https://yliteippaus.fi/

Nissan Leaf (2018-)

Oli siitä juttuja toki täällä ja autosta löytyy paljon asiaa "autotallista".

Auto on mielestäni hyvän näköinen, sisätilat hyvät ja yllättävän iso tavaratila.
Ratinkin säätömahdollisuudet ovat nyt hyvät.

Tutustuin ja kiinnosti siinä määrin, että varasin koeajon.
Kävi sitten niin, että se peruuntui.

Mukava juttu, että olet saanut sopivaan hintaan tehtyä kaupat.
Ja pääset siirtymään uudelle alueelle autoilussa.
 
Meille Leaf on ollut todella positiivinen yllätys. Moni veikkasi, että se lähtee minulta vaihtoon nopeasti, mutta nyt on jo puolitoista vuotta ajeltu nurkka-ajoja erittäin tyytyväisinä reilut 13 tkm mittarissa.

Hinta huomioiden en osaa oikein mitään moittia. Kovin nätti se ei ole, mutta aika käytännöllinen. Pitempään matka-ajoon en toki Leafia hankkisi.
 
Samoin meillä 11/2021 tullut Leaf. Tyytyväisiä oltu. 20000 km olisi jo täyttynyt, mutta pieni kesätauko tuli autolle juuri sitä ennen.
 
Samoin, jo toinen Leaf alla, johon tuli juuri 80 tkm mittariin.

Sähkötekniikaltaan täysin pomminvarma eli ei ensimmäistäkään epäilyä häiriötä saati vikaa. Laatuero esim. Volkkareista lukemaani on huikea.

Kori ja muu tekniikka on sitten vähän eri. Ei niissäkään vikoja ole ollut, mutta ei kokoonpanon laadulla mitään mitalisijoja tavoiteltaisi. Samoin sisustusmateriaalit tuntuvat aika helposti likaantuvilta, vaikka sinällään ehjiä ovatkin. Istuimet ovat myös säilyttäneet ryhtinsä hyvin. Takaovien kynnykset alkavat menettämään kohta pohjamaalinsakin, kun lähes koko matka on rahdattu alle kouluikäisiä lapsia.

Kori on kokoonpanoltaan ja laadultaan yksi yhteen Qashqain kanssa, eikä ihme kun on saman kokoinen auto ja samalta linjalta tulevat.

Hintaansa nähden kuitenkin ehdottomasti positiivinen auto, jota voi suositella perusautoa hakeville.
 
Patteri sanoi:
Leaf on kaikinpuolin mukiinmenevä auto, mutta Chademo varmaan askaruttaa sähköautoihin enemmän perehtyneitä.
Varmasti näin, kun Chademo on selkeästi "hävinnyt pelin". Kakkosauton kohdalla tämä ei meitä huolettanut, kun kaikki lataukset tehdään varmasti kotona. Ehkä jotain ilmaisia tolppia voi välillä hyödyntää. Ihan kurisioteettina, niin eikös jotain Chademo - CCS - adaptereita ollut olemassa?
 
^Ei ole CCS -ChaDeMo -adapteria olemassa ainakaan vielä. Nissanin FB -ryhmässä oli juttua jostain Pelle Pelottomasta, joka sellaista kehittelee. Saattaa jossain vaiheessa löytyä tekninen ratkaisu. Ei ole ollut meillä mikään ongelma, eikä tule olemaankaan, kun kotona vain lataillaan tätä.
 
nokonzok sanoi:
Juurihan se tuli. Tunnistaa niistä kamalista "pinnavanteista".

Eilen näin ensimmäistä kertaa luonnossa nuo vanteet. Paremmalta näyttää kuin kuvassa.

Uskon että menee silti talvirenkaisiin kun oma tilattu Leaf suvaitsee saapua.
 
Johan Fors sanoi:
Varmasti näin, kun Chademo on selkeästi "hävinnyt pelin". Kakkosauton kohdalla tämä ei meitä huolettanut, kun kaikki lataukset tehdään varmasti kotona. Ehkä jotain ilmaisia tolppia voi välillä hyödyntää. Ihan kurisioteettina, niin eikös jotain Chademo - CCS - adaptereita ollut olemassa?

Ei ChAdemot mihinkään ole kadonneet. Varmasti 90 % uusistakin pikalatureista tarjoaa myös chademo-liittimet.

Eikä ainakaan pikkuakkuista Lefaa edes kannata ostaa sellaiseen ajoon, jossa jatkuvasti on pikaladattava.
 
