https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Nelivedolla ajaminen

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
tuRboman sanoi:
... Lähes kaikki ajettavuuteen liittyvät tympeät seikat jää nelivedon myötä pois. ( sutiminen, vetely, epävarmuus ohittaessa ) Ja tähän lisäksi reilu maavara niin rouva on sitä mieltä, että entinen talviautoilu loppui siihen....

Tästä taitaa sit tulla pian vaimon lempiauto. Valitteli kun Saabin 9-5 jälkeen ajeli Ocu II lla, että kun keskivalleissa pomppii ku villivarsa.

Kiitos kaikille rohkaisusta. Tuo nelivetohan tuli hiukan kun manulle illallinen ja täysin yllättäen niinku faksi ent pääministerille, kun ei jo tilattua etuveto Atecaa saanutkaan. En oo kaivannu nelikkoo muuta kun joskus vaunua märältä nurtsilta pois vetäessä. Hiukan aatellu pitäskö 4drive merkki poistaa perästä niin saa olla avun kinuajilta rauhassa eikä riko turhaan vehettänsä. Joskus vievät vaununsa ja autonsa niin rantaviivaan ettei nouse ku traktorilla. Täytynee TM vertailu ottaa reisuille mukaan niin voi näyttää ettei tuolla ihmeisiin pysty.
 
Jysky sanoi:
pitäskö 4drive merkki poistaa perästä niin saa olla avun kinuajilta rauhassa eikä riko turhaan vehettänsä.

Mulla ei oo onneksi tuota pelkoa kun on sen verran matala-alustainen jotta kiinni jää mahastaan ennen kuin pääsee kinuajien luo.  ;D

Niin, anna olla 4drive merkki paikallaan, poikkeaa edukseen cittareista kun on nelivetoinen, olikohan niin että myydyistä QQ:sta 90 % on vajaavetoisia ?
 
Huomioita Mrk:n kirjoitukseen:

* Nelikolla pääsee pahempaan paikkaan kiinni kuin vajakilla. Tämä on niiiin totta, nimimerkki 4 tuntia kaivanut Touaregia ylös kun jäi mahastaan kiinni lumihankeen. ;D

* Nelikko pysähtyy yhtä huonosti kuin vajakki (Ei huonommin eikä paremmin.) I agree.

* Jos nelikko on tarpeeksi myös takaa työntävä niin sitä ohjataan liukkaalla mutkissa osittain kaasulla. Toimii erityisesti esim. Audin pitkittäispataisissa 50/50 ja 40/60 mekaanisissa nelikoissa. (Kun ESP yms. runkuttimet off asennossa.)  Tämä on totta, kaasulla näköjään pystyy liukkaassa olosuhteessa ohjailemaan myös haldex 5:sta. Ei kylläkään pitävällä alustalla (akuutin tehonpuutteen takia). Erityismaininnan loogisesta ajettavuudesta täytyy antaa kyllä tuolle vaimon esiteini-ikäiselle quattrolle. Raskaskeulaisuudesta huolimatta oikein mukava talviauto, tosin puskemisen muuttaminen nätiksi luisuksi vaatii hieman määrätietoisuutta.

* Kun mennään kahvassa niin sitten mennään ja EI nostella, koskee erityisesti noita yllä mainittuja mekaanisia nelikoita. Mutkassa pitää olla veto päällä ja ohjata kaasulla. (Kun esp yms. runkuttimet on off-asennossa). Jos luistoon olet tuollaisen saanut niin äkkinäisen kuskin pahin virhe on juuri tuo kaasun nostaminen yhdistettynä liian myöhäiseen ja samalla liian suureen vastaohjaukseen. Vedätettäessä nelivetoinen tapaa mennä siihen suuntaan, mihin eturenkaat osoittavat. Nelikkoa ei siis tarvitse vastaohjata ihan takavetoisen tavoin.

* Nelikolla pitää liukkaalla aina liikennevaloissa jätättää vierellä/takana oleva vajakki sillai tyylikkäästi koska voi. Jos siitä valoista käännytään niin käännös tulee suorittaa niin että takarenkaat jättävät ulommat jäljet kuin eturenkaat. Tämä on taas niiiiiin totta. :). Tuossa Octaviassa on kivana lisänä se, että se ei näytä ollenkaan nelivetoiselta. Eikä kitkatenkaineen toki edes kuulostakaan "vaaralliselta vastustajalta" liikennevaloissa kyttäävälle etuvetorimpulalle. Melkeinpä houkuttelemaan tekemään liikennevalolähdön vielä niin, että antaa hiukan siimaa vieressä sutivalle kaverille. Lämäsee kaasun pohjaan vasta viiden sekunnin kuluttua... ;D. ...4x4 toki hanurista poistettu...
 
Mrk sanoi:
* Nelikolla pitää liukkaalla aina liikennevaloissa jätättää vierellä/takana oleva vajakki sillai tyylikkäästi koska voi.

Näen jo sieluni silmin, miten foorumin tosikoilla alkaa verenpaine nousemaan, mutta itse toimi sopivan liukkaalla kelillä oikeastaan aina näin :) Taajamassa kun ollaan liikennevaloissa rinnakkain, niin antaa sen naapurin ensin vähän liu'utella autonsa keulaa sivuttain ja sitten sen jälkeen ottaa itse sellaisen puolireippaan kiihdytyksen nollasta neljäänkymppiin.

Joo, tiedetään, köyhillä ja muuten vain ankeilla ihmisillä on halvat ja lapselliset huvit :)
 
Vempula sanoi:
Joo, tiedetään, köyhillä ja muuten vain ankeilla ihmisillä on halvat ja lapselliset huvit :)

Ja varsinkin meillä jotka ovat vasta hankkineet ensimmäisen nelivetoisen.  ;D

Tänään kävi niin että liikennevaloissa perässäni ollut A6 ohitti sitten näyttävästi seuraavissa valoissa kun erehdyin kiihdyttämään ekaksi hiukan reippaammin, se oli quattro.  :D
 
Jos tuntuu että menee pahasti pitkäksi niin kaasu pohjaan. Ainoa keino korjata tilanne.
 
Nelivetoisiin kun tottuu niin oikeastaan ainoa heräävä ajatus asian ympärillä on kysymys, että miksi muunlaisia autoja edes viitsitään tehdä. Toki talvettomissaa maissa Tämä ei päde ja siellä takaveto on Pop. Suomessa neliveto tuo pelkkää plussaa. Piste.
 
Itselläni aikoinaan meinasi A4 quattro mennä ojaan kun ekan kerran leikkiessä nostin kesken sladin kaasun kokonaan. Onneks oli hiljainen paikka eikä muuta liikennettä. Opetti että kaasu ylös vasta kun renkaat on suorassa.

Liikennevalolähdöt jaksaa lapsettaa edelleen sen 10:n quattrovuoden jälkeenkin. Kun oppii manuaalilla oikean lähtötekniikan niin aika harva tulee ohi.
 
JiiJii71 sanoi:
* Nelikolla pääsee pahempaan paikkaan kiinni kuin vajakilla. Tämä on niiiin totta, nimimerkki 4 tuntia kaivanut Touaregia ylös kun jäi mahastaan kiinni lumihankeen. ;D

Joskus muutama vuosi sitten oltiin Tahkolla työkavereiden kanssa viikonloppu. Duunikaverilla oli silloin semmoinen vanha kunnon 2-ovinen 80-luvun ahdettu quattro (oikeasti kauhea korinvaihto pakkelikasa joka kerran syttyi ajossa palamaan ja toisen kerran taka-akseli repesi mädästä korista puoliksi irti, mutta voimaa oli tarpeeks ja kunnon nelikko) Oltiin jossain jääradalla missä helvetinmoiset penkat ja vedin sen satasen vauhdista penkasta läpi. Lumi vain lensi ja en nähnyt mitään, survoin vaan kaasun pohjaan ja toivoin että eksyn takaisin radalle. Noh Valmettia tarvittiin, oli muuten aivan helvetin syvällä... Tuossa taisi olla silloin muuten ihan piikkirenkaat alla niin silloin ei todellakaan auttanut mutkassa nostaa oikeaa jalkaa.

JiiJii71 sanoi:
* Jos nelikko on tarpeeksi myös takaa työntävä niin sitä ohjataan liukkaalla mutkissa osittain kaasulla. Toimii erityisesti esim. Audin pitkittäispataisissa 50/50 ja 40/60 mekaanisissa nelikoissa. (Kun ESP yms. runkuttimet off asennossa.)  Tämä on totta, kaasulla näköjään pystyy liukkaassa olosuhteessa ohjailemaan myös haldex 5:sta. Ei kylläkään pitävällä alustalla (akuutin tehonpuutteen takia). Erityismaininnan loogisesta ajettavuudesta täytyy antaa kyllä tuolle vaimon esiteini-ikäiselle quattrolle. Raskaskeulaisuudesta huolimatta oikein mukava talviauto, tosin puskemisen muuttaminen nätiksi luisuksi vaatii hieman määrätietoisuutta

Juu B7 Torseni on erittäin johdonmukainen vietävä mutta vaatii juurikin tuon keulapainon ja tasapainoisen vetosuhteen takia johdonmukaisuutta. Pitää potkaista sladiin ja antaa mennä. Samaa pätee myös Haldexiin, itsellä nyt 190hp bensa A3 ja sekin pitää potkaista vähän samalla tavalla ja EI NOSTAA kaasua. Muuten sladi vaan hyytyy. Imho B8:ssa oleva 40/60 on parempi, kun perää on helpompi ohjata kaasulla. B7 paras versio on 200/220 hp 2.0 TFSI bensa-manuaalina, B8:ssa 2.0 TFSI, manuaalina, molemmissa myös 3.0 TDI manuaali ok, mutta painava keulasta ja vetoalue/vaihde lyhyt ja joutuu hämmentämään keppiä. B7 1.8T ongelma on voiman puute, samoin B8 1.8TFSI.

S ja RS malleilla en ole hirveästi leikkinyt niin ei kunnon tuntumaa. Joskus ajoin yhden illan kunnon lumimyräkässä S5 SB 3.0 TFSI:llä ja siinä ei automaattikaan hirveästi haitannut kun voimaa oli ihan tarpeeksi vaikka latoi isompaa silmään. Sama fiilis oli A6 C5 RS6:lla jolla ajoin yhden lumipyryisen viikonlopun. Auto oli erittäin hyvässä kuosissa ja erinomaiset suomikitkat alla. Tuossa oli 5-lovinen tippiaski ja oli makea vetää koska ei ollut mitään väliä jos laatikko vaihtoi kesken pikku sladin isompaa, voimaa oli tarpeeksi joka vaihteella.

JiiJii71 sanoi:
...samalla liian suureen vastaohjaukseen.

Tähän syyllistyn itsekin, erityisesti alkutalvesta ja osasyynä se kun ei ole tarpeeksi voimaa. Jos vaikka mutka on vasempaan ja perä irti niin sitä rattia ei pidä kääntää ulkokaarteeseen päin vaan antaa nelivedon hoitaa hommansa.

Disclaimer: Olen muuten paska kuski jopa omasta mielestäni ja autoista en tiedä yhtään mitään, joten pahoittelut näinkin huonosisältöisistä postauksista joiden viesteistä kenenkään ei pidä ottaa ajotapamallia ja joista ei ole kenellekään iloa.
 
Mrk sanoi:
Oltiin jossain jääradalla missä helvetinmoiset penkat ja vedin sen satasen vauhdista penkasta läpi. Lumi vain lensi ja en nähnyt mitään, survoin vaan kaasun pohjaan ja toivoin että eksyn takaisin radalle. Noh Valmettia tarvittiin, oli muuten aivan helvetin syvällä...

Tätä reseptiä tuli kokeiltua myös nuorena miehenä kun alla oli E30 325iX ja jäärata. Oli tullut aurattua rataan sellainen pitkä aukeava vasuri, siihen kun lähtiessä heitti auton linkkuun niin meni kakkosvaihteella mukavasti koko kaarteen, alkoi vaan ikävästi paukuttaa rajoittajaan ennen seuraavaa. Kerran sitten kokeilin uhallakin että jos kuitenkin kolmoselle, no vauhti ja autohan karkasi aivan hetkessä, hangessa sitkeästi kaasu pohjassa ja takaisin radalle päin ohjaten. Valmetti piti hakea että sen sai sieltä takaisin.

Tuossa vanhassa bemarissa oli jotain samaa kuin vitos-sukupolven haldexissa, vaatii hiukan pumppaamista että perän saa irti ja sitten kun se irtoaa niin kaasu pidetään pohjassa niin kauan kuin halutaan luistoa riittävän. En tiedä miksi ovat noinkin samanlaisia, kun tekniikka on kuitenkin molemmissa ihan eri. A4 B8 40-60 torsen taas tarjoaa perää irti kun vähän vilkaiseekin kaasuun päin.
 
Kävin tuossa äsken velipojan b7 :lla pyörimässä ja kyllä se vaan on edelleenkin niin kuin olen täälläkin aiemmin useaan otteeseen sanonut, että hienosti tuo lähtee Parkista sladiin, mutta se mitä se todella kaipaa on taka-akselin lukko. Tuo oma ooppeli toimii kakkosvaihteesta alkaen tuossa yksiselitteisesti paremmin. Saabbinelivedossa takalukko saa auton kääntymään todella terävästi. Se Audista vakiona puuttuu ja b8 ei tähän apua tuo, senkin olen useaan otteeseen päässyt kokeilemaan. Huomasin tämän saman ilmiön myös omissa legacyissa. Lukko rules!
 
Neiti nelivetokikkailua my ass... Kisaaminen vajaavetoisia vastaan valoissa - jo on hiekkalaatikolla hauskaa, hoh-hoo!! Samaa luokkaa kuin tulla haastamaan kotilolla isompia mopoja valolähdöissä ;D

Suurin osa nelivetoajoista on tullut tehtyä kuvan kaltaisilla ajokeilla (ja ne 6X6 alustalla olevat olisivat jo offaria otsikon aiheeseen), käsilaukkuvekottimina sitten Lantikan Deffeä ja UAZ Cabriolet'ia. Sen nelivedon voi ensialkuun sudittaa akseleita myöten santaan ja sitten testata, tuleeko se sieltä omin avuin ylös. Jos ei tule = voi antaa pennuille peltoautoksi. Muut nelikot ovat lähinnä hauskoja leluja. En oikein ymmärrä, miksi niitä edes tehdään ilman aluevaihteistoa ja napalukkoja.

Ja mainittakoon, että vajakkivetoisella on arkiliikenteessä pärjännyt mainiosti kaikissa talvikeleissä - ei maailman nopein valoistalähtö, mutta toimii kuitenkin. Sen ainoan kerran kun on johonkin jäänyt kiinni vajakilla talvikelillä, johtui yksityistienpitäjän rikollisesta ansasta ajouralla.

 

Liitteet

  • 03__0A_2.jpg
    03__0A_2.jpg
    42,6 KB · Katsottu: 176
MJ sanoi:
Neiti nelivetokikkailua my ass... Kisaaminen vajaavetoisia vastaan valoissa - jo on hiekkalaatikolla hauskaa, hoh-hoo!!

Juu onhan se saatanan naurettavaa. Mutta joku taika siinä on, kun tuon tekee niin ei siitä yleinen henkinen olotila ainakaan huonommaksi muutu, jos fiilis pysyy saman tai paranee niin eikös se ole hyvä juttu. Varsinkin kun ei siinä mitään tarvitse kisata, sen kun lähtee normaalisti liikkeelle.

Ja imho nuo maastossa akseleita myöden suossa ajettavat nelivetoiset kulkuneuvot ovat ovat oma aihealueensa tieliikenteessä ajettaviin autoihin verrattuna. Hienoja laitteita toki mutta käyttötarkoitus ihan jotain muuta.
 
Kuten arvata saattoi, otsikossa maininta nelivedosta -> muutama viesti ja ollaan jo:

18r6eoc2z4x3ijpg.jpg


sekä:

stock-photo-extreme-offroad-car-in-mud-23622316.jpg


Mutta eipä siinä, jos juttua piisaa eikä kenelläkään mene hermot niin...
 
Jysky sanoi:
Tästä taitaa sit tulla pian vaimon lempiauto. Valitteli kun Saabin 9-5 jälkeen ajeli Ocu II lla, että kun keskivalleissa pomppii ku villivarsa.

Jepulis. Saabit on todella hyviä lumella, ainakin 9-5 sekä viimeisin 9-3 malli. Alustageometria ratkaissee tässä enemmän kuin vetotapa?

Jysky sanoi:
En oo kaivannu nelikkoo muuta kun joskus vaunua märältä nurtsilta pois vetäessä. Hiukan aatellu pitäskö 4drive merkki poistaa perästä niin saa olla avun kinuajilta rauhassa eikä riko turhaan vehettänsä. Joskus vievät vaununsa ja autonsa niin rantaviivaan ettei nouse ku traktorilla. Täytynee TM vertailu ottaa reisuille mukaan niin voi näyttää ettei tuolla ihmeisiin pysty.

Ei tarvi pelätä. Ei kukaan tule apua kyselemään jos et itse tarjoa -> kokemuksella. Ja tuollaiset pikku vaunun poisvetäisyt lienee ihan lastenleikkiä TM:n hommiin verrattuna. Kun itse en ole koskaan saanut esim ylilämpöä laatikkoon tai mihinkään pyörästöihin vaikka olen kuvitellut haastavani voimalinjaa vaunun kanssa. Joten kuvittelen Atecan sopivan tarpeisiisi paremmin kuin hyvin!

Meillä on nyt ollut viisi erilaista toteutusta nelivedosta ja kuudessa eri autossa. Manuaalina ja automaattina. Kaikkiin olen vetotavasta riippumatta ollut erittäin tyytyväinen etenemiskyvyn osalta. Ja meidän käytössä näiden eri toteutuksien välisten erojen pohtiminen on aikalailla turhaa hommaa. Kaikki on hoitaneet hommansa hienosti. Yhdestä jäi vikojen vuoksi hampaankoloon, mutta sekään ei siitä vetotavasta mitenkään johtunut.
 
tuRboman sanoi:
Kuten arvata saattoi, otsikossa maininta nelivedosta -> muutama viesti ja ollaan jo:

Tunnustan olevani varmaankin aika nolo poikkeus nelivetoisen kuskiksi. Minulle autoni 4x4 palvelee oikeastaan vain muutamassa yksinkertaisessa tarkoituksessa. Liikkeellelähdöt ovat ripeitä ja kaistanvaihdot yms. tapahtuvat turvallisesti. En ole taitava kuljettaja, joten pidän tilannenopeuden sellaisena että pystyn pitämään auton omalla kaistallaan. Siitä huolimatta tunnen iloa talvikelissä ajamisesta. Ajofiiliksiäni kuvastaa varmaan parhaiten vaivattomuus.
 
Selvähän se, että nelivedolla pääsee liukkaalla helpommin liikkeelle kuin etu- tai takavedolla, mutta varsinaisen perstuntuman saavuttaminen ja auton käyttäytymiseen tutustuminen vaatisi edes jonkin verran harjoittelua vaikkapa vähälumisella järven jäällä, niinkuin vanhaan hyvään aikaan sai. Ei maantiellä voi alkaa sladissa ajelemaan, liian vaarallista. 
 
Mrk sanoi:
Juu onhan se saatanan naurettavaa. Mutta joku taika siinä on, kun tuon tekee niin ei siitä yleinen henkinen olotila ainakaan huonommaksi muutu,
Jep. Ja lapsellista. Mutta oli vaan niin helppo harjata illalla hampaat, kun ne takahampaatkin oli näkyvissä. Sen jälkeen kun oli hieman "kouluttanut" Viggen-saappia valoissa. Tuollainen 40:60-torseni kun menee sellaisessa pienessä kylkimyyryssä suoraan eteenpäin aivan kontrollissa, niin on siinä vain jotain. Unohtuu ostohinnat ja autoverot.

