https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Nelivedolla ajaminen

Tilanne
Keskustelu on suljettu.

Jysky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Ajattelin laittaa topicin pystyyn, kun en löytänyt muuta aiheeseen liittyvän kuin nelivetojen tekniikkaan keskittyneen topicin.

Meille on tulossa melkein ensimmäinen nelivetoauto- melkein siksi että oli joku 87 mallin Pajero, mutta tuolla ei nelivedolla tullu paljoo ajettua ainakaan maantiellä.
Vaimo kumminkin severran kiinnostui aiheesta, että tänään pohti onko nelivedossa jotain huomioitavaa tai jopa huonoa tiedossa ihan ajajan kannalta. En oikein osannut sanoa, muuta kuin että saahan sen pois päältä jos huonolle tuntuu. En vain keksi mitään mikä nyt vois suupielet vetää alaspäin.

Eikös ajonhallinta estä vaikka likennevaloista liukkaalla kiihdytettäessä sivuluisun naapurikaistalle? Pääseekö noilla ees kunnolla leikkimään jollain aukiolla?
 
Eipä kai nykyaikaisella nelivedolla ole muuta kuin se, että kokematon ei välttämättä tajua kelin liukkautta ennenkuin on myöhäistä ja jarrutus menee pitkäksi? Kun ei se mokoma sudi lähtiessä samalla tavalla kuin vajaaveto.

Se riippuu sitten autosta saako ajonvaikeutuksen sellaiseen tilaan että voi isolla areenalla tai jääradalla pyöritellä ihan vapaasti. Noissa meidän talouden Audeissa saa.  :p

EDIT: Mikäs auto se olikaan teille tulossa? Meinaan tuota että sen saisi pois päältä jos ei tykkää. Suurimmasta osasta autoja ei kyllä saa, ehkä jostain oikeista maastureista vielä onnistuu?
 
Ei ole Atecan haldex-nelikko mitenkään "kytkettävä".

Tärkein on pitää järki päässä ja mielessä tuo että keli voi olla liukas vaikka valoista eteenpäin nätisti pääseekin.

Sama vika vähän itselläkin kuitenkin, eli eka oma nelikko tulossa ja kitkakumein. Harjoittelua on ajaminen alkuun sius...
 
Jonkin verran vitos-haldexilla ajaneena sanoisin että se on oikein miellyttävä voimalinja. Normaaliajossa nelivetoisuutta ei juuri muusta huomaa, kuin siitä että pyörä ei sudi etuvedon tapaan. Perusolemukseltaan se on kuitenkin etuvetoa muistuttava, ihan teknisestä toteutuksesta johtuen. Toki perän saa irti, mutta ei se vahingossa lähde vaan vaatii päättäväistä ja pyrkivää otetta hengellisempään ajotapaan. Ja jos se nyt yrittääkin lähteä, niin ajonvaikeutus ottaa sen kyllä samantien kiinni. Ellei ole kytketty pois, en kyllä tiedä saako sitä Atecasta pois ainakaan ilman VCDS-puukotusta?
 
Tänään koodattiin Octaviasta "esp off". Tuon lisäksi siinä on tuollainen puolivallaton tila eli "esc sport". Aiemmin miulla on ollut löpöimpreza, josta myös sai hallintalaitteet pois. Vaimolla on nyt tuo ikäloppu rinkulakeula. Lähipiirissä noita monivetoisia on ollut enemmänkin, mm Touareg, Hilux, V6 4motion, xDrivejä useampiakin, Ranger. Yhdeksänkymmentäluvulta asti meillä on hupailukäytössä ollut jäykällä taka-akselilla varustettu nelivetomönkijä jolla on oppinut nelivetoisen sielunelämää aika hyvin.

