https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Oletko ajanut vasemmanpuoleisessa liikenteessä autolla? Kokemuksia?

  • En

    Ääniä: 22 57,9%
  • Olen

    Ääniä: 16 42,1%

  • Äänestäjiä yhteensä
    38

Skula

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Niin, tämäkin yksinkertainen kysymys..

Itse en ole..

Oletteko ajaneet itse autolla liikenteessä jossa ajetaan kuten RHD autoilla usein ajetaan, eli vasemmanpuoleisessa (LeftHandTraffic) liikenteessä? Kokemuksia? Ajatuksia?

(minulle)Yllättävä Wikitieto kertoi että vain 65% maailman kansasta kuuluu oikean käden liikenteeseen, eli siihen mihin Suomikin kuuluu..

Toki Ruotsissakin vasta 1967 siirryttiin tähän LHD kulttuuriin, vaikka melkein kaikki autot olivat olleet LHD, eli vasemmanpuoleisella ohjauksella varustettuja..
 
Skula sanoi:
...Toki Ruotsissakin vasta 1967 siirryttiin tähän LHD kulttuuriin, vaikka melkein kaikki autot olivat olleet LHD, eli vasemmanpuoleisella ohjauksella varustettuja..
Mutta Ruotsissa oltiinkin fiksuja ja homma tehtiin vaiheittain jotta muutos ei olisi tullut yhtäkkisenä. Ensin siirtyivät rekat ja bussit vasemmanpuoleiseen liikenteeseen ja henkilöautot ja muut vasta seuraavassa kuussa.  :rolleyes:
 
Asuin vuosia Britanniassa, josta ajasta auto oli käytössä noin kolme ja puoli viimeistä vuotta. Ekat kolme vuotta tuli ajeltua oikealta ohjattavalla manuaalivaihteistolla olevalla Peugeot 306:lla, ja viimeinen 7kk Suomesta laivatulla autoverottomalla Volvo V50:llä.

Ajaminen itsessään sujui ihan ekalla kerrallakin yllättävä hyvin, koska ainakin Lontoossa liikenne on niin vilkasta, että oikeastaan koskaan millään tiellä ei ole ajelemassa ihan yksin ja siten oikealla kaistalla pysyy ihan automaattisesti seuraamalla muuta liikennettä. Suurimmat ongelmat - ja nekään ei käytännössä ole suuria ja niihin tottuu muutamassa päivässä - olivat auton sijoittaminen kaistalle oikeaan kohtaan, ja vaihdekepin käyttö vasemmalla kädellä.

Auton sijoittamisella tarkoitan sitä, että vasemmalla puolella istuessa ja ajaessa on tottunut siihen, että keskiviiva on heti kuljettajan  oven vasemmalla puolella. Nyt kun hyppäsi autoon missä ratti on toisella puolella, niin vahingossa sitä tuli oltua milloin keskiviivan ja milloin penkan päällä, koska alitajunta ja vaisto pyrki sijoittamaan kuskin ihan eri kohtaan tiehen nähden, jolloin autokin on sitten luonnollisesti ihan missä sattuu. Pari läheltä-piti -tilannetta korjasi asian kuntoon parissa päivässä.

Vaihdekepin kaaviohan on sama kuin täällä (eli ei peilikuva), joten siinä mielessä ongelmaa ei ole. Hieman hankalaa oli tosin liikeratojen omaksuminen selkäydintasolle vasemmalla kädellä, mutta tuohonkin tosin tottuu tosi nopeasti. Myös polkimien järjestys on tietysti sama (eli ei peilikuva), joten tuoltakaan osin mitään ongelmia ei tule. Jos polkimet olisivat peilikuvana, niin ongelmia tulisi todennäköisesti ihan helevetisti. ;D

Viimeiset kuukaudet tuli sitten ajettua Biliasta tilatulla automaattivaihetisella Volvolla, ja ratin siirtyessä vasemmalle sama haaste kuskin sijoittumisesta kaistalle oikeaan kohtaan palasi muutamaksi päiväksi, mutta muuten isompaa ongelmaa tuossakaan ei ole. Tosin tuolloin monet kadut ja tiet olivat jo niin tuttuja ja selkäytimessä, että ajaminen ei tuottanut suurempaa ongelmaa ratin "väärällä" puolella olosta huolimatta. Ainut haastavampi tilanne tuli ohitettaessa, jolloin ohituskaistan vapaanolemisen pystyi havaitsemaan vain siirtymällä sinne kokonaan....
 
