https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Moottorin piristämistavat: Lastutus/softaaminen vs. "boksit"

ConD

Yleisvalvoja
Liittynyt
18.12.2013
Muutama viesti pistänyt silmään tälläkin foorumilla. Poistan kirjoittajan lainauksista, mutta asianomainen varmaan itsensä tunnistaa:

Useat näistä mm. Racechip kusettavat dynotuloksillaan jotta saadaan tuotteita myydyksi. Ai mistä tiedän?  Siitä, että minulla on edelleen heidän kanssaan jälleenmyyntisopimus voimassa ja koesarjan myynnin ja testaamisen jälkeen en kehtaa myydä niitä edes vihamiehilleni.

Kuten jossakin kokemuksesta mainitsin, niin noista lastuista ei tule kuin paha olo. Saa olla tyytyväinen jos kulkee edes sen mitä ennen.

Ymmärrän sen, että asiansa osaava lastunvuolija osaa autoon työntää täysin kyseistä moottoria varten kustomoidun softan, joka on tehty asiakkaan mielen mukaan. Hintaa tulee sitten softasta riippuen 500-1000e. Osa on bulkkisoftaa, osa kustomoitua... Täälläkin vissiin isojen talojen bulkit jyrää, ja niiden lisenssimaksut kattavat normisoftan hinnasta leijonanosan.

Boksit tarjoavat "parilla satasella" kuitenkin sen 5-20% teho/vääntölisän ainakin valmistajan ilmoituksen mukaan. Jos olen oikein käsittänyt, niin homma hoidetaan ahdetuissa koneissa ahtopainetta tai ruiskutusmääriä/ajoitusta muuttamalla. Eri moottoritekniikoissa ja käyttövoimissa homma hoidetaan eri tavalla.

Nyt sitten olen asiaa miettinyt, että mitä niin kovasti huonoa boksit tekevät? Takuut ja lakijutut saa unohtaa molemmilla tavoilla, joten sinne ei tässä yhteydessä tarvitse kajota.

Keskustelua, ja kokemuksia? Onko joku kokeillut molempia piristystapoja rata- tai peltoautossaan? Onko "tosimaailman" dynokäppyröitä olemassa jollakulla? ;D
 
Tuttuja lainauksia  :)
Omat kokemukset koskevat lähinnä "viriboxeja". Olen touhunnut lähinnä halvempien mm. racechip ja kalliimpien mm. promotech. Syy miksi erillisiä boxeja eikä softauksia on se, että pääasiassa niitä on käytetty takuunalaisissa autoissa ja poistaminen on tarvittaessa helpompaa.
Racechipin parinsadan laatikoista on lähinnä negatiivisia kokemuksia. On asennettu mm. mb 350 cdi, Ford Galaxy tdci, volvo d5, mb 250 cdi, chrysler 300 crdi.
"piristymisen" tunnetta tuli 250 cdi mersuun ja Fordin dieseliin. Boxi lisäsi alakierroksille syöttöä jolloin tuntui olevan voimaa alakierroksilla enemmän, mutta kummankin auton ylärekisterissä muutosta ei ainakaan parempaan suuntaan tapahtunut. Savutusta tuli varsinkin paikaltalähdössä. 6-koneisiin, volvo ja chrysler hävisi tehot melkein kokonaan. Hyvä kun jaksoi kiihtyä vaikka mitään vikavaloa ei syttynyt. Soitto firman tukipalveluihin ja sitä kautta hieman säätöohjeita. Boxissa on sisällä neljä  (?) kytkintä joita voi kääntää eri asentoihin. Katkaisimien asennoilla ei juurikaan eroa. Tehot jäivät kadoksiin.
Volvo oli ainoa mihin tuli selkeästi lisää potkua "persdynolla". Ongelmana vain järjetön savutus ja dpf:n vikailmoitus että hiukkasuodatin täynnä. Onneksi korjaantui boxin poistamalla. Myöskään tämän auton kohdalla ei tapahtunut suurempia muutoksia "säätöyritysten" kanssa.
Promotechin boxit ovat huomattavasti kalliimpia ja lupaukset pienempiä kuin halpaboxeja myyvillä firmoilla. Niitä olen myös useamman asentanut ja jokaisesta on tullut lisäpotkua. Se on eri asia tuleeko niin paljon kuin lupaavat mutta selkeästi parempi kuin alkuperäinen. Ainoastaan yhdessä mb:n dieselissä syttyi moottorin vikavalo. Tässäkin tapauksessa mukana tullut johtosarja oli viallinen.
Uskon, että yritykset jotka ajavat auton Ecuun omat ohjelmansa pääsevät parhaaseen lopputulokseen. Silti suhtaudun varauksella heidänkin lupaamiinsa dynotuloksiin. 
 
