https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Mopot (EI skootterit ;))

Talvi oli ja meni.

Kesärenkaat meinasin vaihtaa helpommalla ;) eli vanteet irti ja irtonaiset renkaat huomenissa moottoripyöräkorjaamoon... irtovanteille renkaanvaihto 30€.

En ala tuohon hintaan enää neljää tuntia ähräämään niitä paikalleen rengasrautojen kanssa. :rolleyes: Huomenna kesärenkaat tytön mopediin alle.
 
JiiJii71 sanoi:
Talvi oli ja meni.

Kesärenkaat meinasin vaihtaa helpommalla ;) eli vanteet irti ja irtonaiset renkaat huomenissa moottoripyöräkorjaamoon... irtovanteille renkaanvaihto 30€.

En ala tuohon hintaan enää neljää tuntia ähräämään niitä paikalleen rengasrautojen kanssa. :rolleyes: Huomenna kesärenkaat tytön mopediin alle.
Tähän on helppo yhtyä.
 
Kävin kokeilemassa tänään oikeasti hullun hauskaa mopoa.

Tuollainen Sum-Ron eiku anteeksi Sur-Rom endurotyyppinen höyhenenkevyt sähkömopo. Oikeasti kiihtyy hyvin ja keula nousee kaasuka… ööh… voimakahvaa kääntämällä. Tällein satakiloisenkin alla. Ainoa heikkous on nopeuden rajoittaja, tuntuu kuin peruukki tipahtaisi silmille 45 vauhdissa. Kuulemma yhden piuhan katkaisemalla menee +80 vauhteja mittariin. Tuohon 17” vanteet ja supermotorenkut alle, niin oispahan vaan hieno mopedi kadulle.

Omalla kohdalla isona miinuspuolena on kyllä hintalapussa oleva itselleni kova ~4500€ lukema.
 

Liitteet

  • 5AF18D18-F2BC-4767-8458-F8DB06F8A68A.jpeg
    5AF18D18-F2BC-4767-8458-F8DB06F8A68A.jpeg
    87,2 KB · Katsottu: 202
JiiJii71 sanoi:
Kävin kokeilemassa tänään oikeasti hullun hauskaa mopoa.

Tuollainen Sum-Ron eiku anteeksi Sur-Rom endurotyyppinen höyhenenkevyt sähkömopo. Oikeasti kiihtyy hyvin ja keula nousee kaasuka… ööh… voimakahvaa kääntämällä. Tällein satakiloisenkin alla. Ainoa heikkous on nopeuden rajoittaja, tuntuu kuin peruukki tipahtaisi silmille 45 vauhdissa. Kuulemma yhden piuhan katkaisemalla menee +80 vauhteja mittariin. Tuohon 17” vanteet ja supermotorenkut alle, niin oispahan vaan hieno mopedi kadulle.

Omalla kohdalla isona miinuspuolena on kyllä hintalapussa oleva itselleni kova ~4500€ lukema.

Alkoi heti kiinnostaa, missä kävit kokeilemassa?
 
Ajoin moponi varastoon.
Saa olla siellä kunnes seuraava poikani ikäjärjestyksessään sen minulta lunastaa.
Toki pientä fiksausta tehdään tämän pojan kanssa ennen 15v. kesää, niin on sitten tip top.

Tämä Aprilia SX 50 on kyllä osoittautunut hyväksi ostokseksi. Siksi se nyt pidetäänkin perheessä.
 

Liitteet

  • IMG_20211031_135703.jpg
    IMG_20211031_135703.jpg
    35,5 KB · Katsottu: 100
Nyt kun kaupat on sovittu Derbi (Senda???) DRD (2016) moposta, niin onkin hyvä kysellä näkemyksiä ko. laitteesta ;) Tuliko kädet lyötyä p*skaan vai onko hyväkin kampe? Ainakin koeajolla kaikki toimi ja kulki kuin pieni eläin. Kakstahti haisi ja tuoreöljyvoitelu käytössä. Nuoren kollin "huoltama" niin eihän sitä tiedä mitä siitä löytyy, niin kuin melkolailla kaikki mopedit. Näillähän sitä opetellaan rassailut. Tyttärelle ostin mopon.

Mutta olipahan reipas nuorimies kauppaa tekemässä. Ei ne kaikki ole saamattomia, nämä nykynuoret ;)
 
Nyt kun kaupat on sovittu Derbi (Senda???) DRD (2016) moposta, niin onkin hyvä kysellä näkemyksiä ko. laitteesta ;) Tuliko kädet lyötyä p*skaan vai onko hyväkin kampe? Ainakin koeajolla kaikki toimi ja kulki kuin pieni eläin. Kakstahti haisi ja tuoreöljyvoitelu käytössä. Nuoren kollin "huoltama" niin eihän sitä tiedä mitä siitä löytyy, niin kuin melkolailla kaikki mopedit. Näillähän sitä opetellaan rassailut. Tyttärelle ostin mopon.

Mutta olipahan reipas nuorimies kauppaa tekemässä. Ei ne kaikki ole saamattomia, nämä nykynuoret ;)
Sama homma edessä. Pitäisi löytää virittämätön ja toivoa että ei ole liikennevaloissa vingutettu yhtäsoittoa.
 
Sama homma edessä. Pitäisi löytää virittämätön ja toivoa että ei ole liikennevaloissa vingutettu yhtäsoittoa.

