https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Omamekaanikko-huollosta

Laittaisin vielä sähköpostia huollon toiminnasta maahantuojalle. Ei ole todellakaan mitään premiumia.
 
Ihan yleisenä kommenttina huollosta:

1) Se että asentaja ajaa autolla esim. kotiinsa ja aamulla takaisin, on hyväksyttävä ja normaali tapa jos autossa on sellainen ongelma joka edellyttää kunnon testilenkkiä, pitää vaikka perehtyä siihe että kulkeeko auto suoraan vai ei ja millaisilla tienpinnoilla. Tällöin kuitenkin tälle ajolle mielestäni pitää kysyä suostumus asikkaalta.

2) Tuo omamekaanikkotoiminto kuulosta siltä osin hurjalta että asiakas saa tulla korjaamohalliin palloilemaan? Yleisesti tuo on kiellettyä siksi että jos se asiakas meneekin laittamaan näppinsä väärään paikkaan tai jostain syystä tapahtuu jokin tapaturma. Korjaamon vakuutus ei välttämättä korvaa tuollaista. Ja noita on oikeasti sattunut.
 
Aikoinaan Hoppa kaipasi pidempää selvittelyä kytkinongelman vuoksi - Koivuhaan Veho kysyi lupaa pidempään ajoon, mm asentaja kotimatka - lupasin ja auto saatii kuntoon.

Onko kokemuksia ...

AutoServia, Helsinki
Aamuruskontie 12
00750 Helsinki
020 7580 744

... Volvon huolto toiminnasta?
Bilian lisäksi näyttää olevan viralline huoltopaikka.

Tuosta omamekaanikko jutusta - kun ei kokemusta niin jotenkin tuntuu vieraalta huoltohallissa asioida - vaikka sinällään tekniikka ja toimenpiteet kiinnostaa.
 
Mrk sanoi:
2) Tuo omamekaanikkotoiminto kuulosta siltä osin hurjalta että asiakas saa tulla korjaamohalliin palloilemaan? Yleisesti tuo on kiellettyä siksi että jos se asiakas meneekin laittamaan näppinsä väärään paikkaan tai jostain syystä tapahtuu jokin tapaturma. Korjaamon vakuutus ei välttämättä korvaa tuollaista. Ja noita on oikeasti sattunut.

Eikö oikea syy kuitenkin ole se, että monttöörit eivät halua "niskapokia" riesakseen.  ;)
 
Urlaub sanoi:
Eikö oikea syy kuitenkin ole se, että monttöörit eivät halua "niskapokia" riesakseen.  ;)

Ei ole. Tuo on kyllä osasyy. Jos niitä pokia pyörisi siinä lauma jaloissa niin monesta hommasta ei tulisi v*ttuakaan. Tuo vakuutus/tapaturma-asia on oikea riski. Jos sinne korjaamolle on asiakkaan päästävä niin pitääkö se päästää sitten kaupan kassalla kassaneidin selän taakse seuraamaan, katsomaan puolen metrin päästä kun sähkömies tekee kytkentöjä tai ehkä sen "asiakkaan" voisi päästää letkun varteen kun sammutetaan taloa. Kärjistettyjä esimerkkejä mutta aika hiton moni työ on sellainen että on parempi kun siihen viereen ei tule kukaan härväämään, moni voi varmaan miettiä omaa työtään.
 
Ainakin täällä Pohjanmaalla on ollut tapana, että asiakas pääsee seuraamaan työtä korjaamolle. Vastuukysymykset ovat hoituneet kyltillä "oleskelu huoltohallissa omalla vastuulla". Nyttemmin muutamissa suurimmissa merkkiliikkeissä on ollut kieltokylttejä, mikä on jonkin verran vähentänyt asiakkaiden oleskelua työn ääressä.
 
Mitään en asiasta tiedä, mutta kakspiippunen juttu tuo Volvon "omamekaanikkoformaatti". Äkkiseltään tulee mieleen vaikkapa:

Mekaanikko:
1. Rutiinityöt, joilla on ohjeaika eli homma tehdään urakkaluonteisesti. Jos siinä asiakas hyörii takapiruna kysymyksineen, niin urakka kusee tai keskittyminen työhön häiriintyy ja saattaa tulla virheitä.
2. Enpä usko, että monikaan asiakas kykenee auttamaan testereillä vikaa hakevaa mekaanikkoa.
3. Vian oireista olisi mekaanikon joissain tapauksissa hyvä kysyä suoraan asiakkaalta ilman välikäsiä.

