https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Nitinät ja natinat uudessa autossa

Squierrel

Sisäänajettu
Liittynyt
23.10.2014
Elokuussa ostamaani uuteen autoon on ilmennyt kaikenlaisia häiritseviä nitinöitä ja natinoita, joita kuuluu eri nopeuksilla erilaisilla teillä ovista, kojelaudasta ja kattoikkunan verhomekanismista.

En ole ennen havainnut tällaisia huonosta laadusta kertovia hälyääniä uusissa autoissa. Kaikki autoni ovat olleet ihan tavismerkkejä (Opel, Citroen, Skoda, Nissan), ei mitään premiumeja.

Kysymys kuuluukin, ovatko nitinät ja natinat ja suoranaiset räminät sisältiloissa vika vai ominaisuus? Olisiko niiden korjauttaminen takuun piikkiin kohtuullista vai turhasta nipottamista, jolla saa vain hankalan asiakkaan leiman?
 
Tuo kerrotunkaltainen sisätiloihin kuuluva nitinä ilmentää selkeästi kokoonpanon laatua. Jostain on tingitty. Sanoisin, että se, mikä valmistusprosessin laadunhallinnasta tinkimällä voitetaan, se myyntiluvuissa menetetään. Vaikka et (vielä) autosi merkkiä ja mallia maininnutkaan, niin kyllä maine tuollaisista asioista kiirii potentiaalisille ostajille. Toisaalta, kyllähän nuo usein kuuluvat jo koeajovaiheessa. Miten oli sinun tapauksessasi? Ajoitko vastaavaa mallia ja mitkä olivat kokemukset?

Joskus voi olla vaikeaa saada jälkikäteen parannusta noihin, mutta kyllä sekin toisinaan onnistuu. Riippuu vähän maahantuonti- ja myyntiorganisaatiosta ja sen halukkuudesta hoitaa mallin mainetta.
 
Talvi tuo tullessaan ääniä melkein mihin tahansa autoon.
Outoa, jos ei niitä tavisautoissa ole ollut. Vai ovatko peittyneet muun melun alle?
Jotkut auto eivät tykkää pakkasesta ja alkavat natisemaan.
Toisaalta tiestön kunto itsessään vie autoa ääritilanteisiin, joten äänet tulevat esiin.

Olen ajanut ihan kohtuullisen hyviäkin autoja, vaikka itse en mitään luksusta ole koskaan omistanut.
Tai no, Volvo S60, ei kai se luksusta ollut, mutta hyvä auto.
Kaikissa on ollut talvella ääntelyä, mitä kesällä ei ole kuulunut.
 
No jos ja kun autossa on takuuu niin tottakai pyytäisin korjaamaan nuo.
Positiivistahan tuossa on että olet paikallistanut nitinän lähteet. Useinhan sitä on todella vaikea paikallistaa ja kun istuu eri paikassa autossa, ääni tuntuukin kuuluvan eri suunnasta kuin kuskinpaikalla istuessa.
Omassa exässä (ei-takuunalainen) oli nitinä jonka lähdettä en koskaan löytänyt. Ovipahveja en viitsinyt alkaa purkaa, sieltä se todennäköisesti tuli koska kaikki muu varmaan kokeiltiin. Onneksi se ääni oli vain satunnainen rekä kovin häoritsevä.
 
Ainoat autot mitkä ei ole natisseet ajellessani Stadin möykkyisillä kaduilla on olleet S-sarjan Mersu ja Bemun 7-sarja. Natisseet on esim. Jaguar XJ, S-type R, XK, Bemu 3 a 5, Range-Rover Sport, Octavia, Accord, Avensis, jne.
 
Iän myötä vähitellen alkaviin nitinöihin suhtautuu paljon suvaitsevammin kuin uudessa autossa ilmeneviin. Kuten -P- totesi, ilman muuta noita kannattaa pyytää korjaamaan takuuseen. Jos vastaus on, että ovat "ominaisuuksia", valinta tuskin jatkossa kohdistuu samaan malliin.

Mitä tulee Ketun mainitsemiin talvinatinoihin, niin toki niitä esiintyy varsinkin pakkasella, mutta myös tien pinnan epätasaisuuksien vuoksi. Siihenkin sanoisin, että mitä laadukkaampi auto, sitä vähemmän nitinöitä myös talvella. Eri asia ovat lumen ja jään aiheuttamat äänet vaikkapa tuulilasin alareunassa tai alustassa. Niitä ei lasketa.
 
