https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Nürburgringin rata ja ajat

M

mremonen

Vieras
pokkus sanoi:
Jos tämä huhu pitää paikkaansa, niin aika hurja laite kyllä tulossa!
No, tuoltahan ne nyrren top 100 ajat löytyy:
https://nurburgringlaptimes.com/lap-times-top-100/

Dodge Viper näyttäisi olevan sijalla 6... Audin R8 näyttäisi ottavan pari sekkaa pataan Musselta. Että kyllä ne näköjään alkaa kääntymään mutkiin nuo jenkitkin.
 
Juu, kyllähän tuollane ALMS tuplaturbo Viper kirmaa aikahyvää vauhtia suorat. Saattaa tuollainen ACRkin mennä "riittävän" kovaa. Eteläisessä naapurissamme on tuollainen ALMS kilvissä ja "normi" katuliikenteessä.

Offtopikkina voisi alkaa vääntämään mikä noista top100 listan autoista oikeasti kuuluisi tuonne. Esim onko Radical kelvollinen tuolle listalle?
 
pokkus sanoi:
Saisihan F1-autonkin katulailliseksi jossain maassa ihan varmasti, mutta onko sillä mitään tekemistä "kaupasta ostettavien" autojen kanssa.

Onko F1-auto tehdasvalmisteinen massatuotantoauto?
 
pokkus sanoi:
Kyllähän rahalla siitä sellaisen tekisi. En minä noita tarkkoja kriteereitä hyväksyttäville autoille tiedä, mutta ajatus oli varmaan se, ettei tuollainen Radical ole missään nimessä samassa luokassa kuin nuo "normaalit" autot tuolla listalla.

Mutta tuollaisen Radicalin voi ostaa "kaupasta" kun taas F1-autoa ei voi. Jos taas aletaan miettimään listalla olevien autojen normaaliutta, niin sijalla 75 oleva Panamera Turbo S taitaa olla listan eka auto johon voi nakata hyökkäysvaunut&matkalaukut peräkonttiin ja lähteä perheen kanssa kesälomalle :rolleyes:
 
Jokainenhan voi tuosta duunata oman listansa. Ja moniko noista tuolla olevista autoista on sitten ihan oikeasti ajettu marmorilta suoraan viivalle? Lista voisi näyttää toiselta, jos vaadittaisiin että se on oltava tehtaan linjan päästä, vain renkaat saisi vaihtaa.
 
Käytin sijalta 14 löytyvän kaltaista autoa jokapäiväisessä ajossa reilun vuoden ajan, ympärivuotisesti. Ei ongelmia, tietenkin manuaalivaihteisto melko raskaalla kytkimellä ei ole se ihan paras vaihtoehto ruuhkaliikenteeseen.

Jenkit alkaa mennä tosiaan melkoisen kovaa ja ainakin Ringin aika suhteessa hankintahintaan noissa on hyvinkin kohdallaan.
 
Muutamia nopeita Vettejä tuolla aina pyörii (jaloissa?) eli kyllä niissä ominaisuuksia löytyy. Tosin vielä oikeassa elämässä siellä taitaa olla enemmän eurooppalaisia merkkejä ja malleja.

Todellisuudessahan tuollaiset ajat vaatii tyhjän radan ja rattimiehen oikeissa olosuhteissa. Ja kuinka moni noista autoista sitten kestää/pystyy tuollaisiin vauhteihin useamman kierroksen putkeen?

Viime syksynä nähtiiin Saksan kilvissä olevat Radicalit parkkipaikalla, mutta eivät ilmeisesti menneet radalle asti TF aikana.

Muutenkin tuo on aika villipaikka "Green Hell" päivien aikana. Normi arki-ilta voi olla huomattavasti parempi ajankohta kuin täpötäysi viikonloppu kokeilla ajaa lujaa.

Tämän vuoden syksylle olisi tarkoitus lähteä hakemaan tarraa puskuriin, mutta ajankohta on vielä epaselvä/varma.
 
Itse olen sen verran arkajalka että en tuonne lähtisi kokeilemaan, näytti sen verran päättömältä meno. Mieluummin harjoittelisin nykyaikaisemmilla radoilla joissa on tilaa temmeltää ja mokaillakin. Toki ne ei ole sitten niin legendaarisia...
 
