https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Octavia II FL häiriötilanne

Kettu

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
No o onkos tullut keesää auton ulkopuolelle...

Vanhan joululaulun sanoja mukaellen niin voisi sanoa.
Ainakin, mikäli uskomme auton ulkolämpötilamittaria.
Eilen aamulla n. 7:00 lähdimme Skodalla purjehtimaan Vantaalta kohti Tamperetta.
Pyrytti ihan kunnolla. Jotkut uskalsivat ajaa moottoritietä jopa n. 50 km tuntivauhdilla.
Mutta kun lähdit ohitukseen, niin eiköhän vauhti noussut. Luuserit.
Mutta se on ihan eri juttu.
Hetken ajettuamme alkoi ulkolämpömittarin lukema nousta. Nousi öljyn lämmötkin,
mutta keli oli raskas, polttoainetta kului yllättävän paljon ja kai se vaikutti myös öljyihin.
Viimasuojat keulalla.
Eihän tuo mitään, mittarilukema on vain optinen härviö,
mutta samalla alkoi myös sisälle pukata kylmää ilmaa.
Oletettavasti siis lämmityslaite on jotenkin kimpassa ulkolämpötilamittarin kanssa.
40 asteeseen nousi parhaimmillaan.
Pysähdyttiin huoltikselle ja kun lähdimme taas liikenteeseen, oli tilanne korjautunut, lukemat normalisoituneet
ja sisälle tuli taas lämmintä ilmaa.
Samaa ilmiötä ei ollut tänään takaisin päin ajellessa.

Oletteko törmänneet vastaavaan? Onko jotain hajoamassa?
 
Noin vuosi sitten kävi samalla tavalla minule Volvo XC60 kanssa. Ulkolämpömittari alkoi sekoilemaan ja näytti 20 - 40 astetta liian lämpöistä. Rikkihän se oli ja meni vaihtoon.

Volvossa se muuten sijaitsee kuljettajan peilin sisällä.
 
Viimasuoja alamamaskissa vaikuttaa lämpömittarin toimintaan anturin sijaitsessa siellä, viimasuojat nokalla Keski-Suomessa turhake tällä hetkellä.
 
Zaasa sanoi:
Viimasuoja alamamaskissa vaikuttaa lämpömittarin toimintaan anturin sijaitsessa siellä, viimasuojat nokalla Keski-Suomessa turhake tällä hetkellä.

Ei se viimasuoja vaikuta lukemiin ajon aikana eikä varsinkaan noin paljoa, paikallaan ollessa täysin umpinainen viimasuoja nostaa lukemia 2-3 astetta.
Anturivialta tuo vaikuttaisi.
 
Zaasa sanoi:
Viimasuoja alamamaskissa vaikuttaa lämpömittarin toimintaan anturin sijaitsessa siellä, viimasuojat nokalla Keski-Suomessa turhake tällä hetkellä.
Ei kuitenkaan n. 40 asteen verran?
Toisekseen, viimasuojassa on reikä.

Tähän asti lukemat ovat olleet melko lailla samoja, kuin mitä eri sääohjelmat antavat lämpötiloiksi.
Näistä keleistä nyt ota selvää millään niin, että osaisi "oikea-aikaisesti" ne virittää.
Jos pukkaa huomiselle kunnolla pakkasta, niin ei se sitten turha ole.
Eikä sitä viitsi käydä virittelemään sitten kun on jo mahottoman kylmä.

 
Tuommonen tuli mieleen, että olisko ollut polttosykli menossa, josko se olisi jotenkin vaikuttanut tuohon?
Tuntuu, että noita polttoja tulee tasaseen parikin per tankillinen.
Tuleekohan ajettua liian lyhyttä matkaa vai mitä?