Asiakas:
1. Mahtaakohan ne siellä hallin puolella tehdä kaikkia toimenpiteitä, mitä huoltoon kuuluu, tai tekevätkö jotain tarpeetonta, josta joudun turhaan maksamaan.
2. En ymmärrä auton tekniikasta yhtään mitään.
3. Ei kiinnosta muu kuin autoni huolto tai kuntoon saattaminen nopeasti, hyvin ja mahdollisimman halvalla.

 
Harza sanoi:
Laittaisin vielä sähköpostia huollon toiminnasta maahantuojalle. Ei ole todellakaan mitään premiumia.

Kannatan lämpimästi. Kävisin myös Tampereen paikallisen johtajan kanssa avoimen keskustelun aiheesta rakentavassa hengessä.

Edellisenkin auton kanssa kävi niin että huolsin sitä loppujenlopuksi Mikkelissä saakka, koska siellä oli täysin ylivertainen palvelu Tampereen Vehoon nähden (Citroen)
 
Ja jos joku asentaja ajelisi autollani tuollaisia ajeluita vaatisin hänelle kirjallisesti potkuja välittömästi!
Olen aika.varma, että käyttö on tapahtunut ilman esimiehen hyväksyntää. Tästä vaatisin esimiehen kuultavaksi samantien kasvotusten.

Jos pomoportaan asenne on samaa tasoa, niin laittaisin tarkan palautteen suoraan pääkonttoriin ja suomen muutama isompi pamppu organisaatiosta CC:ksi. Lisäksi pitäisin huolen, että iltapäivälehdet tekisivät asiasta numeron - siihen on omat keinonsa.
 
Voisiko tuo päivitys juttu liittyä jotenkin siihen, ettei Käyttöautossa ollut kaikkea tietoa päivityksistä tai sitten heillä ei ollut siihen tarvittavia työkaluja ( ohjelmia tai konetta ). Tiedän ainakin, että Laakkonen Hertsika joutui maksamaan tehtaalta lähetetyt tietsikat ja ohjelmat, jotta pystyivät päivittämään autot. Systeemit olivat aika kalliit.Hinnan kuulin mutten muista enään. Tehdas yleensä haluaa lisenssi maksuja ohjelmistaan. Uusi auto uudet ohjelmistot.Ja taas palaa rahaa.
 
Harza sanoi:
Voisiko tuo päivitys juttu liittyä jotenkin siihen, ettei Käyttöautossa ollut kaikkea tietoa päivityksistä tai sitten heillä ei ollut siihen tarvittavia työkaluja ( ohjelmia tai konetta ).

Käyttöauto on kuitenkin Suomen suurimpia Volvo-dealereita, joten en mitenkään jaksa uskoa tuohon. Jokin pieni merkkikorjaamo voi olla pulassa noiden kustannusten kanssa, mutta liekö niilläkään vaihtoehtoja? Kai pienessäkin merkkihuollossa pitää olla ohjelmat ajantasalla?

Se on selvää, että tehdas/maahantuoja laskuttaa merkkikorjaamojaan reilulla kädellä vaadittavista työkaluista ja ohjelmista. Uuden mallin tulo on investointi korjaamollekin. Mutta onko vaihtoehtoja?
 
Vaarivanhus sanoi:
Mitään en asiasta tiedä, mutta kakspiippunen juttu tuo Volvon "omamekaanikkoformaatti". Äkkiseltään tulee mieleen vaikkapa:

Mekaanikko:
1. Rutiinityöt, joilla on ohjeaika eli homma tehdään urakkaluonteisesti. Jos siinä asiakas hyörii takapiruna kysymyksineen, niin urakka kusee tai keskittyminen työhön häiriintyy ja saattaa tulla virheitä.
2. Enpä usko, että monikaan asiakas kykenee auttamaan testereillä vikaa hakevaa mekaanikkoa.
3. Vian oireista olisi mekaanikon joissain tapauksissa hyvä kysyä suoraan asiakkaalta ilman välikäsiä.

Asiakas:
1. Mahtaakohan ne siellä hallin puolella tehdä kaikkia toimenpiteitä, mitä huoltoon kuuluu, tai tekevätkö jotain tarpeetonta, josta joudun turhaan maksamaan.
2. En ymmärrä auton tekniikasta yhtään mitään.
3. Ei kiinnosta muu kuin autoni huolto tai kuntoon saattaminen nopeasti, hyvin ja mahdollisimman halvalla.

Ei asiakas jääkään palloilemaan sinne hallin puolelle, auto luovutetaan mekatsulle ja itse poistutaan kahville, töihin, myymiöön pööpöilemään tms.
Rovaniemen Wetterillä on muille merkeille iso yhteinen halli, Volvon omamekaanikoille on hallista lohkaistu ja seinillä eristetty oma huoltotilansa johon sopii kolme autoa pukille kerrallaan.
 
