https://tummennuskalvot.fi/

Näkyvyys autosta

P

pokkus

Vieras
Tuli tämänlainen uutinen vastaan ja aloin miettimään, että onko omalla kohdalla näkyvyys ulos autosta ikinä vaikuttanut ostopäätökseen.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288762855986.html

Varsinaisesti näin ei ole ikinä omalla kohdalla käynyt, mutta Mustangia ja Camaroa harkinneena olisi Camaro kyllä jäänyt kauppaan, jos olisin sen sisällä istunut ennen ostopäätöstä. Tuossa autossa on nimittäin äärimmäisen surkea näkyvyys ulos ja se olisi varmasti jopa haitannut ärsyttävästi arkiajossa. Mustangista näkyvyys ulos on todella hyvä, mitä nyt keulaa on hankala hahmottaa parkkeeraustilanteissa.

Muuten historiassa itsellä on ollut suht isolla ikkunapinta-alalla varustettuja autoja eikä mitään suurempia ongelmia ole liikenteessä tullut. Mitsubishi Colt CZ3:ssa oli aika paksut ikkunapilarit edessä, joiden kanssa sai olla tarkkana. Vastaavasti Mitsussa oli etusivuikkunat todella isot ja näkyvyys sivulle oli erinomainen, koska ovi/ikkuna ulottui pitkälle kuskin taakse. Mitsun jälkeen kun ostin Golf V:n niin sen kanssa oli paljon totuttelemista sivuikkunan kanssa, koska poikkipalkki blokkasi näkyvyyden niin pahasti sivulle.

Onkos muilla jäänyt auto kauppaan huonon näkyvyyden takia tai onko tapahtunut jotain erikoisia tapauksia liikenteessä huonon näkyvyyden takia?
 
Oli joskus n. 15 vuotta sitten kun kävin koeajamassa autot Audi A4, Passat, Volvo S40.
Audi oli ykkösvaihtoehto, mutta S40 tuli valittua sen ollessa silloin omasta mielestäni paras hinta/laatu-suhteeltaan ja haluttuine ominaisuuksineen.
Passat putosi heti kättelyssä, koska A-pilari vei näkyvyyden etuviistoon erittäin huonoksi.
Tosin ei ollut ainoa syy, mutta koin tuon asian tärkeäksi.

Istuma-asento vaikuttaa näkyvyyteen huomattavasti.
Usein näen lyhyiden tyttöjen kurkkivan ohjauspyörän takaa niska huonossa asennossa.
Luulisi olevan raskasta. Eivätkö sitten osaa käyttää penkin korkeudensäätöä, vai eikö sitä ole?

Minulla on lyhyet jalat (ja selkä, ja pinna...), joten joudun pitämään penkkiä melko edessä.
Tämä korostaa huonon A-pilarin vaikutuksia.
Laittakaapa nyrkki silmän korkeudella käsi suorana eteen, sitten siirrätte sitä lähemmäs silmää.
Sama vaikutus.
 
Kaikista olen nähnyt ulos riittävän hyvin ja ei ole vaikuttanut päätöksiin. Pienemmillä ihmisillä varmasti merkittävämpi asia.
 
Seuraavan perheautoni olen mieltänyt menevän tila-auton suuntaan. Syynä mm. parempi näkyvyys: Korkeampi istumakorkeus, pystymmät sivulasit ja matalampi vyötärölinja. Toisaalta tuossa korimallissa kauemmaksi menevä tuulilasi ja A-pilarit sekä näkymättömiin laskeva keula heikentävät näkyvyyttä. Hyvä näkyvyys leppoistaa ajamista ja luonnollisesti helpottaa manöveerausta ahtaissa paikoissa millä on silläkin stressiä vähentävä vaikutus.

Suomen oloissa kriittisin näkyvyyttä rajoittava seikka on riittämätön valoteho, mutta sille lienee jo tarpeeksi ketjuja täälläkin :rolleyes:
 
Inhoan henkilöautoja joissa ei saa penkkiä tarpeeksi alas. Tuntuu että jatkuvasti on vain vähemmän ja vähemmän autoja joissa ei pakoteta istumaan kuin tolpan nokassa.