https://tummennuskalvot.fi/

Moottorikelkkailu

mol

Sisäänajettu
Liittynyt
24.12.2013
Aikoinaan tuli harrastettua (urheilu)kelkkailua oikein aktiivisesti, 1991-2001 välillä tuli omistettua 5 kelkkaa joihin tuli keskimäärin 3000km talvessa mittariin. Sitten kipinä vaan hiipui ja kun kauniina kevättalven päivinä tuli mieluummin lähdettyä jääkiekkoa pelaamaan ajelemisen sijasta tein jotopäätöksen ja myin kelkkani pois. Sen jälkeen ei kiinnostusta löytynyt oikeastaan ollenkaan, satunnaisesti lähdin kavereiden kanssa ajelemaan kun tarjosivat lainakelkkaa alle. Pari viime talvea kun olivat oikein lumiset tuli mieleen että olisi melko hyvät kelit ajella jos vielä harrastaisi mutta ei sen kummempaa kipinää.

Nyt se kuume sitten jostain kumman syystä iski takaisin. Talvi siihen ei ainakaan vaikuta koska lunta ja jäätä ei täällä Pirkanmaan korkeudella ole tippaakaan. Tunne sanoo että kelkka pitää hommata ja järki kertoo sen olevan ihan älytöntä, ainakin tämmöisenä talvena tällä korkeudella. Nettimotoa on tullut selailtua ankarasti ja alustava päätös onkin jo tehty. Uutta en enää osta mutta sopuhintainen käytetty tulee mikäli tuo viereinen järvi tänä talvena tarpeeksi jäätyy, "reitit" kun alkavat järven toiselta puolen. Saas nähdä miten käy...
 
Itselläkin tuo kelkka kuume puskee joka vuosi, mutta tänä vuonna hieman pienempi kun ei tuota lunta ole edes  :eek:. Omalla ajomäärällä menisi joku edullisempi kelkkakin, toista mönkijääkin koitin muutaman kelkkaankin vaihtaa mutta ei sitten tullut kauppoja ja tuli suoralla kaupalla crossi myytyä.

Komean näköistä kun kisakuskit kävi treenaan tulevaa kisakautta Alavudella:
 
Kertokaapa noviisille, että minkälaista kelkkaa sitä ihmisen pitäisi katsella? Rehellisesti voin sanoa, että en tiedä kelkoista tuon taivaallista. Jos nyt jotain speksejä pitäisi kertoa, niin käytetty kelpaa ja ajelu on lähinnä huviajelua reiteillä / meren jäällä. Luonnollisesti tehoa eli tenkua pitää olla. Onko esim. 4-tahti vs. 2-tahti kovastikin merkitystä? Teloissakin on käsittääkseni leveys-/pituuseroja. Mitä noilla on käytännön merkitystä? Budjetti on aikalailla avoin, mutta jos käytettyjä katselee, niin ehkä jossain 4-6keur luokassa voitaisiin pyöriä.
 
Itselläkään ei noista paljoa ole kokemusta, mutta sinun tarpeisiin sopisi joku sportti tai crossover kelkka. Kaverilla on Jammun Phazer 500 -08, tuo on aika loistava reittikelkka.
Plussaa myös pienempi kulutus kun 4-tahti ja paljon huoltovapaampi tuo on kuin 2-tahti, öljyt ja suodattimet vaihtaa vain ajokauteen lähdettäessä. Nyky 2-tahdeissa varmaan asiat paljon muuttunut kun vanhoissa, aloittelijalle varmasti loisto peli tuo Phazeri. Keula on tuossa kuulemma aika kevyt, eli helppo ajaa hangessa kun ei upota niin paljon. Teltoista sen verran että menee tuommoinen pitkä telainen touring kelkka varmasti hienosti maastossa, uusissa crossover kelkoissa on pitempi tela kuin normi sporteissa mutta taas muuten hyvin sporttimainen esim. Skii Doon Renegade voi olla myös hyvä vaihto ehto tuossa luokassa ja löytyy tuohon hinta haarukkaan. Itsellä joka talvi hirveä kelkka kuume , mutta nyt tänä vuonna ei juurikaan kun ei tuota lunta ole. Tulikohan ihan sekaista kirjoitusta kun puhelimen pieneltä ruudulta sohin viestin.  ;D
 
Sehän se noiden kelkkojen kanssa itsellä on, kun ei ole rehellisesti mitään käsitystä. Sportti vs. crossover on itselle ihan sanahelinää ;D

Sen verran tiedän, että reitit meillä on hyvät, merelle pääsee reittiä pitkin ja tarvittaessa kelkka kulkee kärryssä pohjoisen keskuksiin.

