https://yliteippaus.fi/

Moottoripyörä!

Vanhus sanoi:
Tunnustan, etten omaa näistä nykyajan "tuhatkolmesataakuutioisista" minkäänlaista käytännön, sen paremmin ajo- kuin remonttikokemustakaan. Kunhan vain arvelin tekniikan hieman kehittyneen, kenties laitteiden luotettavuudenkin parantuneen viidessäkymmenessä vuodessa. Vai miten se mahtaa olla?
No onhan tuossa nyt "hiukan" tapahtunut, mutta ihan se silti on ihmisen huollettavissa tuo allekirjoittaneenkin 1250cc eikä tarvita mitään ydinfysiikon tutkintoja :)

Vanhus sanoi:
Tosin ei ollut kovinkaan kivaa lähteä prätkällä töihin kolmenkympin pakkasella.  ???
Tuossa 2000-luvun taitteessa itse vetelin 50cc mopo-skootterilla tuollaista 16km/siivu työmatkaa läpi vuoden ja -15 pakkasta oli sellainen kun piti jo tälläisen tuolloin 3-kymppisen ukon alkaa miettimään jo muita vaihtoehtoja, sellasia tumppuja enää mistään löytynyt ettei olisi ollut näpit jäässä ja taas toisaalta saisi yhä kaasukahvasta otteen. Tuo 2t moppe sen sijaan kyllä pelasi, potkien pakkasessa käyntiin ja menox, akku ja sitä myöten sähköstartti kun oli noissa pakkaslukemissa jo aikoja sitten antautuneet. Toki noin turvallisuus-näkökulmasta hyvä oli ajella tuota Kehä I vartta tyhjiä fillariteitä pitkin, eikä harmittanut pätkääkään vaikka jokunen kerta lumessa könyttiinkin. Vaan tuolla autojen seassa moottoripyörällä kun kippaat nurin, niin sähän olet auton alla justiinsa = no way! :-\
 
EsaPJ sanoi:
No jaa... Kyllä tuollaisen Jawa:n ajoasennolla olisi ainakin paikat puutuneet hiukan eritavalla, kuin näissä nykyisissä ajokeissa.  ;D
...
Osaa se näköjään Jawakin nuorentua. Oikein tehdastekoinen chopper.  :D
On tuo penkki ja istuma-asento jo vähän kutsuvamman näköinen, kuin se 60-luvun tasainen, suora jakkara.  :)

https://huutokaupat.com/3538426/jawa-chopper-2000-19995-km
 
^No jopahan, ryökäleet menneet Jawankin pilaamaan. Oikea Jawa oheisessa kuvassa.  ;)
 

Liitteet

  • Jawa.JPG
    Jawa.JPG
    95,7 KB · Katsottu: 105
Ei käy kieltäminen, etteikö moottoripyörä olisi ollut todella tärkeä laite nuoruudessani. Jostain syystä tuli innostuttua kyseisen kulkuvälineen käytöstä myös kilpailumielessä.

No, aika aikaansa kutakin, pelit ja vehkeet ovat vuosien saatossa muuttuneet vaan onhan se aivan toisenlaista ajella kaksi -kuin nelipyöräisellä. Vaikkapa kolmenkymmenen asteen pakkasella. Töihin, leivän tienestiin.
 
Uudet Pirellit alle sekä rattaat ja ketjut. Ketju tietenkin kullitettua mallia. Jotain 67tkm mittarissa nyt, edellisen kerran ketjut ja rattaat vaihtui 33tkm kohdalla.
 

Liitteet

  • kullitettu kettinki.jpg
    kullitettu kettinki.jpg
    39,8 KB · Katsottu: 96
Millaista navigaattoria suosittelette? Ostaako ihan oikea navi vai puhelin(esim Samsung Xcover)? Vaihdoin aiemman Speed Triplen pois ja tilalle tuli uusi Tenere 700. Nyt olisi intoa ajella pienempiä ja huonompia teitäkin. Lähinnä kiinnostaa että miten Garmineissa ja TomTomeissa löytyy vaikka metsäautotiet?
 