Mitä kokemuksia löytyy NissanConnect-appista? Onko appi itsessään stabiili ja toimiva? Minkälaista dataa on saatavilla ladatusta sähköstä? Onko ajastettu lataus toiminut luotettavasti?
 
Johan Fors sanoi:
Mitä kokemuksia löytyy NissanConnect-appista? Onko appi itsessään stabiili ja toimiva? Minkälaista dataa on saatavilla ladatusta sähköstä?

Ihan toimiva, joskin hidas. Ei se mitenkään epästabiililta ole vaikuttanut, joskin harvoin on tullut käytettyä.

Tässä kuvakaappaus sunnuntain ajeluistani:

FZN2Cjw.jpg


Näitä saa sitten otettua päivittäin, kuukausittain, vuosittain ja varmaan itsekin valitsemalleen pätkälle. Kuvan alareunassa näkyy olevan linkki josta saisi nettiinkin nämä. Siitä en tiedä, en ole kokeillut.


Johan Fors sanoi:
Onko ajastettu lataus toiminut luotettavasti?

Latauksen ajastus on toiminut 100 %. Neljä vuotta jo ollut käytössä ja ladattu varmasti 300 yönä per vuosi.

GPS:llä varustettu ajastin on erittäin hyväksi havaittu. Kotipihassa lataa vain yösähköllä, mutta senkin saa yhdellä napin painaksulla ohitettua sillä kertaa. Seuraavalla kertaa jälleen ajastin toimii. Ja sekin nappi kojetaulun päässä ihan mekaanisena nappina eikä jossakin valikoiden sisällä.
 
Taisit kysyä sähkölatauksen tiedoista.

Tässä kuukausittainen raportti esim. heinäkuulta.

s8EfPFp.jpg


Hinnan saa asettaa itse. Raportit saa myös päivittäisiksi jaettuna.
 
^ Hyvältä kuulostaa! Vaimon tulevan Leafin latausasemaa miettinyt. Kiinnostaa seurata sähkönkulutusta jollain tarkkuudella ja ajastaa lataamaan yösähköllä, mutta jos kaikki onnistuu auton päästä, niin Webasto Pure tms. riittää mainiosti.

MyPeugeot appi on ajoittain niin epästabiili ettei sen varaan voi oikein laskea. Hyvä jos Nissan on onnistunut paremmin appin koodauksessa.
 
Kesäkuussa Leafin tilasin. Tuolloin lupailtiin toimitusta lokakuun loppuun. Syyskuussa kyselin tilannetta, jolloin viesti oli että toimituksissa hieman viivästymistä ja auton pitäisi tulla marraskuun aikana.

Onkos tällä foorumilla Leafia odottavia/hiljattain Leafin saaneita? Kuinka ennakoidut toimitusaikataulut tällä hetkellä paikkaansa pitänevät?

Kiitoksia vastauksista.
 
Satunnainen-tarkkailija sanoi:
Kesäkuussa Leafin tilasin. Tuolloin lupailtiin toimitusta lokakuun loppuun. Syyskuussa kyselin tilannetta, jolloin viesti oli että toimituksissa hieman viivästymistä ja auton pitäisi tulla marraskuun aikana.

Onkos tällä foorumilla Leafia odottavia/hiljattain Leafin saaneita? Kuinka ennakoidut toimitusaikataulut tällä hetkellä paikkaansa pitänevät?

Kiitoksia vastauksista.
Kesäkuussa tilattiin rouvalla ja elo/syyskuuta luvattiin. En kyllä uskonut tähän, mutta toivottiin lokakuulle autoa. Elokuussa vahvistivat toimituksen joulukuulle tehtaalta. Kysäisin asiaa joku viikko sitten ja joulukuun toimitusta näyttää edelleen (onneksi). Lefa rekisteröidään jokatapauksessa -23 vuodelle vaikka olisikin maassa valmiina ennen vuodenvaihdetta.

Meillä siis "pikkuakkuinen". Kuulin että isoakkuiselle oli tullut vielä suurempia myöhästymisiä.
 
Kesäkuussa tilattiin rouvalla ja elo/syyskuuta luvattiin. En kyllä uskonut tähän, mutta toivottiin lokakuulle autoa. Elokuussa vahvistivat toimituksen joulukuulle tehtaalta. Kysäisin asiaa joku viikko sitten ja joulukuun toimitusta näyttää edelleen (onneksi). Lefa rekisteröidään jokatapauksessa -23 vuodelle vaikka olisikin maassa valmiina ennen vuodenvaihdetta.

