https://yliteippaus.fi/

Moottoripyörä!

Kevään ensimetrit, eli vappuajoa vajaa 100 km kun aurinko helotti. Hupia ja hyötyäkin mukana. Sitä ensin perushuoltoa, eli ilmanputsari ja öljyt sekä suodatin. Motul 5000 10W-40 laitoin. Renkaiden ilmanpaineet ja ketjujen rasvaus sekä tuoretta bensaa tankkiin. Erinäisten nivelien rasvausta, mm. jarru- ja kytkinkahva. Ja tärkeimpänä äänenvaimentimen kiillotus. Ajohousut oli kutistunu talven aikana, kun vyötäröstä puristi ku pyllisti, ei puristanu viime syksynä. Kummallista. Vaikka aurinko paistoi, niin hyvä oli olla vuori ajotakissa paikoillaan. Selkäsuoja ja lantiosuojat ajokamppeisiin vielä hommattava. Mukava oli päästellä menemään, pitää ajaa vissiin välillä polkupyörälläkin ;)
 
Ajohousut oli kutistunu talven aikana, kun vyötäröstä puristi ku pyllisti, ei puristanu viime syksynä. Kummallista.
Nääh, se on vaan väärä, ihan liian kuiva säilytyspaikka noilla pöksyillä, kutistuneet mokomat. Ei sillä, samaa vikaa itselläkin, pöksyjen lisäksi takkikin kinnasi kummasti vetskaria kiinni laittaessa, mutta velcro-säädöistä kun hiukan hölläsi, alkoi releet taas istumaan päällä ihan hienosti :)
 
^ Eli enpä ole yksin vastaavien havaintojen kanssa - joku noita ajokamoja vaan kutistaa talvikauden aikana. 😁
 
Ilmiön laajuudesta päätellen olisiko kenties jopa mp-varustekaupan kiero salajuoni, valmistavat käyttämättömyyttään itsestään kutistuvia releitä jotta voivat myydä taas uutta, paria numeroa suurempaa kudetta tilalle. Tumpuissa ja kypärässä kun tuota ilmiötä ei juurikaan esiinny 🤔
 
Ei tullut 916 tai 748 Ducatia pihalle, mut Tamburinin linjoja lähellä oleva Cagiva Mito Evolution II tuli jälkikasvulle pihaan. 🤌
 
Vähän myöhäiselle meni pyörän käyttöönotto tänä keväänä (taas), kun joku uuno keksi muuttaa kaupungista toiseen. Eipä sillä, about samoihin aikoihin tuli viime vuonnakin haettua pyörä talvisäilöstä ajoon edelliskevään kiireiden takia joten käy jo melkein tavaksi. Tampereen ympäristössä on kyllä mielettömän paljon mukavampaa ajella prätkällä kuten teinivuosista muistelenkin asian olleen. Saapa nähdä paljonko FZ6 saa tänä vuonna kilsoja alleen, kun viime vuonna taisi tulla surkeat 500km kaikkinensa kerryteltyä. Kausi on kuitenkin aloitettu n. 50km siirtymällä ja melko montaa kanssamotoristia morjenstellen.
 
Minä sain Apikan alle viikko sitten äitienpäivänä. Kumma kyllä nyt ajettuna jo peräti 250 km. Heti sunnuntai-iltana 60 km. ja ma asioita hoitaessa 90 km. Eilen ja tänään 50 km. On se vaan kliffaa hommaa👌
 

Liitteet

  • 9549BA91-7486-49EB-A987-22102AEB249F.jpeg
    9549BA91-7486-49EB-A987-22102AEB249F.jpeg
    203,4 KB · Katsottu: 49
  • Tykkää
Reaktiot: eGe
Totuttelukausi käynnistynyt jo täälläkin ja hiljalleen vaan kilsoja alle.

Tänään tuli ajettua 130km iltalenkki pitkin maaseudun mutkia ja rauhaa. Kyllä siinä vaan saa mukavasti ajatukset pois arjen murheista. Paikka paikoin löytyy vielä jopa kohtuukuntoista asfalttiakin renkaiden alle. Nopea räpsykin mukaan että tulee vähän makua yhdestä lajinsa viimeisistä.

Helppo ja rentohan toi on viedä, eikä oikein väliä mikä vaihde sattuu unohtumaan sisään, kun melkein kaikilla pykälillä se menee sujuvasti väliä 30-130km/h.😊 Jatketaan kokemusten keruuta ja kesästä nauttimista.
 

Liitteet

  • 20230604_154312.jpg
    20230604_154312.jpg
    228,3 KB · Katsottu: 55
^ Honda Sport Tourer? Tuo kone on kiva!!!! Jos sais vaikeuksista vapaana valita pyöränsä tekniikan niin se olisi Ducati Panigale S tuon Hondan moottorilla 👌
 
^ Honda Sport Tourer? Tuo kone on kiva!!!! Jos sais vaikeuksista vapaana valita pyöränsä tekniikan niin se olisi Ducati Panigale S tuon Hondan moottorilla 👌

Siis CBF1000, muistaakseni 79kw versio tuossa on. Vanhempi Hondan perusrakenne 2000-luvun alkuvuosilta, jota vähän trimmailtu vuosien saatossa uusiksi jotta kehtaa vielä 2010-luvulla myydä kaupasta ulos.
 
