Itse kurvailin 15-17v kesät talvet vm. 2005 Derbi DRD Racing R:llä. Ihan hyvä ja hauska peli oli kyllä, maasto-ominaisuudet ei ainakaan ihan heti loppunu kesken.

Ajettavuus oli hyvää ja parani sitä mukaa mitä huonommaksi tie muuttui, eli sorapätkillä sai todellakin ajaa täysiä. Toisin asia oli esim. kaverin '07 Yamaha DT50:ssä, joka toimi parhaiten kestopäällysteellä.
Rungon jykevyys ja "alusta" oli kyllä ehdottomasti tuon Derbin parasta antia, sillä se ei antanut juurikaan periksi edes kaveri kyydissä. Istumakorkeushan oli vähän reilu, mutta ainakin näkyvyys oli erinomainen kun henkilöautojen ylikin näki tarvittessa. Lisäksi tuo mahdollisti kaahaamisen myös paljon hidasteita sisältäneillä teillä, ei tarvinnu paljoa hidastella...
Luotettavuus ei sitten ollutkaan ihan niin hyvää, kotona tallista lähdettäestä kone kyllä lähti ensipolkaisulla käyntiin, mutta koulusta lähdettäessä etenkin sadepäivinä sai useasti turvautua mäkistartteihin. Mikä lie härö sitten ollut, sillä öljyillä, bensalla, ilmansuodattimella tai tulpalla ei ollut tähän vaikutusta. Kerran kärähti sulake ja ajovalopolttimo sekä akku tyhjeni. Kytkinvaijeri hajosi/meni poikki kolme kertaa 4tkm matkalla ja katteiden kiinnikkeitä napsui poikki pakkasessa. Siinä ne sitten taisikin suurin piirtein olla, mitä nyt pakoputken tiiviste hikoili satunnaisesti änkän juuresta ja bensavalo häröili omia aikojaan.
Moottori oli noiden käynnistysongelmien kompensoimiseksi pakoputken avartamisen jälkeen oikeinkin pirteä etenkin välitysten lyhentämisen jälkeen, valoissa jätti helposti ainakin monet perheautot. Sai sen yrittämällä keulimaan ja sutimaankin...

Kone kiersi iloisesti aina 12k rpm asti, ja vääntöä oli hyvin myös keskialueella. Tämä johtuu siitä, että omani oli niin vanha ilman mitään katalysaattoreita tai hukkaputkia. Vakiona kulku taas oli aivan surkeaa, hädin tuskin sai kolmeakymppiä pidettyä ylämäissä.
Eli oma suositukseni olisi edelleen Derbi, kannattaa katsoa DRD malleja paremmalla jousituksella normaalien Senda-mallien sijaan. Vikojen määrä saattaa tuntua paljolta, mutta omani oli yksi nettimoton halvimmista silloin ja mopo oli vasemmalle kyljelle kaadettu. Apriliaan tai Peugeotin enduroihin en koskisi niiden vielä huonomman luotettavuuden takia. Loppuun vielä kulutustietoja ja kuvia ihailtavaksi vuosien varrelta:
Motot.net:ssä lisää kuvia ja tietoja
Niin, ja arvonalenemahan tuossa oli olematonta 2,5v aikana, sai meinaan myytyä samalla 1200€:llä kun se ostettiinkin.
