https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Moottorikelkkailu

Eikös ne ole vakiona kaikissa kelkoissa? Itse en ainakaan ole 24 vuoden aikana törmännyt yhteenkään (vakio)kelkkaan jossa niitä ei olisi.
 
Onhan ne kahvanlämppärit kaikissa ja kaasupeukalon lämmitin myös..

varusteiksi on joku housu-takki setti, hyviä esim snogearilla on hyviä ja pärjää keväällä ja pakkasessa jos irrotettavat vuoret.. Itse tykkään kypäränä pitää crossikypärää ja ajolaseja, ei ole niin huurtumisongelmaa.

tosin kunnon modulaareista ei ole kokemusta..

 
Ironic32 sanoi:
Kiitoksia, seuraavaksi otetaankin sitten vastaan suosituksia kelkkailuvarusteista :)

Kypärä, asusteet, hanskat, jne. Laittakaapa ehdotuksia / linkkejä tulemaan.

crossikypärä ja kahdet - kolmet ajolasit. Kirkkaalle kelille hiukan tummemmat - itselläni ruskea sävytteiset - töhnä kelille kellertävät ja kuutamo keikoille kirkkaat.

Kaksiosainen ajohaalari, jos suunnittelee yhtään aktiivisempaa ajamista niin ei ainakaan yhtään liian paksu. Itselläni takkina pelkkä kuori ja topatut housut.

Suojat; selkä- ja hartiasuojat tuovat ainakin turvallisuuden tunnetta.

Vedenpitävät kengät.

Näppärät hanskat, ei taas liian paksut.


Tuossa nyt jotain mitä mieleen juolahti.
 
Crossikypärä ja lasit tulikin hommattua. Samoin kunnon hanskat. Ensityypit tosin meni ihan lautailupotta + lasit päässä. Ei tuota nyt omalla ranchilla kovin hirveitä pystynyt kengittämään, mutta onhan se vaan mukavaa touhua. Josko tuota huomenna pääsisi vähän pitemmälle reitille kokeilemaan, kun sopivasti tuli tuota luntakin hiukan lisää.

Pitänee tuota vaatetuspuolta katsella, josko tulisi loppukeväästä vähän parempia tarjouksia. Laskukamoilla pärjännee nämä tämän kevään ajot, jos pakkasta korkeintaan muutama aste.

Tuossapa yksi kuvatus ajopelistä: http://www.autostadium.fi/index.php?action=garage;sa=view_vehicle;VID=152
 
Onnea Ironicille uudelta kelkasta ja loistavasta harrastusvalinnasta :)

Jonkun aikaa Stadiumia lukeneena, voisi ekan viestinkin kirjoittaa tänne talviharrastukseni alueelle. Kelkkailtua on tullut jokunen vuosi, ja nyt menossa toinen oma kelkka: Polaris Indy 600cc ruiskukoneella vuosimallia 2013. Kelkkakin on saanut pientä sipistelyä liikkeen jäljiltä, eli iskunvaimennnus + jouset vaihdeltu, runkoa vahvistettua jne. eli jenkkirautaa on muokattu kestämään itä-suomalaista patikkoa  ;D

Tämä talvi on ollut ennätysurkea kelkkailun kannalta, toissapäivänä 23.2, pääsin ensimmäistä kertaa ajamaan reittiä Kuopion seudulla. Tämä kerta taisikin jäädä kauden viimeiseksi koska nyt kahdessa päivässä lumet sulaneet hyvää vauhtia, kun mittari näyttää +5c. Heikkoa lumitilannetta paikattu yhdellä kelkkareissulla Suomussalmelle, jossa tulikin ajeltua noin 250km viikonlopussa.

Loppuun vielä yksi kuva omasta tallista, auto ja kelkka noudattavat punamusta-teemaa
 

Liitteet

  • 250214.jpg
    250214.jpg
    149,2 KB · Katsottu: 342
Kieltämättä alkaa näyttämään kelien puolesta aika surkealta. Josko tuota pohjoisessa / sisämaassa olisi vielä aavistuksen enemmän lunta.
 
Hieno kelkka on Temmilläkin, kaverikin tuossa manasi kun 2 kertaa päässyt ajamaan tänä talvena kelkalla vain. Jäällekin piti mennä yhdessä leikkiin kelkan ja mönkijän voimin mutta ennen kun saatiin aikaseksi niin jäät rupesivat sulaan  :-X.
Tulipa itsekin ihasteltua eilen livenä liikkeessä uusia Lynxejä ja Skii dooita kun vein mönkijän huoltoon, mutta lumettomuus pitänyt tämän kuumeen hyvin aisoissa tänä talvena.
 
