https://yliteippaus.fi/

Nykyautojen käsittämättömiä varustehuononnuksia

Tuosta vararenkaasta. Kerran olen sitä tarvinut, silloin ei olisi ollut mistään runflateista tai paikka-aineista mitään hyötyä. Rekkaa lähdin ohittamaan, vastaantulijoiden kaistailla oli kahden nyrkin kokoinen kivi mihin ajoin. Renkaaseen repesi kaksi pitkää reikää, vanne mutkalle ja pultin reikiin hiusmurtumia. Takakontti oli tietenkin täynnä tavaraa, ne takapenkille ja paarmojen seurana alkaa tunkkaamaan autoa tiellä jossa ei ollut minkäänlaisia pientareita.
 
Ribbe sanoi:
Tuosta vararenkaasta. Kerran olen sitä tarvinut, silloin ei olisi ollut mistään runflateista tai paikka-aineista mitään hyötyä. Rekkaa lähdin ohittamaan, vastaantulijoiden kaistailla oli kahden nyrkin kokoinen kivi mihin ajoin. Renkaaseen repesi kaksi pitkää reikää, vanne mutkalle ja pultin reikiin hiusmurtumia. Takakontti oli tietenkin täynnä tavaraa, ne takapenkille ja paarmojen seurana alkaa tunkkaamaan autoa tiellä jossa ei ollut minkäänlaisia pientareita.

Jos vanne on jo sökönä, niin oman turvallisuutensa vuoksi kannattaa yleensä ajaa seuraavaan liittymään tai levikkeelle. Ei se siitä enempää hajoa.
 
Urlaub sanoi:
Jos vanne on jo sökönä, niin oman turvallisuutensa vuoksi kannattaa yleensä ajaa seuraavaan liittymään tai levikkeelle. Ei se siitä enempää hajoa.
Vanne oli sisäreunalta vääntynyt niin ei sitä huomannu kuin vasta irroituksen jälkeen. Ja seuraava liittymä olisi ollut aika kaukana. Ja tuossa tilanteessa takaa tuli kaksi pientareita niittäneitä traktoreita jotka jäi pitämään taakse kahvitaukoa vilkkuvaloineen niin jos joku olisi halunut päälle tulla olisi sen pitänyt jyrätä eka kaksi isoa Valtraa tieltä :)
 
Näköjään laskelmani rengaspuhkeamisista on oikeansuuntainen, sillä suomalainen rengasvalmistaja tarjoaa turvaa rengasrikon varalta - maksuttomasti (eli sisältyy renkaan hintaan):

http://www.nokianrenkaat.fi/hakkaturva/


Miten Hakka-turva toimii?

1 Aktivoi etusi

Aktivoi Hakka-turva ostettuasi uudet Nokian Hakka- tai Hakkapeliitta -renkaat.

2 Soita apua

Rengasvahingon sattuessa soita ilmaiseksi tiepalvelu paikalle numerosta
080093911 (24h).

3 Autamme


Tiepalvelu saapuu luoksesi ja arvioi tarvittavat toimenpiteet.

4 Jatka matkaa!

Rikkoutunut renkaasi vaihdetaan veloituksetta uuteen vastaavaan!
 
MJ sanoi:
^Pientä puffin tuoksua ilmassa :D

Keskinäinen Vakuutusyhtiö Tapiola tuon vakuuttaa, joten pitäisi kait heitä kehua?

Voittoa tekevä yritys järjestää tällaisen palvelun maksua vastaan. Siinä voi miettiä kannattaako sitä vararengasta rahdata aina mukana tavallisessa liikenteessä.

Tai jos omiin kokemuksiin pohjaten kannattaa, niin miettii sitten missä ja miten ajelee.
 
Edel_et_Stark sanoi:
Siinä voi miettiä kannattaako sitä vararengasta rahdata aina mukana tavallisessa liikenteessä..

Hakka turva on voimassa vuoden ostopäivästä, eli meillä käytännössä yhden täyden ajokauden joten tuolla oikein voi vararengastakaan korvata.
 
