https://yliteippaus.fi/

Octavia 1.4 TSI kansi rikki 90tkm jälkeen

mushinico

Vakiokalustoa
Liittynyt
12.9.2016
Työkaveri sai tänään puhelun skodakorjaamolta, että kansiremppa tiedossa, reilu 3000€ kustannus. Vei auton tutkittavaksi kun on satunnaisesti jättänyt käynnistymästä tai käynnistynyt ikään kuin kolmella pytyllä. Nyt sitten tuo tuomio. Autolla ajettu rapeat 90tkm ja se on 2013 vuosimallia. Melko paskasti kesti skoda.

Ilmoittivat että tulevat 75% kustannukissa vastaan, mutta minusta tuossa pitäisi tulla 100% tuon ikäisestä ja ajetusta vehkeestä. Tehdas ei myönnä tyyppivikaa, vaikka näitä on tainnut tuossa 1.4 koneessa olla?

Hienosäädetty otsikkoa -Karvis-
 
Jos kyseessä on edellismallin ocu niin lienee jakoketju venähtänyt ja ajettu vaan menemään niin kauan kuin liikkuu, tyyppivikahan tuo näissä on.
 
Olikos huollot merkkiliikkeessä tehty ja ajoissa?
Osaavat sujuvasti vedota myöhässä tehtyihin huoltoihin.
 
Kyllä pitäisi mennä täysin 100%:sesti takuuseen.

Tai ainakin "sigun" vehkeissä menee...
 
Tunnetusti huoltohistoria vaikuttaa näihin päätöksiin, onko huollot tehty ajallaan ja missä. Tässä tapauksessa olisi kiinnostanut kuanko kansivikainen Skoda on nykyisellä omistajalla ollut, eka omistaja?
 
Kaikki hoidettu ajallaan ja merkkiliikkeessä. Tehdasneuvottelun jälkeen homma käänty niin, että korvaavat 90%. Kaveri alkoi olemaan jo tyytyväisempi.
 
Kyllä sen korvausasteen pitäisi olla tasan 100%.
 
Itse asiassa pieni omavastuu tarkoittaa yleensä kahden vuoden takuuta työlle.
 
dingdongpingpong sanoi:
Kyllä sen korvausasteen pitäisi olla tasan 100%.

Niin sen pitäisi, mutta auto on jo satkun ajettu ja jos tuosta lähtee tappelemaan niin joutuu maksamaan puolet itse. Lisäksi kun maksaa itse tuon 10%, niin saa kaikille osille täyden 2v takuun joka 100% goodwillissä jää saamatta.
 
En kanssa alkais kinaamaan lillukan varsista.
Äkkiä vaan auto kuntoon ja ehkä piakkoin vaihtoon...
 
Kaapo sanoi:
En kanssa alkais kinaamaan lillukan varsista.
Äkkiä vaan auto kuntoon ja ehkä piakkoin vaihtoon...
Minun päähäni se ei ole koskaan oikein mahtunut tuo, että se korjattu auto pitäisi heti työntää vaihtoon varsinkin jos siitä korjauksesta on vielä itse jotain maksanut.
 
MMV sanoi:
Itse asiassa pieni omavastuu tarkoittaa yleensä kahden vuoden takuuta työlle.

Ei pidä paikkansa. Omasta autostani vaihdettiin DSG takuuajan jälkeen, en maksanut itse mitään ja kysyin miten tämä vaikuttaa takuuseen ja vastaus VV-Autosta oli että ei mitenkään, vaihdetuilla osilla on 2v takuu maksoi asiakas tai ei.
 
d3nver sanoi:
Ei pidä paikkansa. Omasta autostani vaihdettiin DSG takuuajan jälkeen, en maksanut itse mitään ja kysyin miten tämä vaikuttaa takuuseen ja vastaus VV-Autosta oli että ei mitenkään, vaihdetuilla osilla on 2v takuu maksoi asiakas tai ei.

Pääsitkö kokeilemaan lupauksen pitävyyttä? Työkaverilla porsi kaksoismassa 75tkm/18kk edellisestä vaihdosta ja alunperin maksettu satasen "omavastuu" oli avain siihen että vauhtipyörä vaihtui varaosatakuuseen, maksuosuus oli ensimmäinen asia mitä huollon tiskillä kysyttiin kun alettiin keskustella takuusta.
 