DPF ongelmat ymmärrän kyllä, siellä sytön lisääminen ilmaa lisäämättä on vääjäämätön polku DPF:n tukkeutumiseen.

Erään 1.9TDI volkkarin tulin testanneeksi racechipin kanssa, ja siinäkin savutus lisääntyi isosti poljettaessa, mutta veto koko kierrosalueen lähtien ~2000rpm "potkusta" tuli kyllä huomattua. DPF-vaivoja tässä ei ollut, sillä koko pönttöä ei autossa ollut. Isoin ongelma taisi olla kulutusmittarin heitto boksin jekutettua ECU:a ruiskumäärien suhteen. Todellisia tehoja ei tietty tiedä...

Nämä viriboksit on suht nopeita poistaa ja asentaa, eikä uusien autojen huoltokäynnit ym. huomaa viritystä jos se on poistettu. Esimerkiksi Audilla on käytössä fläshäystunnistin, joka heittää autolle "TD1"-tagin jos testeri huomaa muutetun softan. Myös huoltomies voi tagin lisätä boksin tai virityksen bongatessaan. Suomalainen suikkamies taas konttorilla läppää hylsyleiman jos bongaa virityksen.

Jossain luin että VAG:n TSI-koneet "vastaavat hyvin" boksivirityksiin, joissa siis jekutetaan ECU:n tietoa ahtopaineesta ja pyydetään siis enemmän painetta kuin vakiona. Onko tässä jotain ongelmaa? Toki korkeampi paine saa turbon lujemmalle, mutta kunhan suuttimissa riittää virtaus eikä kone nakuta/käy muuten laihalla niin onko mielestäsi ongelmaa?
 
Eikös noi halvimmat boxit ole juuri koteloituja evry modeja periaatteessa? Hienot nimet ja paketoinnit, että saadaan sen 0,5e komponentti myytyä satasella tai parilla.

http://www.autowiki.fi/index.php/EVRY-mod

Kaverilla oli hiacessa hetkenaikaa joku boxi ja siitä ei ollut kuin ongelmia. Oli tehopuutosta sekä välistä moottorinvika valosytty.
 
Kennedy sanoi:
Eikös noi halvimmat boxit ole juuri koteloituja evry modeja periaatteessa? Hienot nimet ja paketoinnit, että saadaan sen 0,5e komponentti myytyä satasella tai parilla.

http://www.autowiki.fi/index.php/EVRY-mod

Kaverilla oli hiacessa hetkenaikaa joku boxi ja siitä ei ollut kuin ongelmia. Oli tehopuutosta sekä välistä moottorinvika valosytty.
Periaatteessa samaa roskaa eripaketissa.
Evryjä on tullu kolvailtua ja saahan niistä sen pienen muutoksen autoon.
Tohon hiace boxiin osaan sanoa omakohtasia kokemuksia että toimii hyvin ainakin se mikä itellä on.
Kyllä "oikeella"ohjelmalla saa lisää tehoa kaivettua mutta se oikea ohjelma ei todellakaan ole mikään tuningboxi.
Noissa tuningboxeissa ainut hyvä puoli on liittimet että saa nopeesti paikalle ja yhtä nopeesti pois.
 
Evrythän muuttaa polttoaineen lämpötilatietoa eculle, eikös? Miten imusarjan paineantureihin tai CR järjestelmissä polttoaineen paineantureihin perustuvat systeemit toimii?
 
