https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Moottorin ja sisätilojen esilämmitys

Marko_K

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Markku J sanoi:
Ocussa tehdaswebasto lämmittää myös moottoria - ainakin bensamallissa.

Harmillista, jos näin on dieselissäkin. Selittäisi kyllä normaalia hitaampaa lasien sulamista.

Usein varustehuononnuksia perustellaan "kuluttajien toiveilla", mutta tässä tapauksessa tuo saattaa jopa olla todellinen syy :(
 
Marko_K sanoi:
Harmillista, jos näin on dieselissäkin. Selittäisi kyllä normaalia hitaampaa lasien sulamista.

Usein varustehuononnuksia perustellaan "kuluttajien toiveilla", mutta tässä tapauksessa tuo saattaa jopa olla todellinen syy :(

Sehän se vasta typerää olisi jos webasto lämmittäisi vain sisätiloja ???
 
Mun mielestä se on ainoa oikea tapa. Kyllä koneen pitää käynnistyä kylmänäkin, sen sijaan lasien on tärkeää olla kirkkaina ja sisälämpötilan sellainen, ettei ulkovaatteita tarvitse pitää päällä.
 
Bemarimyyjä sanoi minulle, että tehdasweba lämmittää vain sisätiloja.
Jos haluaa Bemariin "oikean" weban, se täytyy ottaa Suomesta.

Mielestäni, jos kone on lämmin, lämpiää myös sisätilat nopeasti.
Kun taas konetta on turha kylmänä rääkätä.
Tosin taitaa olla niin, että vasta auton vanhentuessa tuo rääkkääminen alkaa näkyä.
Jos pitää autoa uudesta sen viisi vuotta, niin ei tuota välttämättä ikinä edes huomaa,
muuta kuin polttoainekuluissa.
 
Ikinä en oo autoa viittä vuotta pitänyt ;)

Ja lämpimämpiä ovat ne autot olleet, joissa Webasto on lämmittänyt vain kabiinia. Eihän sen mitään tarvi LÄMMITÄ startin jälkeen, jos sisätilat OVAT JO LÄMPIMÄT.
 
Ennenvanhaan (lue 2010-luvulla) VAG-bensakoneiden tehdaswebat pystyi joissain tapauksissa koodaamaan lämmittämään vain sisätiloja. Dieselissä tätä mahdollisuutta ei ole ollut. Syy on päästöjen alentaminen, eli startin jälkeen lämmin moottori tuottaa vähemmän hiukkasia jne. ja DPF saadaan lämpiämään paremmin. Tuota ohjelmoitavaa solenoidiventtiiliä asennettiin etenkin Saksanmaalla tilattuihin seisontalämmittimiin, missä porukka tahtoi vain sisälle lämmintä.

Mutta sinulle selvästi polttoainekäyttöinen lämmitin on keskieurooppalaiseen tapaan mukavuusvaruste kuskille, etkä välitä moottorin lämpeämisestä. Inssit ajattelevat toisin, eli erillistä "katkaisua" ei ole rakennettu autoosi jolla lämpiävä neste saataisiin kiertämään vain sisätilakennon ja webaston välillä.

Muutenkin VAG vermeet ovat olleet tympeän hankalia näiden poltsikkalämppärien kanssa - automatiikan poistomahdollisuus nyt MQB alustaan oli hieno kädenojennus.
 
^ Ainakin mun TDI Touran vm 2009 nimenomaan lämmitti vain sisätilaa, ja oli DPF ja tehdas-Webasto.

EDIT: Ei kun olikin 2006 TDI. 2009:ssä venttiili puuttui, kun kaukosäädin asennettiin Suomessa
 
Vakioasennus Touranissa aikanaan sisälsi sen lämmittimen vain, ilmeisesti 2006 malliin otit tehtaalta esilämmityksen. Siinä tuo vena on tullut ja se on voitu ohjelmoida lämmittämään vain sisätiloja, koska saastelaitteet puuttui. :D Tuossa se poikkeus "bensasäätöisyyteen".