Nuo apulaitteet kytkettynä talvella nelivetoisella ajaminen ei eroa kesäsellaisesta muuta kuin jarrutusmatkat ovat pidempiä. Toki kaarteissa ei kannata ihan yhden G:n kiihtyvyyksiä hakea. Parkkipaikojen etsiminen on helpompaa ja kyllähän nelivetoisuus tuo tanakkuutta pöpperökeleihin.

Jyskylle ihan vinkkinä, että käy koodauttamassa Atecaan "esc off" ja johonkin reilunkokoiselle parkkipaikalle (tai mielummin jääradalle) iltamyöhällä hiukan leikittelemään. Nopeasti tuut oppimaan kaasun merkityksen, ohjauksen periaatteet sekä arvioimaan jarrutusmatkoja liukkaalla. Nopeasti kaasua säätelemällä oppii autoa ohjaamaan pienen luisun avulla. Tämän jälkeen pienet luisumiset liikenneympyröissä eivät säikäytä vaan päinvastoin huomaat ohjaavasi autoa noiden avulla. :)

Muoks, talvikelille valitsisin ensisijaisesti nelivetoisen tai takavetoisen - hiukan nelivedon tyypistä riippuen ja viimeinen valinta on etuvetoinen.
 
Molemmat autot kun on sellaisia jotka raapii joka nurkasta niin kyllä on taas hymy ollu takaraivossa asti ku lumet tuli. :) Sehän näitten kanssa pitää tosiaan muistaa että vaikka eteenpäin pitoa riittää melkeen miten vaan niin pysähtymisessä fysiikan laita on tismalleen samat kuin etu- tai takavetoisella. Jos ei aikaisemmin ole ollut nelivetoa niin vähän menee varmasti opetellessa miten ääritilanteissa auto käyttäytyy. Normiajossahan nyt niin isoa eroa ole kuin se että liikkeelle lähdössä ei paljon tarvitse miettiä lähteekö vai ei.
 
Mun mielestä se tärkein tuli jo ekassa kommentissa.
Mika_M taitaa omata kokemusta tästä?
Loppu on nautiskelua.
Toki jotkut nelivedot ovat aika kankeita kaikkine lukkoineen, mutta pakkoko niitä on pitää päällä.
 
ConD sanoi:
Ei ole Atecan haldex-nelikko mitenkään "kytkettävä".

Joo ilmasin hiukan väärin "pois päältä". Eikös tuolla drive profile- pylpyrällä ole mitään vaikutusta nelivetoon? Hieman käsittänyt että etu/takavedon suhde säätyy, mutta onko se vaan auton oman päättelykyvyn takana?
 
Jysky sanoi:
Vaimo kumminkin severran kiinnostui aiheesta, että tänään pohti onko nelivedossa jotain huomioitavaa tai jopa huonoa tiedossa ihan ajajan kannalta.

Kysäisin vaimolta mielipidettä. Meillä siirryttiin nelivetoon vuonna 2008. Kertaalleen palattiin etuvetoon mutta se jäi lyhyeen kokeiluun, eli heti talven tultua piti saada jälleen nelikko alle.

Siis vaimon kommentteja aiheesta. Lähes kaikki ajettavuuteen liittyvät tympeät seikat jää nelivedon myötä pois. ( sutiminen, vetely, epävarmuus ohittaessa ) Ja tähän lisäksi reilu maavara niin rouva on sitä mieltä, että entinen talviautoilu loppui siihen. Toki talviautoiluun liittyy paljon muutakin kuin vetotapa.
Mitään negqtiivista sanottavaa ei ole. Meilläkin on siis ollut 4gen Haldexilla varustettu auto ja eipä paljon sen selkeämpää ajettavaa talvikeliin voi toivoa. Se ei ollut leikkimiseen ja räppäilyyn sovelias laite vaan osasi suitsea kaikki turhat venkoilut pois. Toki tämä on joillekin negatiivinen seikka.