Helppo ja rentohan toi on viedä, eikä oikein väliä mikä vaihde sattuu unohtumaan sisään, kun melkein kaikilla pykälillä se menee sujuvasti väliä 30-130km/h.😊
Sehän näissä suuremmissa just onkin makoisaa kun ajamisesta tulee lupsakan mukavaa, se pata vaan jaksaa ilman sen suurempaa ylärekisterin vinguttamista ja taas toisaalta voi myös vinguttaa niitä korkeampiakin säveliä jos sillä hetkellä ne puolestaan tuntuu makoisilta :)
 
Mahtavan massiivinen ja rehvakka olemus, just mahtuu bussipysäkille pysähtymään.😊
Kyllä vaan, sekä kuskilla että pyörällä :) MV Agusta kyllä hivelee mieltä ja korvaa.
Koeajopäivät on erittäin hieno tapahtuma, käykää ihmeessä, tänään Turussa ja huomenna Helsingissä. Koeajettavissa on kymmeniä erilaisia prätkiä..

 
Viimeksi muokattu:
Kyllä vaan, sekä kuskilla että pyörällä :) MV Agusta kyllä hivelee mieltä ja korvaa.
Koeajopäivät on erittäin hieno tapahtuma, käykää ihmeessä, tänään Turussa ja huomenna Helsingissä. Koeajettavissa on kymmeniä erilaisia prätkiä..

Minä kävin Oulun tapahtumassa koikkamaassa Ducati DesertX:n. Se oli kyllä minulle pettymys, veti huonosti alhaalta ja vaihteisto oli jäykkä. Odotin että se olisi ollut minulle se The moottoripyörä, mutta eipä tarvi enää haaveilla, omalla Tenerellä mukavampi ajella.
Toinen jonka ajoin oli Husqvarna Norden Expedition, se oli taas aivan mahtava. Moottori veti upeasti ja kulkuja riitti ja kaikki toimi kevyesti. Nordeniin oli lievästi sanottuna haasteellista päästä selkään ja pois sieltä kun sivutuki oli poikki(oli katkennut kuljetuksessa).
Oli kyllä mahtava tapahtuma tuollainen ja paljon oli porukkaa. Onneksi säästyi odottelulta kun näytti enemmän nakupyörät vetävän testaajia.
 
Tähän tää hauskuus taas loppui. Vettä tulee taivaan täydeltä. Aika pian kamppeet kastui läpimäräksi, ja mikä ihme näissä moottoripyörissä on kun persaus kastuu aina ekana. Kaikissa ihan sama homma. Eilen 28 lämmintä ja saamarin kuuma ja nyt kun pitäisi +500 km ajaa niin +15 ja vettä kuin ämpäristä niskaan kaataisi.
 
mikä ihme näissä moottoripyörissä on kun persaus kastuu aina ekana. Kaikissa ihan sama homma.
Sinne ahterin ja satulan väliin menee se vesipisara, joka sitten rutistuu sinne elopainon alle => melkoiset kalvotukset saa jo pöksyissä olla jos yhä vesi pysyy ulkopuolella, jotta moisen vedenpaineen vielä kestäisi. Tietty tilannetta voisi kenties yrittää helpottaa jos jakkara päällä olisi joku muovimatsiisi tms. mutta...

Motorcycle-Seat-Cover-Air-Pad-Motorcycle-Air-Seat-Cushion-Cover-Pressure-Relief-Protector-for-Cruiser-Sport.jpg
 
Ihan miehekkäistä lukemista alkaa punaraja tuollaisesta Superbiken kiekkamittarista.

Sveitsin poika konttasi meidän kohdilla, liukui mahallaan parin sadan metrin päähän ojaa ja hukkasi mittariston. Etsimisen jälkeen löytyi ja saatiin palautettua omistajalleen.
 

Liitteet

  • IMG_2831.jpeg
    IMG_2831.jpeg
    308,1 KB · Katsottu: 138
  • IMG_2829.jpeg
    IMG_2829.jpeg
    259,3 KB · Katsottu: 111
  • IMG_2830.jpeg
    IMG_2830.jpeg
    229,5 KB · Katsottu: 139
Ei oo oikein ehtinyt ajella kun notkun töissä. XR:lle tänään keulahuolto, uutta stefaa ja öljyä mittarilukemilla 74tkm tjsp. Luottopaja joka ei bemaria edes huolla, hoiti homman.
 
Näköjään ajokauden voi aloittaa heinäkuussakin. Kiukkuisempi pyörä pääsi äsken ulkoilemaan.
 
Prkl, Bemarin tankissa taas vettä bensan seassa ja yli kahden viikon päästä ensimmäinen vapaa aika korjaamolla. :mad: