https://tummennuskalvot.fi/

Neuvoja helmojen sisäpuolisen pintaruosteen pysäyttämiseksi

W

Willhard

Vieras
Kysytäänpä yleisöltä, että miten muut ratkaisisi tilanteen:

Reilu vuosi sitten tuli hommattua kesä/harrastepeliksi RX-8 Mazda, kun oli Wankkelia pitkään tehnyt mieli. Perin loistokuntoinen yksilö löytyikin, ei ole juurikaan ruosteen raiskaama. Iltojen ratoksi tuli tuota jo viime talvena ropailtua, mm. käyty kaikki kaikki pyöräkotelot läpi ja pienimmätkin pintaruosteet raavittu pois, sitten POR-15 käsittely ja massa päälle. Kun samalla vaihtui alustakin niin sai myös tolpan ympärystät kivasti putsattua ja käsiteltyä.
Tänä talvena innostuin sitten purkamaan sisustan, lähinnä ääneneristys- ja poppien parannustarkoituksessa.

Kun koko sisusta oli purettu, osoittautui pohja olevan erinomaisessa kunnossa. Kuten arvelinkin homman olevan. Sitten mielenkiinto kohdistui helmoihin, jotka näissä eritoten ovat heikko kohta. Helmoihin pääsi kivasti tiiraamaan sisään yläpuolisten listojen kiinnitysaukoista ja siellä ruosteen piru jo pesää rakentaa! Vielä ei katsastusmiehen hakku läpi mene ja jotain olisi tehtävissä, mutta mitä? Tuota koteloa kun et oikein millään Annitrolilla (tai on tallissa myös POR-15 mukana tilattua Prep & Readyä) pysty jynssäämään, tai muutenkaan puhdistamaan juuri mitenkään. On sitä ruosteen alkua sen verran, että jotenkin tuntuisi tyhmältä ruutata sen päälle vaan kotelosuoja-ainetta. Jos jää sen alle jotenkin muhimaan.

Tuo POR-15 on paras aine, mitä olen koskaan käyttänyt niin kävi jo sellainenkin villi ajatus mielessä, että jos suihkuttaisi sitä noihin koteloihin kotelosuoja-aineen ruiskulla oikein urakalla? Siitä kun tulee sellainen pentelee kova pinnoite niin jos se hillitsisi parhaiten hapen kulkua.

Onko arvon raadilla fiksuja ehdotuksia, millä muuten vielä perin hyvässä kunnossa olevien helmojen elinaikaa voisi pidentää?
 
Se olemassa oleva ruoste olisi jollain tavalla saatava sieltä koteloista pois, jos parasta lopputulosta tavoittelee. Muuten voi tietty pitkittää jonkun vuoden sitä ruostumisprosessia, mutta vaikeaa sitä keskeyttää on.
 
Tuo mun Saab 900 sai POR15 käsittelyn muutamaan paikkaan yli 15v takaperin. Edelleen mustaa ja kovaa. Joten ei huono idea.
 
Tuo POR-15 on kyllä kerrassaan ihme aine, siksi ajattelin että se voisi pisimmän tekohengityksen tuolle antaa. Mutta käytännössä sen helman putsaaminen sisäpuolelta on aivan mahdotonta. Paineilmalla joo voi suihkia irtonaisempia jotenkin pois, mutta siihen se melkein jää. Ellei leikkaa yläpuolelta helmaan luukkua, josta mahtuu rassaamaan ja sitten hitsaa kiinni ;)

Harmittaa, kun on muuten niin hyvässä kunnossa tuo alusta ja tämäkin olisi täysin pysäytettävissä jos vain pääsisi huolella putsaamaan ja käsittelemään.

Kinkkinen on keissi...
 
No tuostakin varmasti apua, jos paineilmalla suihkuu suurimmat "irtonaiset" liikkeelle ja vielä jotenkin imuroi kotelon puhtaaksi. Vaikea sanoa, kun ei näe millaisessa kunnossa on, mutta useinhan noihin muodostuu pidemmän päälle ruostetta sellaisina kerroksittain olevina liuskoina ja jos ollaan niin pitkällä, niin suojaaminen ilman kunnon puhdistamista on vaikeaa.

Ei tuolla koteloiden päässä ole mitään tulppia, joiden kautta koteloihin pääsisi?
 
Hmm, itse asiassa nyt kun muistelen tarkemmin niin ettei etupyöräkotelosta olisikin joku pääsy sinne helmaan.
Kyllä muuten taitaa olla, kun sitä helman etuosaa jo käsittelin silloin, kun sisäloksut oli irti. Pitääpä katsoa, jos huomenna kerkeisi taas ottamaan sen sisäloksun irti, että pääseekö sieltä miten sinne käsiksi. Sinnehän voisi sitten Annitrolia lirutella niistä yläpuolen reijistä ja sitten rassaa sieltä etupuolelta jollain pitkällä harjalla tms. Tuo olikin hyvä idea joka pitää tsekata, kiitos vinkistä!
 
Niin sen verran vielä tuosta helmojen nykytilanteesta, niin eivät tosiaan ole vielä mitenkään totaalisen ruosteessa eikä mitään paloja sieltä vielä irtoa. Mutta pian irtoaa, jos ei nyt jotain tee. Tosin kesäautohan tämä on, talvet tallissa ja suolaa ei tule näkemään, joten kaippa tuo aika hyvin säilyy, kunhan nyt jonkun fiksun ratkaisun tuohon löytää.
 