Nykyaikainen neliveto ei parhaimmillaan tunnu yhtään miltään. Eli meno ei juuri poikkea, oli keli mikä hyvänsä.
Joten voi jopa olla ettei sen toimintaa huomaa mitenkään jos ei asiaan kiinnitä huomiota. Turhat venkoilut jää pois ja unohtuukin tosi nopeaan.

Ei mitään negatiivista tule mieleen mulla eikä vaimolla. Että sellaisia terveisiä Mrs Jyskylle :)
 
Samaa mieltä kyllä Turbon kanssa.

Meillä ollut nyt kaksi nelivetoista autoa. Edellinen oli haldex nelikko ja tämä nykyinen sähkönelikko, eli takapyörillä sähkömoottori ja on enemmän sellainen avustava neliveto. Anyway, todella paljon tekee ajamisesta vakaampaa kelillä kuin kelillä. Valoista pääsee "liukkaasti" liikkeelle niin haluttaessa :) Tässä Pösössä vieläpä se hauskuus että nelivedon voi pakottaa päälle ja se pysyy päällä 130km/h asti. Oli melkoisen juhlaa ajaa lumista pikkutietä kun auto vaan meni ja meni vakaasti eteenpäin.

Nyt vähän jännittääkin koska seuraava auto ei 99.9% varmuudella ole enää neliveto, olosuhteiden pakosta. Mutta ainahan mahdollista sitten päivittää 2.auto johonkin nelivetohärpättimeen jos niin haluaa.

Mutta, ei tuossa mitään ihmeellistä tosiaan ole vajaavetoiseen verrattuna. Talvella kunhan muistaa sen että auto ei pysähdy yhtään sen paremmin vaikka onkin neliveto. Keliolosuhteet hiukan hämärtyy.
 
Jysky sanoi:
Vaimo kumminkin severran kiinnostui aiheesta, että tänään pohti onko nelivedossa jotain huomioitavaa tai jopa huonoa tiedossa ihan ajajan kannalta. En oikein osannut sanoa, muuta kuin että saahan sen pois päältä jos huonolle tuntuu. En vain keksi mitään mikä nyt vois suupielet vetää alaspäin.

Subarua kun ostin niin ainoa ohje oli jengiltä, että jos pito irtoaa talvella niin kaasua ei nosteta. Nykyään varmasti ajonvakautukset jne. auttaa, mutta omassa jos menee sivuliirussa nostaa kaasun hiljentämisen takia niin saa aika nopeat kädet olla pyörittämässä rattia. Pari kertaa alussa tehnyt ja aika kivasti lähtenyt heittelehtimään auto.

Risteyksistä kyllä lähtee pirun hyvin verrattuna muihin vajaavetoisiin laitoksiin.
 
Kennedy sanoi:
jos pito irtoaa talvella niin kaasua ei nosteta. Nykyään varmasti ajonvakautukset jne. auttaa, mutta omassa jos menee sivuliirussa nostaa kaasun hiljentämisen takia niin saa aika nopeat kädet olla pyörittämässä rattia.

Kyllä voin allekirjoittaa tuon, nyt vajaa vuosi ensimmäisellä nelivetoisella alla ja vaikka ajonhallintajärjestelmä korjaakin sivuluisun niin parempi vaan koettaa pitää veto päällä koko kaarteen ajan ja luottaa vaan autoon. Tuntuu vaan että nelivetoiseen jos mihin pitää olla kunnon nastarenkaat, etuvetoisella jossa kitkarenkaat ja sellaisella kun menettää sivupidon niin en haluaisi olla nelivetoisen ratissa jossa renkaat ovat menettäneet sivuttaispitonsa, kyllä sillä vaan sellaisen nopeuden saa nostettua etuvetoiseen verrattuna.
 
Ehdottomasti hyvä ostos, neliveto. Käytössä kahdenlaisia toiminnassamme. Audi A.5,Quatro, hyvä ajaa kaikenlaissa keleissä, eipä parempaa ole.  Hiluxi, myös on, saa nelikoksi kepistä, kun on tarvetta, jäykkä sulalla, mutta lumella ei haittaa, Peukkua nelivedolle täältä.
 
