https://yliteippaus.fi/

Newtonmetrit

D

dingdongpingpong

Vieras
Pähkäilin tänään ajellessa vääntöjä (Nm).

Otetaan vaikka ajatusleikkinä että meillä on kaksi yhtä vahvaa moottoria vääntömomenteiltaan ja sylinterimääriltään mutta litratilavuudeltaan eri.

Moottorit:

Mb 6.0td I6
170hv / 580nm (1400-2100rpm)

Bmw 3.0d I6
286hv/580nm (1750-2250rpm)

Pohdiskelin siis miten mahtaisi tehokkaampi bemarin kone kuljettaa nyt mb:n koneen kuljetettavana olevaa ~5000kg runkoa ?

Ensiajatuksena herää että ihan samalla tavalla kuin mb:n konekin, vai eikö sittenkään, miksi mb:n kone on lähes kolme kertaa massiivisempi fyysisesti kuin bemarin kone vaikka sama vääntö ja enemmän tehoa saadaan pienemmästä paketista ?

Mihin litratilavuutta (6.0) tarvitaan kun sama vääntö saadaan pienemmällä ja kuitenkin lähes samalle käyttöalueelle?

Kävisikö kuitenkin niin että bemarin kone spekseistään huolimatta ei kykenisi 5000kg rungossa samaan suorituskykyyn kuin mb:n kone ?

Huijataanko meitä näissä vääntölukemissa ?

- Muokkasin otsikon yleiskielen muotoon, jotta se löytyisi myöhemmin haulla. - Quality -
 
Nyt on ihan eri aikakauden moottorit, mutta tuo uudempi kuljettaisi nopeammin ja taloudellisemmin. Nopeampi keveydestä johtuen ja toisaalta korkeammilla kierroksilla enemmän tehoa.

Iskutilavuutta taas tarvitaan mukaviin ominaisuuksiin. Nykyään kaksilitraisesta dieselistä saa yli 200hp ja kolmilitraisesta tapauksesta riippuen esim. 250hv. Ero on kuitenkin käytännön ajossa valtava kun kolmilitraisessa vääntöä on myös 1500rpm alapuolella oikeastikin eikä markkinointiosaston materiaalissa. Lisäksi kone on lineaarisempi sekä turboviive huomattavan lyhyempi. Kaksilitrainen on kulmikkaampi ja vetää käytännössä vasta yli 1500rpm. Kuutonen käy myös hyvin paljon pehmeämmin, ja ero todella on valtava.
 
Paremmin bemarin kone sitä 5000 kiloa veisi jos voimansiirron välityssuhteet olisivat samat kuin mersulla. Ratkaisussa on haettu matalaa viritysastetta ja sitä kautta kestävyyttä. "Työmoottoreiden" kilometrimäärät tuppaavat olemaan aika paljon suuremmat ennen kuin moottori on ajettu loppuun.
 
Kyllä minä kans sanoisin, että bemmin kone veisi paremmin kun päästään vauhtiin eli kierrokset saadaan tuolla paremman väännön alueella pidettyä. (350rpm korkeammalla huippuväännön alaraja).

Mistä tehoero sitten johtuu? No siitä, että Bemarissa tuota vääntöä on tuon 2250rpm jälkeenkin. Jos tuo huipputeho tulee esim 4000rpm, niin sielläkin on vääntöä vielä 500Nm tarjolla. Mersussa taas huipputeho on suurinpiirtein tuossa maksimiväännön ylärajalla, joten meno loppuu sen jälkeen aika nopeasti.
 
Mersun moottori lienee jostain jakeluautosta? ja bemarin henkilöautosta. Käyttötarkoitus ratkaisee.
 
Mulla olis sellainen muistikuva että mb:n vääntökäyrässä käytettävissä on 510nm 700-2550rpm alueella ja maximit 580nm 1400-2100. Eli melko tasainen kippura pitäisi olla.

Tuo moottoreiden fyysinen massiivisuusero kyllä mietityttää eniten, taitaa mb:n moottori+vaihteisto painaa lähelle 700kg kun ehkä bemarin 250kg...

