https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Octavia II RS kylmäkäynnistysvika

S

Solifferi

Vieras
Forumikonkareiden rohkaisemana, uskallan kysyä seuraavan kysymyksen:

Auto: Skoda Octavia 2.0TFSI RS, 2006, 112tkm

Vian kuvaus: Auto seissyt yön yli noin 8-10 asteen pakkasessa, aamulla ennen käynnistystä 1½h-2 h roikan nokassa, käynnistyshetkellä pakkasta noin 4-8 astetta, auto ei lähde ensimmäisestä startista käyntiin. Toisesta startista yskien käyntiin. Vika toistunut kahtena aamuna peräkkäin. Työpäivän jälkeen, kun keli on laantunut ja auto seissyt työpaikan parkissa 8 h ilman roikkaa, auto käynnistyy ensistartista, mutta vaivalloisesti. Pakkasta ei tässä vaiheessa enään ole, vaan keli plussalla. Lämpimänä auto ei oireile.

Mistä vikaa lähdetään paikantamaan? Lohkolämppäri sökönä (en usko, koska auto oireilee lauhallakin kelillä)? Lämpötila-anturi? Tulpat? Jokin muu, mikä?

#skodalove



 
Aloittaisin vikakoodeista etsimään ongelman ydintä. Jospa lähistölläsi joku VCDS:n taitaja olisi?
 
Harmaata savua en ole hoksannut tarkistaa, mutta 98 E5:sta olen tankkiin laittanut (painaa pörssillä päätä) :'(

Vikakoodeja ei vielä luettu virallisilla softilla, mutta kaveri katto Garminin navilla ja siihen ei ainakaan tullu mitään.. Katsastus ja huolto painaa joka tapauksessa päälle, eli kohta luetaan (ja maksetaan).

 
Asia selvä, halukkaat vikakoodin lukijat 016- alueelta saa ilmottautua kipukorvausta vastaan.
 
Minulla teki saman vuoden menopeli muutamaan otteeseen tuon ja käynnistyessä aina sakean harmaa savupilvi. Aina lauhalla kelillä ja lämmittimen oltua käytössä. Mainitsin huollossa mutta ei mitään vikakoodeja. Käynnistyi ikään kuin pytty kerrallaan pitkän sahauksen jälkeen.

Kun autoa sitten jostain syytä sain päähäni "hehkuttaa" kuten edeltävää bemua, ei oire ilmaantunut enää koskaan. Eli hyppy autoon, sytkävirta päälle ja rauhallisesti turvavyö kiinni, kännykät telineisiin jne. Hehkutuksen jälkeen aina laakista käyntiin ilman ongelmia. Oma päätelmä > joku lämpöitä/seos tms. anturi ei ehdi mukaan ja koittaa startata liian rikkaalla seoksella.

Ihan heitto vaan. Kokeilu ei maksa euroakaan.
 
Tuota Makkiksen tarjoamaa "hehkutusta" minäkin lähtisin kauppaamaan ensimmäisiksi testailuiksi.

Yksi vikapaikka voi olla polttoainepumppu tai sitten polttoainesuodatin jotka voivat alkaa olemaan tukkeutuneet tai elämänsä ehtoopuolella muuten. Tällöin heti startista pumppu ei saa paineita suuttimille asti tehtyä, vaan autoa pitää sahata jotta se käynnistyisi.

Kuuluuko bensapumpusta apukuskin penkin alta surahdusta kun avaat kuskin oven autolle mennessäsi? Syttyykö sisävalot ja/tai kertooko ajotietokone kuskin oven olevan auki? Jos vastaukset ovat ei-tyylisiä, voi vika olla myös kuskin oven asentoa haistelevassa mikrokytkimessä, joka antaa autolle ikäänkuin "lämmitteleppäs ittes valmiiksi"-komennon. :D
 
Huomenta raskaan työn raatajat..  Aamulla pakkasta 1,5 astetta, auto ei roikassa, lähin lämppäämään/hehkuttamaan omaa rakastani Makkiksen ja ConDin ohjeiden mukaan. Pitkä hehkutus (tuttua jo 124 200D ajoilta), ootellessa taajuudeksi Radio Pooki, silmät kiinni, sormet ristiin, startti -> Käynnistys ilman mitään ongelmia.. Erittäin mystistä.