Rengasvalintaan, makuasioita, eri tavoin toteutettuja jatkuvia nelivetoja ajellut kitkarenkain sekä nastarenkain ja ei nuo renkaiden erot minusta tunnu sen ihmeemmältä kuin vajaalla vedollakaan.
 
Kyllä vaan tuollainen kiinteän nelivedon omaava peli fiksun kapeilla ja oikean kantavuusluokan nastarenkailla on hieno vietävä näissä talviolosuhteissa.
 
Jysky sanoi:
Joo ilmasin hiukan väärin "pois päältä". Eikös tuolla drive profile- pylpyrällä ole mitään vaikutusta nelivetoon? Hieman käsittänyt että etu/takavedon suhde säätyy, mutta onko se vaan auton oman päättelykyvyn takana?
Drive profile vaikuttaa moneen asiaan, mutta tosiaan nelivetoisuus säilyy haldexin luonteesta johtuen. Se että tarttuuko kytkin 100%:sti heti vai hetkenpäästä on kuljettajalle ehkä toissijaista. Ikäänkuin "lukoksi" siitä ei ole tuosta Haldexin luonteesta johtuen.

Snow- ja Offroad-asennossa ESP on joko sallivammassa tai joko kokonaan pois-tilassa, tästä mielikuva koikalta missä tuon kanssa leikin. Lopullista olemassaoloa en kuitenkaan lähtenyt yrittämään... Lisäksi kaasuvasteeseen ja laatikon ohjelmaan tuo vaikuttaa.
 
Tänään käytiin testaamassa Subarun nelivetoa mäessä jossa etuvetoisella on jääty joka ikinen kerta jos tuosta kohtaa koettaa lähteä mäkeä nousemaan. Videolla näkyi hyvin että takapää lähti samaan aikaan kun taas isän RAV4:lla etupää alkaa etsimään pitoa ja vasta hetken kuluttua takapää on mukana.
 

Liitteet

  • IMG_4355.JPG
    IMG_4355.JPG
    30,2 KB · Katsottu: 354
ihaa sanoi:
Kyllä voin allekirjoittaa tuon, nyt vajaa vuosi ensimmäisellä nelivetoisella alla ja vaikka ajonhallintajärjestelmä korjaakin sivuluisun niin parempi vaan koettaa pitää veto päällä koko kaarteen ajan ja luottaa vaan autoon. Tuntuu vaan että nelivetoiseen jos mihin pitää olla kunnon nastarenkaat, etuvetoisella jossa kitkarenkaat ja sellaisella kun menettää sivupidon niin en haluaisi olla nelivetoisen ratissa jossa renkaat ovat menettäneet sivuttaispitonsa, kyllä sillä vaan sellaisen nopeuden saa nostettua etuvetoiseen verrattuna.

Ei se nelivetoinen yhtään eri nopeudella menetä sivuttaispitoaan kuin pelkästään edestä vetävä tai takaa työntävä. Eli ei nyt sen takia hyvänen aika kannata autoaan alkaa pilaamaan nastarenkailla. ;D. Itse kuvittelisin nastasellaisista eniten hyötyä olevan lähtötilanteissa kiillottuneista risteyksistä, neliveto kyllä kompensoi tämän.

Btw, tänään kun ohjelmoitiin tuota Ocua ja siitä pois esp niin pitihän sitä käydä kokeilemassa. Kun lunta vielä on runsaasti ja pakkasta oli se pariastetta hämmästeli ohjelmointityön tehnyt kaveri kitkarenkaiden "tajutonta" pitoa. Oli hankaluutta kuulemma saada tuota edes luistoon verrattuna hänen autoon. Hällä on Ocu III 4x4 150hp Hakkis seiskoilla.
 
