https://tummennuskalvot.fi/

Nykyajan autoissa on vaarallisen paljon turhia ominaisuuksia

M

mremonen

Vieras
Olikohan tästä jo ketju? Tai voihan tämän liittää johonkin muuhunkin, mutta HS kirjoittaa aiheesta:
http://www.hs.fi/autot/a1305950765108

Ja lyhyesti: viesti on se, että autoista yritetään tehdä iPadeja ja/tai iPhoneja omalla virrantuotolla ja lisäominaisuudella, jonka avulla voi siirtyä paikasta toiseen. Ongelmana vain se, että autotehtaiden suunnittelutiimit tietävät miten tehdä autoja, mutta eivät että miten tehdään iPadeja, joten käyttökokemus ei ehkä sitten kuitenkaan ole se mitä halutaan.

Tämä pitää kyllä melko hyvin paikkansa. Vähän sama kun mitä alkaa olemaan nykyisten ohjelmistojen ja kameroiden kanssa: 95% ominaisuuksista on sellaisia, joita ei tarvitse joko ollenkaan tai niitä tarvitsee vain 2% käyttäjistä. Loput 98% ei edes tiedä eikä välitä, että sellaisia ominaisuuksia on olemassa.

Ja sitten kun näihin vehkeisiin ympätään kaikenlaista kosketusnäyttöä ja HUDia, niin kohta ei kukaan muista, että mistä sen penkinlämmittimen saa päälle. Tai mistä sen saa pois...
 
Myönnän kuuluvani tuohon 98%:iin. Ei kiinnosta hilavitkuttimet ja näytöt.

Penkinlämmitin on jo niin vanha keksintö että pitää ihmetellä, minulla on ollut yksi automerkki jossa penkinlämmitin oli käytännössä täysin automaattinen, ON asennolla sai olla kesät talvet ja aina lämmitti oikeaan aikaan....Fiat Ducato.
Bemarissa lämmitys säädetään selkänojan ja istuinosan kesken tieturista ja käyttö on perinteisestä nappulasta jossa muisti.

Takaisin näihin sähöhärpäkkeisiin, täysin turhia mutta nykynuorisolle on jotenkin keksittävä niitä turhia toimintoja. Huomaahan asian jo näillä foorumeilla, auto jossa ei ole kaikki "helvetin" ominaisuuksia ei ole auto, ei näille junioreille ajo-ominaisuuksilla ole mitään merkitystä, tyhjänpäiväiset hilavitkuttimet on nykypäivän "jatke".
 
dingdongpingpong sanoi:
Myönnän kuuluvani tuohon 98%:iin. Ei kiinnosta hilavitkuttimet ja näytöt.

+1

Mielikuvissa niistä seuraa vain harmia. Tavalla tai toisella. Joko huonon käytettävyyden tai muiden ongelmien myötä.
Käyttöliittymän (oli se sitten mekaaninen tahi softalla tehty näytön kautta ) toimivuuteen täytyisi panostaa paljon. Tämä tuntuu meikäläisellä erittäin konkreettisesti kun hyppään tuohon Mitsuun (saatikka 91-vuoden Saabiin.. ) ei ole valikoita selattavaksi asti. Kaikki toimii napista, aina, vaikka silmät kiinni. Tämä on tavallaan erittäin rentouttavaa.
Valikot yms ei kyllä miellytä sitten pätkääkään. Varsinkin jos käyttö on ns pelkkää käyttöä eikä mitään fiilistelyä tai hifistelyä. Erityisesti työhommissa korostuu. Kaikki turha on turhaa.
 
Jos kaikki tärkeät toiminnot, kuten penkkien, peilien ja ikkunoiden lämmittimet sekä lämpötila&suuntaukset löytyvät fyysisten näppäimien takaa, niin minun puolestani autoissa voisi olla vaikka kuinka paljon konffattavaa valikkojen kautta. Saisi auton toiminnoista just eikä melkein sellaiset kuin haluaa.

Ja jos joku ei ole näistä konffausmahdollisuuksista kiinnostunut, niin eihän sinne valikoihin ole mikään pakko mennä ;)
 
Vempula sanoi:
Ja jos joku ei ole näistä konffausmahdollisuuksista kiinnostunut, niin eihän sinne valikoihin ole mikään pakko mennä ;)
Näinpä, mutta pelkään pahoin että kosketusnäyttö on tulevaisuutta, koska se on:
a) päheen näkönen, myy kuin häkä
b) siihen saa kivoi kuvei ja feispuukin
c) ja kissavideoi

mutta tärkein:
d) halvempi toteuttaa kuin mekaaniset näppäimet johdotuksineen, releineen. Ja äärettömän paljon kalliimpi korjata, sitä ei juurikaan taloyhtiön parkkiksella raneteta ruuvarilla ja jakarilla.

