https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Moottorin piristämistavat: Lastutus/softaaminen vs. "boksit"

Asensin vanhaan Rellu Clioon cdi1.5 (vm 2003) racechip boksin (perus halvimman). Auto piristyi selvästi. Käynnistyksen kanssa sitten syntyi ongelmia. Kylmänä ähtee käyntiin kuten ennenkin mutta lämpimänä käynnistyy hyvin tai sitten ei. Käynistyttyään toimii kuin unelma. Onko hajuu mistä voi johtuu?
 
Kysymys sopisi varmaan nykyisen sijaintinsa sijaan parhaiten tähän ketjuun: http://www.autostadium.fi/index.php?topic=1156.40

Ensimmäiseksi kannattaa tietysti ottaa boksi irti ja katsoa pysyvätkö oireet. Jos eivät, syyllinen on löytynyt. Sen jälkeen voi alkaa selvitellä miksi niin käy, mutta kun kyse on boksista, ei asialle välttämättä voi tehdä mitään.
 
Jahas, omaan softaan on juuri ilmestynyt "V2-versio" saataville. Pitääkin laittaa ilmainen päivitys tulemaan samantien :) Ensimmäisten asiakaskommenttien mukaan luvassa olisi selkeä parannus edelliseen versioon nähden ja etenkin moottorin käynnin osalta. Odotan innolla ja varmaan ensi viikon alusta pääsee asentelemaan päivitystä :)
 
Vähän käyp katteeks noi amerikan ihmemaan jutut. ;) Vaikka kyse on umpikaupallisessa maasta ja sielläkin on paljon epäkohtia, niin jotain siellä kuitenkin osataan tuon kaiken kaupallisuuden keskellä tehdä oikein. Jotain sellaista mitä suomalainen ei vaan osaa, eikä ainakaan Suomessa. Ei taida ylipäätään eurooppalaiset osata.
 
Penguin sanoi:
Vähän käyp katteeks noi amerikan ihmemaan jutut. ;) Vaikka kyse on umpikaupallisessa maasta ja sielläkin on paljon epäkohtia, niin jotain siellä kuitenkin osataan tuon kaiken kaupallisuuden keskellä tehdä oikein. Jotain sellaista mitä suomalainen ei vaan osaa, eikä ainakaan Suomessa. Ei taida ylipäätään eurooppalaiset osata.

Tämä oma firma siis lupaa elinikäiset päivitykset niin kauan kun auto ja omistaja pysyy samana. Ihan hyvin saa vastinetta rahoilleen kun itse maksoin aikoinani noin 300 dollaria softasta ja laitteesta, jolla asennus hoidetaan. Itse softan osuus tuosta olikin vain noin 100 dollaria... :) Nykyään näköjään huutavat 150 dollaria pelkästä softasta, jos laite löytyy jo omasta takaa:

http://www.americanmuscle.com/sct-custom-tune.html

Edit: niin tosiaan, uuden softan jo tilasinkin netistä. Hyvällä tuurilla tulee jo huomenna, mutta luultavasti menee maanantain puolelle toimitus. Sähköpostiin siis lävähtää sitten uudet tiedostot autoon ladattavaksi.
 
Jahas, saattaa mennä oman softan toimitus jopa ensi viikkoon. Vastaanottivat kyllä tilaukseni, mutta vastausmailissa luki, että toimitus 5-8 arkipäivän kuluessa. Ilmeisen paljon on tainnut tulla uusia tilauksia sisään kun saivat tuon uuden version julkistetuksi. No odotellaan odotellaan...
 
Minulla ollut kahdessa autossa BSR:n PPC-viritys.
Olen ollut erittäin tyytyväinen suorituskyvyn lisäykseen ja käytettävyyteen.
Ohjelmistojen päivityksetkin ovat tulleet ilmaiseksi myös noihin (eikä päivitytiheys ole ollut mitään iPhone-luokkaa vaan noin parin vuoden välein....), eli ei tarvitse mennä ison veden yli saadakseen palvelua, jo tuo Pohjanlahden ylitys riittää....
Tuo tieto tosin jo pari vuotta vanhaa.
 
