D
dingdongpingpong
Vieras
Pähkäilin tänään ajellessa vääntöjä (Nm).
Otetaan vaikka ajatusleikkinä että meillä on kaksi yhtä vahvaa moottoria vääntömomenteiltaan ja sylinterimääriltään mutta litratilavuudeltaan eri.
Moottorit:
Mb 6.0td I6
170hv / 580nm (1400-2100rpm)
Bmw 3.0d I6
286hv/580nm (1750-2250rpm)
Pohdiskelin siis miten mahtaisi tehokkaampi bemarin kone kuljettaa nyt mb:n koneen kuljetettavana olevaa ~5000kg runkoa ?
Ensiajatuksena herää että ihan samalla tavalla kuin mb:n konekin, vai eikö sittenkään, miksi mb:n kone on lähes kolme kertaa massiivisempi fyysisesti kuin bemarin kone vaikka sama vääntö ja enemmän tehoa saadaan pienemmästä paketista ?
Mihin litratilavuutta (6.0) tarvitaan kun sama vääntö saadaan pienemmällä ja kuitenkin lähes samalle käyttöalueelle?
Kävisikö kuitenkin niin että bemarin kone spekseistään huolimatta ei kykenisi 5000kg rungossa samaan suorituskykyyn kuin mb:n kone ?
Huijataanko meitä näissä vääntölukemissa ?
- Muokkasin otsikon yleiskielen muotoon, jotta se löytyisi myöhemmin haulla. - Quality -
Otetaan vaikka ajatusleikkinä että meillä on kaksi yhtä vahvaa moottoria vääntömomenteiltaan ja sylinterimääriltään mutta litratilavuudeltaan eri.
Moottorit:
Mb 6.0td I6
170hv / 580nm (1400-2100rpm)
Bmw 3.0d I6
286hv/580nm (1750-2250rpm)
Pohdiskelin siis miten mahtaisi tehokkaampi bemarin kone kuljettaa nyt mb:n koneen kuljetettavana olevaa ~5000kg runkoa ?
Ensiajatuksena herää että ihan samalla tavalla kuin mb:n konekin, vai eikö sittenkään, miksi mb:n kone on lähes kolme kertaa massiivisempi fyysisesti kuin bemarin kone vaikka sama vääntö ja enemmän tehoa saadaan pienemmästä paketista ?
Mihin litratilavuutta (6.0) tarvitaan kun sama vääntö saadaan pienemmällä ja kuitenkin lähes samalle käyttöalueelle?
Kävisikö kuitenkin niin että bemarin kone spekseistään huolimatta ei kykenisi 5000kg rungossa samaan suorituskykyyn kuin mb:n kone ?
Huijataanko meitä näissä vääntölukemissa ?
- Muokkasin otsikon yleiskielen muotoon, jotta se löytyisi myöhemmin haulla. - Quality -