Oma 2004 Turaani ei tuota venaa sisältänyt, 2009 taas ei sinulla sisältänyt koska kauko Suomesta jälkiasennettuna. Uusista DPF malleista vena on muutenkin puuttunut.

*edit* muttajoo... puolensa kullakin. Toiset tahtoo vain sisältä lämpiäväksi, toiset moottoria. Itse olen "sekäettä" lämpiävyyden kannalla, koska saunaksi ei sisätiloja tarvi minulla saada - senverta ettei siellä nyt tavan talvikamppeissa ihan hytistä tarvi.
 
ConD sanoi:
Vakioasennus Touranissa aikanaan sisälsi sen lämmittimen vain, ilmeisesti 2006 malliin otit tehtaalta esilämmityksen. Siinä tuo vena on tullut ja se on voitu ohjelmoida lämmittämään vain sisätiloja, koska saastelaitteet puuttui. :D Tuossa se poikkeus "bensasäätöisyyteen".

Oma 2004 Turaani ei tuota venaa sisältänyt, 2009 taas ei sinulla sisältänyt koska kauko Suomesta jälkiasennettuna. Uusista DPF malleista vena on muutenkin puuttunut.

Juuri noin. En enää muista, miksi en ottanut tehtaan esilämmitystä 2009. 2006 oli tehtaalta ja tosi hyvä.
 
Kyllä se 2009 olisi tuo ohjelmoitava venttiili puuttunut tuosta 2009 mallistakin vaikka olisit tehtaalta ottanut. Ne on ne saastelaitteet... :D
 
ConD sanoi:
. Toiset tahtoo vain sisältä lämpiäväksi, toiset moottoria. Itse olen "sekäettä" lämpiävyyden kannalla, koska saunaksi ei sisätiloja tarvi minulla saada - senverta ettei siellä nyt tavan talvikamppeissa ihan hytistä tarvi.

Oisko tuo se ero. Minusta pitää tarjeta normaaleissa sisävaatteissa eli farkut ja ohut puuvillapaita tai yhtä hyvin villakangaspuku takki riisuttuna ja kevyillä nahkakengillä.

Talvikarderoobi sitten mukana erikseen, kun autosta noustaan tai matka katkeaa.
 
Kettu sanoi:
Mielestäni, jos kone on lämmin, lämpiää myös sisätilat nopeasti.
Kun taas konetta on turha kylmänä rääkätä.
Tosin taitaa olla niin, että vasta auton vanhentuessa tuo rääkkääminen alkaa näkyä.
Jos pitää autoa uudesta sen viisi vuotta, niin ei tuota välttämättä ikinä edes huomaa,
muuta kuin polttoainekuluissa.

Itellä on nyt seitsemän vuotta vanha auto jolla ajettu ~240tkm ilman lisälämmittimiä, faijalla "samanlainen" auto webastolla ja samoilla kilsoilla. Mitään eroa ei ainakaan käyntiäänessä saati kulkupuolessa ole. Faijan auto kuluttaa pikkuisen enemmän vaikka ajelee pienemmällä kuormalla ja leppoisampia reittejä.

Omasta mielestä sisätilojakaan ei tarvitse lämmittää kun puhallin alkaa jo muutaman minuutin kuluttua puskemaan lämmintä ilmaa. Kovilla pakkasilla voi pitää penkinlämmittiä pari minuuttia päällä jos tuntuu kylmältä.
 
^ Ei ole mahdollista. Se on kuitenkin Norjassa 80-luvulla mineraaliöljyillä todistettu, että ilman esilämmitystä startattu moottori kuluu startissa yhtä paljon kuin 1000 kilsan ajolla.