Näyttää vakuutus yhtiöllä olla rengasturvia. Ainakin POPvakuutuksella on

Rengasturva korvaa auton yllättäen ja äkillisesti hajonneen renkaan korjauksen tai uuden renkaan, jos rengasta ei voida korjata. Korvattava rengas voi olla enintään kaksi vuotta vanha ostopäivästä lukien, ja sen urien syvyyden on oltava vähintään 4 millimetriä.
 
Pohjolan osakaskoonkin sisältyvän autopalveluvakuutuksen piiriin kuuluu myös rengasrikkotapaus. Rengasta ei siis korvata, mutta tien varteen ei tarvitse jäädä. Tämä asiakkaan kannalta positiivinen muutos vakuutusehtoihin tehtiin reilu vuosi sitten.
 
Zaasa sanoi:
Sähköisestä käsijarrusta ja autoholdista en hevin halua luopua, erinomainen yhdistelmä automaatin kanssa. Haastetta seuraavaan auton vaihtoon koska kaikkiin niitä ei saa rahallakaan.

Niin vain kaikilla on eri mieltymykset... Itse en ole vielä ymmärtänyt Autoholdin virkaa automaattivaihteisessa autossa? Jotenkin niin jäänyt selkärankaan että kevyesti pitää jarrulla valoissa ja sitten vaan kaasulle. Jotenkin ei tulisi mieleenkään lepuuttaa molempia jalkoja. Manuaalissa arvostan kyllä autoholdia jos on joku tiukempi mäki missä joutuu esim tekee taskuparkin. Tässäkin kohtaa kyllä nyt tuli mieleen että automaatilla siitä on hyötyä just jos jyrkässä mäessä joutuu tekemään pysäköinnin. Ainakin Audin S-tronic kestää hetken ennenkuin veto kytkeytyy ja muutaman kerran meinannut valuttaa toisen auton päälle koska veto ei ole kytketty vaikka kaasua painaa :D sitten yhtäkkiä se nytkähtää.
 
Edel_et_Stark sanoi:
Tai jos omiin kokemuksiin pohjaten kannattaa, niin miettii sitten missä ja miten ajelee.

Tämä kommentti on samaa sarjaa kuin ne missä joku kertoo, että osaa ajaa niin hyvin, että kykenee välttämään kaikki kolarit.

Itse olen niin surkea kuski, että en kykene väistämään kaikki tiellä olevia ruuveja tai kolmion takaa kylkeen ajavia rattijuoppoja. Mutta näillä eväillä sitä on vain elämässä selvittävä, joten pitää kantaa mukana erilaisia varmuusvarusteita, millä pystyy paikkaamaan omaan surkeutta.

batman14 sanoi:
Itse en ole vielä ymmärtänyt Autoholdin virkaa automaattivaihteisessa autossa? Jotenkin niin jäänyt selkärankaan että kevyesti pitää jarrulla valoissa ja sitten vaan kaasulle. Jotenkin ei tulisi mieleenkään lepuuttaa molempia jalkoja.

Itse kuulun samaan sarjaan. Minulla ei vain luotto pelaa auton aivoihin niin hyvin, että uskaltaisin automaattivaihteisella autolla olla risteyksessä keulilla D silmässä ja molemmat polkimet ylhäällä.
 
Edel_et_Stark sanoi:
Siinä voi miettiä kannattaako sitä vararengasta rahdata aina mukana tavallisessa liikenteessä.

Tai jos omiin kokemuksiin pohjaten kannattaa, niin miettii sitten missä ja miten ajelee.

Jos kyseessä on työreissut ja toimialueena koko Suomi, niin eipä siinä ole nokan koputtamista; sinne on mentävä, mihin asiakas toivoo. Jää sitten odottelemaan tien päälle hinausautoa tms. palvelua (esimerkiksi jonnekin Rovaniemi - Kajaani -tien varteen, missä kännyköiden kuuluvuudessa voi olla katvetta...) kun pitäisi olla palaverissa toisaalla. Kaikki odotteluaika on pois omasta palkasta.