Kyllä minä olen käyttänyt autojani pajalla ärsyttävien natinoiden vuoksi, sitä varten se takuu on eikä se ole mitään nipottamista että vaatii ehjää tuotetta. Monesti huollolla on jo tieto mistä ääni tulee ja mitä sen poistamiseksi pitää tehdä jolloin korjauskin sujuu nopeasti, joskus selvittelyyn palaa aikaa paljonkin ja äänen lähde voi olla työläs selvitettävä.

Työkaveri ajeli kolisevalla ja natisevalla uudella Corollalla kokonaisen vuoden ennen kuin useista kehotuksista varasi sille ajan pajalle, oli "vain" moottorikorvakko rikki ja motti heilui miten sattuu vedon vaihteluissa :eek: Ja ääni oli siis mukana heti uudesta lähtien.
 
Quality sanoi:
Joskus voi olla vaikeaa saada jälkikäteen parannusta noihin, mutta kyllä sekin toisinaan onnistuu. Riippuu vähän maahantuonti- ja myyntiorganisaatiosta ja sen halukkuudesta hoitaa mallin mainetta.
Tämä pitää ymmärtää siten, että haluat mitä tahansa takuuseen olet vaikea asiakas, joten yhtä hyvin niiden korjausta voi vaatia. Käytännössä yksikään valmistaja ei välitä laadustaan ja korjaa juuri sen mitä ihan pakko on. Olet saanut maanantai kappaleen joten voi voi....
 
Auton säilytyspaikalla saattaa olla myös vaikutusta asiaan. Autoni "asuu" talvella lämpimässä tallissa ja en ole mitään natinoita huomannut. Ovien tiivisteisiin en ole mitään aineita laittanut.
 
Joo, mun kirjoitukseni ei ollut tarkoitettu, että anna olla vaan. Kyllä niitä natinoita voi yrittää poistaa/poistattaa.
Yksi hiljaisimmista ajamista autoista oli ekat 700 sarjan Volvot.
Ja kun pienen johtojen vedon vuoksi hiukan purin autoa, niin syykin selvisi, ainakin osittain.
Kaikki johtoniput oli tiukasti kiinni, ei irtonippuja ja lisäksi niiden ympärillä kulki sellainen solukumikierre.
Moista en tuona aikana muissa autoissa muista nähneeni.

 
Aikanaan uutena käyttöön tulleessa Superbissa oli tosiaankin melkoinen räminä ja helinä sisätiloissa kovalla pakkasella. Se harmitti. Nyt on neljättä vuotta VI-Golf joka ei ole helissyt koskaan mistään. On kuin yhdestä puusta tehty.

Mutta kyllähän jos jokin asia hermostuttaa, on se juuri tuollainen epämääräinen kilinä, kolina ja helinä. Aivan hermojen menetysmeininkiä.
 
jantsa sanoi:
Ainoat autot mitkä ei ole natisseet ajellessani Stadin möykkyisillä kaduilla on olleet S-sarjan Mersu ja Bemun 7-sarja. Natisseet on esim. Jaguar XJ, S-type R, XK, Bemu 3 a 5, Range-Rover Sport, Octavia, Accord, Avensis, jne.

Lisätään vielä sen verran, että näistä ainoastaan XJ natisi myös kesällä. Siinä natinan aiheutti 2-osainen kattoluukku ja natina ei poistunut edes tehtaalta tulleilla ohjeilla + osilla. Kahdesti Inscape Espoo tuota yritti ja mitään eivät saaneet aikaiseksi.
 
Pakkasnatinat ovat asia erikseen, niitä nyt on aina ollut ja ne menevät pois ilmojen lauhduttua. Ne arvatenkin tulevat ovitiivisteiden jäätymisestä.

Nämä minun ihmettelemäni natinat ovat kyllä läsnä kesäaikaankin, talvirengaskaudella ja polanteilla varsinkin vain tulee tärinää enemmän ja sitä myöten natinoita.

