaisen hidasta.

Nettiajanvaraus ei ole muuttumut mihinkään omamekaanikko-järjestelmään siirryttäessä.
 
Seppo sanoi:
Huollon varaaminen meni tällä systeemillä hankalaksi aiempaan verrattuna. Ennen joko soitti tai ohi kulkiessaan kävi huollon vastaanotossa varaamassa huollon. Nykyisin huollon ajanvarauksen puhelimeen ei vastaa kukaan ja takaisin soittoa saa odotella. Eikä sinne halliinkaan viitsi mennä asentajilta kyselemään ajanvarauksia, en edes tiedä, otettaiisinko siellä edes varauksia vastaan.

Sinne vaan halliin kyselemään, sitä varten ne kaverit siellä on. Tai laita asentajalle sähköpostia, täällä ainakin on suorat mailiosoitteet ja puhelinnumerot omamekaanikoille niin ei tartte roikkua missään ajanvarausnumeron jonossa.
 
Itse soitin rouvan autosta suoraan omamekaanikolleni viime keskiviikkona ja sovittiin saman tien saman viikon perjantaiksi aika. Ajatukseni oli hoitaa vaan perushuolto jota rouva oli kertonut auton pyytävän. Vein auton siis pikaiseen määräaikaishuoltoon perjantaina puoliltapäivin. Sitten omamekaanikko huomasi että siinähän täyttyy hihnanvaihdon aikarajakin vuoden lopussa ja kilometrejäkään ei ole montaa tuhatta jäljellä. Sanoi että ehtii kyllä hoitaa hihnanvaihdonkin samalla. Ja sen sitten kädenkäänteessä tekikin.

Omien muistikuvieni mukaan perinteisesti huoltopäälliköiden ja toimistontyttöjen yms. välikäsien kanssa operoidessa tämäkään ei olisi hoitunut näin sujuvasti.
 
Hyvin toimi Volvon Omamekaanikko -huoltopalvelu tänään. Vein auton aamulla klo 07:30 ja halli oli uskomattoman siisti. Lattia puhdas kuin toimistoissa ja pöydät siistit. Luovutin auton mekaanikolle ja homma kävi nopeasti. Klo 10:30 tuli sähköposti ja SMS kertoen auton valmistuneen. Samalla mekaanikkokohtaisella nosturipaikalla tehtiin auton huollon läpikäynti, ja sain hyvän selvityksen laskuriveistä ja tehdyistä töistä.

Auto oli pesty ilman pyyntöäni veloituksetta ja odotti Bilian parkkihallissa, minne oli näppärä mennä huollon 3. kerroksesta hissillä. Matkustajan penkillä odotti leimattu huoltokirja, huoltoraportti kansiossa ja pesusieni (ilmeisesti sisustan pesuun tarkoitettu "kuitukangaspintainen") + Volvo Personal Service -kynälamppu paristoineen hienossa kotelossa. Aika premium fiilis jäi - tähän ei Audi tai Bemari pysty, ei edes lähelle !
 
Markku J sanoi:
Hyvin toimi Volvon Omamekaanikko -huoltopalvelu tänään. Vein auton aamulla klo 07:30 ja halli oli uskomattoman siisti. Lattia puhdas kuin toimistoissa ja pöydät siistit. Luovutin auton mekaanikolle ja homma kävi nopeasti. Klo 10:30 tuli sähköposti ja SMS kertoen auton valmistuneen. Samalla mekaanikkokohtaisella nosturipaikalla tehtiin auton huollon läpikäynti, ja sain hyvän selvityksen laskuriveistä ja tehdyistä töistä.

Auto oli pesty ilman pyyntöäni veloituksetta ja odotti Bilian parkkihallissa, minne oli näppärä mennä huollon 3. kerroksesta hissillä. Matkustajan penkillä odotti leimattu huoltokirja, huoltoraportti kansiossa ja pesusieni (ilmeisesti sisustan pesuun tarkoitettu "kuitukangaspintainen") + Volvo Personal Service -kynälamppu paristoineen hienossa kotelossa. Aika premium fiilis jäi - tähän ei Audi tai Bemari pysty, ei edes lähelle !
Eikä muuten Mersunkaan huolto pysty siihen. Toimivatko eri Biliat eri tavalla?
 
Kuulostaa kyllä hyvälle palvelulle.
Itse asioin alkuviikosta paikallisella käyttöautolla (saivat koukun asennuksen yhteydessä autosta kovalevyn hajalle) ja kysyin samalla tuosta omamekaanikko palvelusta. Vastaus oli, että ei ole meillä käytössä ja ei toimi muuallakaan kuten Volvo sen on tarkoittanut. Missä välissä mekaanikko muka kerkiäisi tehdä töitä, jos pitää ottaa ajanvarauksiakin vastaan.
En sitten ruvennut sen enempää asiasta tivaamaan, mutta kyllähän tuo selvästi ainakin jossain toimii.
 