Täällä tasan sama juttu. Taidettiin laittaa yhtäaikaa viripaketteja. Toisella foorumilla saatat muistaa nimimerkillä MarkoA?
BSR:n softa toimi hienosti sen ajan minkä oli käytössä. Ja oli kyllä erinomaisen fiksu veto Saabin / Opelin kuristettuihin koneisiin. Parisataaheppaiset säädetty karvalakkimalleissa 150-heppaiseksi. BSR:n softa nosti karvan yli kahden sadan.
Ja pystyi halutessaan palauttamaan takaisin vakioksi vertailun vuoksi.
 
Löytyykö BSR:n softista vulvan T4F:ään kokemuksia? Toimiiko myös talvella viinan kanssa käynnistymiset ja ajo? Osui vain silmiin jossain tuollainen ja heräsi mielenkiinto. Ei mikään talousihme, mutta ainakin vähemmän rahaa verottajalle & ryssille kuin tavallisella bensa-autolla ajaessa, joten tyhjää parempi. Takuuttoman auton ostaessa ei tarvitsisi sitten edes biliaa kannattaa.
 
jf sanoi:
Löytyykö BSR:n softista vulvan T4F:ään kokemuksia? Toimiiko myös talvella viinan kanssa käynnistymiset ja ajo? Osui vain silmiin jossain tuollainen ja heräsi mielenkiinto. Ei mikään talousihme, mutta ainakin vähemmän rahaa verottajalle & ryssille kuin tavallisella bensa-autolla ajaessa, joten tyhjää parempi. Takuuttoman auton ostaessa ei tarvitsisi sitten edes biliaa kannattaa.
Laita kyselyä tuonne, Rican softaa laittelevat ja ensi kuussa näkyisi olevan lastutuspäivätkin ;)

http://www.ateho.fi/
 
Hahaa, uusi softa tulikin jo tänään :) Auto on nyt palautettu vakioksi, softauslaitteen firmis päivitetty ja uudet softat ladattu laitteeseen. Vielä pitää käydä autolla asentamassa uusi softa itse autoon. Se on tiedossa sitten lasten nukkumaanmenon jälkeen :)
 
pokkus sanoi:
Jahas, omaan softaan on juuri ilmestynyt "V2-versio" saataville. Pitääkin laittaa ilmainen päivitys tulemaan samantien :) Ensimmäisten asiakaskommenttien mukaan luvassa olisi selkeä parannus edelliseen versioon nähden ja etenkin moottorin käynnin osalta. Odotan innolla ja varmaan ensi viikon alusta pääsee asentelemaan päivitystä :)

Onko tuo ensimmäinen versio ollut minkälainen, jos käyntiin on saatu merkittävää parannusta?
 
JMK sanoi:
Onko tuo ensimmäinen versio ollut minkälainen, jos käyntiin on saatu merkittävää parannusta?
Nyt tähän on hyvä antaa ihan omakohtaistakin mielipidettä, koska sainkin asennettua softan ennen lasten nukkumaanmenoa ja käytyä pienellä testilenkillä. Noita eri päivityksiä mulla on ollut tätä ennen muistaakseni jo 4 kappaletta ja hiukan ne ovat aina muuttaneet moottorin luonnetta, mutta ei kuitenkaan niin radikaalisti kuin tällä kertaa. Syy kokonaan "uuteen" versionumeroon ilmeisesti johtui siitä, että tämä uusi versio on heidän uuden pääohjelmoijan/-softaajan käsialaa. Aiemmat siis olivat entisen softaajan tekosia.

Mitä tulee tuohon auton käyntiin, niin voin todella itsekin allekirjoittaa, että se parani tämän päivityksen myötä. Ei vanhakaan huono ollut, mutta ero on kyllä huomattavissa aika helposti. Vanha softa oli hiukan oikukas kylmällä moottorilla eli kaasun annostelun kanssa sai olla aika tarkkana. Tämä siis johtui hiukan vaeltavasta käynnistä kylmällä koneella. Koneen lämmettyä vanhallakin softalla käynti toimi hienosti. Tämä uusi tuntuisi toimivan pikaisen kokeilun jälkeen hyvin myös kylmällä koneella.

