https://yliteippaus.fi/

Nostalgia-ajokkeja vuosien varrelta

tuRboman

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Ei tämäkään ruma ollut!

1000px-Lotus_Espirit_Turbo.png


Jotenkin näissä oman lapsuusajan ikoneissa viehättää nuo paksummat kumit ja kromivanteet!
 
Eikös niitä joskus värjätty noita rengasmerkkejä valkosella maalillakin omissa kulkineissa!? 80-luvulla tais olla :rolleyes:
 
focceristi sanoi:
Eikös niitä joskus värjätty noita rengasmerkkejä valkosella maalillakin omissa kulkineissa!? 80-luvulla tais olla :rolleyes:
Ja voi niitä huoraportaita ja LA-antenneja  ;D
 
Juu,ja perää nostettiin japsikiikuistakin! Joka kulmassa noita antennejakin piti olla ja istuinpäälliset sekä roadstarit pauhasi :D
 
Kunpa sais tänne saitille kuvia 70-90 luvun "viritelmistä" 8) Ihan tulee nostalginen olo ajoista jolloin kaikki oli "paremmin"! Vieläkö muistatte mirafiorin, taunuksen ja muut legendat?
 
focceristi sanoi:
Kunpa sais tänne saitille kuvia 70-90 luvun "viritelmistä" 8) Ihan tulee nostalginen olo ajoista jolloin kaikki oli "paremmin"! Vieläkö muistatte mirafiorin, taunuksen ja muut legendat?
Eihän noita helmiä voi unohtaa.
Oon omistanu Mirafiorin mutta ei ollu se "tykki" TC.  Taunuksia on ollu farkkuna ja tavallisena useempikin.
Pikku corollilla rälläiltiin 90luvulla.
Hardtop corollia oli muutamat ja sit tavis "iso corolla" oli kanssa aika suosittu. Näitä oli muutamat 1.6 isolohkoina.
Välikoppa escorteilla myös rälläiltiin mutta 90 luvulla oli enimmääkseen dx corollia useempi kymmenen kpl... farkkuna,coupena, konttiperänä.
Mastonin mustalla sisäpuolelta takalasit mustiksi ja karvanoppia/ wunderbaumeja niin että astmaatikoilta loppu se viimenenkin happi.
Roikkuvat cd levyt taustapeilissä oli myös kova juttu.
Äänärit piti aina vaihtaa johonkin isoon välivaimentimeen että sai voimantuntua esille.
Yksi helmi mitä ei ole näkyny enään liikenteessä on pystylamppu carina.
80 luvulla porukka tosiaan nosti perää ylös ja 90 luvulla ruvettiin madaltamaan rälläkällä niin että isossa kuopassa tiellä saatto lentää takajouset dx:sistä pitkin mettiä. Oi niitä aikoja....
 
Siirsin tänne positiivisuusketjusta nostalgia-autoja koskevan keskustelun. Jatkakaa, olkaa hyvä!
 
LuppaKorva sanoi:
Oon omistanu Mirafiorin mutta ei ollu se "tykki" TC.

Se oli kyllä yksi haavepirssi kossina - ja sitten kun rahkeet olisi sellaiseen ehkä piisanneet oli ne nii mätiä että ei enään käynyt autosta. Eipä taida kovin montaa niistä olla museokilvissä vaan betoniteräksenä talojen rakenteissa.
 
En kyllä oikein perustanut tuosta mirafiorista...
Mutta ritmo ( petojen sukua, susi jo syntyessään )
Ritmo-130-TC-Abarth-1.jpg
 
Tällaisesta tuli haaveiltua silloin kauan kauan sitten...
opel-commodore-gs-02.jpg

2.8 L-I6:
145 PS (107 kW; 143 hp)
 
Itellä oli joskus 80-luvulla tuommonen Opel Commodore Coupe suoralla kutosella. Hirvee laite, jarrutehostimet paukkui rikki ja nuo ht-ikkunat veti niskaan :( Alkup. väri vissiin joku hirvee vihree ja joku oli maalannu keltaseksi ja ite maalautin punaseks! Vuosimalli tais olla -68 tai sinnepäin. Tuo vaihtu sitten 142 volvoon. Yhtä huono kauppa ;)
 
Ostin ensimmäisen autoni jälkeen metallinruskean Ford Caprin. Ei ollut se eka korimalli vaan II mallin Capri. Oli hieno auto siihen maailman aikaan. Satuin näkemään samanlaisen viime kesänä. Kylläpä aika kultaa muistot. Oli muuten ihan hirveä.
 