Teoreettinen polttoaineen kulutuksen lisääntyminen lisärenkaan painosta johtuen häviää keliolosuhteiden, ajotapatottumusten ja muiden seikkojen aiheuttamaan polttoaineen kulutuksen vaihteluun. Jos autossa on 70 l:n bensatankki, voisi vararenkaan tuoman lisäpainon kulutuksessa kompensoida pitämällä jatkuvasti vajaata tankkia.

Vapaa-ajan keikoilla voisi periaatteessa odotella apua tiettyyn rajaan asti, mutta miten hyvin palvelu toimii esimerkiksi Euroopan laajuisesti?

Eli tällaiseen palveluun varaan jättäytymällä pitäisi harkita työmatkojen, ulkomaille kohdistuvien lomamatkojen ja tiettyjen harrastuksiin liittyvien aktiviteettien jättämistä pois; niitä kun ei juurikaan toteuteta ainoastaan ruuhka-Suomessa ja pääväylillä. Jos ei puo kestä polttoaineen kulutuksen lisääntymisestä aiheutuvaa taloudellista rasitetta, niin täytyy siirtyä kulkemaan toisten kyydillä tai polkupyörällä ;D ;D Tai onkos polkurattaille saatavissa vastaavaa palvelua? :D
 
Taitaa MJ olla Pohjanmaalta, ainakin murteesta päätellen.
Jos ei puo kestä...  :D

Joo, jos joku ei halua vararengasta mukanaan pitää, se olkoon hänen asiansa.
Mutta jos joku pitää, niin ei siitä tarvitse heti tyhmäksi leimata.
Sanotaanhan sitä, että toisen vapaustaistelija on toiselle terroristi.

Aikanaan, kun liikuin vanhoilla moottoripyörillä reissua, niin mukana oli monenmoista varaosaa ketjulukoista, -katkaisijoista ja rautalangasta lähtien.
Uudempiin siirryttäessä myös varaosamäärä ja tarve jatkuvasti pieneni.
Sama se on autoissakin, jos ajelet vain liikennevaloalueilla ja päiväsaikaan, niin mikäs siinä odotellessa palvelua läheltä.
Ja sitten on niitä, kuten minä, jotka eivät vaan halua olla muiden avun varassa.
 
Itse en ole pitänyt vararengasta mukana vuosikausiin mutta tahdon sen kyllä olevan oman päätöksen takana, jos olisin lähdössä johonkin pitkälle reissulle niin ottaisin sen kait mukaani.
 
Kettu sanoi:
Taitaa MJ olla Pohjanmaalta, ainakin murteesta päätellen.
Jos ei puo kestä...  :D

Joo, jos joku ei halua vararengasta mukanaan pitää, se olkoon hänen asiansa.
Mutta jos joku pitää, niin ei siitä tarvitse heti tyhmäksi leimata.
Sanotaanhan sitä, että toisen vapaustaistelija on toiselle terroristi.

Aikanaan, kun liikuin vanhoilla moottoripyörillä reissua, niin mukana oli monenmoista varaosaa ketjulukoista, -katkaisijoista ja rautalangasta lähtien.
Uudempiin siirryttäessä myös varaosamäärä ja tarve jatkuvasti pieneni.
Sama se on autoissakin, jos ajelet vain liikennevaloalueilla ja päiväsaikaan, niin mikäs siinä odotellessa palvelua läheltä.
Ja sitten on niitä, kuten minä, jotka eivät vaan halua olla muiden avun varassa.

Hiukka OT:tä: En ole Pohjanmaalta kotoisin. Olen työni puolesta liikkunut paljon eri puolilla Suomea ja eri murrealueiden hauskat / verevät ilmaisut antavat oman säväyksensä kirjalliseen esitykseen. Aitoja savolaisia on joskus tullut hassutettua kohtuullisesti onnistuvalla viäntämisellä, mutta se on asia erikseen :rolleyes:

Ja, jaan myös tämän näkemyksen, en halua olla toisten avun varassa; jos ajokkini jättää tien päälle, niin syyllinen löytyy peilistä, eli ei tarvitse lähteä känäämään jonkin huoltotyön huonosta suorituksesta / suorittamattomuudesta mihinkään suuntaan.
 