Tai no, unohtivat kyllä tutkia, kuluuko se esilämmitetty startissa 998 vai 999 kilsan edestä ;)
 
Pidän ulkovaatteet päälläni autossa aina, jos niitä on ulkona tarvis käyttää. Korkeintaan otan lakin pois ja avaan napituksen tai vetoketjun edestä. Sisälämpötilan voi laskea sopivan alas ja aina on valmiina vaatteet päällä, jos auto menee ulkoilemaan tien pientareelle. Eikä tarvitse puhaltaa ja kierrättää moottorikuumaa ilmaa ympäri kabinettia. Vetoisuus on pienempää ja nivelet pysyy terveinä.
 
kt sanoi:
Pidän ulkovaatteet päälläni autossa aina, jos niitä on ulkona tarvis käyttää. Korkeintaan otan lakin pois ja avaan napituksen tai vetoketjun edestä. Sisälämpötilan voi laskea sopivan alas ja aina on valmiina vaatteet päällä, jos auto menee ulkoilemaan tien pientareelle. Eikä tarvitse puhaltaa ja kierrättää moottorikuumaa ilmaa ympäri kabinettia. Vetoisuus on pienempää ja nivelet pysyy terveinä.
Toisekseen kuumiin kenkiin lumi tarttuu ja sulaa sitten kastellen joka paikan.
Mutta kukin miten itselle parhaiten sopii.
Myös minä pidän auton lämpimänä, joten ne märät kengät on tuttua tavaraa.
 
kt sanoi:
Pidän ulkovaatteet päälläni autossa aina, jos niitä on ulkona tarvis käyttää. Korkeintaan otan lakin pois ja avaan napituksen tai vetoketjun edestä. Sisälämpötilan voi laskea sopivan alas ja aina on valmiina vaatteet päällä, jos auto menee ulkoilemaan tien pientareelle. Eikä tarvitse puhaltaa ja kierrättää moottorikuumaa ilmaa ympäri kabinettia. Vetoisuus on pienempää ja nivelet pysyy terveinä.

Tämä tekniikan ehdoton huono puoli on se, että ulkona tulee heti ihan järkkykylmä. Jos autossa on ilman takkia ja laittaa takin päälle vasta ulkona, on paljon lämpöisempi fiilis.
 
Marko_K sanoi:
Ja lämpimämpiä ovat ne autot olleet, joissa Webasto on lämmittänyt vain kabiinia. Eihän sen mitään tarvi LÄMMITÄ startin jälkeen, jos sisätilat OVAT JO LÄMPIMÄT.

Mä en nyt ymmärrä.
Varmaan erilaisia toteutuksia.
Mulla on Golfissa sekä kone lämmin ja ikkunat sulat, vaikka molempia lämmitetään. Näin 0-keleillä riittää reilu 10minsaa - moottorinkin vesi on jo yli 50 astetta.
10-20 pakkasella sama, paitsi lämmitysaika 20-25 min. kaikilla hyvä olla. Moottorissa kymmeniä asteita ja kabiinissa se 20.
 
-TimoS- sanoi:
Mä en nyt ymmärrä.
Varmaan erilaisia toteutuksia.
Mulla on Golfissa sekä kone lämmin ja ikkunat sulat, vaikka molempia lämmitetään. Näin 0-keleillä riittää reilu 10minsaa - moottorinkin vesi on jo yli 50 astetta.
10-20 pakkasella sama, paitsi lämmitysaika 20-25 min. kaikilla hyvä olla. Moottorissa kymmeniä asteita ja kabiinissa se 20.

Tottakai sulaa ja lämpenee, mutta pidempään se vie, jos konettakin lämmitetään. Mulla on ollut kaksi identtistä autoa samantehoisella Webastolla, toisessa lämpeni vain kabiini, toisessa myös kone, ja oleellisesti nopeammin se ensimmäinen lämpeni. Kireämmällä pakkasella se koneen lämmittäjä ei saanut laseja kirkkaiksi puolessa tunnissa.

Eikä saa tämä nykyinen Skodakaan.
 
