https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Nippelitietoa omistetuista autoista

Autoilija92

Klassikkoainesta
Liittynyt
26.1.2016
Tämä varmaan menee jo pitkälle nörttiyden puolelle mutta kun on ollut vaan muutama auto omistuksessa niin näistä on vielä huvikseen jaksanut kaivella erinäisiä tietoja eri lähteistä ikäänkuin vertailun vuoksi :p

1. Mazda 323 1,3 3-ov HB vm. -82
- Moottorin iskutilavuus: 1296cm3
- Moottorin teho: 68hv / 6000 rpm
- Moottorin vääntö: 95Nm / 3500 rpm
- Polttoaineen kulutus (ECE 90 kmh/ 120kmh / kaupunki): 5,9 / 8,2 / 8,4 litraa
- Pituus / leveys / korkeus / akseliväli: 3955 / 1630 / 1375 / 2365 mm
- Rengaskoko: 155x13"
- Omapaino: 850 kg
- Tavaratila: 293 litraa, selkänojat kaadettavissa kahdessa osassa 50/50, tilavuus ei tiedossa selkänojat kaadettuna.
- Tankin koko: 42 litraa
- OVH uutena: ilmeisesti n. 47000 mk (ennen autoveron alennusta 1982 rekisteröity, 18908,10e tilastokeskuksen euromuuntokertoimella)
- Rekisteröity vuonna 1982: 5256 kpl, sijaluku 5. (kaikki 323 mallit).
- Henkilöautoja rek. kaikkiaan 1982: 128017 kpl

2. Mazda 323 1,6 sedan vm. -90:
- Moottorin iskutilavuus: 1598cm3
- Moottorin teho: 87hv / 6000 rpm
- Moottorin vääntö: 125Nm / 3100 rpm
- Polttoaineen kulutus (ECE 90 kmh/ 120kmh / kaupunki): 5,7 / 7,5 / 9,6 litraa
- Pituus / leveys / korkeus / akseliväli: 4125 / 1675 / 1375 / 2500 mm
- Rengaskoko: 155x13" tai 175/70x13", omassa oli 155x13".
- Omapaino: 1000 kg
- Tavaratila: 415 litraa, selkänojat kaadettavissa kahdessa osassa arviolta 60/40, tilavuus ei tiedossa selkänojat kaadettuna. Takakontti ja selkänojat lukittavissa niin ettei aukea kuin avaimella, normaalisti takakontti aukeaa vivulla lattialta.
- Tankin koko: 55 litraa
- OVH uutena: ilmeisesti 89900mk (23086,32e tilastokeskuksen euromuuntokertoimen mukaan)
- Rekisteröity vuonna 1990: 5386 kpl, sijaluku 7 (sis. kaikki 323 mallit).
- Henkilöautoja rek. kaikkiaan 1990: 139093 kpl

3. Nissan Micra 1,0 3-ov vm. -01:
- Moottorin iskutilavuus: 998cm3
- Moottorin teho: 60hv / 6000 rpm
- Moottorin vääntö: 80Nm / 4000 rpm
- Polttoaineen kulutus (EU kaup. / maant. / yhd. / co2): 7,1 / 5,1 / 5,8 / 142g
- Pituus / leveys / korkeus / akseliväli: 3746 / 1595 / 1440 / 2360 mm
- Rengaskoko: 165/60R14H
- Omapaino: 910 kg
- Tavaratila: 206 litraa, selkänojat kaadettavissa kahdessa osassa arviolta 60/40, tilavuus ei tiedossa selkänojat kaadettuna.
- Tankin koko: 42 litraa
- OVH uutena: 73.900mk, euroina 15.385,98e.
- Rekisteröity vuonna 2001: 924 kpl, sijaluku 37.
- Henkilöautoja rek. kaikkiaan v. 2001: 109441 kpl.

