- Liittynyt
- 16.2.2016
- 15.3.2023 klo 13:27 / Moottorikelkkailu
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kelkan kuntoon saaminen ei mennyt edes tiukille, tiistaina aamulla sain tiedon korjauksen valmistumisesta ja vasta sunnuntaina lähdössä. Monta päivää marginaalia siis.
No ihan tätä samaa mietittiin kyllä yhtenä aamuna, kun laitettiin neljä kaksitahtikelkkaa yhtä aikaa lämpenemään mökin pihassa. Kyllähän niistä melkoinen käry lähtee kylmänä. Lämmettyäänhän nuo 2T-vehkeetkään ei juuri savuta.Eikö kelkkailu ole nykyisin lähes rikollista toimintaa, kun ei ole sähkökelkkoja? Tai on, mutta leluja.. eikä tarvitse ottaa tosissaan kirjoitusta, ajelen itsekin aina Levillä ollessani.
Mikään kelkka ei kyllä ole maailman pelastaja, mutta isoja eroja on kelkoissakin. Edellinen ilmajäähdytteinen 550cm3 (kaasari) 2-t kelkka vei reippaassa ajossa 25l/100km. Nykyinen puolet tehokkaampi 600cm3 2-t e-tec nestekone (ruisku) vie samanlaisessa ajossa noin 11-14l/100km ja ei kärytä juuri yhtään edes kylmänä.Eikö kelkkailu ole nykyisin lähes rikollista toimintaa, kun ei ole sähkökelkkoja? Tai on, mutta leluja.. eikä tarvitse ottaa tosissaan kirjoitusta, ajelen itsekin aina Levillä ollessani.
Jos pienitehoinen sähkökelkka palauttaisi mahdollisuuden ajaa missä tahansa, olisin kiinnostunut. Mahdollistaisi luonnossa liikkumisen ihan eri tavalla kuin nykyinen baanaa pitkin posottaminen.Eikö kelkkailu ole nykyisin lähes rikollista toimintaa, kun ei ole sähkökelkkoja?
Samalla tavalla ne sähkökelkatkin taimia talloo. Jos haluaa luonnosta nauttia, niin lumikengät, tai sukset jalkaan. Siinä on myös positiivinen vaikutus omalle kunnolle.Jos pienitehoinen sähkökelkka palauttaisi mahdollisuuden ajaa missä tahansa, olisin kiinnostunut. Mahdollistaisi luonnossa liikkumisen ihan eri tavalla kuin nykyinen baanaa pitkin posottaminen.
Retki suoritettu ja olihan se taas lystiä. Ensimmäisenä päivänä Ylläkseltä Victoriareittiä Kilpiselle, toisena päivänä retki Jäämeren rantaan ja Ruotsin tuntureille, kolmantena ylängön kautta Kilpiseltä Ylläkselle.Torstaina pitäisi pakata pulkat kyytiin ja suunnistaa Ylläkselle. Siitä sitten muutaman päivän setti Kilpisjärven / Jäämeren suuntaan.
Eli olikos tää nyt @Docw semmoinen reissu jolla pyrittiin laskemaan harrastuksen €/km-hintaa?
Tämä sama tuli huomattua myös meidän reissulla Levillä. Naapurin 600 vei tasan samalla matkalla kolme litraa enemmän bensaa kuin mun 800. Toki naapurin ajotyylissä kaasussa on vain kaksi asentoa, mutta en mäkään nyt sentään mitään pisaralla pisimmälle ajoa yrittänyt.Tuollaisella pitkällä safarilla kohtuullisen siveellisellä marssivauhdilla kasipuolikas tuli muuten pari litraa pienemmällä kulutuksella kuin kuussataset kakstahdit. Bensankulutus huiteli 13-14 litran tienoilla, litran enemmän kuin vetoauto kulutti Oulu-Ylläs-Oulu. Öljyä paloi aika tarkkaan 3 litraa tonnille, eli saman verran mitä ex-Q5 tsfi vei joitain vuosia sitten
Retki suoritettu ja olihan se taas lystiä. Ensimmäisenä päivänä Ylläkseltä Victoriareittiä Kilpiselle, toisena päivänä retki Jäämeren rantaan ja Ruotsin tuntureille, kolmantena ylängön kautta Kilpiseltä Ylläkselle.
Maisemat ja reitit oli ihan priimaa. Ilmojen haltijakin suosi ja aurinko paistoi koko reissun ajan. Mitä nyt pakkanen huiteli pariin otteeseen kolmenkympin paremmalla puolen, mutta senkin kanssa pärjää kun on iloinen mieli
Onneksi ennen reissua sai asennettua vahvemmat jouset sekä huollettua kepit; tälläkin reissulla tuli nimittäin toimitettua virallisen Sherpan virkaa Vaikka tavaratilaa löytyy, niin herkut ja saunaoluet piti ottaa matkustamoon viimeiselle stintille majoitukseen
Retki sujui ilman isompia remontteja, mitä nyt Eurowagonin takaoven kahva jäi käteen kipakan pakkasyön jälkeen ja Renegadesta räjähti vetohihna menomatkalla.
Alkuperäinen kesti reilut 6000km ja uusi varahihna löytyi Kilpisjärven Nesteeltä niin tämäkään ei latistanut tunnelmaa.
Tuon voisi kyllä ajaa joskus uusiksi. Tai oon ajanu vain tuon ylänkö reitin.. kittilä-kipisjärvi
Pientä parannusta tulevaan kauteen. Hommasin keulalle jäykemmät jouset sekä lisäsäiliölliset kaksille säädöillä olevat Kybin iskarit. Vakiona olevat mehukepit olivat kyllä melkoisen heikko esitys.Pari sataa kilometriä olen ehtinyt uudella turbo Rangerilla ajaa. Ensivaikutelma pelkkää plussaa!
katso liitettä 93686
Niin siis kelkkareitit.fi? Itselläni Polaris 7S näytöllä niin reitit löytyy suoraan näytöllä. En ole tuolla ajanut, en osaa tarkemmin neuvoa. Enkä täysin ymmärtänyt mikä tässä on ongelma. Erillinen navi on myös oiva apuväline näissä hommissa.Onko ideoita mihin ajella Pyhältä? Vähän ajatuksena, jos ajaisin Pyhältä Luostolle ja tunturin ympäri. Kelkkakartat mitä löysin, niin eivät olleet kovin häävejä.
Myös BRP:n sovellus on erinomainen, vahva suositus.Niin siis kelkkareitit.fi? Itselläni Polaris 7S näytöllä niin reitit löytyy suoraan näytöllä. En ole tuolla ajanut, en osaa tarkemmin neuvoa. Enkä täysin ymmärtänyt mikä tässä on ongelma. Erillinen navi on myös oiva apuväline näissä hommissa.