Välityssuhteen pohdiskelin olevan sama, eli mietiskelin mb:n laatikon perään molempia.
Jotenkin vaan tuntuu että bmw:n moottorilla kytkin palaisi hetimiten....nythän tuolla mb:llä käytännössä liikkeelle lähdetään 500rpm ja missään nimessä yli tuhatta ei saa kiekkoja olla jos haluaa ehjänä kytkimen pitää....
 
No tuossa kyllä bemmin motti nyykähtää liikkeellelähdössä. Teoreettinen tilanne, että välissä olisi momentinmuunnin niin kyllä tuo bemmi iloisesti kulkisi. Nyt tulee voimansiirron yhteensopivuusongelmat vastaan vertailussa, eikä niinkään moottorin ominaisuudet.
 
Tarkastellaan puolen miljoonan kilometrin kohdalla kumpi kulkee edelleen ja tarvittaessa uudelleen miljoonan kohdalla.
 
^tätäpä juuri miettinyt myös, jokin ero näillä hevosilla ja newtoneilla on ja siksi toinen on niin paljon massiivisempi rakenteeltaan.

Tuli tässä mieleen lähes samanmoiset vertailukohteet, -80 luvun mopon moottori jossa 1,5hv ja Rc auton polttomoottori (1,5hv)...toinen painaa 30kg ja toinen 0,5kg...sama teho mutten tässäkään tapauksessa usko tuon pienemmän kykenevän samaan suoritukseen isomman rungossa, eli mopossa....tosin näissä on sitten syl tilavuudessakin eroa reilusti joten väännössäkin sata krt ero.



 
Pitäisi nähdä noita vääntölukemia myös kierrosluvuilta 500-1500, sen jälkeen ei varmasti olisi epäselvää mikä noiden moottorien ero on. Veikkaan mersun moottorin vääntävän vielä kolmenumeroisia newtonmetrejä sellaisilla kierroksilla missä bemarin kone ei enää suostu käymään edes ilman kuormaa.  :)
 
Massaero on massiivinen ja kuorma-auton moottorissa pyörivät massat ovat isoja. Liikkeelle lähdetään ja vauhdissa pysytään vaikka teho/vääntölukemista ei aina asiaa uskoisi. Sama pätee r/c auton ja mopon moottorin kohdalla.

Jos massalla ei olisi mitään merkitystä, tottahan kuorma-autojen massiiviset moottorit olisi ajat sitten korvattu henkilöautojen kevyillä, taloudellisilla mutta tehokkailla dieseleillä. Saataisiin tuokin kantavuuteen.

Katsoin nyt ihan pikaiseen vaikkapa Volvo FL jakelukuorma-auton speksejä. Tehoja 210 hv, vääntöä 800 Nm, kokonaispaino 18000kg. Painonsa vuoksi ei inahtaisikaan 2.0 TDI koneella vaikka olisi vääntöjä softalla kiristetty  :)
 
Jaa miksi ei ? Jos 2.0 tdi moottorissa olisi sama vääntö ja välityssuhteet voimansiirrossa niin samalla tavallahan se massa perässä tulee. Kestävyys on sitten toinen juttu.
Voihan sen formulan moottorinkin laittaa 60 t rekan nokkaa ja tarpeeksi paljon pykäliä peliin niin siinä se kiihtyisi jotakuinkin samalla tavalla kuin 16-litraisella dieselillä. Moottorin käyttöikä voisi vain jäädä lyhyeksi.
 
Vääntöhän on tehon ja kierrosluvun funktio. Jos tehot on moottoreissa samat niin toisen suurempi vääntö tarkoittaa vaan, että maksimiteho saadaan pienemmällä kierrosluvulla. Muut moottorin ominaisuudet on sitten eri juttu.

Diesel-miehet aina puhuu ajavansa väännöllä, mutta teholla ajelevat. Helpompi ottaa isommat tehot käyttöön kun ne tulee jo pienemmillä kierroksilla, eikä tarvitse painaa lappua lattiaan, vaikka suhteellisesti niin tekevätkin. :)