Itsellä ei ole kokemusta kuin Mustangin niin sanotusta ”custom email softasta” eli softa ladataan sisään OBD-portin kautta myyjän toimittaman laitteen avulla. Itse softa on räätälöity oman auton muutoksia vastaavaksi esimerkiksi putkiston ja ilmanoton osalta, mutta softa on periaatteessa rakennettu bulkkisoftan päälle. Softaa ei siis ole säädetty dynossa juuri minun omalla autolla, mutta säädöt on tehty vastaavilla muutoksilla olevalla autolla.

Tästä softasta ei ole kuin hyvää sanottavaa ja eroa ei voi olla huomaamatta ennen ja jälkeen softauksen, koska ero on niin selkeä. Eron huomasi sekä persdynossa sekä oikeilla dynopyörillä. Alla on kuva dynotuloksista ennen ja jälkeen softauksen. Minusta erinomainen muutos vaparikoneelle.



Ylläolevat tulokset eivät ole mitattu samana päivänä ja lukemat ovat pyöriltä mitattu. Erilaiset sääolosuhteet on kuitenkin otettu huomioon näyttämällä kummankin tulokset vakio-olosuhteissa, joten siltä osin lukemat ovat aika hyvin verrattavissa keskenään.
 
Tuollainen boksisoftan luultavasti itse laitan X3:seen, kun aika tulee:

N55_dyno_beta.jpg

Arvot on tässäkin mitattu pyöriltä.

N55 BMW Performance Tuner 2011+ BMW - BurgerTuning.com

Tuollaisista boksisoftista ei ole itsellä kokemusta, mutta tuo on kovin yleinen ainakin täällä puolen lätäkköä Bemarin keskuudessa ja kovasti on saanut kehuja. Boksin antamat tehonlisäykset on monen toimesta todettu myös dynossa eli kyse ei ole pelkästä persdynon huijauksesta :) Varmastikin oikea OBD-portin kautta tehtävä softa olisi tässäkin tapauksessa parempi, mutta nuo uudet Bemarit taitaa olla aika hyvin suojattuja tuota vastaan ja saatavilla ei ole kovinkaan montaa vaihtoehtoa. Dinanin softa olisi yksi vaihtoehto, mutta se kustantaakin sitten 3-4 kertaisesti.

Olisikin mielenkiintoista tietää onko kenelläkään kokemusta täällä tämäntyyppisistä purkeista uudempien Bemarien kanssa?
 
Tuo onkin hieman laajemman oloinen boxi mitä noi muut on. Varsinkin kuin vertaa noita racechippejä.
 
Kiitos Kennedy vinkistä linkin korjaamiseksi :)

Tuo tosiaan taitaa hiukan olla laajempi kuin ihan halvimmat "perusboksit", mutta mitä silti olen ymmärtänyt, niin kyllä oikealla softalla pääsisi vieläkin enemmän säätämään.
 
pokkus sanoi:
kyllä oikealla softalla pääsisi vieläkin enemmän säätämään.

Juuh. Bensa-autoissa varsinkin on 2 karttaa yleensä käytössä. Toinen on limpmode yms. asetukset.
Softassa pystyy tarvittaessa huijaamaan kaikkia antureita jos oikein ymmärtänyt ja jopa sulkemaan näkyvistä niitä. Eli jotain anturia ei välttämättä auto lue, mutta kuitenkin koneelle menee tieto normaali toiminnasta.

Kovasti tekisi mieli itsekkin ottaa lisää tehoa omasta ulos, mutta boxeihin en meinaa sortua. Varsinkin kun ne kunnon boxit on samassa luokassa mitä softat. Täyscustomi softaan melkein turha lähteä jos autoon ei ole oikeasti muutoksia tehty.

Hommaat vielä autoon paremman välijäähyn sekä isomman downpipen jos mahdollista. Vielä enemmän hyötyä olisi. Tosin siinä kohtaa huomaavat huollossakin muutokset..
 
pokkus sanoi:
Tuollainen boksisoftan luultavasti itse laitan X3:seen, kun aika tulee:

N55_dyno_beta.jpg

Arvot on tässäkin mitattu pyöriltä.

