P
Peeveli
Vieras
En ole omien kokemusteni perusteella oikein vakuuttunut omamekaanikko-huoltosysteemistä, mikä on käytössä ainakin pks:lla Biliassa. Vaikka mekaanikolle on suora puhelinnumero, häntä ei tavoita koskaan suoraan siihen soittamalla, vaan viive on jopa työpäivän pituinen. Jos mekaanikolle pitäisi tiedottaa kiireesti kesken huoltojutun jälkikäteen jotakin, ei viestiä saa ajoissa perille. Jos taas koettaa palvelunumeron kautta saada huoltopäällikön kiinni, ei yleensä onnistu saman tien. Puhelinnumerot ovat maksullisia tyyliin 20 snt/min + pvm. Toisaalta ymmärrän mekaanikon viiveen soittamisessa, koska jatkuva asennustyön keskeyttäminen ja juttelu veisi keskittymiskykyä ja aikaa.
Kun asiaa miettii myös asiakaspalaute-näkökulmasta, on kokemukseni mukaan tapahtunut huononnus aiempaan systeemiin verrattuna. Omamekaanikko on yleensä raaka asennusmies, joka ei ole ymmärrettävästi tottunut käsittelemään asiakasta "henkisessä" mielessä. Mokia ei pahemmin osata edes pahoitella, eikä asioiden uusintayritykset kiinnosta markkinointi/mainemielessä (olisi aika tärkeää tällaisina aikoina paneutua asiakkaan tarpeisiin ja ongelmiin hivenen kohteliaammin ja joustavammin jos halutaan että merkkiuskollisuus säilyisi).
Minulla on Volvosta ja Biliasta vertailevaa kokemusta 3 v takaa, kun asioin pääasiassa Bilia Herttoniemessä (nyt Kaivoksela). Tuolloin oli wanha huoltopäällikkö/neuvoja-systeemi ja asentajat tekivät vain ne oman reviirinsä hommat. Homma pelasi huomattavasti paremmin. Ainakin Herttoniemessä huoltoneuvoja/päällikkö osasi eritellä ja kirjata asiat laajemmin ja kysellä ongelmasta tarkempia juttuja. Lisäksi he osasivat "good willin" paremmin; jos joku homma ei kerrasta onnistunut, tarjottiin auton käsinpesu ja seuraavan kerran veloitukseton sijaisauto heti oma-aloitteisesti, eikä asiakkaan tarvinnut aloittaa siitä vänkääminen. Nyt äsken koetin tavoitella Kaivokselasta omamekaanikkoa varmistaakseni, että Polestarin uusinta-asennuksen yhteydessä ovat järjestäneet käyttämisen heti perään muutoskatsastuksessa. Mekaanikko ei vastannut, ja pyysin vaihdetta yhdistämään huoltoneuvojalle/työnjohtajalle. Työnjohtaja vastasi (Kaivokselassa yksi äreä yksioikoinen tyyppi heistä), joka vaan suurpiirteisesti vastasi että "kyllä se hoituu" varmistamatta asiaa erikseen edes rekisterinumeron perusteella. Kun pyysin tarkistamaan koneelta mitä sinne on kirjattu asiasta, sanoi vaan että "kyllä se on hoidossa ja he hoitaa aina hommansa" äänensävy samalla kiristyen eikä tarkastanut asiaa. Jäi olo ettei homma toimi taaskaan joka osaltaan...
Hyvä puoli tuossa omamekaanikkojutussa on se, että on päässyt mukisematta käymään huoltohallissa eikä sieltä enää hätistellä asiakasta pois vedoten tapaturmariskiin, kuten aiemmin.
Käsittääkseni omamekaanikkosysteemin ideana on ollut ketjuuntumisen välttäminen, nopeus ja siis suora kontakti asentajaan -teoriassa hyvä ajatus mutta ei ole ainakaan osaltani toiminut samalla tavalla kuin vanha systeemi. Toki voin olla yksin kantani ja kokemukseni kanssa, ei siinä mitään, mutta päätin avata tällaisen volletopicin. Muutkin voivat kernaasti kertoilla omia kokemuksiaan jos niitä on.
Kun asiaa miettii myös asiakaspalaute-näkökulmasta, on kokemukseni mukaan tapahtunut huononnus aiempaan systeemiin verrattuna. Omamekaanikko on yleensä raaka asennusmies, joka ei ole ymmärrettävästi tottunut käsittelemään asiakasta "henkisessä" mielessä. Mokia ei pahemmin osata edes pahoitella, eikä asioiden uusintayritykset kiinnosta markkinointi/mainemielessä (olisi aika tärkeää tällaisina aikoina paneutua asiakkaan tarpeisiin ja ongelmiin hivenen kohteliaammin ja joustavammin jos halutaan että merkkiuskollisuus säilyisi).
Minulla on Volvosta ja Biliasta vertailevaa kokemusta 3 v takaa, kun asioin pääasiassa Bilia Herttoniemessä (nyt Kaivoksela). Tuolloin oli wanha huoltopäällikkö/neuvoja-systeemi ja asentajat tekivät vain ne oman reviirinsä hommat. Homma pelasi huomattavasti paremmin. Ainakin Herttoniemessä huoltoneuvoja/päällikkö osasi eritellä ja kirjata asiat laajemmin ja kysellä ongelmasta tarkempia juttuja. Lisäksi he osasivat "good willin" paremmin; jos joku homma ei kerrasta onnistunut, tarjottiin auton käsinpesu ja seuraavan kerran veloitukseton sijaisauto heti oma-aloitteisesti, eikä asiakkaan tarvinnut aloittaa siitä vänkääminen. Nyt äsken koetin tavoitella Kaivokselasta omamekaanikkoa varmistaakseni, että Polestarin uusinta-asennuksen yhteydessä ovat järjestäneet käyttämisen heti perään muutoskatsastuksessa. Mekaanikko ei vastannut, ja pyysin vaihdetta yhdistämään huoltoneuvojalle/työnjohtajalle. Työnjohtaja vastasi (Kaivokselassa yksi äreä yksioikoinen tyyppi heistä), joka vaan suurpiirteisesti vastasi että "kyllä se hoituu" varmistamatta asiaa erikseen edes rekisterinumeron perusteella. Kun pyysin tarkistamaan koneelta mitä sinne on kirjattu asiasta, sanoi vaan että "kyllä se on hoidossa ja he hoitaa aina hommansa" äänensävy samalla kiristyen eikä tarkastanut asiaa. Jäi olo ettei homma toimi taaskaan joka osaltaan...
Hyvä puoli tuossa omamekaanikkojutussa on se, että on päässyt mukisematta käymään huoltohallissa eikä sieltä enää hätistellä asiakasta pois vedoten tapaturmariskiin, kuten aiemmin.
Käsittääkseni omamekaanikkosysteemin ideana on ollut ketjuuntumisen välttäminen, nopeus ja siis suora kontakti asentajaan -teoriassa hyvä ajatus mutta ei ole ainakaan osaltani toiminut samalla tavalla kuin vanha systeemi. Toki voin olla yksin kantani ja kokemukseni kanssa, ei siinä mitään, mutta päätin avata tällaisen volletopicin. Muutkin voivat kernaasti kertoilla omia kokemuksiaan jos niitä on.