Nyt asentamani Race-versio (aiemmin Performance-versio) muutti moottorin kaasuvastetta selkeästi parempaan. Moottori reagoi kaasuun paljon ripeämmin kuin ennen ja alavääntö tuntuisi hiukan parantuneen. Tämä johtunee siitä, että uudessa versiossa on poistettu käytöstä Fordin asentama "torque management"-ominaisuus. Moottorin luonne kolmosella 4000 kierroksen jälkeen on nyt kyllä todella hymyn kasvoille nostattava :) Lisäksi tuntui, että moottorin soundi ei ole yhtä karkea korkeilla kierroksilla kuin aiemmin. Kaikin puolin hyvä parannus edelliseen eli kannatti päivittää :)
 
jf sanoi:
Löytyykö BSR:n softista vulvan T4F:ään kokemuksia? Toimiiko myös talvella viinan kanssa käynnistymiset ja ajo? Osui vain silmiin jossain tuollainen ja heräsi mielenkiinto. Ei mikään talousihme, mutta ainakin vähemmän rahaa verottajalle & ryssille kuin tavallisella bensa-autolla ajaessa, joten tyhjää parempi. Takuuttoman auton ostaessa ei tarvitsisi sitten edes biliaa kannattaa.

Minulla on vuosi sitten Ateholla asennettu Volvon 2.5FT:een Rican softa. Toiminut moitteettomasti myös talvella, ajelen vain etanolilla. Ainakin oma auto sai mukavasti lisää kulkua.
 
clio sanoi:
Asensin vanhaan Rellu Clioon cdi1.5 (vm 2003) racechip boksin (perus halvimman). Auto piristyi selvästi. Käynnistyksen kanssa sitten syntyi ongelmia. Kylmänä ähtee käyntiin kuten ennenkin mutta lämpimänä käynnistyy hyvin tai sitten ei. Käynistyttyään toimii kuin unelma. Onko hajuu mistä voi johtuu?

Boxi aiheuttaa jonkin anturitiedon sekoittamisen ja auton oma ohjelma koittaa korjata arvoa oikeaksi, yleensä jokin lämpötila-arvo menee sekaisin. Esim. Joihinkin Audin dieselmalleihin ei voi kyseisiä boxeja asentaa juuri tästä syystä.
 
dingdongpingpong sanoi:
Boxi aiheuttaa jonkin anturitiedon sekoittamisen ja auton oma ohjelma koittaa korjata arvoa oikeaksi, yleensä jokin lämpötila-arvo menee sekaisin. Esim. Joihinkin Audin dieselmalleihin ei voi kyseisiä boxeja asentaa juuri tästä syystä.
Racechipin commonrail-malli muuttaa commonrail-tukin paineanturin näyttämää mieleisekseen. Autolle näytetään siis muutettua tietoa, että omat järjestelmät vaikka lykkäisivät lisää soppaa konetta kohti. Tuo suoraan voi aiheuttaa muutoksia käynnistyvyydessä.

Katsoisin missä säädöissä boksi on, ja tarpeen tullen miedontaisin säätöjä. Racechipillä on hommaan ohjeet nettisivuillaan. Säätö löytyy halvimmista malleista lähtien.
 
ocram sanoi:
Minulla on vuosi sitten Ateholla asennettu Volvon 2.5FT:een Rican softa. Toiminut moitteettomasti myös talvella, ajelen vain etanolilla. Ainakin oma auto sai mukavasti lisää kulkua.
Kiitoksia! Hienoa että toimii. Täytyy nyt vielä hetkonen katsella mihin tuuli kuljettaa ja sitten tehdä vasta kauppoja...
 
Kävin tänään SamppaSportissa ja siellä ollessa kyselin myös vähän tästäkin asiasta.
Passatin 1.6TDI malleja ei ole kuulemma vielä kukaan lastuttanut. Muita VAGinoita kylläkin. (Karalan lastut joten vissiin kattaa koko myyntiverkoston kommentoinnin)
Kaava on vissiin sama, että ecu irti ja salauksen purku. Sitten pystyy softia päivittelee kaapelilla.

