https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Nykyautojen käsittämättömiä varustehuononnuksia

Quality

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
18.12.2013
Tänään sattui se, mitä autolla kuin autolla ajava karttaa / pelkää kuin ruttoa toivoen, ettei sitä koskaan sattuisi omalle kohdalle. Sen perusteella arvioidaan kärryjen luotettavuutta ja ilkutaan, kun päästään todistamaan tapahtunutta: auto hinurin lavalla. Harmi, etten nyt saa yhtään kuvaa tähän liitettyä, mutta ehkä myöhemmin.

Mutta kuka arvaa, mikä typeristä typerin varustehuononnus tuon aiheutti?
 
Eiköhän sieltä ole rengas tyhjentynyt siten, että paikkapullolla ja kompuralla sitä ei täyteen saanut?

Osuiko oikeaan?
 
Se oli helppo :). Mutta niin käsittämätöntä, miksi moisessa etsitään "säästöä"? Eikö hinaus, sijaisauto jne. aiheuta siinä määrin kustannuksia, että vaikkapa sellainen kapea kevytvararengas kannattaisi pitää mieluummin varustelistalla? Ok, eihän noita rengasrikkoja usein satu, mutta sattuu kuitenkin.

Meillä oli siinä määrin onni matkassa, että tyhjä rengas paljastui, kun palasimme autolle Heinolan ABC:llä. Ei kun paikkasatsi ja kompura esille ja toimintakuntoon, mutta eihän siitä ollut lainkaan apua, sama pihinä kuului ennen ja jälkeen "paikkauksen".

Onneksi oli Volvon liikkumisturva voimassa, ja onneksi oltiin "ihmisten ilmoilla" eikä jossain korvessa tai vilkkaan tien poskessa. Sijaisauto (V50 ecodrive) järjestyi alta puolessa tunnissa ja pääsimme jatkamaan mökille, kun oma Volvomme matkasi hinurin kyydissä Lahteen regastettavaksi arjen koittaessa.
 
Niin. Kärjistetysti vois väittää parempi säästö löytyvän muutaman 'bagin poisjättämisellä. Eihän niitä kolareita kuitenkaan tiheään satu...

Itse manasin samaa tuolla syksyllä. Ja me jäätiin korpeen kauas kaikesta. Heti ensi töikseni kun kotiuduttiin, heitin paikkapullot huis xxxxxxn ja kävin ostamassa oikean vararenkaan. Otin nastallisen Nokialaisen. Pärjää kesät talvet. Ja kun kelpuutti kuluneen käytetyn vanteen niin selvisi 150€:llä. Tähän sai jopa sen vararenkaan sisään tulevan styroksi palasen jihon tunkki ja muut hilppeet meni.

Kyllä se vararengas pitää olla. Vaikka vain sellainen pienii väliaikainen. Ei siihen isoa reikää tarvita, kun paikkasatsin kanssa matka jää siihen. Kovilla pakkasilla se mäski ei tule edes pullosta ulos.
Tuo on tosiaan yksi tyhmimmistä uudistuksista autoissa. Tässä kohtaa asiat oli ennen paremmin.
 
Kai vararenkaan saa edes lisävarusteena autoon kuin autoon? Vai saako?
 
Ainakin vähintään "tarvikkeena". Itsestä taitaa olla homma kiinni. Mulla oli ensimäinen omistaja säästänyt ja valinnut pullon. Minä taas luotin onneeni ja olin hölmö. Mutta Siperia opettaa.

Ajatelkaa, että rengaspainevarotin tulee pakolliseksi. Päivävalosääntö "määrää" takavalot pois...
Kohta varmaan vararengas kielletään kun se voi nostaa CO2 päästöjä...
 
Joo, onko kuitenkin kaikissa autoissa "virallinen" paikka vararenkaalle kontin pohjalla tai jossain? Siis ettei tartte sitä tavaratilassa säilyttää tilaa viemässä jos selkaisen hankkii vaikka jälkikäteen?
 
Nyt on mullakin eka auto mistä ei  vararengasta löydy.Tuo renkaalta jäävä tila on tuolla hukkatilaa. Ei tuonne mitään  järkevää saa
 
Astrassa ei myöskään ole vararengasta. Eikä ole sille varattua tilaa, joten ei tule kuuloonkaan kuskata kontissa ylimääräistä pyörää.
 