4. Suzuki Alto 1,0 vm. -11:
- Moottorin iskutilavuus: 996cm3
- Moottorin teho: 68hv / 6000 rpm
- Moottorin vääntö: 90Nm / 3400 rpm
- Polttoaineen kulutus (EU kaup. / maant. / yhd. / co2): 5,5 / 3,8 / 4,4 / 103g
- Pituus / leveys / korkeus / akseliväli: 3500 / 1600 / 1470 / 2360 mm (pituudessa on eroa trafin ja esitteen tietojen kesken)
- Rengaskoko: 155/65R14
- Omapaino: 870 kg
- Tavaratila: 129 litraa, selkänoja kaadettavissa yhdessä osassa, tilavuus ei tiedossa selkänojat kaadettuna.
- Tankin koko: 35 litraa
- OVH uutena: 10859e
- Rekisteröity vuonna 2011: 196 kpl, sijaluku 116. (TM 2/2012 tosin ilmoittaa 197 kpl)
- Henkilöautoja rek. kaikkiaan v. 2011: 124526 kpl

5. Kia Rio 1,2 ISG LX 5-ov vm. -16:
- Moottorin iskutilavuus: 1248cm3
- Moottorin teho: 84hv / 6000 rpm
- Moottorin vääntö: 121,6Nm / 4000 rpm
- Polttoaineen kulutus (EU kaup. / maant. / yhd. / co2): 5,9 / 4,1 / 4,7 / 109g
- Pituus / leveys / korkeus / akseliväli: 4050 / 1720 / 1455 / 2570 mm
- Rengaskoko: 185/65 R15
- Omapaino: 1136 kg
- Tavaratila: 288 litraa, selkänojat kaadettavissa kahdessa osassa arviolta 60/40, tilavuus selkänojat kaadettuna 923 litraa.
- Tankin koko: 43 litraa
- OVH uutena: 15198,67e + metallivärilisä 455e + arvioitu autovero = 526,16 <-> 599,86e, yhteensä 15798,53e kalleimman autoveron mukaan laskettuna.
- Rekisteröity vuonna 2016: 2421 kpl, sijaluku 11.
- Henkilöautoja rek. kaikkiaan v. 2016: 117821 kpl

Matkailuautoja ei ole laskettu mukaan noihin vuosittaisiin rekisteröintilukuihin.
 
Löysinpä tämän vanhan, mutta mielenkiintoisen topicin. Tässä hieman nippelitietoa meikäläisen kulkupeleistä. :)

Volvo 142, vuosimallia 1973. Kyseinen vuosimalli oli 142-mallin toiseksi viimeinen, ja malliin oli tehty isoja muutoksia kyseiselle vuodelle. Esimerkiksi kojelauta oli täysin uusi.
Moottori B20A: kaksilitrainen, nelisylinterinen bensiinimoottori, varustettu Zenith-Strombergin vaakaimukaasuttimella. Tehoa 82 hevosvoiman ja vääntöä 163 newtonmetriä. Vaihteistona M40, eli neljälovinen manuaali, takaveto.
Muita tietoja: pituus 4640 millimetriä, leveys 1730 millimetriä, akseliväli 2620 millimetriä.
142-mallia valmistettiin yhteensä 412 986 kappaletta vuosina 1967-1974.

Volvo S40, vuosimallia 2008. Vuonna 2004 myyntiin tulleen S40:n facelift-malli. Kyseinen malli oli tuotannossa 2004-2012.
Moottori D4164T: nelisylinterinen turboahdettu dieselmoottori, iskutilavuudeltaan 1560 kuutiosenttimetriä. Tehoa 109 hevosvoimaa ja vääntöä 240 newtonmetriä. Vaihteistona viisivaihteinen manuaali. Etuveto.
Muita tietoja: pituus 4476 millimetriä, leveys 1770 millimetriä, akseliväli 2640 millimetriä.

VW Polo, vuosimallia 2018. Vuonna 2017 myyntiin tullut, kuudennen sukupolven Polo.
Moottori 1.0TSI: kolmisylinterinen turboahdettu bensiinimoottori, iskutilavuudeltaan 999 kuutiosenttimetriä. Tehoa 95 hevosvoimaa ja vääntöä 175 newtonmetriä. Vaihteistona viisivaihteinen manuaali. Etuveto.
Muita tietoja: pituus 4053 millimetriä, leveys 1751 millimetriä, akseliväli 2651 millimetriä.
 
Citroën AX 11 RE. Rekisteriotteen mukaan paino 680kg.