Exodus sanoi:
Millaista navigaattoria suosittelette? Ostaako ihan oikea navi vai puhelin(esim Samsung Xcover)? Vaihdoin aiemman Speed Triplen pois ja tilalle tuli uusi Tenere 700. Nyt olisi intoa ajella pienempiä ja huonompia teitäkin. Lähinnä kiinnostaa että miten Garmineissa ja TomTomeissa löytyy vaikka metsäautotiet?

Tuliko pieni vai iso tankkinen, kiinnostaa kokemukset moposta.
 
Perusmallin teneren ostin, hankala on näitäkin saada. Satuin kysymään oikeaan aikaan, just oli kaupat peruuntunut niin sain ostettua. World Raidissa ei oikein kiinnostanut mikään muu kuin se vakkari(jos se siinä nyt ylipäätään on kun kaikkialla ei siitä ole mainintaa). Muuten tuntui että esim tuplatankista ei ole kuin haittaa. Ja se on kuitenkin kolme tonnia kalliimpi, se ei tunnu enää samalla tavalla edulliselta, jotenkin idea katoaa.
Tykkään kyllä kovasti pyörästä, varsinaista maastorallia ei ole vielä tullut ajettua. Vaatii tietenkin lyhyet välitykset ja pieni moottori vähän uudenlaista ajotyyliä, mutta oikein mukavasti kulkee. Ja tykkään ylimääräisen elektroniikan puutteesta.
Ainoa murhe on kypärään tuleva ilmavirta, se hieman täryyttää ja pitää ääntä tulpista huolimatta. Hieman siihen asti helpotusta säädettävällä  spoilerilla. Tilasin nyt kuitenkin kokeeksi Puigin korkeamman tuulilasin.
 
Niin ja alunperin oli ostamassa gessua tai kotarin super adventurea, mutta niinpä vaan tenere tuntui heti koeajolla omalta.
 
Exodus sanoi:
Millaista navigaattoria suosittelette? Ostaako ihan oikea navi vai puhelin(esim Samsung Xcover)?
Itse tuli hommattua Nokia XR20 6.67" näytöllä juurikin jotta kestää myös navarina mopo-käytössä :)

19110c79-8114-4101-94e5-04e19e940d00.jpg


Nokia XR20 on hyvännäköinen, kestävä ja pitkäikäinen älypuhelin. Tyylikäs runko on valmistettu armeijan MIL-STD-810H-standardin mukaan, ja näyttö on kovinta lasiamme tähän mennessä. Niinpä puhelimen voi pudottaa ja kastella ja sillä voi kuvata lasten jalkapallo-ottelun kamalassa myräkässä. Jos se likaantuu, sen voi puhdistaa vedellä ja saippualla. Vahva Corning Gorilla Glass Victus -näyttö kestää tiputuksen ja naarmut sekä lasten oikut ja lemmikit. Se sietää auringonvaloa ja sitä voi ohjata märin käsin tai käsineet kädessä.
 
Minulla Garmin Zumo.
 

Liitteet

  • 8328719A-C50D-4AB0-B186-429E654DCF65.jpeg
    8328719A-C50D-4AB0-B186-429E654DCF65.jpeg
    69,4 KB · Katsottu: 63
Voi olla että ostan Garmin Zumo xt:n, siihen näköjään saa Open Streetmapit asennettua, eli pitäisi polutkin löytyä.
 
En ole kokeillut toimintaa mutta, eikö harmaat napit ja punainen reset nappi vasemmassa kahvassa ole vakkari.
 
VILLE66 sanoi:
En ole kokeillut toimintaa mutta, eikö harmaat napit ja punainen reset nappi vasemmassa kahvassa ole vakkari.
vai onko ne abs:n ei moodit? En kyllä netistä löydä mistään mainintaa cruisesta, ainoastaan sen puuttumisesta.
 
Exodus sanoi:
vai onko ne abs:n ei moodit? En kyllä netistä löydä mistään mainintaa cruisesta, ainoastaan sen puuttumisesta.

Pitää kokeilla mitä napeista tapahtuu, naapurille tuli torstaina WR, mutta ei oo itsekään kokeillut mutta sanoi että on vakkari.
Pitänee huomenna testata.