https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Nissan Ariya Crossover

Ei. Ratista löytyy vain nopeusrajoittimen painike. Jos se on piilotettu yllä mianitun propilot-napin taakse, niin ei voi puhua intuitiivisesta käytöstä mitään! MIkä tai mitä on Propilot?
ProPilot on Nissanin "automaattiajo", eli ajelee kaistojen välissä "itsekseen". Kyseistä nappia kun painaa vähän pidempään (1-2s), saa normi vakkarin käyttöön. Ei tosiaan intuitiivisinta, mutta ihan toimivaa kun tietää.

Ei se vakkari muissakaan autoissa aina heti löydy. Aiemmin monikin valmistaja käytti erillistä "viikseä", mikä oli piilossa ratin takana ja jos siihen ei ennen matkaa perehtynyt, niin ei varmasti saanut sitä päälle/pois. Pahimmillaan tuli vedettyä väärästä viiksestä kun yritti vilkkua vuokra-autossa käyttää :)
 
ProPilot on Nissanin "automaattiajo", eli ajelee kaistojen välissä "itsekseen". Kyseistä nappia kun painaa vähän pidempään (1-2s), saa normi vakkarin käyttöön. Ei tosiaan intuitiivisinta, mutta ihan toimivaa kun tietää.

Ei se vakkari muissakaan autoissa aina heti löydy. Aiemmin monikin valmistaja käytti erillistä "viikseä", mikä oli piilossa ratin takana ja jos siihen ei ennen matkaa perehtynyt, niin ei varmasti saanut sitä päälle/pois. Pahimmillaan tuli vedettyä väärästä viiksestä kun yritti vilkkua vuokra-autossa käyttää :)
Pienet piiperönapit ratissa on pahintamitä tiedän. Ainoat toimivat ns. napit mitä olen ajanut on olleet Bemarissa. Se kuminen vipukytkin missä on kahdet pykälät molempiin suuntiin (+-1km/ / 10km/h) oli mainio käytettävyydeltään. Toyotan napit on taas edustaa huonointa toteutusta. [IMO]
 
Ariyan alennus teki siitä taas kilpailukykyisen. Sanoisin että jopa erittäin. Osasin odottaa tätä peliliikettä jo hyvän aikaa, kuten varmaan moni muukin.

Tojota se vain ei millään pudota, sillä tuhansille suomalaisostajille ei kelpaa mikään muu kuin tojo, maksoi mitä maksoi. Kuule, sinua rahastetaan...
 
Ariyan alennus teki siitä taas kilpailukykyisen. Sanoisin että jopa erittäin. Osasin odottaa tätä peliliikettä jo hyvän aikaa, kuten varmaan moni muukin.
Varsinkin kun Ariya on ilmeisen hiottu timantti, olematta silti Mitsubishi..

22 kW -lataus, vaihdettava akun suojaus, koko akkukin "vain" 15 tonnia jne.
 
Onhan tuo 42t€ hinnat alkaen mallina kieltämättä kilpailukykyisesti hinnoiteltu. Kantama riittää perustarpeisiin ja vakiovarustelu on kuitenkin kattava.
 
Hinnaston erikoisuus on Evolve vs. Evolve+ hintaero: 4500 €. Varusteluettelon mukaan noiden ero on Evolve+:n nappanahkaverkoilu ja 20" vanteet -- ja molemmat voi poimia Evolveen lisävarusteina hintaan 1500 € + 1000 €.

Ehkä Plussassa tulee jokin hieno merkki auton persiiseen, jonka voi arvottaa parin tonnin arvoiseksi?
 
Hinnaston erikoisuus on Evolve vs. Evolve+ hintaero: 4500 €. Varusteluettelon mukaan noiden ero on Evolve+:n nappanahkaverkoilu ja 20" vanteet -- ja molemmat voi poimia Evolveen lisävarusteina hintaan 1500 € + 1000 €.

Ehkä Plussassa tulee jokin hieno merkki auton persiiseen, jonka voi arvottaa parin tonnin arvoiseksi?
Minä maksaisin mieluummin extraa pienemmistä vanteista.
 
Evolve plussalla 394 ja ilman 306 hv. + on linjassa mm. hyvin ruksattujen Enyaq RS:n ja Polestar 2:n kanssa. Eeroja tietenkin löytyy paljon, mutta paperilla kilpailevat samalla rahatukolla varustautuneista ostajista.
 
Plussassa olisi yllä olevan taulukon mukaan vain 4hv enemmän tehoa (takamoottorilla) mutta nettoteho sitten melkein 90hv enemmän?
 
Ariyan hinnanpudotuksen uutisointi sattui vaimonkin verkkokalvoille, myös itse huomasin saman uutisoinnin. Meillä oli uutena ostettu qashqai 2015-2018 ja se on ainut auto, mitä rouva (1. auton pääkäyttäjä) yhä edelleen lämmöllä muistelee. Täytyy siis tämäkin malli ottaa huomioon, kun elokuussa hullusta pösöstä luovutaan. Isompiakkuinen etuversio olisi meidän valinta, nelivetoa emme kaipaa. Nissanin pitkät perinteet sähköautojen tekemisessä näyttäisi heijastuvat hyvin myös ariyan luotettavuuteen, aika vähän on uutisoitu mallin lastentaudeista.

Saas nähdä, milloin hinnanalennukset alkavat näkymään käytettyjen hinnoissa, vielä ovat korkealla. Yleensäkin aika vähän noita ainakin vielä näyttää käytettyinä löytyvän ja ei kauhean usein ariyaan törmää liikenteessä vs vaikka volkkarin id.4.

MUOKS: Ariyastahan löytyy se manuaalinen akun lämmitys. Osaakos auto myös automaattisesti akkua lämmittää, jos laittaa navigoinnin pikalaturille vai onko pelkästään tuo nappulasta päälle tsydeemi?
 
Viimeksi muokattu:
MUOKS: Ariyastahan löytyy se manuaalinen akun lämmitys. Osaakos auto myös automaattisesti akkua lämmittää, jos laittaa navigoinnin pikalaturille vai onko pelkästään tuo nappulasta päälle tsydeemi?
Akun esilämmitys pitää muistaa laittaa itse päälle. Ei lähde lämpiämään jos navigoi laturille. Kaikkia latureita ei näy navissa muutenkaan, joten siinä mielessä helpompi itse pistää se päälle. Hassua on, että ei tunnista auton pikalatausta, vaan lämmitys jää tosiaan päälle, joten laturilta lähdettäessä pitää muistaa ottaa se pois päältä.
 
Kysyinköhän jo... mutta eikö auton sammuttaminen todella lopeta akun lämmitystä? Latauksessahan auto yleensä on sammuksissa.
Ohjekirjan mukaan kyllä. Lainaus ohjekirjasta "
  • [Akun lämmitin] -asetus kytkeytyy pois päältä, kun pikalataus on suoritettu loppuun tai kun virtakytkin on asetettu OFF-asentoon."

    Syystä tai toisesta omassa yksilössäni esilämmityksen täppä on ollut päällä kun olen hakenut auton laturilta. Mainitsin asiasta Autokeskuksessa. En ole vähään aikaan pikalataillut ja joku isompi päivitys ajettiin sisään pari viikkoa takaperin takaisinkutsuna. Pitääpä tänään katsoa onko tilanne muuttunut kun joudun pikalataamaan hiihtolomamatkalla.




 
Eikö tuon voi kokeilla ilman lataustakin, lämmitys ON, auton virrat OFF ja katsoo onko lämmitys sen jälkeen OFF?

Itse olen tuota Ariyan nappia käytellyt muutamia kertoja laturille mennessä ja nyt kovilla pakkasilla ihan muuten vaan kun alkoi rajoittaa maks.tehoja kun akku oli kylmissään kovan pakkasjakson aikana ja auto aina ulkosalla. Oman kokemukseni mukaan tuo esilämmitys täppä on pysynyt päällä vaikka auton olisi hetkeksi sammuttanut ja poistunut autolta tai vaikka olisi seissyt laturilla esim 20-80% välin. En tiedä ottaisiko pois jos menee 100% asti lataus..
Tuossa kovilla pakkasilla ajelin kaverilla käymään ja pidin lämmitystä mennessä päällä. Auto sammuksiin ja pois autolta ja start, näytti edelleen olevan päällä. Tosin % lukemien valossa epäilen ettei ollut lämmitellyt sitä tuona sammutuksen aikana.

Muutoinkin tuossa taisi olla, että kun laittoi tuon päälle niin piti sitä 1h ja sitten pudottaa pois... eli laskisiko tuossa tapauksessa 30min menomatka lämmitystä -> stoppi aikaa ei laskettu (20min?) -> kotiin lähtiessä oli vielä päällä, niin otin käsin pois. Pitäisi kokeilla, etttä laskeeko tuo tunnin laskuri kokoajan vaikka auto seis ja vastus ei päällä(?).
 
Eikö tuon voi kokeilla ilman lataustakin, lämmitys ON, auton virrat OFF ja katsoo onko lämmitys sen jälkeen OFF?
Kokeilin ja tällä softaversiolla lounaspysähdyksen jälkeen lämmitys oli pois päältä. Kehitys ilmeisesti kehittyy 👍 Auto ei tosin ollut laturissa, joten toivotaan että toimii siinäkin vastaavasti 🤞

Mutta kuten yllä HeadCase kirjoitti ja mm. Hesarin koeajossa todettiin https://www.hs.fi/autot/art-2000009431675.html (maksumuuri), "Nissanin omatoiminen lämmitys vaatii kuitenkin vähän harjoittelua, sillä auto ei kerro, milloin akku on lämmennyt tarpeeksi. Akun lämmitys ei myöskään lopu latauksen jälkeen, vaan se pitää itse huomata kytkeä pois päältä." todettiin, niin alkupään softissa lienee ollut tämmöinen bugi ettei akun esilämmitys ole sammunut vaikka auto olisi sammutettuna pikalaturilla.