Jos tulisikin joku XYZ-standardi, jolla näytöksi voisi lyödä puhelimen ja/tai täpsyttimen, niin sehän olisi loistavaa. Näytön vaihto maksaisi satasen, mutta näin ei tapahdu.

Kosketusnäyttöä ei paljoa lapaset kädessä räplätä. Ja koko ajan pitää katsoa mitä pitää tökätä, kun se ei anna mitään palautetta.
 
^ Jee, mirrivideot on mun mieleen!

Joidenkin mielestä turvavyöt olivat aikanaan turha kapistus.
Samoin ilmastointi sai kovastikin vastustusta.
Kaikkea uutta tulee, kai se on vaan pakko hyväksyä.
Se että onko kaikki uusi hyvää, kestää aina hetken selvittää.
Ja kun sitä uutta on niin paljon, ei riitä taulussa enää nappulat.
Kyllä uskon noidenkin kehittyvän siihen malliin, ja itsensä myös,
että rutinat jäävät aikanaan pois.
 
Eikös VAG ryhmä ole tässä hyvä ?
Perussetit manuaalisten "nappuloiden" kautta ja sieltä kosketusnäytön syövereistä löytyy vaikka mitä  :eek:
 
pokkus sanoi:
Ihmiset tuppaavat vastustamaan kaikkea sellaista mitä omasta autosta ei löydy, koska se varuste on turhake.

Ilmastointi lienee tästä kaikista konkreettisin esimerkki. Meille sellainen tuli ensimmäistä kertaa 2001 tilattuun autoon ja todella moni päivitteli meikäläiselle miten turha se on. "Onhan autossa avattavat ikkunat!"

Nykyään on "hiukan" eri ääni kellossa ;D
 
Kaipa se tuon artikkelin pihvi ja ajatus oli siinä, että kun mennään "tietokoneistettuun" kojetauluun, on sinne helppo sen jälkeen upottaa kaikenlaista ajamiseen liittymätöntä "kivaa". Kuten vaikka se feispuuk ja twitteri. Toisaalta saahan sinne sitten integroitua musiikin striimaamisen ja videot vaikka takapenkille.

Enemmän kai huolettaa se autovalmistajien näköalattomuus tässä ja tosiaan pelko siitä, että jossain vaiheessa vilkkukin pitää kytkeä jostain kolmen menun takaa.

Puhelinyhteyshän tulee nyt pakolliseksi tuon EU-lain myötä: http://www.hs.fi/autot/a1430191147189

Eihän siihen tarvitse lisätä kuin SIMmikortin paikka, niin autossa on toimiva puhelin ja datayhteys.

BTW. mitähän tuo "uudet autot" tuossa tarkoittaa? Rekisteröintiä vai mallin julkistuspvm:ää?
 
Ilmastointi ja neliveto avoautossa ovat turhia varusteita ja se avoauto varsinainen turhake vasta onkin.  :)
 
pokkus sanoi:
Ihmiset tuppaavat vastustamaan kaikkea sellaista mitä omasta autosta ei löydy, koska se varuste on turhake. Ihmeen paljon esimerkiksi saa kuulla vastarintaa peruutuskamerasta, joka omasta mielestä on yksi parhaimpia turvavarusteita parkkipaikalla. Kohta nekin yleistyvät ja kun niistä ei joudu maksamaan extraa, niin sitten porukka vasta ymmärtää niiden hyödyn :rolleyes:

-90 luvun lopulla parkkitutka takana oli harvinaisuus ja muistan kun monet haukkuivat todella isoksi turhakkeeksi. Nyt tuo löytyy vakiona melkein kaikista autoista. Ehkä se on joillekkin vielä turha, itseä ainakin helpottaa todella paljon. Ei tarvitse vilkuilla taaksepäin vaan  tietää piippauksesta just kuinka lähellä ollaan. Ei tarvitse arpoa.
 
^^Katto on aivan turha varuste autossa.

^^^Tuo automaattinen hätäpuhelu eli eCall tulee pakolliseksi 31.3.2018 jälkeen tyyppihyväksyttyihin uusiin henkilö- ja pakettiautomalleihin. Menee siis pitkälle 2020-luvun puolelle, ennen kuin tuo löytyy jokaisesta myytävästä uudesta autosta ja Suomessa tuo on joka toisessa autossa 2030-luvun loppupuolella.
 
batman14 sanoi:
-90 luvun lopulla parkkitutka takana oli harvinaisuus ja muistan kun monet haukkuivat todella isoksi turhakkeeksi. Nyt tuo löytyy vakiona melkein kaikista autoista. Ehkä se on joillekkin vielä turha, itseä ainakin helpottaa todella paljon. Ei tarvitse vilkuilla taaksepäin vaan  tietää piippauksesta just kuinka lähellä ollaan. Ei tarvitse arpoa.

