Asuin vuosia Britanniassa, josta ajasta auto oli käytössä noin kolme ja puoli viimeistä vuotta. Ekat kolme vuotta tuli ajeltua oikealta ohjattavalla manuaalivaihteistolla olevalla Peugeot 306:lla, ja viimeinen 7kk Suomesta laivatulla autoverottomalla Volvo V50:llä.
Ajaminen itsessään sujui ihan ekalla kerrallakin yllättävä hyvin, koska ainakin Lontoossa liikenne on niin vilkasta, että oikeastaan koskaan millään tiellä ei ole ajelemassa ihan yksin ja siten oikealla kaistalla pysyy ihan automaattisesti seuraamalla muuta liikennettä. Suurimmat ongelmat - ja nekään ei käytännössä ole suuria ja niihin tottuu muutamassa päivässä - olivat auton sijoittaminen kaistalle oikeaan kohtaan, ja vaihdekepin käyttö vasemmalla kädellä.
Auton sijoittamisella tarkoitan sitä, että vasemmalla puolella istuessa ja ajaessa on tottunut siihen, että keskiviiva on heti kuljettajan oven vasemmalla puolella. Nyt kun hyppäsi autoon missä ratti on toisella puolella, niin vahingossa sitä tuli oltua milloin keskiviivan ja milloin penkan päällä, koska alitajunta ja vaisto pyrki sijoittamaan kuskin ihan eri kohtaan tiehen nähden, jolloin autokin on sitten luonnollisesti ihan missä sattuu. Pari läheltä-piti -tilannetta korjasi asian kuntoon parissa päivässä.
Vaihdekepin kaaviohan on sama kuin täällä (eli ei peilikuva), joten siinä mielessä ongelmaa ei ole. Hieman hankalaa oli tosin liikeratojen omaksuminen selkäydintasolle vasemmalla kädellä, mutta tuohonkin tosin tottuu tosi nopeasti. Myös polkimien järjestys on tietysti sama (eli ei peilikuva), joten tuoltakaan osin mitään ongelmia ei tule. Jos polkimet olisivat peilikuvana, niin ongelmia tulisi todennäköisesti ihan helevetisti. ;D
Viimeiset kuukaudet tuli sitten ajettua Biliasta tilatulla automaattivaihetisella Volvolla, ja ratin siirtyessä vasemmalle sama haaste kuskin sijoittumisesta kaistalle oikeaan kohtaan palasi muutamaksi päiväksi, mutta muuten isompaa ongelmaa tuossakaan ei ole. Tosin tuolloin monet kadut ja tiet olivat jo niin tuttuja ja selkäytimessä, että ajaminen ei tuottanut suurempaa ongelmaa ratin "väärällä" puolella olosta huolimatta. Ainut haastavampi tilanne tuli ohitettaessa, jolloin ohituskaistan vapaanolemisen pystyi havaitsemaan vain siirtymällä sinne kokonaan....