No niin, homma lähtee lapasesta. Nyt pitäisi löytää kärry, johon mahtuu 2 kelkkaa (pätkää nyt ainakin) :D

Nykyinen kärry 326 x 140 nielee aikalailla juuri ja juuri tuon lynxin, mutta kun noita kahden kelkan kärryjä katselee, niin mainosten mukaan 350 x 180 mahtuu kaksi kelkkaa. Vaikka ne laittaisi sisälle eri päin, niin onkos kokemuksia, että mahtuuko todella tuon kokoiseen kärryyn kaksi lyhyttä sporttikelkkaa? Onko hyviä suosituksia kärryistä? Käytetty ja kuomutonkin kelpaisi hyvin.
 
Ironic32 sanoi:
No niin, homma lähtee lapasesta. Nyt pitäisi löytää kärry, johon mahtuu 2 kelkkaa (pätkää nyt ainakin) :D

Nykyinen kärry 326 x 140 nielee aikalailla juuri ja juuri tuon lynxin, mutta kun noita kahden kelkan kärryjä katselee, niin mainosten mukaan 350 x 180 mahtuu kaksi kelkkaa. Vaikka ne laittaisi sisälle eri päin, niin onkos kokemuksia, että mahtuuko todella tuon kokoiseen kärryyn kaksi lyhyttä sporttikelkkaa? Onko hyviä suosituksia kärryistä? Käytetty ja kuomutonkin kelpaisi hyvin.

Kuinka usein tarvitset tuollaista kärriä? Oletko harkinnut tarvittaessa kärrin vuokraamista? Itselle ostamisen sijaan saa aika monta kertaa vuokrata että tulee kalliimmaksi.  :)
 
RTWteam sanoi:
Kuinka usein tarvitset tuollaista kärriä? Oletko harkinnut tarvittaessa kärrin vuokraamista? Itselle ostamisen sijaan saa aika monta kertaa vuokrata että tulee kalliimmaksi.  :)

Liikaa säätämistä tuossa vuokraustouhussa. Harvakseltaanhan sitä tuota nykyistäkään tarvii, mutta on se vaan mukavaa, kun se kuitenkin tarpeen tullen löytyy pihasta heti. Tuosta vaivattomuudesta olen valmis maksamaankin ja asiaan pitää vaan suhtautua niin, että harrastukset maksaa :D
 
Ironic32 sanoi:
niin mainosten mukaan 350 x 180 mahtuu kaksi kelkkaa. Vaikka ne laittaisi sisälle eri päin, niin onkos kokemuksia, että mahtuuko todella tuon kokoiseen kärryyn kaksi lyhyttä sporttikelkkaa?

350x180 on juuri sopiva 2 sporttikelkalle kun laittaa toisen etu- ja toisen takaperin. Itselläkin olisi semmoiselle parin viikon päästä käyttöä mutta en ole mistään vuokraamosta semmoista löytänyt, eikä ostaakaan viitsi kun ei tarvitse kovin usein. Yhden kelkan kuomukärryjä kyllä olisi saatavilla kavereiltakin lainaksi mutta kun pitäisi saada 2 kelkkaa kyytiin. Tällä tietoa pultataan autotrailerin päälle kehikko johon sitten viritellään kurasuojaksi joko pressu tai ohut alumiinilevy.
 
Minulla on tuon kokoinen akun jarrullinen kärry, hyvin mahtuu kaksi kelkkaa.  Sain aikoinaan mahtumaan tuohon 150x327 kärryynkin kaks kun suksen nostaa laidan yli.
 
Tänään taisi olla tämän talven viimeiset kelkkailut. Hyvinhän noita kelejä onkin vielä riittänyt tuossa n. 200 km säteellä Oulusta. Tokihan tuolla pohjoisessa vielä lunta riittäisi, vaan alkaa olemaan aika matka kuskata kärryssä vehkeitä.

Nyt kun vielä keksisi, minne nuo kelkat säilöö kesäksi. Alkaa käydä kohta autotalli ahtaaksi ;D
 
Pitkästä aikaa ehti taas kelkan sarviin. Appiukon kanssa ajettiin eilen noin 140 kilometrin keikka Leviltä Ylläkselle ja takaisin. Itsellä alla tappiin asti jäykistetty 800 Rush ja appiukolla samanlainen, mutta hänelle simmitetty versio. Täytyy sanoa, että tuo paukkukovaksi säädetty vekotin imi mehut ukosta melko tehokkaasti. Marssivauhti kun ei mitään maisemien katselua ollut ja etenkin ylläksen päässä reittikin mukavaa pikkupatikkoa.

Klikkereiden löysäys sieltä ääripäästä puoleen väliin helpotti jonkun verran, mutta jos vauhdikkaasti haluaa ajaa, niin kyllä alusta kannattaa ehdottomasti säätää omaan fysiikkaan ja ajotapaan soveltuvaksi. Vaikka itsellä on elopainoa reilut kymmenen kiloa enemmän kuin appiukolla, niin hänen säädetty versionsa oli huomattavan paljon kevyempi ja silti (siksi?) paljon nopeampi ajettava. Lisäksi tuon jäykän version sai pohjaamaan luvattoman helposti, mutta pehmeämmällä simmikartalla varustettu sen sijaan onnistui kesyttämään pahimmatkin vastapatit.