Olen ajanut Britannian saarta ristiinrastiin ja Irlantikin on tullut kierrettyä. Tuli myös asuttua peräti kolme kuukautta Turkin puoleisella Kyproksella jossa oli myös vasemmanpuoleinen liikenne, vaikka mannerturkissa on oikeanpuoleinen. Kyproksella autona oli vuokrattu Dazia kolmepyttyisellä koneella. Auto oli niin tehoton että vuoristojen teitä se ei oikein jaksanut mennä. Oli pakko peruutella muun "liikenteen" seassa että löysi paikan kääntyä keula menosuuntaan kun veto loppui. Hommaa tietenkin vaikeutti eniten se, että piti vaihtaa vasemmalla kädellä vaihteita, siihen en tottunut. Muuten vasemmanpuoleinen liikenne on toimiva, Briteistä Ranskaan tultaessa oikeanpuoleinen liikenne tuntui ensin jopa oudolta.

 
Vuonna 2008 tuli viikon verran ja n. 1000 mailin verran tuli ajettua väliä Coventry - Silverstone - Coventry ja vuokra-autona oli Golf V 1.9 TDI manuaali. Muutamassa päivässä tottui aika hyvin ajamaan "väärältä" puolelta, mutta muutaman kerran meinasin vaihtaa vaihteita ovenkahvasta kun lihasmuisti oli edelleen aika vahva. Alkumetrit olivat aika ikimuistoiset ja pelottavat kun tuntui ettei osaa ajaa autoa ollenkaan toisin päin.
 
Tuli aikanaan oltua muutama kuukausi Zambiassa sekä muualla eteläisessä Afrikassa ja näissä maissa tuli paljon ajeltua autolla, jossa oli ratti vasemmalla puolella (tuontiauto joka tuli aikanaan Suomeen). Ajaminen oli yllättävän sujuvaa, mutta ohituksiin lähteminen oli hivenen arpapeliä jos ei ollut apumiestä mukana. Ja kun kartturi oli paikalla, piti luottaa hänen nuotteihin, että rata on vapaa.

Jonkin verran tuli ajettua myös asemapaikan autolla, jossa ratti oli luonnollisesti oikealla. Yllättävän sujuvaa meno silläkin oli, mutta aluksi tuli jonkun kerran hapuiltua vaihteita ovesta.

Australiassa olen ajanut jonkin verran moottoripyörillä ja siinä hommassa ei juurikaan haitannu vasemmanpuoleinen liikenne.
 
Kyproksella tuli jokunen päivä ja joku sata kilometriä ajettua vuokravankkurilla (reno megane manuaali) ja muuten tuossa nyt ei ollut mitään, mutta tosiaan tuo vasurilla vaihtaminen Larnakan ruuhkissa vaati tottumista. Tuolahan liikenne kaupunkien ulkopuolella on aika hiljaista, joten maantiellä en kokenut mitään ongelmia. Tuo kaistalle sijoittuminen ei minulle ollut asia jota olisin aikaisemmin edes tullut ajatelleeksi. Katson kai niin kauas eteeni?!?
Kadunvarsiparkkiin pysäköiminen ei sujunut vaikka samoinhan se pitäisi sujua kuin täälläkin mutta jotenkin sen kiveyksen arvioi aina pieleen.

Liikenteessä taas muutama "oho" aiheutui siitä kun vasemmanpuoleisesta liikenteestä huolimatta väistetään oikealta tulevia aivan kuten täällä. Jotenkin luontaisesti yritti väistää vasemmalta tulevia  ;D ja ohot tuli lähinnä Larnakan yössä kun Evot ja Imput teinikuskeineen valtaa ahtaat kadut ja vetää välillä aika kovaa...
 
Olen, kolmella eri autolla Ausseissa. Kolme viikkoa yhteensä. Alussa kääntyessä risteyksissä, piti olla tarkkana, mutta siihen tottui muutamassa päivässä.
Ohessa muutama kuva. Ja myös aiheellinen varoituskyltti...
Alice Springs - Ayers Rock mentiin tuolla automaatti "Corollalla"
Cairns - Brisbane pakulla, manuaali ;-)
Ja Melbourne - Sydney tuolla Mitsulla, joka oli kyllä kiva ajaa...
 

Liitteet

  • Mitsu.jpg
    Mitsu.jpg
    115,5 KB · Katsottu: 206
  • Paku.jpg
    Paku.jpg
    102,8 KB · Katsottu: 188
  • Alice_Uluru.jpg
    Alice_Uluru.jpg
    159,2 KB · Katsottu: 218
  • Kyltti.jpg
    Kyltti.jpg
    119,8 KB · Katsottu: 262
Olen tullut työasioissa ajettua väliä Turku-Lontoo/Coventry parhaimmillaan kerran viikossa. Nopeasti tuohon vasemmanpuoleiseen liikenteeseen tottui. Doverista Lontoota kohti lähtiessä on usealla kielellä huomautus vasemmanpuoleisesta liikenteestä, jopa Ruotsiksi. Suomen kieltä ei kyltistä löytynyt.
 
Olen ajellut aika monta kertaa Englannissa,kun vanhempani asuivat siellä.Australiassa ajelin pari viikkoa.Äkkiä siihen tottuu.Ainoa mitä piti ajatuksella ajaa oli liikenne ympyrät.Piti päästä ympyrästä pois oikealle tielle.Vaikein paikka oli Hemel Hempsteadissä missä on erikoinen liikenne ympyrä.Siellä ajellaan kahteen suuntaan.Yritä sitten sieltä pois oikealle tielle.Onneksi britit antoivat hyvin tietä.
 
kesäksi varattu parin viikon reissu lounais-englantiin ja auto vuokrattu. kokemuksia tuosta "väärältä" puolelta ajamisesta?
lähtö ja paluu exeteriin, joten ei suurkaupunkeja ole reitillä.
 
Täällä tais olla jo ketju aiheesta
http://www.autostadium.fi/index.php?topic=451.0
 
Topias sanoi:
kesäksi varattu parin viikon reissu lounais-englantiin ja auto vuokrattu. kokemuksia tuosta "väärältä" puolelta ajamisesta?
lähtö ja paluu exeteriin, joten ei suurkaupunkeja ole reitillä.

ensimmäiset mailit ajettu, eikä mitään isompia tilanteita päässyt tulemaan. reitille osui pätkä kapeaa tietä, jota reunusti tiheä pusikko. hieman focuksen peilit raapi puskia, kun vastaan tuli pari pakua, jotka ei juuri himmaileet.
 
Topias sanoi:
ensimmäiset mailit ajettu, eikä mitään isompia tilanteita päässyt tulemaan. reitille osui pätkä kapeaa tietä, jota reunusti tiheä pusikko. hieman focuksen peilit raapi puskia, kun vastaan tuli pari pakua, jotka ei juuri himmaileet.
Eli ajelet oikeekätisellä autolla?
Oikeakätiseen autoon tottuu aika nopeesti.
Onko automaatti vai manuaali?
Varmana outoa ohittaa oikealta puolelta mutta kyllä sitä joutuu suomen liikenteessäkin tekemään.  ;)
Viikset kun vielä totuttelet niin kaikki sujuu leikiten.
Taskuparkki jotenkin sujuu mukavemmin oikeekätisellä... En tiedä miksi. Näkee varmaankin kulmat paremmin ainakin oikeenpuoleisessa liikenteessä oikeekätisellä.
 
Minä ajoin aikanaan ajokorttini vasemmanpuoleisessa liikenteessä. Suomeen palatessa ongelma oli pihalta liikkeelle lähtiessä päätyä oikeaan reunaan tietä - muutaman kerran tuli bussi omalla kaistalla vastaan.
 