Ainakin itse totesin, että virittämättömän osto on hankalaa. Kyllä nuo pojat vaan tahtoo aina jotain ruuvata noissa. Virittämättömät isorenkaiset mopot tahtoi lähestyä 2500 euroa ja itse en halunnut niin paljoa tähän sijoittaa. Tässä Derbissä on tehoputki ja teholäpät. Kiskaisi loivaan alamäkeen 70km/h mittarin mukaan. Rajoittamaton CDI on laatikossa, mutta sitä ei uskalla laittaa paikoilleen. Sinänsä nämä ovat kyllä todella jämäkkiä ja jarrut on hyvät. 55 nämä kait kulkee vakiona mittarin mukaan. Toistaiseksi on toiminut kuten pitää, kaikkea pikku huoltoa on tullut vain tehtyä.
 
Käsittääkseni Aprilian käyttämä Minarellin AM6 olisi hieman korjausystävällisempi ja ehkäpä lujempi mitä Rabasa, jota käytetään Gilerassa ja Derbissä. Ei se sen enempi hutiostos ole kuin muutkaan etelä-euroopan merkit. Käytännön kokemusta itsellä näistä ei vielä ole. Itse kiinnitin huomiota myös sähköihin, että valot, vilkut ja mittaristo toimii. Tuoreöljyvoitelun toiminnan loppuminen on jonkin sortin ongelma. Kone rikkoutuu kun se heittää toimimasta, ja jotkut ovat niitä sen vuoksi ottaneet pois käytöstä. Ja näissä vanhoissa kun tulee kilometrejä, niin sylinterin vaihtoja tulee eteen. 30tkm ajattujakin tuolla kaupataan, että siihen on saanut kyllä jo jotain uusiakkin.

Samaa pätee näihinkin, kuin autoihinkin että ovat yksilöitä. Reilu koeajo, kyllä siinä huomaa miten toimii. Ainakin Derbissä vaihteisto toimii todella sutjakkaasti. Kaasu on sellainen tunnoton ja kerää kierroksia silleen viiveellä. Pitää mopedille olla jonkinsortin suora, että ison miehen alla saa kokeiltua kulkupuolta. Sillain sopivasti tupruttelee sinistä savua putkesta tuoreöljyvoitelullinen vähän väliä ja melko peltinen on käynti viriputkella, että sitä ei pidä säikähtää.
 
Poika käytti osan rippilahjarahoistaan Hand Made - Leo Vince:n putkeen 🙏

Offtopic: mitä tuommoinen putki vaikuttaa mopossa? Kulkee kovempaa?
Ääni on ainakin aavistuksen lisääntynyt. Mutta ei mitenkään kovin kovaksi. Minun mielestäni se kuulostaa nyt takavuosikymmenien Tunturi Tigerilta, mutta ei kerrota sitä pojalle.

Nopeudesta en pysty vielä sanomaan, mittaukset on tekemättä. Mutta ei siitä kevytmoottoripyörää vielä noilla osien vaihdoilla tule.

Leo Vincen putkessa se juttu on italialainen design, kyllähän sitä automaailmassakin toiset kiinnittää näihin ulkonäöllisiin, muotoilullisiin seikkoihin huomiota. Ei ole omana pudonnut kauaksi puusta. 🙄
 
^
Joo, taitaa olla sama fiiliksen tuoja kun akra tms. isommassa mopossa.
Autoon ei sellaista varustetta saa mikä voittaa mopossa kunnon putken.
 
Mopo Aprilia SX 50 2011
Akuutti ongelma on etuvalon polttimon rikkoontuminen ajossa.

Vaihdoin jännitteensäätäjän ja valot toimi, kunnes taas eilen meni polttimo. Ensin lyhyet ja sitten kun poika käänsi pitkille, meni nekin.
Takavaloled toimii.
Nopeusmittari ei toimi, mutta se vika ei tullut samaan aikaan valo-ongelmien kanssa.

Mikä rikkoo valot? Jännitepiikkikö, mutta miksi?
Maadoitus? Laturi?
 
Ajossa mennyt. Selitti että kun hidastaa ja käyttää kytkintä, valot menisi. Kaasun käytöstä tuossa tilanteessa ei saanut oikein selkoa.

Täytyy mitata mitä antaa valolle jännitettä.
Mutta eikö jännitteensäätäjän pitäisi tämä hoitaa ettei tule ylijännitettä?
 
Olis nastarenkaat tuossa nurkassa. Pitäisi vaihtaa alle, niin vois tytär ajella talvella turvallisemmin. Kyseessä isorenkainen Derbi.

Onko kukaan vaihdellut mekaanisilla renkaanvaihtokoneilla ja omaa kokemusta aiheesta? Tuo voisi haukkua hintansa melko nopeasti, kun on mukuloita jonossa tuolle mopolle ja useampi talvi edessä?

Ei kai moponrenkaita tarvii tasapainottaa?

 
Mulla on Puuilon vastaava ja ihan hyvin pelittää. Vaihtui sillä peräkärryynkin uudet gummit. Tasapainottaa ei tarvi, mutta lähelle pääsee herkästi pyörivän esim. etunavan kanssa pyöritellessä.
 
Halpa kokeiluhan tuo toisaalta on, alta satasen tämä mottoripyörään tarkoitettu. Kiina ahistusta vaan pukkaa, sitä halpakökköä tämäki lie.