Näitä natinoita on vain vaikea mennä sanomaan, että korjatkaa, kun ne ilmenevät koko lailla satunnaisesti resonoiden vain tietyillä taajuuksilla, jotka riippuvat nopeudesta ja tienpinnan laadusta. Eikä se niiden natinoiden paikallistaminenkaan ole niin tarkkaa, ei sitä ajaessa pääse kurkottelemaan korvillaan, että mistä se ääni tarkkaan ottaen kuuluu.

Jos veisin auton pajalle natinoidenpoistoon, niin vastaus olisi todennäköisesti vain tyyppiä "vikaa ei voitu toistaa". 
 
Silläkin on merkitystä, onko auto kyseisen mallisarjan alkupäästä vaiko classic-puolelta. Pieniä muutoksia tehdään jatkuvasti autoihin ja häiriöäänet on ylsi tärkeä juttu. Ja se ei välttämättä tarvi oikein mitään. Esim: pieni huopateipinpala oikeaan paikkaan, sidotaan johtonippu eri kohdasta. Ei siis varsinaisesti tarvitse laatua, laadunvarmistusta, tai materiaaleja vaihtaa. Alustasta kantautuvia ääniä lienee vaikeampaa korjailla pienillä muutoksilla.

Esimerkkinä tästä, etten ihan mutulla heitä oli itselle tuttu Saab 9-3 sport sedan. Ensimmäisen vuoden autot kuulosti ajossa kuin ois puutapeilla kasattuja ja kojelauta, penkit ja verhoilut nitisi, ripisi ja rasahteli koeajolla uudehkossa autossa. Mutta pari vuotta myöhemmin uudessa vastaavassa lähes kaikki tällaiset hälyäänet on poistuneet, vaikka osakataloogin mukaan "palikat" oli edelleen samat.

Nämähän lienee tuttuja asioita niille jotka on metsästäneet ja itse joutuneet korjaamaan nitinöitä. Kabiinin sisäiset äänet harvoin tarvii suuria muutoksia, että hiljenee. Joskushan kojelaudan suunnalta tulevat äänet hiljenee kun sormella painaa jostain kohdasta.

Mutta aikamoisia harppauksia näissä nitinöiden poistoissa on tapahtunut vuosien myötä. Saman hintaluokan auto 20-vuoden takaa on ollut aikanaan melkoinen rämisijä jo uutena.
 
Mulla esiintyi todella ärsyttävä nitinä, joka kuskin paikalta tuntui kuuluvan hantin puolen ovelta päin.
Hantin paikalta sen pystyi paikallistamaan katon aurinkolasikoteloon.
Napautus sinne, loppui hetkeksi. Mutta lopulta ainoastaan lasien siirto auttoi.
Toinen kun kyynärnojan lokerossa oli usb-latausadapteri.
Sen asento vaikutti hälyääniin.
Tarkoitan vain, että ekaksi kannattaa katsoa, mitä tavaraa siellä autossa on.
Sitten kun ne on optimoitu, voi alkaa tarkemman hälyäänietsinnän.
Itse olen noille todella herkkä.
Eukko kyydissä ja käsilaukun helojen kilinä riipii.
Mutta näillä rahoilla osa hälyäänistä on vain hyväksyttävä.
 
Kettu sanoi:
Mulla esiintyi todella ärsyttävä nitinä, joka kuskin paikalta tuntui kuuluvan hantin puolen ovelta päin.
Hantin paikalta sen pystyi paikallistamaan katon aurinkolasikoteloon.
Napautus sinne, loppui hetkeksi. Mutta lopulta ainoastaan lasien siirto auttoi.

Minulla oli myös Scoutissa samanlainen juttu. Katossa oleva aurinkolasikotelo piti pärinää joa oli todellä ärsyttävää. Huollossa tuli käytettyä tuon johdosta, mutta korjaus oli puolittainen. Hävisi sitten itsekseen jossain vaiheessa.

Totta että useimmat ylimääräiset särinät tulevat tavaroista ovikoteloista tai vastaavista paikoista. Myös irtonaiset, helisevät puoliksi sulaneet jäät tuulilasin alaosan kotelossa osaavat pitää ääntä, kuten myös takaikkunan pyyhkimen ympärille kietoutunut puoliksi sulanut jääkokkare  :rolleyes:

Datsun on ollut kaikin puolin hiljaisin omista ajokeista, mutta kävi sekin kerran hälyäänien johdosta pajalla. Takaluukku ei olut säädöissään ja alkoi pitää pientä napsetta jympsyissä.
 