Pihassa kaksi nelikkoa, Skoda II-gen haldexilla ja Hondan mönkkäri. Molempia voi halutessaan viedä sivuluisussa. Skodassa toki hyvinkin oleellista vaan pitää veto päällä, muuten alkaa puskemaan, mutta hyvinkin hallitusti saa loivat kaarteet tuotua sopivassa luisussa niin halutessaan (vanhuksesta kun saa esp:n pois nappia painamalla). Hondaa saa sitten käskytettyä just eikä melkein siten miten tahtoo. Honda tarjoaa kyllä näin talvella sitä ajamisen riemua  ;)

Jos jostain syystä alkaa tuntua, että mitäs hyötyä tuosta nelivedosta olikaan, niin hyppää pihassa olevaan etuvetoon. Takaveto vs. neliveto kokeilut voi taas tehdä mönkijällä ja vaikka takavedolla räppäily lystiö on, niin kyllä siihen jatkuvaan peräluisuunkin kyllästyy, varsinkin jos pitäisi johonkin päästä.
 
JiiJii71 sanoi:
Ei se nelivetoinen yhtään eri nopeudella menetä sivuttaispitoaan kuin pelkästään edestä vetävä tai takaa työntävä. Eli ei nyt sen takia hyvänen aika kannata autoaan alkaa pilaamaan nastarenkailla. ;D. Itse kuvittelisin nastasellaisista eniten hyötyä olevan lähtötilanteissa kiillottuneista risteyksistä, neliveto kyllä kompensoi tämän.
Komppaan JiiJii:tä 100% omien kokemuksieni perusteella.

Nimimerkki 30v ilman nastoja
 
Kummasti se mullakin tuo nelivetokuume lähti ensin siitä että isä osti RAV4:sen mutta viimeinen niitti oli kun muutaman vuoden päästä poika täyttää 15 vee ja hänelle isä osti tällaisen. Tuolla sitten pojan kans viime talvena käytiin kokeilemassa jäällä ja tutustumassa nelivedon maailmaan. ;D
 

Liitteet

  • IMG_4356.JPG
    IMG_4356.JPG
    12,4 KB · Katsottu: 214
* Nelikolla pääsee pahempaan paikkaan kiinni kuin vajakilla.
* Nelikko pysähtyy yhtä huonosti kuin vajakki (Ei huonommin eikä paremmin.)
* Jos nelikko on tarpeeksi myös takaa työntävä niin sitä ohjataan liukkaalla mutkissa osittain kaasulla. Toimii erityisesti esim. Audin pitkittäispataisissa 50/50 ja 40/60 mekaanisissa nelikoissa. (Kun ESP yms. runkuttimet off asennossa.)
* Kun mennään kahvassa niin sitten mennään ja EI nostella, koskee erityisesti noita yllä mainittuja mekaanisia nelikoita. Mutkassa pitää olla veto päällä ja ohjata kaasulla. (Kun esp yms. runkuttimet on off-asennossa).
* Nelikolla pitää liukkaalla aina liikennevaloissa jätättää vierellä/takana oleva vajakki sillai tyylikkäästi koska voi. Jos siitä valoista käännytään niin käännös tulee suorittaa niin että takarenkaat jättävät ulommat jäljet kuin eturenkaat.
 
Haldex 5:sta seuraava huomio: Kun siihen hyvää lähtökykyyn on tottunut, kannattaa muistaa, että pyörät linkussa lähtiessä taakse ei mene 50 % voimasta vaan paljon vähemmän. Eli esim vasemmalle tien yli puikatessa kannattaa ottaa alkuvauhti pyörät suorassa (näin muutenkin toki pitäisi olla) ja sitten kääntää. Tuota ehkä kannataa rouvan kanssa testata, ettei tule yllätystä. (Itse yllätyin joskus kuivalla asfaltilla kesärenkain, kun en tuota tiennyt ja pito meni.)
 
Tilanne
Keskustelu on suljettu.