Kaveri oli tyytyväinen juurikin tuon takuun takia, kertoivat itse, että kannattaa maksaa se 10%. Olisin myös itse tyytynyt. Hyvin siis lopuksi meni tuo, mutta onhan se paska homma silti, että auto hajoaa kannesta alle 100tkm. Ei siis aiheuta mitään hurraahuutoja.
 
Kiinnostaa tässäkin tapauksessa, että onko käytössä ollut longlife öljynvaihto ohjelma? Mä katton aina vihkosta heti tuon homman. Mulla on oma vaihto ohjelma Toyotan D4D cat moottorissa. Vaihdan 7500 km välein imurilla Toyota 0W-30 C2 öljyt ja tuossa kohtaa jo huomaa käynnissä hieman muutosta. Nuo longlife jutut on keksitty vain tekniikan maailmoja ym autobildejä varten. Muuten tulee testeissä turpaan, kun käyttökustannukset kusee räikeästi. Auton moottorille ne on totaalista myrkkyä.
 
^Siinä ei taida paljoa öljyjen vaihtaminen vaikka tonnin välein auttaa jos kyseessä on tyyppivika/suunnitteluvirhe.

mushinico sanoi:
Kaveri oli tyytyväinen juurikin tuon takuun takia, kertoivat itse, että kannattaa maksaa se 10%. Olisin myös itse tyytynyt. Hyvin siis lopuksi meni tuo, mutta onhan se paska homma silti, että auto hajoaa kannesta alle 100tkm. Ei siis aiheuta mitään hurraahuutoja.
Paljonko tuli maksettavaa, siis euroissa?
 
Tuo Toyotan D4D ei myöskään ole kovin kestävän pelin maineessa. Appiukolla porsi kansi alle 70 tkm ajettuna.
 
En näe mitään yhteyttä longlife huoltovälillä ja surkealla jakopääratkaisulla.
Anopin skodaan on öljyt vaihdettu 10tkm välein ja samat ongelmat siinä on ollut.

Omissa autoissani olen mennyt longlifellä ja öljyt vaihtunut n.30tkm/9kk välein. Eikä silti ole koneet paukkunut.
 
300€ tässä casessa taisi jäädä auton omistajan maksettavaksi. Maksaa tai ei oli gw tai ei on osilla ja asennuksella takuu ja valmistevirhetakuu voimassa. Mitään lakiin perustuvaa takuun poistumista 100% gw:ssä ei ole mielestäni olemassa, autoliike ja valmistaja voi sellaista yrittää mainostaa. Näillä 10-50% asiakkaan maksuilla koitetaan suomessa vain paikata tehtaan vakiohinnoittelemien gw-töiden katetta....

Kaverini otti juuri itse yhteyttä MB-saksaan tehtaalle ja yllättäen Suomen vehon ruostetakuu alkoi toimimaan, ensin ei korvattu mitään nyt 100%....ja takuukin tulee korjatulle osa-alueelle.
 
d3nver sanoi:
Ei pidä paikkansa. Omasta autostani vaihdettiin DSG takuuajan jälkeen, en maksanut itse mitään ja kysyin miten tämä vaikuttaa takuuseen ja vastaus VV-Autosta oli että ei mitenkään, vaihdetuilla osilla on 2v takuu maksoi asiakas tai ei.

Korvasiko varmasti auton Valmistaja tuon vaihteiston 100%? Jos maksaja, tai osamaksaja oli maahantuoja/jälleenmyyjä, niin siloin tulee tuo takuu mukaan vaikka et itse maksaisi penniäkään.

Näin ainakin itsellä on mennyt.
 
Eikös siellä kuluttajasuojaa käsittelevässä laissa ole selvä maininta aiheesta, ainakin takuuajan korjauksista.
Takuukorjaukset ei pidennä alkuperäistä takuuta.
Tosin nämä takuuajan jälkeiset vaastaantulot ovat ehkä vähän eri säännöillä.
 
noin 300€ jäi maksua kaverille. Parempihan se olisi ollut alun perin toimiva kone ja pistää tuon 300€ vaikka pinnoitteeseen mielummin.
 
Kyllä sitä näköjään kannattaisi uudehkolla hyvin huolletulla autolla ajella. Olisin omalla kohdallani viime vuonna ilosta kiljuen ottanut vastaan tuollaisen 300€ kustannuksen moottoriongelmien kanssa...