Purkkakorjauksena moneen tavaralokeroiden yms aiheuttamaan kolinaan ja rapinaan käy aika hyvin sellainen kumimainen ohut verkkomatto, liukuestematto. Sitä kun taittaa esim ovikoteloihin ja hanskalokeroon, jos säilyttelee kolisevia tavaroita niin helpottaa. Mutta joskus ne vaan on ne rakenteet jotka sirittää. Ja mulla on kyllä sama juttu kuin Ketulla, että ne voi ärsyttää aivan sietämättömästi. Varsinkin pidemmällä matkalla joku juuri ja juuri kuultavissa oleva juttu saattaa ruveta repimään hermoja ihan tosissaan.

Tässä Subessa aurinkolasikotelo on paha rapisija. Siellä ei voi kaikenlaisia laseja säilyttää melun vuoksi.
Ja joskus kovalla pakkasella tuulilasin suunnalta (? ) kuuluu ritinää jonka syytä en ole saanut paikannettua. Ei muuttunut lasin vaihdossakaan ;)
Ja ovien tavaralokerot on aivan toivottomat jos ei sinne laita nuita verkkomattoja. CD kannet, ja ties mitkä hilut kopsuu kovaa muovia vasten ah niin ihanasti!
 
Heh, hauskin "melun lähde" taisi olla Marun 5:n biisi Maps  8)  Siinä kun on sellainen korkea sirahtava ääni aina silloin tällöin niin aloin ihmettelemään mistä tuollainen ääni voi tulla autosta  ;D
 
Vanhemmissa autoissa nitinöitä kyllä kestää herkemmin ku uudessa. Valittaisin.
Usein ne johtuu kokoonpano ongelmista, tuskin niin löysiä koreja enää nykymenetelmillä tehdään että siitä johtuis.
Itsellä myös uudehko auto, elokuussa kilvitetty inkku. Se rupes natisemaan jostainpäin kojelautaa/keskikonsolia. Sanoin siitä öljynvaihtoon viedessä ja olivat purkaneet ja uudelleen kasanneet ton laudan ja keskikonsolin, jotain mömmöä olivat ruikkineet asentaessa ku sitä oli jääny vähän joidenki saumojen viereen. Ei natise enää. Kyllä ne haluaa maksavaa asiakasta palvella jos uskovat pitkään asiakassuhteeseen.
 
tuRboman sanoi:
Purkkakorjauksena moneen tavaralokeroiden yms aiheuttamaan kolinaan ja rapinaan käy aika hyvin sellainen kumimainen ohut verkkomatto, liukuestematto. Sitä kun taittaa esim ovikoteloihin ja hanskalokeroon, jos säilyttelee kolisevia tavaroita niin helpottaa. Mutta joskus ne vaan on ne rakenteet jotka sirittää. Ja mulla on kyllä sama juttu kuin Ketulla, että ne voi ärsyttää aivan sietämättömästi. Varsinkin pidemmällä matkalla joku juuri ja juuri kuultavissa oleva juttu saattaa ruveta repimään hermoja ihan tosissaan.

Tässä Subessa aurinkolasikotelo on paha rapisija. Siellä ei voi kaikenlaisia laseja säilyttää melun vuoksi.
Ja joskus kovalla pakkasella tuulilasin suunnalta (? ) kuuluu ritinää jonka syytä en ole saanut paikannettua. Ei muuttunut lasin vaihdossakaan ;)
Ja ovien tavaralokerot on aivan toivottomat jos ei sinne laita nuita verkkomattoja. CD kannet, ja ties mitkä hilut kopsuu kovaa muovia vasten ah niin ihanasti!

Nuo autossa olevista tavaroista tulevat rapinat ja pärinät on kyllä välillä pirullisia selvittää vaikka lopulta syy on ilmiselvä, nuoremman pojan edellisen turvaistuimen vyön soljet kilkatti välillä ärsyttävästi yhteen ja meni aikansa ennen kuin tajusin mistä ääni tulee. Muita äänten lähteitä on ollut: Parkkikiekko, pikkuauto takaoven ovilokerossa, emännän avaimet apparin ovessa, mustekynä Ocun kojelaudan päällä olleessa lokerossa, BT palikka Ocun kojelaudan päässä olevassa lokerossa, ja varmaan paljon muita joita ei muista enää ???