Skriko1 sanoi:
Ostin ensimmäisen autoni jälkeen metallinruskean Ford Caprin.

Naapurilla oli joku 60/70-l vaihteen Capri sillä isolla kutvosen koneelle, pääsin kerran sen kyytiin joskun 80-l alussa ( vielä itse ollessani alaikäinen ), aika mukavasti se lähti .....  8)

Kaukausin muisto hyvän auton koeajosta osuu jonnekin 80-l loppuun kun ajoin Hankkijan esittelypäivillä Lancia Integrale 8v. version, oli se auto .......
 
Fiiatti ritmamalta löyty myös 1.3l turbo Uno. Olihan se nopea sillon mutta 1.6l corsa oli vähän pirteempi.
Fiiateista oli myös 100hp regata mikä tuntu vikkelältä 16valve tekniikan ansiosta.
 
Tuollainen 100 Regata oli isällä aikanaan , kai se oli kovapeli  :rolleyes:
 
Golffari sanoi:
Tällaisesta tuli haaveiltua silloin kauan kauan sitten...
2.8 L-I6:
145 PS (107 kW; 143 hp)
Itse vastaavasta korimallista haaveilin tai oli kiikarissakin yksi vastaava 2DHT-malli mutta ei Commodore vaan Rekord, muistaakseni 1.7l koneella. Oli se komea auto nuoren miehen silmiin.
Ko. autoa ihailin aina erään pohjoisen pikkukaupungin ravintolan edessä 80-luvun loppupuolella. Auto oli ko. paikan portsarin omistuksessa, silloin jo ei-ihan-nuori mies. Hieno uudenveroisessa kunnossa oleva, hopeanvärinen punaisella vinyylisisustuksella. Ei ollut silloin myytävänä vaikka koitin suostutella. Saman auton bongasin vielä pari vuotta sitten ja puikoissa sama, nyt jo vanha mies. Auto oli jo ulkoa enemmän tai vähemmän kärsinyt, lommoiset kyljet jne. Eipä taida tuo auto uuteen vaihtua ko. omistajan elinaikana :) mutta tyylikäs coupe edelleen.
 
Nostalgia-autoja on vaikka kuinka paljon. Sellaisia autoja mitä itsellä on joskus nuorena ollut, ja joita oikeastaan näin vanhemmiten alkanut kaiholla muistelemaan. Oikeastaan harmittaa kun piti nuorena
raiskata nämä autot paalauskuntoon. Tällä hetkellä osaisi antaa niille oikean arvon.

6285243851_60b0baee2a_b.jpg


Opel Record olympia vm 1968

Ford_Consul_GT_2.3_V6_yellow_r.jpg



Ford Consul v6. Tunnettiin yleisemmin Granadana. Aikansa huippumalli-70 luvulla. Muistaakseni minun autossa oli 2,5 l v6 ja kaameat 140 hv. Tämä ruostui valoa nopeammin. Aikoinaan ruosteen kemiallinen merkki taisi tosiaan olla ford

81Saab900.jpg


Savolainen seksiauto Saab. Malli oli 900 gls vuodelta -82. Tämä oli omistuksessani joskus 90-luvun puolivälissä. Auto oli tummansininen ja poikkeksellisen hienossa kunnossa ja hyvin varusteltu. Sinistä plyyshiä löyty jakkaroista. Auto oli uutena Kalevi Sorsan käytössä. Ainoana näistä myyty ehjänä Järvenpäähän. Lieköhän hengissä vielä. Alle 200 tkm ajettuna lähti uudelle omistajalle.
 
LuppaKorva sanoi:
Fiiateista oli myös 100hp regata mikä tuntu vikkelältä 16valve tekniikan ansiosta.

Tekniikanvaihto? Vakiona se ylevinkin versio 100S oli 8-venttiilinen vaikka tuplanokkainen olikin ;)

Itse en ole voivotellut menneitä ajopelejä. Arvostan kyllä sellaisten vaalijoita, mutta minulle riittää nostalgiaksi muiden omistamien vastaavien autojen ihailu ilman omistamisen riesaa :)
 
Tällainen oli minulla joskus, tai kaksikin tällaista joista ensimmäinen meni lunastuksiin.