N55 BMW Performance Tuner 2011+ BMW - BurgerTuning.com

Tuollaisista boksisoftista ei ole itsellä kokemusta, mutta tuo on kovin yleinen ainakin täällä puolen lätäkköä Bemarin keskuudessa ja kovasti on saanut kehuja. Boksin antamat tehonlisäykset on monen toimesta todettu myös dynossa eli kyse ei ole pelkästä persdynon huijauksesta :) Varmastikin oikea OBD-portin kautta tehtävä softa olisi tässäkin tapauksessa parempi, mutta nuo uudet Bemarit taitaa olla aika hyvin suojattuja tuota vastaan ja saatavilla ei ole kovinkaan montaa vaihtoehtoa. Dinanin softa olisi yksi vaihtoehto, mutta se kustantaakin sitten 3-4 kertaisesti.

Olisikin mielenkiintoista tietää onko kenelläkään kokemusta täällä tämäntyyppisistä purkeista uudempien Bemarien kanssa?
Näyttäisi olevan hyvin samantyylisiä boxeja kuin mitä Promotech toimittaa. Ruiskulle menevän johdon lisäksi kampiakselin asentotunnistin ja ahtopaineen valvonta.
Promotechit ovat toimineet hyvin. Persedynoonkin on tullut selkeästi lisää potkua ja vääntöä ilman sivuoireita. Silti en usko, että ylletään luvattuihin arvoihin.

Kuvitellaan, että auto ajetaan Dynossa vaikka ennen Obd:n kautta asennettavaa softaa, ja uudelleen softauksen jälkeen. Myyjien on aika helppo muuttaa korjauskertoimia sopivasti oikeaan suuntaan. Olen softatuilla ajanut ja monet autot ovat muuttuneet selkeästi parempaan suuntaan, mutta siitä että luvatut 60 lisäheppaa olisi karsinassaan on jäänyt vankka epäily.
 
JakeS sanoi:
Kuvitellaan, että auto ajetaan Dynossa vaikka ennen Obd:n kautta asennettavaa softaa, ja uudelleen softauksen jälkeen. Myyjien on aika helppo muuttaa korjauskertoimia sopivasti oikeaan suuntaan. Olen softatuilla ajanut ja monet autot ovat muuttuneet selkeästi parempaan suuntaan, mutta siitä että luvatut 60 lisäheppaa olisi karsinassaan on jäänyt vankka epäily.

Jokainen softaaja toki aina lupaa mitä lupaa ja autokohtaistahan se on paljonko sitä tehoa loppujen lopuksi tulee lisää. Itsellä Mustangin tapauksessa sain aika tasan tarkkaan sen mitä softaaja lupasi tai sitä tulla jopa muutama heppa enemmänkin :) Ei ainakaan se softaaja pissinyt linssiin yhtään lupauksiensa kanssa :)

Tosin tuo Mustangien "modaus-maailma" kun on muutenkin vähän oma juttunsa. Onhan kyseessä kuitenkin maailman modatuin automalli. Jenkkiostaja on tarkan markan mies näissä asioissa ja huonot tuotteet ja tyhjät lupaukset lytätään hyvin nopeasti foorumeilla maanrakoon. Valehtelemalla et siis täällä pitkälle pääse ja hyvä tuote sekä rehellinen asiakaspalvelu on avain menestykseen.
 
Viime viikon lopulla sain päivitetyn softan Musseen, kun edellisestä päivityksestä oli jo aikaa melkein pari vuotta. Tuossa ajassa softaa kun saadaan hiottua paremmaksi sitä mukaan kun kokemusta saadaan lisää softaajan toimesta. Tuohon omaan Bama Tunen softaan kun kuuluu ilmaiset päivitykset niin kauan kuin minä auton omistan. Ei kovin paha "ominaisuus" 100 dollarin hintaiselle softalle :) (laite softaamista varten pitää omistaa etukäteen tuohon hintaan). Softa toimitettiin minulle siis sähköpostilla, kun laitteen jo omistan ennestään.