Meillä siis "pikkuakkuinen". Kuulin että isoakkuiselle oli tullut vielä suurempia myöhästymisiä.
No tämä homma menikin sitten erilailla :) Kesäkuussa tilattu Leaf oli jo ajateltu kilvitettäväksi vuodelle 2023, mutta auto olikin automyyjän yllätykseksi Hangossa, kun kyselin statusta pari viikkoa sitten. Sovittiin, että jos luovutus saadaan marraskuulle, niiin otetaan vastaan. Eilen oli "new-car-day" ja haettiin Leaf ajoon rouvalle. Vähän tässä polttelisi itsekin päästä ajamaan, mutta ei taida lainata, kun tykästyi ajamisen helppouteen :)
 
Nyt kun elämää Leafin kanssa on aloiteltu, niin pari tyhmää kysymystä:
- Leafin akku ilmeisesti ladataan aina 100%, eikä 90% tms. mitä joissain muissa sähkäreissä on oletuksena? Käyttöohjekirjasta en ainakaan löytänyt mainintaa asiasta, eikä myyjäkään tiennyt tästä mitään...
- Onko Leafin lämmityslaitteen lämpötilanasettelu jotenkin poikkeava muihin autoihin verrattuna? Tuntuu että Auto-asetus +20C pyynnillä on aivan liian kuuma. Pakko oli laittaa +18C, että oli sopiva.
 
Leafin akun lataukseen ei voi laittaa lainkaan limiittiä. Minä kikkailen sen ajastimen kanssa noin 80% -tasolle. Onnistuu kohtuullisen hyvin.
Meillä on kabiinin lämpöasetus 18 ja sama on kyllä yleensä muissakin autoissamme. Kannattaa myös kokeilla osittaista sisäilmankiertoa, jolla säästänee hieman sähköä, jos huurtumistilanne sen sallii. Painaa pitkään sisäilmankierron nappia, jolloin sen valo muistaakseni vilkahtaa kerran, ja osittainen kierto on päällä.
 
Lapsienkaupunkikäytössä olevassa 40 kWh Lefassa on talvella niin lyhyt range, että pienenkin yllätyksellisen matkan vuoksi kannattaa ladata täyteen. Joskin ihan joka päivä ei ladata. Auto on toiminut virhettömästi vuoden ajan. Lämmin, tilava ja turvallinen kaupunkiauto. Täydellinen maakunnan sisäiseen sukkulointiin.
 
^Okei, tänks. Minkälaiseksi talvirange on muodostunut pikkuakulla (40kWh)?

Epäilen että keskiverto-Leaf-kuski ei ehkä muutenkaan kikkaile ajastimen kanssa, vaan lyö vaan latausjohdon kiinni. Ilmeisesti Lefan akku ei moisesta pahastu? Mitä nyt netistä olen lukenut, niin Leafin akkujen kestossa ei ole ollut suuria ongelmia ja autoja on ollut käytössä jo pitkään.
 
^Heikoin range meillä oli noin 120 km kun pakkasta oli 22- 25 astetta. Ajo oli 60 / 80 / 100 kmh alueella (Tuusula - Helsinki).
Tänään -3 asteen kelissä auto kulutti Nissanin apin mukaan 16,7 kWh / 100 km kylmästä ajoon lähdettynä. Tuolla rangeksi tulisi hiukan yli 200 km.
Jos olettaa 150-170 km talvirangeksi Etelä-Suomen talvessa, niin ei tule isoja pettymyksiä.
 
Leaf olis kyllä meillekin ihan passeli tähän arkiajeluun,kun iso polttis tarvitaan kumminkin mökkimatkoille.Syksyllä kävin kokeilee uutta Leafia ja yllätti kyllä positiivisesti,ei kyllä löynynyt mitään isompaa valittamista. Erityisesti ihastuin yhden polkimen ajo toimintoon,joka toimi omaan makuun täydellisesti.
 
^Heikoin range meillä oli noin 120 km kun pakkasta oli 22- 25 astetta. Ajo oli 60 / 80 / 100 kmh alueella (Tuusula - Helsinki).
Tänään -3 asteen kelissä auto kulutti Nissanin apin mukaan 16,7 kWh / 100 km kylmästä ajoon lähdettynä. Tuolla rangeksi tulisi hiukan yli 200 km.
Jos olettaa 150-170 km talvirangeksi Etelä-Suomen talvessa, niin ei tule isoja pettymyksiä.
Juu, tämä on ihan linjassa sen kanssa mitä ajateltiinkin. Ja riittää mainiosti 2. autolle pelkillä kotilatauksilla.