Kettu sanoi:
Joo, jos joku ei halua vararengasta mukanaan pitää, se olkoon hänen asiansa.
Mutta jos joku pitää, niin ei siitä tarvitse heti tyhmäksi leimata.
Sanotaanhan sitä, että toisen vapaustaistelija on toiselle terroristi.

Tätähän minä tarkoitin. Jos renkaat koko ajan puhkeilee, kannattanee tosiaan miettiä missä ajelee. Jos ei ajele huonokuntoisilla teillä tai rakennustyömailla joissa on usein terävää sepeliä, on vika varmaan renkaissa tai paineissa.

Jos ajelee huonoilla teillä offroudimaisesti, tajuaa varmaan syyn ja seurauksen.

Olen ajanut autolla välillä Gibraltar - Taivalkoski eikä kertaakaan ole rengas puhjennut. Olen joutunut ajamaan huonoilla teillä ja murskaamoidenkin pihoilla, esimerkiksi Kalkstrandissa viemässä varaosia. Matalimmat tasot ovat olleet merenranta ja korkeimmat yli 2200 metriä Alpeilla. AjoMittarissani on yli puoli miljoonaa kilometriä.

Itse en näe tarvetta vararenkaalle kuin offroudissa. Jos joku silti vararengasta mukanaan kantaa, se hänelle suotakoon. Mutta turha on vinkua, että vararenkaan puuttuminen olisi joku suuri ongelma.

Jonkun juttujen mukaan yleisin syy matkan katkeamiseen on moottorivika. Toiseksi yleisin syy on akun loppuminen. Vasta kolmantena on rengasrikko.

Kuinka monella on mukana varattu vara-akku?
 
Rengas voi mennä rikki missä tahansa. Itselläni erikoisin tapaus on ilmeisesti ratikkakiskosta irronnut hitsaus metalli, mikä meni renkaasta läpi. Kuukausi sen jälkeen mökkitiellä meni kivi läpi.
 
Edel_et_Stark sanoi:
Jonkun juttujen mukaan yleisin syy matkan katkeamiseen on moottorivika. Toiseksi yleisin syy on akun loppuminen. Vasta kolmantena on rengasrikko.

Kuinka monella on mukana varattu vara-akku?

Jaa, kylä mulla ainakin on akku, ja varamoottori...

No ei nyt sentään. Mutta kahdesti on ruuvi mennyt renkaan läpi. Ihan normi asfalttitiellä ajelusta.
Joskus tuntuu, että joku kylvää niitä ruuveja ihan tahallaan.

Toki totta on myös, että peiliin saa katsoa, jos rikkoo renkaansa esim. rotvalliin.
Mutta asiat eivät aina ole ihan yksioikoisia.
On sävyjä...

Ei kaikki pidä vararengasta tarpeellisena, selvähän se. Mutta ei kaikki kaipaa muijaakaan.
Minusta molemmat puoltaa paikkaansa.

 
Edel_et_Stark sanoi:
Tätähän minä tarkoitin. Jos renkaat koko ajan puhkeilee, kannattanee tosiaan miettiä missä ajelee. Jos ei ajele huonokuntoisilla teillä tai rakennustyömailla joissa on usein terävää sepeliä, on vika varmaan renkaissa tai paineissa.

Jos ajelee huonoilla teillä offroudimaisesti, tajuaa varmaan syyn ja seurauksen.

Oliko se jokui täällä vai muualtako kuulin "viisaan" neuvon välttää ABCiden parkkiksia, koska siellä remppareiskat kylvää ruuveja ympäriinsä ???.
 
Oliko se jokui täällä vai muualtako kuulin "viisaan" neuvon välttää ABCiden parkkiksia, koska siellä remppareiskat kylvää ruuveja ympäriinsä

Yritän niitä muutenkin välttää, koska huono kallis kahvi ja ei mukavia noin muutenkaan....... ;)
 
Nudde sanoi:
Yritän niitä muutenkin välttää, koska huono kallis kahvi ja ei mukavia noin muutenkaan....... ;)

Tähän liittyen muuten löytyy iPhoneen ja iPadiin applikaatio nimeltänsä vaihtoehto ABC:lle. Kannattaa käyttää!