Turbo ja kytkin on sama mitä Golffissa. Turbo on tyypillisesti pakosarjassa kiinni kuten muissakin nykyään.
( Tosiaan kun sanoin, että VW puolelle ei meinaa tuntea 1.6 kytkintä, mutta Seat puolella tuntee )

http://www.darksidedevelopments.co.uk/products/darkside-single-mass-flywheel-clutch-kit-for-1-6-tdi-cr.html
Tuossa olisi jo sellainen kytkin joka kestäisi vähän paremmin väännön nousua :)
 
Kennedy sanoi:
Turbo on tyypillisesti pakosarjassa kiinni kuten muissakin nykyään.

Kai tuolla parannetaan reagointia, kun pidetään pakopuolen etäisyydet mahdollisimman lyhyenä ennen mutkaa. PSA:n uudessa EB2-motissa (EB2DT/EB2DTS) on pakosarja integroitu kanteen ja ahdetussa versiossa on ahdin suoraan kannessa kiinni.
 
Eipä tuossa paljoa eroa olis jos irrallinen turbo olisi. Varmaan tarkoituksella hankaloittamaan vaihtoja.

turbomanifold3.jpg


gt3071rwg_2.jpg


vs.

EFR-6758-VAG-2-0L-TFSI-Turbo-Upgrade-mit-Integral-Krue_1.jpg
 
Kennedy sanoi:
Eipä tuossa paljoa eroa olis jos irrallinen turbo olisi. Varmaan tarkoituksella hankaloittamaan vaihtoja.

EFR-6758-VAG-2-0L-TFSI-Turbo-Upgrade-mit-Integral-Krue_1.jpg

Ehkä hieman vastuuton vinkki mutta koitappa laittaa jokin sopiva vieteri estämään kuvassa näkyvän tangon liikettä, nostaa kivasti ahtopainetta, voipi nostaa jopa niin paljon että kone poksahtaa eli en suosittele ellei ole ahtopainemittaria milla valvoa, normikoneella ei kannata testata yli 1 bar ahtoja, takomäntäisillä ei yli 1,5 ahtoja, en ota näistä neuvoista mitään vastuuta, jokainen omalla vastuulla testaa, itse en omassa uskaltaisi. Tietääkö joku miten moottorinohjaus reagoi tuohon viritykseen, tuleeko enemmän soppaa vai meneekö heti liian laihalle??? Vieteri ei maksaisi kuin muutaman euron eli halpaa hupia olisi jos toimisi näissä modeneissa laitteissa, itsellä oli nuijasodan aikaan Turbolaite jossa tuli testattua yhtä sun toista :)

Edit: ja tosiaan olen aikoinaan testannut että ne sen bemarin takomännät kestää 2 bar ahdot, enempää ei sitten kestänytkään, tai siis tarkennettuna meni liian laihalle kun soppa ei riittänyt ja sitten sanoi poks :)
 
Kyllähän nämä modernimmat laitteet korjaavat syöttöä niin paljon kun rahkeet riittää ja sitten kun menee liian laihalle, niin vikakoodithan sieltä hyppää ja moottorinohjauksen pitäisi mennä vikatilaan. Se on sitten varmaan vähän tapauskohtaista ja tuuristakin kiinni ehtiikö mitään hajoamaan. Ainakin etanolikäytössä moottoriohjaus korjaa hyvin ja ruiskuttaa enemmän ja käyttäytyy edellä mainitusti.

Toki moottorinohjaus saa tiedon myös ahtopaineanturilta ja pelkkä mekaaninen ahdon lisäys ei välttämättä toimi lainkaan. Saman asian saattaisi ajaa pelkän anturinlukeman vääristely, mutta paremmalla menestyksellä.

Tiedä sitten onko erillinen ahdinkaan aina niin helposti korvattavissa jollain toisella:

20140628203416819.jpg

THP200 pakosarja ja ahdin

Ihan ei välttämättä ole mallia pulttaa jokin toinen ahdin tilalle.
 
Tuo nyt ei ole suora kuva siitä mitä autossa on, mutta jos oikein ymmärsin niin elektroninen ohjaus ahdoille noissa on joten tangon säätö ei vissiin auta jos edes on sellaista.

Penguin sanoi:
20140628203416819.jpg

THP200 pakosarja ja ahdin

Ihan ei välttämättä ole mallia pulttaa jokin toinen ahdin tilalle.