Ja sitten seuraavaan kommenttiin jo valmiiksi vastakommentti. että kaikille meille kyllä riittää  se 80-heppainen 0.9-litrainen sedani, jossa maksiminopeus on rajattu 120 km/h. Kaikki muu on turhaa ja vain houkuttaa laittomuuksiin.
 
juupeli sanoi:
Siitä huolimatta tunnen iloa talvikelissä ajamisesta. Ajofiiliksiäni kuvastaa varmaan parhaiten vaivattomuus.

Nimenomaan. Oma käyttikseni odotteli talvirenkaita (Posti toimitti kolme ja yksi jäi kokonaan toimittamatta) niin ajelin muutaman päivän nuhapumppu-Imprezalla. Voimaahan siinä ei ole nimeksikään mutta etenimen on kyllä niin vaivatonta kuin voi olla. Talvikelin voi unohtaa kokonaan.

Toista oli omalla autolla kun viimeinenkin rengas lopulta saapui ja auto piti siirtää rengasliikkeeseen. Kyseessä yksivetoinen takaveto ja suht. sileillä leveillä takarenkailla. Työntämiseksi meni ja kun vauhtiin sai niin vain vaivoin auto liikkui 100m rengasliikkeen pihaan. Kun olisi ollut edes lukko niin olisi vähän liikkunut omin voiminkin mutta ei.



-x-x-x-x-x-x-x-x-x


Se mikä tulee tässäkin ketjussa hyvin ilmi on tämän palstan leimaavin piirre jossa oma kiva ei ole mitään vaan eniten mielihyvää saadaan muiden "kyykyttämisestä" tavalla tai toisella.
 
Mikään ei näytä sitä nelivetokuskia korpeavan enempää kuin että siitä viereiseltä kaistalta lähtee etuvetoinen sitä omaa nelikkoa ripeämmin. Turbomanin kirjoitus alustageometriasta on niin totta ja huono geometria ei paremmaksi muutu sillä että autoon laittaa nelivedon.
 
Ale sanoi:
Se mikä tulee tässäkin ketjussa hyvin ilmi on tämän palstan leimaavin piirre jossa oma kiva ei ole mitään vaan eniten mielihyvää saadaan muiden "kyykyttämisestä" tavalla tai toisella.

Tuohan nyt on yleinen suomalainen piirre, ei rajoitu mitenkään vain tähän foorumiin. Iloa saadaan vain muiden epäonnesta ja toisaalta se toisen menestyminen tulkitaan kyykyttämiseksi tai on ainakin "muilta pois". Oli sitten kyseessä liikennevaloista lähtö tai mikä tahansa muu.

* * *

Niin ja aiheeseen. Olen kyllä nauttinut näistä ensimmäisistä talvisista kilometreistä tehokkaalla nelivedolla. Ihan arki-ajossa (mm. etenemiskyky lumipöhryssä, liikkeellelähdöt ja kaistanvaihdot lumipolanteiden yli moottoritiellä) ja muutenkin. Varsinkin auraamattomilla teillä oli mukava lähteä valoista hyvinkin rivakkaasti, vetää mutkiin vähän liian kovaa, kaasulla heittää perää ja antaa nelivedon tehdä tehtävävänsä. Kyllä. Yleisillä teillä, mutta nopeusrajoitusten puitteissa ja silloin kun ei muuta liikennettä ollut häiritsemässä. Varmaankin on kyykyttäjäksi ja kusipääksi leimattu, mutta ihan oman ajamisen ilon takia on oltu liikkeellä. :)
 
Penguin sanoi:
Mikään ei näytä sitä nelivetokuskia korpeavan enempää kuin että siitä viereiseltä kaistalta lähtee etuvetoinen sitä omaa nelikkoa ripeämmin. Turbomanin kirjoitus alustageometriasta on niin totta ja huono geometria ei paremmaksi muutu sillä että autoon laittaa nelivedon.

Vaikea uskoa että lähtee ripeämmmin jos on liukas pinta alla. Toki jos etuvetokuljettaja hampaat irvessä yrittää päästä nopeammin ja nelikkokuski ottaa hitaan lähdön, niin silloin on mahdollista. Muuten en kyllä usko tuohon väittämääsi.
 
Tilanne
Keskustelu on suljettu.