Ja taas tänään sattui ikävää Nyrrellä.... Aika käsittämättömästi lähtee Nismo käsistä ja yläilmoihin. Yksi katsoja kuoli ja jokunen loukkaantui.

 
Germera sanoi:
Ja taas tänään sattui ikävää Nyrrellä.... Aika käsittämättömästi lähtee Nismo käsistä ja yläilmoihin. Yksi katsoja kuoli ja jokunen loukkaantui.


Aika tasainen pohja tuossa liidokissa? Le Mansia ajettiin aikoinaan vastaavilla liidokeilla ja nekin lenteli tuulessa, Alonsoko toi tämän villityksen takaisin???

 
Kyseissä paikassa on aikasemminkin ollut lähellä.

GTR_wheelieR_large.jpg


13495625581918365621.jpg


Q1.jpg


BlackFalcon-Porsche-Nurburgring24-2.jpg


IMG_2204_qEra_1.jpg


flugplatz-aston-martin.jpg


Kyseisessä paikassa on mahdollisuus ajaa kyllä aika lujaa ja kisoissa vissii annettu tulla ihan oikeasti isoa lujaa. Ja kyllähän kisa-autoissa tasanen pohja pitää olla. Onhan se jo tuossa vanhassa evo kuplassakin.
 
Lähellä ja lähellä, nypystä loikkaa kaikki...mutta vain yksi lähti liitoon...

Nissani videon kun pysäyttää aikaan 0.08 niin näkee millainen siipi tuon Nissanin pohja on, Kun tuollaisia ratkaisuja alkaa väsäämään todella tehokkaisiin autohin niin pitänee olla hieman aerodynamiikka opintoja takana, luulen. Minusta tuo näyttää enemmän siiveltä kuin kilpa-auton alustalta. Joka tapauksessa pitää olla melkoisesti vauhtia jos takaperinvoltin saat autolla heitettyä, myytinmurtajat voisivat tuonkin testata, en muista että heillä olisi vielä sitä ollut ohjelmassa...

Mutta tosiaan luulin että nämä ongelmat oli ratkaistu jo 90-luvulla kun Mersut lenteli mutta eipä näköjään sitten.
 
ePa,

tuo on jo äijämeininkiä! Ei mitään simulaattorin hinkkaamista, vaan ihan oikeata jännäkakkaa.
 
Aika äijää :)

Loppuillasta siellä lentää RS Octavia photoshopattuna :)
 
trollhater1 sanoi:
Joka tapauksessa pitää olla melkoisesti vauhtia jos takaperinvoltin saat autolla heitettyä, myytinmurtajat voisivat tuonkin testata, en muista että heillä olisi vielä sitä ollut ohjelmassa...

Ei vaadi kovinkaan paljoa nopeutta siihen, että menee katon kautta ympäri. Kaikki nuo autot ovat järkyttävän takapainoisia ja siten erittäin epästabiileja lentäessään. Painopisteen pitäisi olla suunnilleen kolmasosa profiilin etureunasta ollakseen stabiili. Tuollainen painojakauma on taas pyörillä ajaessa aivan mahdoton.

Nuo autot pysyvät hypyissä aisoissa (siis menemättä ympäri) lähinnä hitausmomentin ansiosta. Pitäisi olla edessä siipeä, mutta eipä juuri näy.

Niiltä ajoilta, kun ajoin ajokortin, on peräisin legenda, että kuplan etuakselilla on painoa vain kolme kiloa per rengas satasen nopeudessa. En tiedä totuutta, mutta melkoisen kevyeltä tuntui. Toisaalta vakiokuplalla ei paljon lujempaa pääsekään, saati että tekisi mieli ajella.

 
ini sanoi:
Niiltä ajoilta, kun ajoin ajokortin, on peräisin legenda, että kuplan etuakselilla on painoa vain kolme kiloa per rengas satasen nopeudessa. En tiedä totuutta, mutta melkoisen kevyeltä tuntui. Toisaalta vakiokuplalla ei paljon lujempaa pääsekään, saati että tekisi mieli ajella.