Aikanaan kun V40 ei toiminut, niin lupasin että sähkäri voi ajaa autoa.
Kuukauden ajoi - km 1000 > 1500km. Sitten multa paloi pinna.
En ehkä koskaan tokene tuosta episodista.

Siis yritetään Seattia.
 
Harza sanoi:
Voisiko tuo päivitys juttu liittyä jotenkin siihen, ettei Käyttöautossa ollut kaikkea tietoa päivityksistä tai sitten heillä ei ollut siihen tarvittavia työkaluja ( ohjelmia tai konetta ). Tiedän ainakin, että Laakkonen Hertsika joutui maksamaan tehtaalta lähetetyt tietsikat ja ohjelmat, jotta pystyivät päivittämään autot. Systeemit olivat aika kalliit.Hinnan kuulin mutten muista enään. Tehdas yleensä haluaa lisenssi maksuja ohjelmistaan. Uusi auto uudet ohjelmistot.Ja taas palaa rahaa.

Pääsääntöisesti jos joku paja on automerkin valtuutettu huolto niin sillä on pakko olla pelit, vehkeet, tilpehöörit ja ohjelmat. Jos ei ole niin sitten ei ole kylttiä katollakaan, tai on ja siinä lukee "Bosch Car Service, Autoaasi" tjsp.
 
Tuttu Bilian asentaja kertoi, että asentajat eivät tykkää tuosta oma mekaanikko -hommasta. Asentajan pitää olla lisäksi asiakaspalvelija/puhelimeen vastaaja sekä laskuttaja, jolloin huoltojen työteho ja huolellisuus kärsii. Mieluiten tekisivät pelkkiä huoltoja/korjauksia, mihin heidät on koulutettu ja mitä haluavat tehdä.

el_ucca:n tapauksessa auto on ilmeisesti (koe- ja esittelyautojen) esituotanto -sarjaa, jotka aina hieman poikkeavat varsinaisista sarjatuotantoautoista. Mun auto oli ensimmäisiä varsinaisen sarjatuotannon V90 malleja, eikä mitään mainittavaa ongelmaa nyt 5000 kilsaa kelattuna. 
 
Huikko sanoi:
Ja jos joku asentaja ajelisi autollani tuollaisia ajeluita vaatisin hänelle kirjallisesti potkuja välittömästi!
Olen aika.varma, että käyttö on tapahtunut ilman esimiehen hyväksyntää. Tästä vaatisin esimiehen kuultavaksi samantien kasvotusten.

Jos pomoportaan asenne on samaa tasoa, niin laittaisin tarkan palautteen suoraan pääkonttoriin ja suomen muutama isompi pamppu organisaatiosta CC:ksi. Lisäksi pitäisin huolen, että iltapäivälehdet tekisivät asiasta numeron - siihen on omat keinonsa.

Luvaton käyttöönottohan tuo on ja menisi poliisitutkintaan, jos minun autostani olisi kyse. Lisäksi kilometreistä lähtisi korvausvaatimus, eikä se olisi pieni.
 
Taksari sanoi:
Tuttu Bilian asentaja kertoi, että asentajat eivät tykkää tuosta oma mekaanikko -hommasta. Asentajan pitää olla lisäksi asiakaspalvelija/puhelimeen vastaaja sekä laskuttaja, jolloin huoltojen työteho ja huolellisuus kärsii. Mieluiten tekisivät pelkkiä huoltoja/korjauksia, mihin heidät on koulutettu ja mitä haluavat tehdä.

Seinäjoen käyttöautolla ei ole tuota omamekaanikko konseptia otettu vielä ainakaan käyttöön. Joskus otin asian puheeksi työnvastaanottajan kanssa ja sanoi samaa.
 
Penguin sanoi:
Luvaton käyttöönottohan tuo on ja menisi poliisitutkintaan, jos minun autostani olisi kyse.
Jep. Tuo asia kannattaa mainita liikkeelle/ maahantuojalle vaikka et ennen liikkeen kanssa pidettyjä keskusteluja rikosilmoitusta tekisikään. Se ei ole uhkaus koska se on fakta. Autosi on otettu ilman lupaasi käyttöön selkeästi omiin ajeluihin. Hienon tekosyyn ovat toki keksineet mutta luulisi selviävän hiukan lyhyemmälläkin matkalla, että "kulkeeko auto suoraan". Ei mene läpi. En tunne VOC:a mutta toivottavasti tuo jättää moisen datan muistiin. Aika kiistatonta todistusaineistoa...