Jos sinne ei mitenkään pääse käsiksi, niin onko muuta mahdollisuutta kuin ruutata kotelo täyteen jotain kotelosuoja-ainetta, joka hidastaa nykyistä ja estää uutta kosteutta tekevän tuhojaan..
 
Kuten edellä jo kommentoitu niin hankalaa on. Jos et leikkaa auki (jolloin samalla vaihtaa uudet) niin irtopaska pois mahdollisimman hyvin ja ruuttaa kotelonsuoja-ainetta useita kerroksia antaen kuivua välillä. Noista muista aineista ei kokemusta. Niin ja ennen mömmöjen laittoa kuivaa kotelo hyvin.

Jossain vaiheessa reikä kyllä tulee näilläkin konsteilla mutta siihen menee aikaa. Enemmänkin miettisin sitä että missä kunnossa kaikki muut paikat ovat. Jos jostain löytyy ruostetta, on sitä aina jossain muuallakin eikä ainakaan vähempää. En tiedä näitten ongelmakohtia mutta selvittäisin ne ja kävisin läpi. Täysin et ruosteesta pääse eroon koskaan paitsi purkamalla tyhjäksi hylsyksi ja puhaltamalla ym. konstilla siistimällä. Ja kunnon maalaus ja suojaus. Mutta sitten pitää olla itsellä paikka, osaaminen, välineet ja sellainen yksilö käsissä että moinen kannattaa.
 
Kiitoksia kaikille kommenteista. Kyllä tämä tosiaan sen verran hyvä yksilö on, että muualla ei käytännössä ruostetta ole. Ja nuo kotelotkin varmaan menisi tuollaisenaan vielä pitkän aikaa, mutta kun tätä on tarkoitus pitää varsin pitkään harrastepelinä niin mielellään laittaisi tuon vimpan päälle, kun on muutenkin muualta tip top. Tallista löytyy nosturit ja vehkeet, siitä ei homma jää kiinni. Mutta kun helmatkin on vielä "tervettä" peltiä niin ei viitsi niitä kyllä alkaa vielä tossa vaiheessa vaihtamaankaan.

Koitan päästä jostain sinne sisälle rassaamaan sen mahd. puhtaaksi ja tosiaan koittaa suihkuttaa sitä POR-15:tä sinne useamman kerroksen. Sillä se pysähtyy, jos jollain. Päälle sitten vielä kotelosuojaa ja avot.
 
Willhard sanoi:
Tosin kesäautohan tämä on, talvet tallissa ja suolaa ei tule näkemään, joten kaippa tuo aika hyvin säilyy, kunhan nyt jonkun fiksun ratkaisun tuohon löytää.

Kun maltat pitää talven tallissa, niin uskoisin ettei noiden ruosteiden kanssa suurempaa ongelmaa tule moneen vuoteen olemaan, varsinkin jos edes jotakin pitkittäviä toimenpiteitä meinaat tehdä.

Jos valmista aukkoa ei löydy, niin en pitäisi huonona vaihtoehtona sellaisen tekemistä. Reikäsahalla joku 3cm aukko kotelon päätyyn tai sisäpuolelta jostakin maton alta, niin siitähän jo saapi pulloharjan tapaisen rassin kotelon sisään sitä mainitsemaasi ihmeainetta levittämään.

Mutta riittääkö nuo toimet poistamaan huolen mielestä...
 
No nyt on edistytty projektissa ja apparin puoli on rassattu! Sinne pääsikin sitten loppupeleissä yllättävän hyvin käsiksi. Tuossa Räxän helmassa on sellainen muovilista niin otin sen pois sekä kaikki mahdolliset koritulpat, joita olikin molemmin puolin helmaa aika tavalla. Lisäksi sisäpuolella oli yllättävän paljon valmiita reikiä, jotka tehtaalla oli teipattu umpeen (mikä lie tarkoitus noillakin). Sitten olikin reikää joka puolella, joista oli suht helppoa päästä rassaamaan. Tein kuitenkin nyt niin, että pumppupullolla joka reijästä laskin Annitrolia sisään ja sitten pulloharjalla perään. Annoin vielä muhia tovin, jonka jälkeen puhdasta vettä pumppupullosta sisään ja ämpäriin myös vettä ja sitten taas pulloharjalla hieromaan välillä kastaen aina harjaa ämpäriin. Aika tavalla sieltä likaa lähti ja lopputulokseen olen tyytyväinen. Todella hyvässä kunnossa kyllä nuo helmat, pakko sanoa. Sellaista aivan hentoa pinta ruostetta siellä enää näkyy, mutta ei mitään vakavampaa. Tein sisätilanlämppäristä sellaisen patentin, että sain siihen pyykkikoneen vanhan poistoletkun kiinni ja sitten tuo letku korireijistä sisään puhaltamaan lämminta. Nyt saa auto kuivua rauhassa, ens viikonloppuna jos jatkaisi. Päätin olla sittenkin suihkimatta sitä POR-15:tä sinne vaan lasken senkin edes Dinitrolin kotelosuojaa joka rööristä. Luulisi sillä pysyvän hyvänä perin pitkään.