Nykyisessä ei ole vararengasta, mutta tulevaan ocuun otin koska ei hyvä tuuri ikuisesti jatku.
 
En älynnyt vararengasta ruksata autoa tilattaessa.
No asia korjaantui melko nopeasti, kun rengas päätti tyhjetä.
Se rengaspaineen varoitusjärjestelmä ei ehtinyt vinkaistakaan, kun itse huomasin renkan tyhjenneen.
Sen sijaan pari kertaa se on vinkunut muuten ja paineet testattaessa ei mitään vikaa.
Luotettava järjestelmä? No rengas kuitenkin jo siitä, kun pääsin ajaamaan sivuun, oli ottanut siipeensä niin,
että paikkaaminen olisi ollut turhaa.

No joo, samanalaista rengasta ei ollut maassa, joten otin samalle akselille kaksi samanlaista rengasta
ja se ehjä, siihen ostin peltivanteen.
Siellä se nyt köllöttää sille tarkoitetulla paikalla.

Octavian monttuun siis mahtuu normikokoinen rengas.
 
-P- sanoi:
Joo, onko kuitenkin kaikissa autoissa "virallinen" paikka vararenkaalle kontin pohjalla tai jossain? Siis ettei tartte sitä tavaratilassa säilyttää tilaa viemässä jos selkaisen hankkii vaikka jälkikäteen?

E39:ssä on normikokoinen vararengas kontin pohjalla. W211:ssä oli kyllä renkaan muotoinen kolo kontin pohjalla, mutta sinne oli laitettu akku, joten rengas ei mahtunut. E90:een on siinä ja tässä mahtuuko rengas konttiin ensinkään ;D W210:ssä on myös normikokoinen vararengas kontin pohjalla.

Kyllä minä ainakin ottaisin vararenkaan (vaikka sen minikokoisenkin) ennemmin kuin nuo kompurat ja paikkauspullot. W211:sta meni ruuvi renkaaseen ja täytyy sanoa, että tyhjälläkin kumilla tuo auto oli ajolleen sen verran hyvä, että sitä ei heti huomannut ajosta mitenkään. Lopputulemana rengas entinen, ettei siinä enää paljoa paikkauspullot auttaneet.
 
Quality sanoi:
Mutta niin käsittämätöntä, miksi moisessa etsitään "säästöä"? Eikö hinaus, sijaisauto jne. aiheuta siinä määrin kustannuksia, että vaikkapa sellainen kapea kevytvararengas kannattaisi pitää mieluummin varustelistalla?

Totta.. Mutta, yksi perustavanlaatuinen pointti on sinulta jäänyt huomaamatta eli vararenkaan pois jättäminen säästää valmistajan rahoja, kun taas rengasrikon kustannukset ovat auton omistajien kustannuksia.

Jos tehdas tuottaa vaikkapa 1 miljoonaa autoa vuodessa ja yhden ylimääräisen pyörän kustannus olisi vaikkapa 25 euroa, niin sehän tekee 25 miljoonaa puhdasta säästöä!

Sinun tapauksessa kustannukset menivät tietysti jonkun muun kustannettavaksi, mutta se joku muu tuskin on autotehdas. Veikkaan, että maksaja löytyy peiliin vilkaistuna. Hätäpalvelun kustannus on leivottu huollon hintaan ja maksajat tiedetään.

Eikä tuollainen vakuutus ole uusiin autoihin varmasti edes kalliskaan, liekö 10 euroa vuodessa. Perustelen sillä, että Autoliitto myy samaa palvelua jäsenilleen reilun 40 euron vuosihinnalla ja se kattaa vaikka kuinka vanhoilla lintoilla ajavienkin avustamisen.
 
Eikö helpointa ole ottaa kesällä vararenkaaksi yksi talvirenkaista ja talvella päinvastoin? Miksi pitäisi ostaa uusi kaupasta..
 
Ainoa varuste, jonka lisävarustelistalta uuteen autoon ruksasin oli vararengas. Maksoi reilun satasen extraa. Renkaalle kuitenkin oma paikka tavaratilan alla.