Vasta tänään sai kuitenkin tuon softan asennetuksi autoon, kun se on aina pienoinen operaatio, koska softauslaitteen firmis kannattaa aina päivittää samalla ja siinä menee jonkin verran aikaa. No iltasella latasin uuden softan autoon ja kävin vähän fiilistelemässä autolla sekä varmistamassa, että kaikki toimii kuten pitääkin. Kaikki pelasi kuin unelma ja aikamoisen eron ovat Baman pojat saaneet aikaan vajaassa parissa vuodessa. Auto repii entistäkin kovempaa, kun antaa hanaa ja nopeutta kertyy ihan huomaamatta mittariin. Vastapainoksi tyhjäkäynti on kanssa paljon tasaisempi kuin aiemmin eli sillä osallakin parannusta oli havaittavissa. Kaiken kaikkiaan todella iso positiivinen yllätys tämä päivitys, vaikka itse en näin suurta eroa edes odottanut :)

Kalibroidun perstuntuman mukaan uskaltaisin jopa väittää, että lisäheppoja ja alavääntöä olisi tullut tuossa päivityksen mukana hiukan lisää ;)
 
pokkus sanoi:
Viime viikon lopulla sain päivitetyn softan Musseen, kun edellisestä päivityksestä oli jo aikaa melkein pari vuotta. Tuossa ajassa softaa kun saadaan hiottua paremmaksi sitä mukaan kun kokemusta saadaan lisää softaajan toimesta. Tuohon omaan Bama Tunen softaan kun kuuluu ilmaiset päivitykset niin kauan kuin minä auton omistan. Ei kovin paha "ominaisuus" 100 dollarin hintaiselle softalle :) (laite softaamista varten pitää omistaa etukäteen tuohon hintaan). Softa toimitettiin minulle siis sähköpostilla, kun laitteen jo omistan ennestään.

Vasta tänään sai kuitenkin tuon softan asennetuksi autoon, kun se on aina pienoinen operaatio, koska softauslaitteen firmis kannattaa aina päivittää samalla ja siinä menee jonkin verran aikaa. No iltasella latasin uuden softan autoon ja kävin vähän fiilistelemässä autolla sekä varmistamassa, että kaikki toimii kuten pitääkin. Kaikki pelasi kuin unelma ja aikamoisen eron ovat Baman pojat saaneet aikaan vajaassa parissa vuodessa. Auto repii entistäkin kovempaa, kun antaa hanaa ja nopeutta kertyy ihan huomaamatta mittariin. Vastapainoksi tyhjäkäynti on kanssa paljon tasaisempi kuin aiemmin eli sillä osallakin parannusta oli havaittavissa. Kaiken kaikkiaan todella iso positiivinen yllätys tämä päivitys, vaikka itse en näin suurta eroa edes odottanut :)

Kalibroidun perstuntuman mukaan uskaltaisin jopa väittää, että lisäheppoja ja alavääntöä olisi tullut tuossa päivityksen mukana hiukan lisää ;)
Onko tämä niin sanottuja tarvikesoftia, vai tehtaan oma virisofta? Paljos tuollaiselle vaparille luvataan näillä päivityksillä lisää hummia?
Oon ymmärtänyt, ettei näihin turbottomiin laitteisiin kauheasti voi saada lisää tehoa ohjelmoimaalla, vaan menee mekaaniseksi virittämiseksi:rolleyes:
Tosin on niitä vapareitakin "aliviritetty", ja kalliimmasta mallista otetaan sitten täydet hummat ulos softa muutoksella.
 
völvöxc60 sanoi:
Onko tämä niin sanottuja tarvikesoftia, vai tehtaan oma virisofta? Paljos tuollaiselle vaparille luvataan näillä päivityksillä lisää hummia?
Oon ymmärtänyt, ettei näihin turbottomiin laitteisiin kauheasti voi saada lisää tehoa ohjelmoimaalla, vaan menee mekaaniseksi virittämiseksi:rolleyes:
Tosin on niitä vapareitakin "aliviritetty", ja kalliimmasta mallista otetaan sitten täydet hummat ulos softa muutoksella.

Kyllä noista vapareistakin saa tehoja irti softalla kun iskutilavuutta on tarpeeksi.
 
downtime sanoi:
Kyllä noista vapareistakin saa tehoja irti softalla kun iskutilavuutta on tarpeeksi.
Eräs tuttu kansi velho sano kun skylineä ajettiin penkissä että mitä te noitten turbojen kanssa leikitte kun keppikoneesta saa vaparinakin 1000heppaa. Viittas johonkin rakentamaansa kiihdytysauton vapari kasiin :)
 
völvöxc60 sanoi:
Onko tämä niin sanottuja tarvikesoftia, vai tehtaan oma virisofta? Paljos tuollaiselle vaparille luvataan näillä päivityksillä lisää hummia?
Oon ymmärtänyt, ettei näihin turbottomiin laitteisiin kauheasti voi saada lisää tehoa ohjelmoimaalla, vaan menee mekaaniseksi virittämiseksi:rolleyes:
Tosin on niitä vapareitakin "aliviritetty", ja kalliimmasta mallista otetaan sitten täydet hummat ulos softa muutoksella.