Mä olen tavannut räpätä matkamittarista kännykällä kuvan auton huoltoon jättäessäni. Viimeksi Mesellä olivat ajaneet 10 mailin lenkin vaikka mitään erityistä vikaa en raportoinut tai pyytänyt tutkimaan. Meinasin jo siitäkin nostaa äläkän mutta tuo tuskin olisi täyttänyt täällä luvattoman käyttöönoton tunnusmerkkejä. Täällä kun on ainakin minun autoilleni ollut aina tapana tehdä koeajo huollon yhteydessä. Ilmeisesti tarkistavat, ettei mikään vuoda jne. :rolleyes:
 
Olis varmaan mukava yllätys bongata oma auto marketin parkkipaikalla ja nähdä jonkun lastaavan viikonlopun ostoksia kyytiin. :rolleyes:

Ihan mielenkiintoista millä tuota ajelua perustellaan. Koeajoksi pitkä, outoon aikaan ja jos on pesty ja tankattu mukisematta niin jotain outoa tuossa on.
 
Vaan mitä mahtaisi asentaja ajatella, jos omistaja kävisikin toisilla avaimilla hakemassa auton pois. Siinä sitä oliskin sormi suussa, että miten tämän selitän.
 
Penguin sanoi:
Vaan mitä mahtaisi asentaja ajatella, jos omistaja kävisikin toisilla avaimilla hakemassa auton pois.
Eipä taida kovin moni kannella "vara-avainta" taskussa varsinkin kun kuvittelee autonsa seisovan autoliikkeen hallissa/ pihassa... Kun ei kait tuota VOC:ia viitsi moni 24/7 seurata  :D
 
Mulla on aina toinen avain mukana, kun jätän auton huoltoon. Ei ole ihan yksi kerta, kun on pitänyt käydä autosta hakemassa jotain kesken "huollon".
 
Penguin sanoi:
Ei ole ihan yksi kerta, kun on pitänyt käydä autosta hakemassa jotain kesken "huollon".
Kukin tyylillään toki. Minä taas en koskaan jätä huoltoon viedessäni autoon mitään mainitsemisen arvoista. Jopa bensakuitit joita säilytän keskikyynärnojan alla (en edes tiedä miksi koska en koskaan laske todellista kulutusta  ;D) otan sieltä pois. Mutta minulle auto ei olekaan mikään tavaroiden tai työvälineiden säilytyspaikka. Joku CD voi joskus hanskikseen jäädä ja auton manuaali. Lukkopultin avain toki jos niiden tarvitsee pyöriä ruuvata auki. Jääskapa takakontissa. Muuta en voi kuvitella heidän tarvitsevan.

El_ucca tiukkana vaan, tuo autosi luvaton käyttö huollon yhteydessä ei ole normaalia.
 
Tämä ei kyllä enää koske Volvon malleja, joten sana vain ja siivotaan pois. Mutta minä näen tämän( kin ) asian näköjään hieman toisin.
Eli jättäessäni auton huoltoon kirjaan mittarilukeman ylös. Ja hakiessani tsekkaan sen. Jos ei ole ajettu kilometrejä, on yksi tärkeä huoltokohta laiminlyöty: koeajo. Ei sitä hallia ympäri 500m ajamalle selvitä taitavakaan mekaanikko, onko autossa mahdollisesti joku pielessä. Kun varsinkin kulumisesta johtuvat viat tulee yleensä pikkuhiljaa, ei omistaja niitä välttämättä havaitse, on mielestäni vain hyvä että kyseistä mallia tunteva kaveri ajaa sillä.

Nauravathan ne päin naamaa jos jonkun 10km lenkin perusteella tehdään rikosilmoitus. Se kun yleensä perinteisesti kuului huoltoihin vaikkei sitä välttämättä erikseen edes listalla lue.

Toki 100km on täysin eri asia ja sellainen tulisi sopia asiakkaan kanssa.

Edellä arvioitiin el_uccan auton olevan mahdollisesti esisarjan koeajoautoja? Käsittääkseni niitä ei koskaan myydä asiakkaalle tjms. Voidaan käyttää vielä tehtaan testiautona henkilökunnan käytössä jne ja sitten yleensä romutetaan. Ei kai niitä käsinkasattuja koevedoksia mihinkään myydä? Vaatii todella harvinaisen poikkeuksen? Näin ainakin totena kerrottiin Saab foorumilla ihan työntekijöiden toimesta. Vasta tehtaan totaalisesti kaaduttua mahdollisuus koeversion ostoon tuli mutta siinäkin vaadittiin jotain erityistä, että auto oli mahdollista saada yksityiskilpiin.