Pitäisi ehkä topicin hengessä nimetä uudelleen: vaihtoehto rengasrikolle.
 
Parempaakaan paikkaa en löytänyt, niin kirjoitetaan tänne.
Jokin aika sitten autostani puhkesi rengas, kun piti viikonloppuna aamulla aikaisin lähteä viemään emäntää töihin.
Kun lähdin autoa ajamaan, niin heti huomasin, että toinen takarengas on tyhjä. Takaluukusta vaan tunkki, ja vararengas esille. Kun nostin vararengasta kotelostaan pois, niin ihmettelin, että ompahan kumman ruskean värinen. Kiire oli kuitenkin kova vaihtaa rengas, ja päästä liikkeelle, ettei emäntä myöhästy töistä.
Kun sitten tulin kotiin takaisin aloin sitä rengasta tarkasteleen lähemmin. Silloin huomasin, että perhana, rengashan on KÄYTETTY. Eli, ostin reilut kaksi vuotta aikaisemmin uuden kalliin auton, mutta siihen oli laitettu käytetty vararengas. Uuteen autoon? ??? Mittasin vielä työntömitalla kulutuspinnan, ja sitä oli kokonaiset 4mm.
Jonkun mielestä asia voi tuntua vähäpätöiseltä, mutta kyllä ainakin minä olen sitä mieltä, että jos uuden auton hinta alkaa lähenteleen 40 tonnia, niin kyllä siinä myös pitäisi olla vararengaskin uusi, eikä mikään nurkista löydetty vanha lintta.
Onkohan kenellekkään muulle tapahtunut vastaavaa.
Asia on vielä kesken erinäisien syiden johdosta, mutta palaute kyllä lähtee liikkeeseen vielä.
 
Totenkopf sanoi:
Parempaakaan paikkaa en löytänyt, niin kirjoitetaan tänne.
Jokin aika sitten autostani puhkesi rengas, kun piti viikonloppuna aamulla aikaisin lähteä viemään emäntää töihin.
Kun lähdin autoa ajamaan, niin heti huomasin, että toinen takarengas on tyhjä. Takaluukusta vaan tunkki, ja vararengas esille. Kun nostin vararengasta kotelostaan pois, niin ihmettelin, että ompahan kumman ruskean värinen. Kiire oli kuitenkin kova vaihtaa rengas, ja päästä liikkeelle, ettei emäntä myöhästy töistä.
Kun sitten tulin kotiin takaisin aloin sitä rengasta tarkasteleen lähemmin. Silloin huomasin, että perhana, rengashan on KÄYTETTY. Eli, ostin reilut kaksi vuotta aikaisemmin uuden kalliin auton, mutta siihen oli laitettu käytetty vararengas. Uuteen autoon? ??? Mittasin vielä työntömitalla kulutuspinnan, ja sitä oli kokonaiset 4mm.
Jonkun mielestä asia voi tuntua vähäpätöiseltä, mutta kyllä ainakin minä olen sitä mieltä, että jos uuden auton hinta alkaa lähenteleen 40 tonnia, niin kyllä siinä myös pitäisi olla vararengaskin uusi, eikä mikään nurkista löydetty vanha lintta.
Onkohan kenellekkään muulle tapahtunut vastaavaa.
Asia on vielä kesken erinäisien syiden johdosta, mutta palaute kyllä lähtee liikkeeseen vielä.

Tämä oli kyllä huippu. Kaikessa ne säästää. ;)
 
Skriko1 sanoi:
Tämä oli kyllä huippu. Kaikessa ne säästää. ;)
Niin myös omasta mielestäni.
Olen uusia autoja ostanut muutamia, ja kyllä niissä kaikissa on tähän asti ollut vararengaskin uusi, vieläpä samanlainen kuin auton alla olevatkin.
Kaverillani on samanlainen auto, tosin eri liikkeestä ostettu, ja kyllä hänellä ainakin oli uusi vararengas.
Joillekkin tämä tuntuu olevan niin vähäpätöinen asia, ettei kannata ääntä pitää.
Muutamilta autoalan ihmisiltä olen tätä asiaa kysellyt, ja kyllä heille ainakin tämä asia on ollut aivan uusi.