Korimallihan oli ihan hieno, tuohon aikaan japsi osasi. Kuin pienoismalleja jenkkien tekeleistä. Aika monta V8 Magazinen teini-DX ohjeen kohtaa tästäkin löytyi... myös se Alpine Touch tarra tuulilasista. Japaniassahan tätä sai RX-3 mallina jossa oli wankel-moottori, omassani ihan 1300cc ylänokkariisipaahdin. 1300cc koneeksi tuo oli jopa suht menevä verrattuna aikalaisiinsa vaikkapa 1300cc escorteihin.

Kuvassa tuo muuten on madallettu  :D Ensimmäinen madallus tapahtui katkomalla edestä originaalikierrejouset mutta tuli vähän lulla niin ostin tilalle APE Importista Escortin ratajouset jotka oli paljon matalammat, joskin sen verran jäykemmät että nousi takaisin alkuperäiselle korkeudelle. Takana oli lehtijouset vakiokorkeudella.

Tämä yksilö kiersi minun jälkeen vielä usealla omistajalla kunnes lahosi viimein pois tästä maailmasta. Silloisten Gorollien ja 100A Datsuneiden joukossa kuitenkin suhteellisen harvinainen ja positiivisella tavalla ulkonäöltään noita parempi tekele tämä oli. Tekniikaltaan pomminvarma laite vaikka tuossa iässä käyttö ei ollut vain säälimätöntä vaan jopa hölmöä.
 

Liitteet

  • 818.jpg
    818.jpg
    212,5 KB · Katsottu: 338
Taitaa tämä meikäläisenkin tallissa makaava Saab 900 kuulua jo tuonne nostalgia osastolle. Ja kasarimeininkiä löytyy, kun tuo OEM takasiipi taitaa olla likimain puoli metrinen, siis ees-taas suunnassa! Jostain pitäis löytää asianmukaiset steereot vielä.

Ja "portaat" löytyy jos sellaisille tulee tarve. Samaten luukkujen ilmanohjaimet :D

satkupatku.jpg
 
Makkis sanoi:
Tällainen oli minulla joskus, tai kaksikin tällaista joista ensimmäinen meni lunastuksiin.

Korimallihan oli ihan hieno, tuohon aikaan japsi osasi. Kuin pienoismalleja jenkkien tekeleistä. Aika monta V8 Magazinen teini-DX ohjeen kohtaa tästäkin löytyi... myös se Alpine Touch tarra tuulilasista. Japaniassahan tätä sai RX-3 mallina jossa oli wankel-moottori, omassani ihan 1300cc ylänokkariisipaahdin. 1300cc koneeksi tuo oli jopa suht menevä verrattuna aikalaisiinsa vaikkapa 1300cc escorteihin.

Kuvassa tuo muuten on madallettu  :D Ensimmäinen madallus tapahtui katkomalla edestä originaalikierrejouset mutta tuli vähän lulla niin ostin tilalle APE Importista Escortin ratajouset jotka oli paljon matalammat, joskin sen verran jäykemmät että nousi takaisin alkuperäiselle korkeudelle. Takana oli lehtijouset vakiokorkeudella.

Tämä yksilö kiersi minun jälkeen vielä usealla omistajalla kunnes lahosi viimein pois tästä maailmasta. Silloisten Gorollien ja 100A Datsuneiden joukossa kuitenkin suhteellisen harvinainen ja positiivisella tavalla ulkonäöltään noita parempi tekele tämä oli. Tekniikaltaan pomminvarma laite vaikka tuossa iässä käyttö ei ollut vain säälimätöntä vaan jopa hölmöä.
Mulla on ollu tollanen 818 mazda mutta 4 ovisena. Ihastuin tollaseen pikkupoikana kun papalla oli tollanen coupe. 929 mazdakin mulla oli 4ovisena se 70 luvun mallinen.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a3/Mazda_929_Wien_mit_Schnee.jpg
 
Hitto kun ei pääse taas verkkokovalle, niin ei pääse kaivamaan vanhoja votoja.

Ei sulla Makkis sattuis olemaan yhtään kuvaa siitä mun Caprista?
Itsellä joskus oli yksi ainoa paperikuva, mutta senkin olen onnistunut hävittämään.