Tuossa muutama rivi ylempänä kerroin enemmänkin tuosta softasta dynotulosten kerta:

pokkus sanoi:
Itsellä ei ole kokemusta kuin Mustangin niin sanotusta ”custom email softasta” eli softa ladataan sisään OBD-portin kautta myyjän toimittaman laitteen avulla. Itse softa on räätälöity oman auton muutoksia vastaavaksi esimerkiksi putkiston ja ilmanoton osalta, mutta softa on periaatteessa rakennettu bulkkisoftan päälle. Softaa ei siis ole säädetty dynossa juuri minun omalla autolla, mutta säädöt on tehty vastaavilla muutoksilla olevalla autolla.

Tästä softasta ei ole kuin hyvää sanottavaa ja eroa ei voi olla huomaamatta ennen ja jälkeen softauksen, koska ero on niin selkeä. Eron huomasi sekä persdynossa sekä oikeilla dynopyörillä. Alla on kuva dynotuloksista ennen ja jälkeen softauksen. Minusta erinomainen muutos vaparikoneelle.



Ylläolevat tulokset eivät ole mitattu samana päivänä ja lukemat ovat pyöriltä mitattu. Erilaiset sääolosuhteet on kuitenkin otettu huomioon näyttämällä kummankin tulokset vakio-olosuhteissa, joten siltä osin lukemat ovat aika hyvin verrattavissa keskenään.

En nyt muista tarkkaan mitä myyjä lupasi softalle tehonnousuksi, mutta aika tarkkaan se oli tuo mitä käppyröistäkin käy ilmi. About 10%:n luokkaa oli maksimitehon nousu moottorilta mitattuna. Keskellä käyrää jopa enemmän. Niin ja kyseessä on ihan kolmannen osapuolen softa, ei tehtaan oma. Mustangiin noita viripajoja löytyy vaikka kuinka. Tämä on yksi luotettavimmasta päästä.
 
völvöxc60 sanoi:
Selvä. Oon ollut siinä uskossa, että se on aina Jenkeissä mekaanista ahdinta kehiin :mad:

No näinhän se aika usein onkin kun kunnolla halutaan virittää ja olisin itsekin varmaan tuon tehnyt, mutta sitten auton maahantuonti Suomeen olisi luultavasti ollut todella ongelmallinen. Helpommaksi tulee ostaa auto, jossa on jo remmiahdin vakiona.
 
Onhan se 10% nousu noilla tehoilla jo lähes pienen eko-auton moottorin verran lisää tehoa ;D
 
pokkus sanoi:
No näinhän se aika usein onkin kun kunnolla halutaan virittää ja olisin itsekin varmaan tuon tehnyt, mutta sitten auton maahantuonti Suomeen olisi luultavasti ollut todella ongelmallinen. Helpommaksi tulee ostaa auto, jossa on jo remmiahdin vakiona.
Minkälainen katsastusjärjestelmä siellä on?
 
Yhdysvalloissa katsastus loukkaisi yksilönvapautta tms. ja siksi niitä ei ole kuin muutamassa osavaltiossa ja niissäkin taisi olla aika pintapuolista verrattuna suomalaiseen katsastusbyrokratiaan.
 
Fordeihin "virityskittejä" tarjoava Mountune taitaa olla niitä harvoja, joiden "setti" ei vaikuta takuuseen.

http://www.mountune.com/


Itse selvittelin kerran Alfan vaihtoehtoja, mutta luovuin ainakin takuun ajaksi kaikenlaisesta "piristämisestä". Vaikka olisi hommannut Magneti Marellin (ECU-valmistaja) erittäin maltillisia "kilkkeitä", niin takuulle olisi saanut sanoa heihei.