JiiJii71 sanoi:
* Nelikolla pääsee pahempaan paikkaan kiinni kuin vajakilla. Tämä on niiiin totta, nimimerkki 4 tuntia kaivanut Touaregia ylös kun jäi mahastaan kiinni lumihankeen. ;D
Joskus muutama vuosi sitten oltiin Tahkolla työkavereiden kanssa viikonloppu. Duunikaverilla oli silloin semmoinen vanha kunnon 2-ovinen 80-luvun ahdettu quattro (oikeasti kauhea korinvaihto pakkelikasa joka kerran syttyi ajossa palamaan ja toisen kerran taka-akseli repesi mädästä korista puoliksi irti, mutta voimaa oli tarpeeks ja kunnon nelikko) Oltiin jossain jääradalla missä helvetinmoiset penkat ja vedin sen satasen vauhdista penkasta läpi. Lumi vain lensi ja en nähnyt mitään, survoin vaan kaasun pohjaan ja toivoin että eksyn takaisin radalle. Noh Valmettia tarvittiin, oli muuten aivan helvetin syvällä... Tuossa taisi olla silloin muuten ihan piikkirenkaat alla niin silloin ei todellakaan auttanut mutkassa nostaa oikeaa jalkaa.
JiiJii71 sanoi:
* Jos nelikko on tarpeeksi myös takaa työntävä niin sitä ohjataan liukkaalla mutkissa osittain kaasulla. Toimii erityisesti esim. Audin pitkittäispataisissa 50/50 ja 40/60 mekaanisissa nelikoissa. (Kun ESP yms. runkuttimet off asennossa.) Tämä on totta, kaasulla näköjään pystyy liukkaassa olosuhteessa ohjailemaan myös haldex 5:sta. Ei kylläkään pitävällä alustalla (akuutin tehonpuutteen takia). Erityismaininnan loogisesta ajettavuudesta täytyy antaa kyllä tuolle vaimon esiteini-ikäiselle quattrolle. Raskaskeulaisuudesta huolimatta oikein mukava talviauto, tosin puskemisen muuttaminen nätiksi luisuksi vaatii hieman määrätietoisuutta
Juu B7 Torseni on erittäin johdonmukainen vietävä mutta vaatii juurikin tuon keulapainon ja tasapainoisen vetosuhteen takia johdonmukaisuutta. Pitää potkaista sladiin ja antaa mennä. Samaa pätee myös Haldexiin, itsellä nyt 190hp bensa A3 ja sekin pitää potkaista vähän samalla tavalla ja EI NOSTAA kaasua. Muuten sladi vaan hyytyy. Imho B8:ssa oleva 40/60 on parempi, kun perää on helpompi ohjata kaasulla. B7 paras versio on 200/220 hp 2.0 TFSI bensa-manuaalina, B8:ssa 2.0 TFSI, manuaalina, molemmissa myös 3.0 TDI manuaali ok, mutta painava keulasta ja vetoalue/vaihde lyhyt ja joutuu hämmentämään keppiä. B7 1.8T ongelma on voiman puute, samoin B8 1.8TFSI.
S ja RS malleilla en ole hirveästi leikkinyt niin ei kunnon tuntumaa. Joskus ajoin yhden illan kunnon lumimyräkässä S5 SB 3.0 TFSI:llä ja siinä ei automaattikaan hirveästi haitannut kun voimaa oli ihan tarpeeksi vaikka latoi isompaa silmään. Sama fiilis oli A6 C5 RS6:lla jolla ajoin yhden lumipyryisen viikonlopun. Auto oli erittäin hyvässä kuosissa ja erinomaiset suomikitkat alla. Tuossa oli 5-lovinen tippiaski ja oli makea vetää koska ei ollut mitään väliä jos laatikko vaihtoi kesken pikku sladin isompaa, voimaa oli tarpeeksi joka vaihteella.
JiiJii71 sanoi:
...samalla liian suureen vastaohjaukseen.
Tähän syyllistyn itsekin, erityisesti alkutalvesta ja osasyynä se kun ei ole tarpeeksi voimaa. Jos vaikka mutka on vasempaan ja perä irti niin sitä rattia ei pidä kääntää ulkokaarteeseen päin vaan antaa nelivedon hoitaa hommansa.
Disclaimer: Olen muuten paska kuski jopa omasta mielestäni ja autoista en tiedä yhtään mitään, joten pahoittelut näinkin huonosisältöisistä postauksista joiden viesteistä kenenkään ei pidä ottaa ajotapamallia ja joista ei ole kenellekään iloa.