https://yliteippaus.fi/

Nostalgia-ajokkeja vuosien varrelta

Ei sulla Makkis sattuis olemaan yhtään kuvaa siitä mun Caprista?

Ei ole vaikka vanhat paperialbumit ja jopa irtokuvatkin pääosin tallessa, en nyt edes muista tuliko tuota koskaan kuvattua. Silloin olisi pitänyt olla kamera mukana kun ne tytöt ohitti Caprin yläkautta pysähtyen liikenteenjakajaan... Olihan se Capri öyräkkä peli, pakoputken ulostulo leuhkasti sivulle ja kemppiläinen satavarmasti luistamaton lukko  :D

Luppakorvalle sen verran että tuosta 929:stä se vasta kaunis coupe -kori olikin.
 
Tuli noista Vespa68:n nostalgia-ajokeista vääjäämättä mieleen Audi 80 ja A-kori Ascona. Noissahan alustat toimi juurikin päinvastoin. Molemmat kiihtyi 0-100 km/h arviolta sen 15 sekuntia. Audilla meni etuvetona kiihdytyksen ensimmäiset 5 sekuntia siihen että se punnersi keulansa metrin korkeuteen ja sitten vasta liike-energiaa suuntautui matkan tekoon eteenpäin. Ascona toimi juuri päinvastoin, se punnersi ekat viisi sekuntia persaustaan ylös ja vasta sitten liikkeelle... ei ollut Quattroja tuolloin josko olisivat eläneet tasapainossa.
 
;D
Muistoja on monia...

Olikos se jo heti ekana iltana, kun ajokortin sain, niin kusiaisella luisteltiin pitkin liikennemerkkejä, kun takapenkki porukkaa täynnä ja liukkaalla kelillä kevyt keula ei kääntynytkään vaan puski suoraan  :D

Audi oli joo aika mielenkiintoinen vekotin yrittää lähteä ripeästi liikkeelle, kun se pyrki keventämään aika rajusti sitä keulaa. Eikös sillekin kuitenkin kaasarin ja imusarjan vaihdon jälkeen kelloteltu jotain 10-11s aikoja.

Ja tulihan siinä Caprin kemppilukossakin sitten ne prosentit täyteen. Sillä viimeisellä kerralla ensin piirsi kahta viivaa ykkösen sekä kakkosen läpi ja kolmosen kun tarjosi sisään niin vielä kerran kumi vinkaisi, sitten rasahti ja kierrokset parkaisi rajoittimelle, kun osa tasauspyörästön rattaista tuli perän kopan läpi haukkamaan tuoretta ilmaa.

Onko mulla iskeny dementia, mikäs juttu tuo yläkautta ohitus oli?
 
No niin, nythän se tämän topicin aloitusviestin Lotus Esprit Turbo vilahti tuolla telkussa. James kruisaili sillä tyylikkäästi Alpeilla. On se vaan komea, woi witsi!

...Ja For your eyes only taitaa olla Mooren Bondeista paras?!
 
tuRboman sanoi:
No niin, nythän se tämän topicin aloitusviestin Lotus Esprit Turbo vilahti tuolla telkussa. James kruisaili sillä tyylikkäästi Alpeilla. On se vaan komea, woi witsi!

...Ja For your eyes only taitaa olla Mooren Bondeista paras?!

:) :) Veit kirjaimellisesti sanat suustani, ennen filkan alkua kehuin vaimolle (taas) tuon biisin ja ihailin Esprit kavalkaadia joista tuo mainitsemasi Turbo on kaunein.
 
Oli tuo kupla hieno auto. Vaikka ei sitä silloin oikein ymmärtänyt.
 
Tuossa iltana muutamana körötteli Lahdessa Aleksanterinkatua tuommoinen "Pompannappi". Noita tuskin kovin monta on enää liikennekäytössä, vaikka oli yksi 1960- ja -70-lukujen suosikeista.

Kuvan autossa vielä taaksepäin aukeavat "kaappariovet", eli kyseessä on -60-luvun alkupuolen malli.

bddf4753-0b61-4482-9b64-bb03fd51eac3.jpg