Mä olen aina luullut, että lisälämmittimillä (polttoainelämmitin tai sisätilanlämmitin) on jokin muu tarkoitus kuin saada kaikki lasit suliksi.
 
Kale sanoi:
Mä olen aina ollut siinä ymmärryksessä, että lisälämmittimillä (polttoainelämmitin tai sisätilanlämmitin) on jokin muu tarkoitus kuin saada kaikki lasit suliksi.

Ei se mitään, jokainen erehtyy joskus  ;) ;) ;) ;) ;)
 
-TimoS- sanoi:
Varmaan erilaisia toteutuksia.
Mulla on Golfissa sekä kone lämmin ja ikkunat sulat, vaikka molempia lämmitetään. Näin 0-keleillä riittää reilu 10minsaa - moottorinkin vesi on jo yli 50 astetta.
10-20 pakkasella sama, paitsi lämmitysaika 20-25 min. kaikilla hyvä olla. Moottorissa kymmeniä asteita ja kabiinissa se 20.

Tuossa on kyllä aivan loistava toteutus. Jos -20C lämpötilassa 25min riittää saamaan kabiiniin +20C, eli 45C lämpötilaeron, niin toteutus on jotain mihin haluaisin tutustua paremmin. Meillä on ollut 6 autoa joissa sekä tehdas, että jälkiasenteisia Webastoja ja Ebereitä. Yhdessäkään ei ole päästy likimainkaan tuohon. Tehokkain on ollut nykyinen Thermo top C, 5.2kW. -20C lämpötilassa 30min lämmitys saa kabiiniin hädin tuskin +10C lämpötilaa.
Kyseessä Golfissa lienee erittäin hyvin toteutettu putkitus sekä eristeet siellä mistä lämpöä haihtuu eniten. Muuten en osaa kuvitella miten noin tehokas olisi? Vai onko mulle sattunut aina huonoja yksilöitä?
 
Tiedä sitten tekniikasta, täytyisi tsekata mikä Webasto siellä on.
Mutta tosiaan - itsekin olen ollut äimänkäkenä tehokkuudesta. Pienihän hb:n sisäilmatila on.
 
Marko_K sanoi:
Mun mielestä se on ainoa oikea tapa. Kyllä koneen pitää käynnistyä kylmänäkin, sen sijaan lasien on tärkeää olla kirkkaina ja sisälämpötilan sellainen, ettei ulkovaatteita tarvitse pitää päällä.
Siis täh :eek:
Kyllä se on koneesta/merkistä riippumatta karmeata ajettavaa  ensimmäiset kilometrit kylmällä koneella yli 20°C pakkasissa!
Siitä ei varmaan ole kiinni, etteikö kunnossa oleva auto lähtisi käyntiin kovilla pakkasilla!
Kun on moottori lämmin, niin sisätilatkin pysyy lämpöisenä.
Ehottomastin lämmin moottori, tai sitten Volvon tapaan, että reilu 5kW:lla lämmitetään molemmat 8)
 
Jaaha. Toissapäivänä raastoin tuon Mitsun käymään ilman esilämmitystä. Auton mittari näytti -23C. Ei kuulosta pahalta. Tuosta pihalta kun pois peruuttaa sen 5 metriä niin ääni on jo normalisoitunut. Muutenkaan ei ihmeesti kovin huonolta mitsun suora nelonen kuulosta vaikka on kohtuu iso (2.4 ) ja pitkäiskuinen.

Tästä huolimatta minä pyrin esilämmittämään moottorin jos siihen on mahdollisuus. Kauko-ohjaimella ja webastolla Subarun saa aina lämpimäksi, mutta tuota Mitsua ei aina tule laitettua roikkaan kun pitäis viitsiä mennä ulos tehdäkseen niin.

Ihmeen hyvin tuollainen Defan termini saa kabiinin lämpimäksi vielä -20C pakkasella. Tehokkaampi tuo on kuin vanhempi saman wattilukeman omaava paksumpi.