Ensimmäiset TT:hän ovat hyvä esimerkki siitä, miten aerodynamiikka on tärkeässä roolissa nykyautoissakin. Niitähän ehti lähteä muutama lapasesta autobahnalla, kun vauhti kasvoi riittävästi ja noste takapäässä sen mukana. Joku kokenut ratakuskikin muistaakseni pääsi hengestään, kun hänen TT lähti yllättäen tangentin suuntaan bahnalla.

Google löysi tällaisen kuvankin TT:n aerodynaamisista eroista:

spoilerliftnumbers.jpg
 
Modet vois pilkkoa aerodynamiikkakeskustelun omaksi säikeekseen. Siitä riittää varmaan keskusteltavaa eikä varsinaisesti liity Ringin kiertämiseen.
 
trollhater1 sanoi:
Nissani videon kun pysäyttää aikaan 0.08 niin näkee millainen siipi tuon Nissanin pohja on, Kun tuollaisia ratkaisuja alkaa väsäämään todella tehokkaisiin autohin niin pitänee olla hieman aerodynamiikka opintoja takana, luulen. Minusta tuo näyttää enemmän siiveltä kuin kilpa-auton alustalta.

Juuri niiden opintojen takia se pohja on tuollainen. Tasainen pohja löytyy about kaikista autoista, joissa aerodynamiikkaa on mietitty. Perheautoissa se vähentää kulutusta, kilpa-autoissa se mahdollistaa nk. "ground effect":ien hyödyntämisen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ground_effect_%28cars%29
 
Vaikka suurin osa kierretyistä kierroksista on vänkärin paikalta, niin suurimmat "rlämykset" tuli viime syksynä kun ihan tahattomasti ja tahtomatta tuli suustani "OIJOIJOI...." Kun olin muutaman sankarin kyydissä jotka osaavat ajaa kierroksen kohtuu rivakasti läpi. Jollaki olisi voinut tulla jännäkakka(tm) housuunki, mutta tällä satuin pusertamaan mustelman reiteeni.

Simulaattorikeskustelua sivutakseni vaikka se ei tähän säikeeseen kuulukaan, niin voisin veikata ettei moista fiilistä saada simuloitua tämän hetken tekniikalla. On se vaan niin jännä tunne ettei voi sanoin kuvailla. Muutama vuosi sitten yksi kartturi päätti päästää pahan olon pois mahastaan kypärään kesken kaiken kierroksen kun tuli niin paha olo..

On se vaan mahtava paikka! Syksyllä sinne olisi taas suunnitelmissa suunnata. Toivottavasti tälläkin kertaa kalsarit vaihtuu omasta tahdosta...
 
ePa sanoi:
Vaikka suurin osa kierretyistä kierroksista on vänkärin paikalta, niin suurimmat "rlämykset" tuli viime syksynä kun ihan tahattomasti ja tahtomatta tuli suustani "OIJOIJOI...." Kun olin muutaman sankarin kyydissä jotka osaavat ajaa kierroksen kohtuu rivakasti läpi. Jollaki olisi voinut tulla jännäkakka(tm) housuunki, mutta tällä satuin pusertamaan mustelman reiteeni.

Simulaattorikeskustelua sivutakseni vaikka se ei tähän säikeeseen kuulukaan, niin voisin veikata ettei moista fiilistä saada simuloitua tämän hetken tekniikalla. On se vaan niin jännä tunne ettei voi sanoin kuvailla. Muutama vuosi sitten yksi kartturi päätti päästää pahan olon pois mahastaan kypärään kesken kaiken kierroksen kun tuli niin paha olo..

On se vaan mahtava paikka! Syksyllä sinne olisi taas suunnitelmissa suunnata. Toivottavasti tälläkin kertaa kalsarit vaihtuu omasta tahdosta...

;D

Ensi syksynä toivottavasti pääsen kokemaan ratatunnelmaa myös kuusnepan vänkärinä.  :)
 
Kesällä koetaan tämä hekuma, toivottavasti en kakkaa housuun  ;D Varmasti olisi mukava rata päästä vetää kunnon autolla ja kun ei ole muita kuuheloita radalla samaan aikaan varottavana. Tosin nyt vedetään Cupralla, etuveto vag-paska. Comforttia ja kaiken maailman paskaa täynnä koko auto, joka on suunniteltu mukavuushaluista sporttia haluaville tyypeille, jotka eivät tiedä ajamisesta yhtään mitään.