ConDin tarjoamiin lisäkysymyksiin vastaukset myöhemmin kun en aamusella lukenut forumia ja kuulostellut.
 
Noniin... alkaa selvitä. Nyt sitten jatkot nuita edellisistä kyssäreistäni, seuraavan kerran korvat höröllä autolle surahtaako pumppu ja syttyykö valot.

...tai sitten tietämättäsi auto onkin dieseli hitailla hehkuilla.  ;D
 
Hah, näillä menoveden hinnoilla ei haittais vaikka oiskin kiisseli  :D mutta en valita..

Sisävalot syttyy ja ajotietokone kerto oven olevan auki.. Mutta pumpun surahtamista en vielä havainnut liikennemelun seasta.. Asian tutkiminen jatkukoon.
 
Tässäpä VCDS:n logi keskustelun aiheena olevasta ajokista. Jotain söhryä sieltä löytyi ainakin öljyn lämpötila-anturin osalta, vikakoodin ilmaantumisajankohta on sama kuin edellisen huollon. Vaikuttaneeko sitten kylmäkäynnistykseen ???

 
Auto on näköjään koodattu kiinteälle huoltovälille. Öljyn lämpötila-anturin vikakoodi voi johtua siis siitä, että auto on nollattu kiinteälle välille "väärin". Ilmeisesti öljyn lämmöt ei myöskään näy mittaristossa missään?

Melkeen tuon "oil quality"-kentän koittaisin muuttaa 1 -> 0, joka periaatteessa pitäisi taas ottaa käyttöön tuon lämpöanturin. Käytännössä tuolloin kerrotaan, että autossa on LL-öljyjärjestelmä käytössä ja auto rupeaa öljypohjan anturilla haistelemaan taas öljyn lämpötilaa jne.

Starttaamiseen en usko tuolla olevan vaikutusta, mutta miten tuo aiemmin puhuttu oven avauksen yhteydessä surina polttoainepumpusta? Onko auto lastutettu?
 
ConD sanoi:
Auto on näköjään koodattu kiinteälle huoltovälille. Öljyn lämpötila-anturin vikakoodi voi johtua siis siitä, että auto on nollattu kiinteälle välille "väärin". Ilmeisesti öljyn lämmöt ei myöskään näy mittaristossa missään?

Starttaamiseen en usko tuolla olevan vaikutusta, mutta miten tuo aiemmin puhuttu oven avauksen yhteydessä surina polttoainepumpusta? Onko auto lastutettu?

Kiinteällä välillähän se tosiaan on, mutta tuon ikäisessähän ei näy lainkaan öljynlämpöä Maxi-DOTissa vaikka koodaus olisi miten.
Auton omistaja voinee kommentoida paremmin tuota surahduksen kuulumista. Autoa ei ole lastutettu.

FFP:llä oli pitkä ketju samasta aiheesta, tuntuu että osia on vaihdeltu pitkälti hakuammunnalla vaihtelevin tuloksin :rolleyes: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=168484
 
Pääisäisestä selvitty ja aika palata palstan ääreen.. Tuossa vapaiden aikana oli aikaa kuunnella tallissa pumpun surahdusta ja komiasti surisee.. Enpä tiiä sitte. Ffp:n ketju luettu läpi ja osaa oli vaihdettu niin paljo että ei perus työläisen pörssi kestä.

Pitää nyt seuraavassa huollossa kysästä tuosta öljyn lämpötila-anturista. Luulis menevän huoltovirheen piikkiin.