Tämä ei ollut edes köyhin varustetaso (10 E), mutta tästäkin puuttui jo 80-luvun lopun ajokeille täysin normaaliksi katsottavia varusteita. Puutteina mm. halogeenivalot, viides vaihde, apumiehen aurinkolippa, taustapeilin yöasento, sytytin, sisävalokytkin oikeasta ovesta, hanskalokeron kansi, raitisilmasuuttimet kojelaudan päistä sekä takalasinpyyhin. Ja ranskalaiseen (ja nyt myös nykyaikaiseen!) tyyliin moottorinlämpömittari. Kaikki nämä nippelit olivat saatavilla paremmissa varustetasoissa.
 
tai sanoi:
Citroën AX 11 RE. Rekisteriotteen mukaan paino 680kg.

Haa, minulla oli aikoinaan tuollainen TGE varustelulla. Ei ole juurikaan muistikuvia jättänyt, mutta vähällähän tuo kulki. Mainittu keveys varmasti auttoi  :)
 
tai sanoi:
Citroën AX 11 RE. Rekisteriotteen mukaan paino 680kg.

Kaverin tuollaisessa yritettiin nukkua kosken rannalka joskus 90-luvulla. Siitä ei vain tullut oikein mitään, kun pelkääjän puolen selkänojaa ei saanut säädettyä pystyasennosta mihinkään suuntaan ( tai sittein ei vain onnistuttu löytämään säätövipua).
 
Mielenkiintoisia tietoja autoistanne :)

Vaihteistot unohdin mainita, kaikissa muissa 5-vaihteinen manuaali paitsi ekassa 323:ssa oli 4-vaihteinen manuaaliaski.
Suzuki Altossa ei ollut yöasentoa taustapeilissä mikä oli hämmästyttävä puute vm. 2011 autossa! Siinä ei ollut moottorin lämpömittariakaan, kaikissa muissa autoissani se on ollut.

Polttoaineen syöttö Micrassa, Altossa ja Kiassa monipisteruisku katalysaattorilla ja OBD-järjestelmällä.

323 vm. -82 oli kaasarilla jossa käsiryyppy, käsikäyttöinen imuilman esilämmityksen säätövipu ja katkojan kärjet sytytyksessä. Varustelusta mainittakoon aikalaisekseen harvinainen molempien etuistuinten sähkölämmitys, nelinopeuksinen lämmityslaitteen puhallin, sisäilman kierrätysmahdollisuus, säädettävä mittarivalaistus, sisältä aukeava takaluukku ja siisti kannellinen työkalulokero tavaratilan oikeassa sivussa.

Vm. -90 323 oli edistynyt niin että kaasarissa oli nyt automaattirikastin ja automaattinen imuilman esilämmityksen säätö ja kärjetön sytytys. Varusteluna mm. lukittava tavaratila ja takaselkänojat, kierroslukumittari, kartanlukuvalot, virtalukon valo, keskikyynärnoja takaistuimen selkänojassa, ohjauspyörän korkeussäätö, ym.

Micra oli "hinnat alkaen" malli mutta siinäkin oli sentään kuskin penkinlämmitin, 60/40 suhteessa kaatuva takapenkin selkänoja, ohjauspyörän korkeussäätö (muistaakseni) mutta eipä juuri muuta.

Alton varustelutaso oli GL:ää vastaava Fun jossa mm. manuaali-ilmastointi, sähköinen ohjaustehostin, sähkölasit edessä, keskuslukitus kaukosäädöllä, radio-cd-mp3 soitin, jne. mutta jo aiemmin mainittujen varustepuutteiden lisäksi takaselkänojakin kaatui vain yksiosaisena.

Riokin on "hinnat alkaen" LX malli mutta tässä on kuitenkin kaikki oleellinen mukana. Paremmassa EX mallissa on soft touch -muovit, sadetunnistin, automaatti-ilmastointi, toisenlainen ajotietokone keskellä nopeusmittaria, sähköikkunat takaovissakin jne. sen kaltaisia varustelisiä. En ole huomannut kaipaavani mitään varusteita tai toimintoja joten mulle tässä LX versiossa on ihan riittävä määrä varusteita :)
 
Tuo mr tain AX: varuste- tai oikeastaan puutelista on jopa mykistävä. Apukuskia ei varsinaisesti paljon hemmoteltu. "Vienpäs kaverin aurinkoisena talvipäivänä vähän ajelulle!"  8) (Ei aurinkolippaa oik puolella)