Kulutukselle on oikeastaan se ja sama, mutta kuten autojenkin kanssa, niin sitä tenkua saisi olla. Eihän sitäkään varmaankaan oikeasti tarvi mihinkään omissa amatööriajeluissa, mutta liian kanssa pärjää aina. Varmaan aika vähän tulee mitään umpisessa ajelua.

Pitääpä tutkailla vähän tarkemmin tuota jammua ja ski-doota.

Eikös tuolla ~5keur budjetilla kuitenkin luulisi kohtalaisen kelkan löytävän?

Edit: Niin ja viellä sellainen lisäkysymys, että kuinka paljon on paljon, kun puhutaan kelkkojen km-määristä? Onko 5tkm ajettu jo loppu?
 
Ironic32 sanoi:
Eikös tuolla ~5keur budjetilla kuitenkin luulisi kohtalaisen kelkan löytävän?

Edit: Niin ja viellä sellainen lisäkysymys, että kuinka paljon on paljon, kun puhutaan kelkkojen km-määristä? Onko 5tkm ajettu jo loppu?
Tuolla 5k tuntuu valinnan varaa olevan, hyvin huolettuja ja vähän ajettu löytyy kun etsii. Ei minusta 5tkm ole loppuun ajettu, kakstahdissa kannattaa vaan varmistua onko mäntä jo vaihdettu kun mittarissa tuon verran. Sportti kelkka on kyllä paras valinta jos reittiajoa ja jäällä ajoa pääosin tiedossa, Phazerissä on kyllä se huono puoli että siinä voi pitemmän päälle ruveta voima loppuun kesken kun ajotaidot karttuu.
 
Nämä kun on tällaisia kausiluonteisia pelejä, niin onko kelkkojen kanssa olemassa joku edullinen vuodenaika ostoksille, vai onko mitään väliä ostaako keväällä / syksyllä? Tietysti jos koeajaa haluaa, niin kesäkelit ei liene paras ajankohta :D
 
nikob sanoi:
Tuolla 5k tuntuu valinnan varaa olevan, hyvin huolettuja ja vähän ajettu löytyy kun etsii. Ei minusta 5tkm ole loppuun ajettu, kakstahdissa kannattaa vaan varmistua onko mäntä jo vaihdettu kun mittarissa tuon verran. Sportti kelkka on kyllä paras valinta jos reittiajoa ja jäällä ajoa pääosin tiedossa, Phazerissä on kyllä se huono puoli että siinä voi pitemmän päälle ruveta voima loppuun kesken kun ajotaidot karttuu.

90-luvulla ajoin kelkoillani keskimäärin 6tkm eikä mitään ongelmia ollut koneen kanssa, mäntien vaihto ei tullut mieleenkään. Tälle "talvelle" ostamallani käytetyllä on ajettu hiukan yli 10tkm ilman remonttia ja kone toimii aivan virheettömästi edelleenkin, mikäli jotain pitäisi tehdä niin iskarit huollattaa. Toki käytölläkin on merkitystä eli kisakoneissa se mäntien vaihto saattaa tullakin aiemmin vastaan. Kun tyhjäkäyttää konetta ennen kylmästä liikkeelle lähtöä jonkin aikaa, muistaa perushuollot ja käyttää kunnon öljyjä niin ei viidessä tonnissa tarvitse vielä tuommoisia murehtia.
 
Ihan totta kyllä tuo, käyttö ja huolto varmasti paljon raitkaisee.
Luulisi että tänä talvena etelässä löytyy edukkaammin kelkkoja kuin ennen, ei tuota valkoista oikein taivaalta tule.
 
Huolto, ylläpito ja käyttöhan se varmasti näissäkin ratkaisee. Pitänee joku kelkkailua enempi harrastanut kaveri ottaa mukaan, kun lähtee noita käytettyjä katselemaan.

Mitenkäs nyt nuo 2-tahti vs. 4-tahti ja nestejäähy vs. ilmajäähy? Onko kovastikin merkitystä suuntaan tai toiseen?

Edit: nikob:han tosiaan jo vastailikin tuolla aiemmin noista 2-tahti vs. 4-tahti.
 
Ironic32 sanoi:
Huolto, ylläpito ja käyttöhan se varmasti näissäkin ratkaisee. Pitänee joku kelkkailua enempi harrastanut kaveri ottaa mukaan, kun lähtee noita käytettyjä katselemaan.

Mitenkäs nyt nuo 2-tahti vs. 4-tahti ja nestejäähy vs. ilmajäähy? Onko kovastikin merkitystä suuntaan tai toiseen?