Luppis sanoi:
Eli ajelet oikeekätisellä autolla?
Oikeakätiseen autoon tottuu aika nopeesti.
Onko automaatti vai manuaali?
Varmana outoa ohittaa oikealta puolelta mutta kyllä sitä joutuu suomen liikenteessäkin tekemään.  ;)
Viikset kun vielä totuttelet niin kaikki sujuu leikiten.
Taskuparkki jotenkin sujuu mukavemmin oikeekätisellä... En tiedä miksi. Näkee varmaankin kulmat paremmin ainakin oikeenpuoleisessa liikenteessä oikeekätisellä.
joo, ratti on oikealla ja automaatti, on vähemmän ohjelmaa kabiinissa. muutenkin ajelen automaatilla.
viikset tuossa on samalla puolella, kuin vasenkätisessä.
 
chr sanoi:
muutaman kerran tuli bussi omalla kaistalla vastaan.
Varmaan aika kuumottava tilanne?
Jäniskevennyksenä vois heittää: Eikö ne ruotsissa aikoinaan suunnitellu siirtymistä vasemmanpuoleiseen liikenteeseen asteittain? Ekana olisi siirtyny rekat ja bussit ja sit vasta henkilöautot  ;D
 
Topias sanoi:
joo, ratti on oikealla ja automaatti, on vähemmän ohjelmaa kabiinissa. muutenkin ajelen automaatilla.
viikset tuossa on samalla puolella, kuin vasenkätisessä.
Mikäs ½euromalli toi on?
 
Taitaa nykyään tosiaan ainakin osassa merkkejä olla viikset samoilla puolilla ohjauspyörää riippumatta siitä, kummalla puolella autoa ohjauspyörä on.
 
Olen ajanut montakin kertaa. Ekan kerran ajoin Lontoossa faijan autoa. Ainoa mitä piti vähän miettiä oli miten tulet ympyrään ja miten sieltä pääset pois. Muuten siihen ajamiseen tottuu aika nopeasti. Omalla autolla en ole ajanut. Autot joilla olen ajanut ovat olleet sikäläisiä.
 
Luppis sanoi:
Varmaan aika kuumottava tilanne?
Jäniskevennyksenä vois heittää: Eikö ne ruotsissa aikoinaan suunnitellu siirtymistä vasemmanpuoleiseen liikenteeseen asteittain? Ekana olisi siirtyny rekat ja bussit ja sit vasta henkilöautot  ;D

Ei ne suunnitelleet, vaan siirtyivät juurikin tuolla tavalla.

Aikataulu tosin oli niin, että puoliltaöin kaikki liikenne oli kielletty. Klo 02.00 siirtyi raskas liikenne ajamaan oikealla ja klo 06.00 tuli kevyt liikenne mukaan.
 
Oltiin joku vuosi sitten viikko Irlannissa ja vuokrasin sieltä auton. Autoksi tuli Ford Focus. Otin automaattivaihteisen,että kepin hämmentäminen edes jäisi pois. Itse ajamisessa ei mitään ihmeellistä, jonon mukana on helppo mennä. Väistämiset menee totutusti ja siellähän tykätään liikenneympyröistä, niitä on joka paikassa ja helpottavat kyllä. Majapaikkamme oli parisataa Dublinista etelään, ihan maaseutua meren rannan tuntumassa, Kilmore Quay. Noilla pienillä teillä piti vähän totutella...paikalliset ajavat ihan kovaa eivätkä tiet ole kovin leveitä. Minua häiritsi se, että siellä ei käytetä valoja päivällä. Täällä on tottunut havaitsemaan autojen valoja ja kun niitä ei ollut, jäi havaitsemisaika joskus kovin lyhyeksi. Autoon tarjottiin rengasvakuutusta. En ottanut ja ihmettelin miksi moinen. No, siinä autossa oli kolmenlaisia renkaita..edessä sentään samanlaiset. Ja tiet ovat karkeita, syövät renkaita. Eikä siellä ole edes kunnon talvea...
Mutta kaikki sujui hyvin, löydettiin Dublinin läpi lentokentälle ihan kartan avulla, reilu kymmenen kilometriä ennen kenttää tietokone näytti 0 km rangea, mutta riitti. Liityin tuolloin autoliittoon ja  sen kautta autovuokrasta sai enemmän alennusta kuin tuo ensimmäisen vuoden jäsenmaksu oli. Vuokraamona oli Sixt
 
Mikäs ½euromalli toi on?

Mene ja tiedä mutta noin oli aikanaan vuokramekanossakin. Oikealla kädellä siinä vitkutettiin lasinpyyhkijöitä ja vasurilla vikkuja. Ei Meganessa ainakaan mikään muu ollut muuttunut täkäläisiin kuin ohjauspylväs ja polkimet siirtynyt oikealle puolelle autoa. Ja kaikkien ikkunoiden hallintapaneeli oikeanpuoleiseen oveen.