Ei ole ei, mutta laipasta kuva ja hitsaa sen puhaltimeen kiinni. Helpompaa kuitenkin kuin se, että joutuu ensin pakosarjat teettämään. Tai ainakin halvempaa.
 
Kennedy sanoi:
Tuo nyt ei ole suora kuva siitä mitä autossa on, mutta jos oikein ymmärsin niin elektroninen ohjaus ahdoille noissa on joten tangon säätö ei vissiin auta jos edes on sellaista.
No se mitä itse aikoinani testasin oli siis mekaanisesti estää hukkaportin aukeamista, nämä laitteet näyttävät aika samoilta mutta ei tosiaan ole minkäänlaista tietoa näistä uusista Turbo-koneista. Jo suhteellisen heppoinenkin jousi lisäsi merkittävästi ahtopainetta, silloisen Turbon vakio ahtopaineet olivat 0,7, kun lisäsi yhden jousen niin ahdot nousivat yli barin, pari jousta 1,5 baria ja sitten lopulta 2 barin jouset ja se moottoriremontti kun suli yksi mäntä. Oli kaasarikone ja suuttimelta kun ei tullut enempää bensaa niin seos meni liian laihaksi ja poks tuli aika äkkiä. Siihen loppui kokeilut siltä erää oli se vaan aika kallis testi kun lähes uusi melkein ajamaton kone hajosi, ahneella on paskanen loppu, kyllä se kulki sillä 1,5 bar ahdollakin ihan riittävän kovaa mutta pitihän se kokeilla mitä kulkee  :)
 
Vähän alkanut kutkuttaa tuon perheautonkin tehojen lisäys. Valitettavasti Bemun F-sarjalaisten softaa ei ole vielä saatu kunnolla murrettua, joten OBD-portin kautta asennettavat softat ovat vielä kovin vähissä. Dinan taitaa olla täällä Jenkeissä ainoa vaihtoehto, mutta hintaa sillä on noin 2000 dollaria ja luvatut lisäykset eivät ole kummoisia. Päälle tosin luvataan takuu moottorille, jos jotain hajoaa tai tulee ongelmia.

Ainoa järkevä vaihtoehto melkein olisikin sitten erillinen boksi. Sen hyvänä puolena olisi edullisempi hinta sekä boksin helppo poistaminen huollon ajaksi. Toisin sanoen erillinen boksi ei jätä mitään jälkiä itsestään kuten sisäänasennettava softa usein tekee. Toisaalta erillisellä boksilla on rajoituksia paljon enemmän eikä yhtä monta parametria pääse muuttamaan moottorinohjauksessa. Lähinnä boksit nostavatkin ahtopainetta ahdetuissa autoissa.

Tutkailin hiukan jenkkifoorumeita ja moni on ollut todella tyytyväinen Race Chip:n tuottamiin bokseihin ahdetuissa bensakoneissa. Hinta olisi noin 600 dollaria parhaimmalle mallille ja asennuksen voisi tehdä itse. Luvatut lisäyksetkin ovat aika hyvät, mutta todellisuus voi tietenkin olla toinen.

Snap%2525202015-07-22%252520at%25252011.55.55.png

http://www.racechip-usa.com/chiptuning/BMW/X3/X3-(F25)/xDrive35i-225kw/

Eräs foorumilainen oli laittanut boksin omaan X3 F25 xDrive28i autoon ja dynossa mitattu tehonnousu vastasi melkein prikulleen valmistajan lupaamaa:

attachment.php

http://www.racechip-usa.com/chiptuning/BMW/X3/X3-(F25)/xDrive28i-180kw/

Noita bokseja oli myös vertailtu EuroTuner Magazinessa ja Race Chip voitti kyseisen testin:
http://www.racechip-usa.com/media/racechip_review.pdf

Täytyy vielä tutkailla hetki, mutta tämä vaikuttaa aika lupaavalta ja saattaa olla omalla ostoslistalla seuraavana hankinnassa :) Jos tehonlisäys olisi edes lähellä tuota luvattua, niin alkaisi tämäkin minimöhkö liikahtaa aika eri tavalla ;)