Ehkä olisi jäänyt ottamatta ellei viime syksynä olisi rengas mennyt peräti kahteen kertaan pahasti rikki. Ennen näitä rikkoja meni enemmän kuin kuusi vuotta ilman yhtään rengasrikkoa. Täällä meni useista autoista renkaita rikki. Säästösyistä tielle on ajettu kalliosta louhittua sepeliä, joka erittäin terävää reunoiltaan. Toisesta renkaasta löytyikin kivenkappale, joka oli peukalokynnen kokoinen. Tuttava oli laittanut Facebookiin kuvan omasta renkaasta löytyneestä kivestä, joka muistutti kivikautisen kirveen terää.

Näissä tilanteissa ei paikkauspullosta olisi ollut apua ja matka olisi mennyt pilalle. Vararenkaan vaihtoon meni sen verran vähän aikaa, etten myöhästynyt.
 
Juhani sanoi:
Eikö helpointa ole ottaa kesällä vararenkaaksi yksi talvirenkaista ja talvella päinvastoin? Miksi pitäisi ostaa uusi kaupasta..

Moneenko uuteen automalliin mahtuu täysikokoinen pyörä tavaratilan pohjalevyn alle? Monissa sentään on varattu tila minikokoiselle, mutta sitäkään ei ole esim. monessa BMW-mallissa.
 
Ja onhan niitä tilanteita joissa menee useampi pyörä särki - siinä ei yksi vararengas lämmitä. Juuri tuossa viikolla keskiviikkona iltapäivällä ajelin Kolmostietä, Nurmijärven tietämiltä alkaen pienen matkaa Riihimäen ohi oli "latu täynnä jotain energiajäte laudanpalasta" - osassa oli ilmeisesti nauloja/ruuveja. Meni hetki ja kaksi oikealla kaistalla peräkkäin ajelevaa rekkaa veti miehekkään savun kera sivuun (ei ollut jarrut kyseessä).

Tällä kertaa itse säästyin rengasrikolta - kikkaretta/osumaa kyllä tuli keulaan.
 
Kävin topicin innoittamana tarkistamassa varapyörän paineet, autovanhuksessa kun on vielä full size varapyörä (painoa varmaan 30kg)


Ajovalojen pyyhkimet saisi edelleen olla uusissa autoissa

 
Nykyajan idioottimaisuuksia autoissa:

- Ei vararengasta, eikä välttämättä edes paikkaa semmoiselle
- Takavalot eivät pala aina, eivätkä välttämättä edes syty automaattisesti pimeällä
- Sähköinen käsijarru
- Liian pieni maavara

Itse sain vuonna 2011 oikein vääntää tuosta vararengas asiasta myyjän kanssa. Lopulta löytyi oikein useita eri vaihtoehtoja, kun sanoin että kaupat jää tekemättä, jos vararengasta ei rupea löytymään. Nyt on sitten täysikokoinen vararengas, kompressori ja paikkapullo. Ja mekaaninen käsijarru ja takavalotkin palavat aina. Maavara on sitten liian pieni (13cm), mökkitiellä aina pohjasta kiinni.
 
nemos sanoi:
Moneenko uuteen automalliin mahtuu täysikokoinen pyörä tavaratilan pohjalevyn alle? Monissa sentään on varattu tila minikokoiselle, mutta sitäkään ei ole esim. monessa BMW-mallissa.

Luulen että BMW:n runflat-renkaat ovat aiheuttaneet tuon muutoksen.
Ajatuksena on, että niin huonosti ei rengas koskaan hajoa, ettei pääsisi uutta ostamaan.
 
Kettu sanoi:
Luulen että BMW:n runflat-renkaat ovat aiheuttaneet tuon muutoksen.
Ajatuksena on, että niin huonosti ei rengas koskaan hajoa, ettei pääsisi uutta ostamaan.

Siinäpä tulikin kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Edellisessä autonvaihdossa Bemu jäi kauppaan mm. ajo-ominaisuuksiltaan surkeiden runflattien vuoksi. Jos ne aiheuttavat vielä moisen hullutuksen, oikein puistattaa.

Mutta tuohon jälkimmäiseen kommenttiin, kun  rengas hajoaa vaikka viikonloppuna, ei taida uuden hankinta olla kovin helppoa.
 
Koivari sanoi:
Nykyajan idioottimaisuuksia autoissa:

- Ei vararengasta, eikä välttämättä edes paikkaa semmoiselle
- Takavalot eivät pala aina, eivätkä välttämättä edes syty automaattisesti pimeällä
- Sähköinen käsijarru
- Liian pieni maavara .........
Takavaloista olen samaa mieltä, mutta mikä vika on sähköisessä käsijarrussa?