https://yliteippaus.fi/

Muutoksia Peugeot-mallistoon

Penguin

Grand Legend
Liittynyt
25.12.2013
Peugeot-mallistoon tulee tämän vuoden aikana useampia muutoksia moottoripalettiin ja mallistoon:

  • 308:n muutokset listattu jo kyseistä mallia käsittelevässä aiheessa.
  • Myös 508 muutokset listattu 508 keskustelussa.
  • 208 malliin tulee uusi 1,2-litrainen pakokaasuahdettu Puretech 110 -bensiinimoottori helmikuun 2015 tuotannosta alkaen. Tämä moottori korvaa vapaastihengittävän 1,6 -litraisen VTi 120 -moottorin.
  • 208 saa faceliftin kesäkuun 2015 tuotannosta alkaen, jolloin tuotantoon tulee myös Puretech 110 automaatti (momentinmuuntimellinen AT6 -vaihteisto)
  • 2008 -mallistoon tulee helmikuussa 2015 myös Puretech 110 -bensiinimoottori, joka tässäkin mallissa korvaa VTi 120 -moottorin.
  • 2008 -malliin Puretech 110 automaatti tulee saataville marraskuun 2015 tuotannosta alkaen
  • 3008 ja 5008 -mallistoihin tulee uusina moottoreina Puretech 130, BlueHDI 120 ja BlueHDI 120 automaatti, jotka kaikki tulevat tuotantoon maaliskuussa 2015 ja korvaavat VTi 120, HDI 115 ja e-HDI 115 -moottorit.
  • Partner Tepee -malli saa faceliftin toukokuussa 2015. Partnerin uusista moottorivaihtoehdoista ei ole vielä tietoa.

Kaikkien näiden lisäksi odotellaan vielä vanhojen HDI 92 ja e-HDI 92 -moottoreiden korvautumista uusilla BlueHDI 100 -moottoreilla tämän vuoden aikana. Lisäksi on kerrottu, että robottivaihteistosta luovutaan kokonaan, mutta ETG -vaihteiston korvaajasta ei ole tietoa VTi 82 ja tulevan BlueHDI 100 -moottorin yhteydessä.
 
Mahtaako tuokaan auttaa?

Peugeotin myynti on takunnut jo vuosikaudet, eikä loppua ole näkyvissä. Aikoinaan se kuitenkin oli suosituimpia automerkkejä.

Peugeotin henkilöautoja rekisteröitiin viime vuonna 2580 kpl, joka on vähemmän kuin edellisvuonna. Näin kävi, vaikka autojen kokonaismyynti nousi. Tuolla määrällä heltisi 2,6 %:n markkinaosuus.

Ei ihme, että osuuskauppa luopui Peugeotin myynnistä, koska noilla lukemilla ei yksinkertaisesti ole mahdollista pyörittää yksinomaan Peugeotia myyviä liikkeitä. Kohtalona on siis saada pieni nurkka monimerkkitalojen hallista. Samalla huoltotiskillä on tarjolla seitsemää merkkiä hoitava "asiantuntija", joka on asiakkaan merkistä riippuen aina juuri sen merkin erityisasiantuntija.

Valitettavaa, mutta huonolta näyttää.
 
Moottorimuutokset johtuvat yksinomaan Euro 6 -normista, eipä niillä mallistoa muuten paljon parannella. Automaatin vaihtaminen momentinmuuntimelliseen ehkä vähän parantaa asetelmia. Uusilla GT ja GTI -malleilla ehkä saa imagoa vähän kohotettua ja myytyä muutaman kulimallin yksilön.

Jos autovero poistuisi niin Peugeotin maahantuonti olisi kirjaimellisesti kusessa. Siinä kun jonkun VW-mallin veroton hinta on Suomessa pienempi kuin Saksassa, niin Peugeotilla hintaero on toisinpäin ja tuhansia euroja kalliimpi Suomessa kuin Saksassa. Lisäksi Saksassa saa vielä suuremmat alennukset. Ilman autoveroa, noiden kannattaisi jo ihan kaupallisessa mielessä alkaa rahtaamaan suoraan saksalaisesta kaupasta Suomeen myyntiin. Johtuuko tämä kotimaisen maahantuojan (=Veho) ahneudesta vai onnettomasta markkinaosuudesta, josta pitäisi jotain leivänpäällystä ammentaa. Vaikea sanoa, ehkä se johtuu molemmista ja osuuskaupan aikaisesti kustannusrakenteesta ja asenteista maahantuonnissa.
 
Urlaub sanoi:
Mahtaako tuokaan auttaa?

Peugeotin myynti on takunnut jo vuosikaudet, eikä loppua ole näkyvissä. Aikoinaan se kuitenkin oli suosituimpia automerkkejä.

Peugeotin henkilöautoja rekisteröitiin viime vuonna 2580 kpl, joka on vähemmän kuin edellisvuonna. Näin kävi, vaikka autojen kokonaismyynti nousi. Tuolla määrällä heltisi 2,6 %:n markkinaosuus.