Eikö ole huvittavaa että henkilöautoissa nämä on mutta miksihän rekoissa ei tarvitse niitä ja aina ne vaan osuu oikealle välimatkalle lastauslaitureista ?
 
dingdongpingpong sanoi:
Eikö ole huvittavaa että henkilöautoissa nämä on mutta miksihän rekoissa ei tarvitse niitä ja aina ne vaan osuu oikealle välimatkalle lastauslaitureista ?

Minä ainakin tunnustan tarvitsevani parkkitutkaa ainoastaan siksi, että en ole ammattiautoilija enkä usko, että olisin milloinkaan sellaiseksi kyennytkään. Muusta työstä on pitänyt leipä ja särpimet repiä.
 
dingdongpingpong sanoi:
Eikö ole huvittavaa että henkilöautoissa nämä on mutta miksihän rekoissa ei tarvitse niitä ja aina ne vaan osuu oikealle välimatkalle lastauslaitureista ?

Voin olla väärässä, mutta kamerat taitavat olla pakollisia nykyjään rekisteröitävissä isommissa k-autoissa...

On muuten sellanen varuste (kamera), mitä ilman en oikeen tulis toimeen....tai tulis, mutta kameran kanssa riskit on paljon pienempiä....

Taidan laittaa vielä toisen kameran kanssa, kun jakoboxi tulee 2 kameraa....
 
dingdongpingpong sanoi:
Eikö ole huvittavaa että henkilöautoissa nämä on mutta miksihän rekoissa ei tarvitse niitä ja aina ne vaan osuu oikealle välimatkalle lastauslaitureista ?

Niin no he ajavat myöskin ammatikseen, ja kyllä voin myöntää jos joku on minua parempi. En koe itseäni parhaaksi pysäköijäksi. Toki keskivertoa paremmaksi  ;) Tulee usein ikkunasta seurattua kun ihmiset yrittävät tehdä taskuparkkia ja kyllä se välillä on niin vaikean näköistä että hirvittää katsoa.
 
Ile sanoi:
Voin olla väärässä, mutta kamerat taitavat olla pakollisia nykyjään rekisteröitävissä isommissa k-autoissa...

On muuten sellanen varuste (kamera), mitä ilman en oikeen tulis toimeen....tai tulis, mutta kameran kanssa riskit on paljon pienempiä....

Taidan laittaa vielä toisen kameran kanssa, kun jakoboxi tulee 2 kameraa....

Oho, koskas moinen tullut pakolliseksi ?. Piipparin tiedän olevan pakollinen....piiip piiip.
Kyllä autokoulu pitäisi olla kuusi vuotinen....yleisesti ottaen ajokorttiluokat on varsin typerästi kehiteltyjä.
 
Nykyautoissa on vaarallisen paljon tehoa vakionakin! Varsinkin VAG!

Haluaisin näytöksi saman kokoisen paneelin kuin Teslassa! Olikos 11-12"?
 
focceristi sanoi:
Nykyautoissa on vaarallisen paljon tehoa vakionakin! Varsinkin VAG!

En ole kyllä huomannut, en vaginoissa enkä muissakaan....lähes aina ehtisi juosten moottoritien rampista nopeammin kuin edessä menevä sport perherassi 250hv tehoilla.
 
dingdongpingpong sanoi:
Eikö ole huvittavaa että henkilöautoissa nämä on mutta miksihän rekoissa ei tarvitse niitä ja aina ne vaan osuu oikealle välimatkalle lastauslaitureista ?

Itse ajelin yhdessä vaiheessa paljon Craftereilla ja 16-paikkaisilla Sprinttereillä. Mun mielestä niillä oli paljon helpompi peruuttaa kuin henkilöautoilla, koska niiden äärikulmat oli erittäin helppo hahmottaa.

Nytkin on silloin tällöin alla jotain 9-paikkaista koppia, millä kuskataan isompaa porukka ja paljon helpompaa sillä on peruuttaa kuin XC60:sella ilman tutkia. Eteenpäin kääntyminenkin on todella paljon helpompaa, kun näkee missä auton etukulma menee.
 
X ARI sanoi:
Tämmönen,kele...
Joo, tietysti voisi herätellä keskustelua, että miten ne taisteluhelikoptereissa pärjää kosketusnäytöllä, mutta ei perheautossa? Luulisi, että ensinmainitussa on tärkeämpää osua kerralla oikeaan nappiin. Tai ainakin minua v*tuttaisi ankarasti, jos pitäisi aktivoida parit AMRAAM-AIM120 -ilmasta-ilmaan -ohjukset ja tulisi laittaneeksi penkinlämmittimet päälle. Tai tuulilasinpyyhkimet...