Modifier sanoi:
Kuulostaa kyllä hyvälle palvelulle.
Itse asioin alkuviikosta paikallisella käyttöautolla (saivat koukun asennuksen yhteydessä autosta kovalevyn hajalle) ja kysyin samalla tuosta omamekaanikko palvelusta. Vastaus oli, että ei ole meillä käytössä ja ei toimi muuallakaan kuten Volvo sen on tarkoittanut. Missä välissä mekaanikko muka kerkiäisi tehdä töitä, jos pitää ottaa ajanvarauksiakin vastaan.
En sitten ruvennut sen enempää asiasta tivaamaan, mutta kyllähän tuo selvästi ainakin jossain toimii.

Toimii se ainakin täällä pohjoisessa hyvin eikä Markun kokemuksen perusteella voi Biliaakaan moittia, omamekaanikko-konsepti on jotain sellaista mitä en ole päässyt millään muulla merkillä kokemaan.
 
Harza sanoi:
Toimivatko eri Biliat eri tavalla?
Ainakin Kaivokselan Biliassa parin viime vuoden ajalta täsmälleen 1:1 palvelukokemus (Markku oli käynyt jossain muualla - päättelin siitä että Kaivokselan toimipiste on yhdessä tasossa  ;) )

Mun volvoilu-kausi alkoi 2009 jolloin omamekaanikkoja oli vain muutama pienessä hallissa talon perällä. Muistaakseni 2-3 vuotta sitten kaikki Kaivokselan mekaanikot muuttuivat omamekaanikoiksi ja asiointi siirtyi isoon halliin. Samassa yhteydessä alkoi tulla myös kaikkea pientä kylkiäistä asioinnin yhteydessä (jääskrapa-hanska, huomioliivejä, mainittu kynälamppu jne.)
 
pokkus sanoi:
Aihetta sivuten, niin ainakin Jenkeissä pääsee juttelemaan mekaanikon kanssa pyydettäessä.
Periaatteessa pystyt seisomaan omamekaanikon kanssa koko huollon ajan, mutta ei siinä ole mitään järkeä, kun itse ainakin haluaisin  työrauhan. Tuossa helmikuussa, kun jouduin käyttämään emännän V40:stä korjauksessa, kun takaovi ei auennut. Vein auton varaamalleni omamekaanikolle ja selitin vian varmuudeksi uudelleen. Sen jälkeen omamekaanikko antoi aikataulun koska auto valmistuu, ja kahvi/pulla-lipukkeen Käyttöauton kahvioon 8)
Menin hieman aikaisemmin hakemaan autoa, niin työ oli vielä kesken ja siinä sitten juteltiin omamekaanikon kanssa työn ohessa (tässä vaiheessa aikataulut yleensä alkaa kusemaan...)
Omamekaanikko sai auton valmiiksi ja ajoi auton ulos ja toivotti hyvää päivän jatkoa. Siinä sitten suu auki ja kiittelin, kun tehdastakuu mennyt 10kk sitten umpeen :D
Ilmeisesti ollut jotain ongelmia V40:sen lukoissa mitä laittelevat takuunkin jälkeen. Joku joskus taisi mollata tätä omamekaanikko systeemiä, mutta itse en ainakaan siinä näe mitään negatiivistä, kun aikataulut pelaa ja saa alusta loppuun keskustella saman henkilön kanssa.
 
völvöxc60 sanoi:
Periaatteessa pystyt seisomaan omamekaanikon kanssa koko huollon ajan, mutta ei siinä ole mitään järkeä, kun itse ainakin haluaisin  työrauhan. Tuossa helmikuussa, kun jouduin käyttämään emännän V40:stä korjauksessa, kun takaovi ei auennut. Vein auton varaamalleni omamekaanikolle ja selitin vian varmuudeksi uudelleen. Sen jälkeen omamekaanikko antoi aikataulun koska auto valmistuu, ja kahvi/pulla-lipukkeen Käyttöauton kahvioon 8)
Menin hieman aikaisemmin hakemaan autoa, niin työ oli vielä kesken ja siinä sitten juteltiin omamekaanikon kanssa työn ohessa (tässä vaiheessa aikataulut yleensä alkaa kusemaan...)
Omamekaanikko sai auton valmiiksi ja ajoi auton ulos ja toivotti hyvää päivän jatkoa. Siinä sitten suu auki ja kiittelin, kun tehdastakuu mennyt 10kk sitten umpeen :D
Ilmeisesti ollut jotain ongelmia V40:sen lukoissa mitä laittelevat takuunkin jälkeen. Joku joskus taisi mollata tätä omamekaanikko systeemiä, mutta itse en ainakaan siinä näe mitään negatiivistä, kun aikataulut pelaa ja saa alusta loppuun keskustella saman henkilön kanssa.

Niin just, eli se toimii ihan hyvin myös käyttöauton muissa pisteissä. Mikähän täällä pohjanmaalla sitten todellisuudessa tuossa palvelussa oikein hiertää, kun eivät sitä kerran tarjoa...
 
Onhan tuo varmasti haasteellinen toimintamalli, kun osa asiakkaista varmaan haluaa "valvoa" työtä ja jäädä juttelemaan. Myös paperitöiden hoito (sis. rahaliikenteen) voi olla vanhan koulukunnan asentajille vastenmielinen tehtävä.

Eniten ihmettelin tuon hallin lähes laboratoriomaista tunnelmaa, puhtautta ja tyylikkäitä nostureita. Ei rasvaa ja öljyä missään (aamulla siivouksen jälkeen).