Ei ihme, että osuuskauppa luopui Peugeotin myynnistä, koska noilla lukemilla ei yksinkertaisesti ole mahdollista pyörittää yksinomaan Peugeotia myyviä liikkeitä. Kohtalona on siis saada pieni nurkka monimerkkitalojen hallista. Samalla huoltotiskillä on tarjolla seitsemää merkkiä hoitava "asiantuntija", joka on asiakkaan merkistä riippuen aina juuri sen merkin erityisasiantuntija.

Valitettavaa, mutta huonolta näyttää.

No joo, onhan PSA:n myynti sakannut lisääntyneen kilpailun myötä ihan kivasti viimeisen 10 vuoden aikana, meillä Suomessa toki paljon pahemmin kuin monilla muilla markkina-alueilla. Euroopassa tuo markkinaosuus taitaa kuitenkin olla about kolmin-nelinkertainen (tarkistamattoman mutuilun mukaan) Suomen markkinosuuteen verrattuna. Tosin viime vuosi saattoi olla globaalistikin käänne parempaan:
http://www.topgearsuomi.fi/content/psa-peugeot-citroenin-teki-vahvan-tuloksen-euroopan-tuulisilla-markkinoilla

Toki myyntiä viime vuonna auttoi mm. uusi 308, joten kuluva vuosi kertonee kehityksen suunnasta enemmänkin.
 
Tämä on kyllä suuri harmi siksi kun Peugeotilta on oikeasti tullut hyviä ja tyylikkäitä autoja viime aikoina.

Noh, jos jotain positiivista tästä voi ammentaa, niin eipähän ole joka toinen vastaantuleva auto samanlainen kuin jos olisi valinnut esim. Volkkarin/Skodan/Audin yms. :)
 
downtime sanoi:
Tämä on kyllä suuri harmi siksi kun Peugeotilta on oikeasti tullut hyviä ja tyylikkäitä autoja viime aikoina.

Peugeot on myös aina ollut erittäin maukas ajettavana. Laatukin on ollut ihan ok verrattuna Relluun, eikä Pösöissä ole ollut hydraulimysteerijousiakaan.
 
Huhut kertovat, että tulossa oleva 270 hevosvoimainen 308 GTI on viimeinen Peugeotin "sporttimalli" 6-pykäläisellä manuaalilaatikolla. Tulevat sporttimallit saavat 8-pykäläisen automaatin, joka pitäisi olla tulossa ensimmäiseksi loppukesästä uudistuvaan 508 GT HDI 210 -malliin.
 
Huhut kertovat, että tulossa oleva 270 hevosvoimainen 308 GTI on viimeinen Peugeotin "sporttimalli" 6-pykäläisellä manuaalilaatikolla. Tulevat sporttimallit saavat 8-pykäläisen automaatin

Tämä on kyllä suuri virhe  :-[
 
No sitä samaa virhettä toteuttaa moni muukin. Halutaan enemmän vaihteita ja mitään 8- tai 10-vaihteista manuaaliaskia ei kukaan jaksa veivata. Mutta joo, jos joku 208 GTI:n seuraajakin varustetaan jollain mehumaijalla, niin on siitä sportti varmaan aika kaukana. Tai mistä sitä tietää mitä keksivät, vaikka onnistuvat osoittamaan nämä ennakkoluulot vääriksi.
 
No joo, manuaaliin ei kyllä enempää tarvii kuin sen kuusi. Voisi siitäkin pudottaa vaikka yhden pois...
 
Vois, vois, mutta kun pitää pieniä CO2-lukemia jahdata. Ei niitä automaattiin sen enempää tarvita vaihteita, mutta siinä nuo useammat vaihteet vaan toimivat käytännöllisemmin.
 
Lebis sanoi:
No joo, manuaaliin ei kyllä enempää tarvii kuin sen kuusi. Voisi siitäkin pudottaa vaikka yhden pois...

Tai kaksi! Jos voimaa kerran on, niin mitä siinä kokoajan vispaamaan.
No okei, kulutusta on pakko pudottaa ja ei auta itkut automarkkinoilla. Mutta tähän pakko heittää, että itsellä on tuossa harrasteSaabissa 5-lovinen korvattu vahvistetulla 4-lovisella. Eipähän tarvi kokoaikaa hämmentää. Hieman pidempään kierrättää joka vaihteella niin se on siinä.
Vai kiihdyttääkö joku oikeasti 6-lovisella manuaalilla 1-2-3-4-5-6? Itsellä se ainakin meni esim diesel Subella 1-2-3-5 ja bensamanuaali 9-3:lla 1-2-3-5/6.
 
Minä käytin edellisessä 308:ssa vaihteita joko 1-2-6 tai 2-6. Hyvin riitti voima käyttää noin. Todella harvoin tuli muille vaihteille tarvetta, lähinnä jos oli vaunu perässä. Ainoa, että vaihto kakkoselta suoraan kutoselle piti tehdä vähän hidastelleen, muuten rusahti. Joskus tuli siksi vedettyä 2-5-6, mutta 5:lla en nostanut kytkintä ylös ollenkaan.
 
RCZ:n myynti on loppunut Suomessa. Uusia tehdastilauksia ei enää oteta, eikä autoja ole enää maahantuojan varastossa. Tämä on ihan ymmärrettävää sitä vasten, että RCZ:n tuotanto loppuu kokonaan syyskuussa.