Edit: nikob:han tosiaan jo vastailikin tuolla aiemmin noista 2-tahti vs. 4-tahti.
ilmajäähyt kannattaa suosiolla unohtaa jos tehoja haluaa.. jos oikeasti tehokasta kelkkaa haluaa niin 800 2-tahti on paras. ne kyllä syöki sitten sen 30l/100km, tosin nykyiset etek koneet menee jopa 15l/100km

Ite paras suosittelemaan brp:n kelkkoja eli ski-doo lynx, niitä on tullut jokunen omistettua.. ja jos rahkeet riittää niin xp runkonen, ajoasento on huomattavasti parempi ko aikasemmissa.

itellä ollu xp runkosia renegade 600 08, boondocker 800 11, renegade 600 11, xtrim 600 13 ja freeride 800 13..

ja noista freeride erottuu kyllä edukseen, teho ja matto 57mm harjalla niin pitoja löytyy.. ummella ei paljoa sukset maahan koske.. = lystiä!

7czAWMLBs3CCPOy7pu48S4TO_l1pjCaepo5el1cFKgY=w1329-h886-no
 
V sanoi:
ilmajäähyt kannattaa suosiolla unohtaa jos tehoja haluaa.. jos oikeasti tehokasta kelkkaa haluaa niin 800 2-tahti on paras. ne kyllä syöki sitten sen 30l/100km, tosin nykyiset etek koneet menee jopa 15l/100km

Onhan se 800:nen tehokas mutta toisaalta taasen 600-kuutioisetkin kiihtyvät sataseen hyvissä olosuhteissa neljään sekuntiin... Aika harva kelkkailija oikeasti tarvitsee enemmän potkua.
 
mol sanoi:
Onhan se 800:nen tehokas mutta toisaalta taasen 600-kuutioisetkin kiihtyvät sataseen hyvissä olosuhteissa neljään sekuntiin... Aika harva kelkkailija oikeasti tarvitsee enemmän potkua.
Totta 600 etec riittää pitkälle, varsinki reitille ei tarvi enempiä tehoja.. mutta se viiminen potku jää uupumaan..

UZ98HlGWnvPBGHZSrl29Z7dxpyhF8f42udoeKwIBq9s=w1123-h749-no
 
Joo kyllä se 600 on aika sopiva varsinkin jos aiempaa kokemusta ei ole. Kulkua tuollaisessa on ihan riittävästi ja vähän päällekin reittikäyttöön, mutta yllättävän äkkiä siitä kyllä loppuu puhti kun olosuhteet heikkenee / lumi syvenee.


Itsellä oli Ski-Doo MX Z 600sdi tuossa puolenkymmentä vuotta sitten ja kovasti tekisi mieli taas kelkkaan satsata. 800 e-tec olisi kyllä jees, mutta toisaalta kyllä tuolla kuussatasellakin maisema vaihtuu ihan kiitettävästi. Kulutuksenkin osalta jo tuolla sdi:llä pääsin parhaimmillaan alle 15 litran pitkällä päivätaipaleella.

Tässä fiilistelyä viimeiseltä reissulta tuon vanhan sotaratsun kanssa. Parissa kohdassa loppui 600:sta puhti ja matosta lapun korkeus pahasti kesken, mutta kyllä tuossa pariin otteeseen sai kuussatkullakin rajoituksia venytettyä ihan kohtalaisesti  ;)

 
Hyviä vinkkejähän täällä satelee. E-tec taitaa olla itselle vähän turhan uusi (lue: arvokas) kampe aloitella touhua. Eikös nuo e-tecit tulleet joskus 09?

Ei taida tuo phazerin alusta olla sieltä kestävimmästä päästä ja kuulemma painonjakaumakaan ei ole kovin hyvä. Ski-Doon MX Z vois ehkä nestekoneella olla sopiva.

Pieni kulutushan olisi tietysti aina plussaa (esim. tuo phazerin 4-tahtinen), mutta en koe sitä niin suureksi asiaksi tällaisten räppäilyvehkeiden kanssa.
 
Uskoisin että joku 600sdi ois sopiva valinta. Tuota phazeria ei voi kyllä suositella.. Sellainen pitempi malli on ollut kans, ja se oli ihan kauhea ajettavuudeltaan verrattuna esim skidoon.

nelari pitäisi oikeastaan olla 1000 kuutioinen että olisi tehoa.. ja tuosta tulee jo painoa niin kikkailuun ei ole niin mukava, toki järven jäällä ja hyvällä reitillä hauska
 
Joo, kyllä se taitaa joku lynx / ski-doo olla 600:na. Ehkä sitä tehoa nyt ei ensi alkuun tarvi niin älyttömiä ollakaan. Saahan noita vaihdeltua, jos loppuu tehot kesken :)
 
Kiitoksia, seuraavaksi otetaankin sitten vastaan suosituksia kelkkailuvarusteista :)

Kypärä, asusteet, hanskat, jne. Laittakaapa ehdotuksia / linkkejä tulemaan.
 
Onkos tuossa kahvanlämppärit jo mukana? Ne on ainkin itselle tuossa mönkkäröinnissä ehdottomat.