Se kyllä täytyy sanoa, että ihan heti ei tuollaisesta kasisatasesta lopu jerkku kesken :) Vaikka oma ex 600 115 hevosen voimillaan kiihtyi ihan riittävästi, niin kyllähän tuollainen +40-50 heppaa lisää tietää sitä, että voima ei ihan nilkkalumilla vielä lopu kesken...

Parikin goprota oli mukana, pitää tässä taiteilla jotain koostetta, mutta tästä alkuun muutama minuutti Ylläksen päästä kun allekirjoittanut vielä purki patoutumiaan ja kiljahteli innosta pinkeänä kypärän sisässä :D

http://youtu.be/AtGZ8hC2dcA


 
Jo vain Rukalla riittää lunta. Eihän se haittais, vaikka enemmänkin olis, mutta ei ole valittamista. Näyttää täällä kulkijaa riittävän. Mukavaa touhua, ei siitä mihinkään pääse.
 
Kamala kelkkakuume päällä täällä, onneksi ei ole tullut (vielä) asennettua vetokoukkua, niin ei tarvitse kelkkaakaan ostaa :) Kuumetta ei helpottanut yhtään kun appiukko kävi taas uuden menopelin ostamassa  :mad:
 
Docw sanoi:
Kamala kelkkakuume päällä täällä, onneksi ei ole tullut (vielä) asennettua vetokoukkua, niin ei tarvitse kelkkaakaan ostaa :) Kuumetta ei helpottanut yhtään kun appiukko kävi taas uuden menopelin ostamassa  :mad:

Pitää laittaa illan päälle vielä vähän kuvia, niin alkaa vetokoukun asennus houkuttaa ;D
 
Ei saa laittaa kuvia.. Itekki tällähetkellä kelkaton tai on tuo vaimon 600 ace, mutta ei sillä ole hauska ajaa..
 
Laitan kuitenkin ;)

On se tuo lynssi janoinen poika. ~22l/100 kun doolle kelpasi vain vajaat 13l/100. Toki doo on etecci ja taitaa olla ~40kg kevyempikin.

Qsamo.jpg


Qsamo_2.jpg
 
Bensan kulutus onneksi vaikuttaa kelkkailussa vain toimintamatkaan ja kelkan painoon. Kokonaiskustannuksissa sen osuus on murtoluokkaa.
 
jantsa sanoi:
Bensan kulutus onneksi vaikuttaa kelkkailussa vain toimintamatkaan ja kelkan painoon. Kokonaiskustannuksissa sen osuus on murtoluokkaa.

Tuo on ihan totta. Huonoin puoli tuossa tietysti on tuo toimintasäde, joka 38l tankilla on siis alle 200km. Mutta hyvähän se on, että tekniikka kehittyy.
 
jantsa sanoi:
Bensan kulutus onneksi vaikuttaa kelkkailussa vain toimintamatkaan ja kelkan painoon. Kokonaiskustannuksissa sen osuus on murtoluokkaa.

Vanhan kansan  kelkkasimulaattoori:

Laitat toppavaatteet päälle ja lähdet kuumaan saunaan tekemään kuntopiiriä. Välistä otat releet pois ja käyt pyöriskelemässä lumihangessa ilkosiltasi. Taas vaatteet päälle ja kuntopiirin kimppuun. Vaatteet pois ja lumihankeen. Tuota kierrosta voit tehdä muutaman tunnin. Koko tuon ajan sinua lätkitään kakkosnelosilla selkään. Jotta simulaatio olisi realistinen olet käynyt nostamassa automaatilta nipun seteleitä joita revit ja heität menemään. Mitä isompi nippu, sitä realistisempaa.
 
Kyllähä etec menee vähällä mutta kai se sdi pitäs vähemmällä mennä? Tietenki kaasulla ja umpisessa sen saa viemään enempiki, mutta jos reittiajoa..

 
V sanoi:
Kyllähä etec menee vähällä mutta kai se sdi pitäs vähemmällä mennä? Tietenki kaasulla ja umpisessa sen saa viemään enempiki, mutta jos reittiajoa..

Voihan se olla, että olis pikkuisen säätöä vailla. Kyllä tuo minustakin pitäis hieman pienemmällä mennä. Ei tietenkään etecin lukemiin pääse hyvällä yritykselläkään, mutta 15-18 varmaankin pitäis olla realistista...
 
Joo, jotain tuommosta, joskus oli renegade 600sdi 2008 niin on kokemustaki.. Iha hyvä kone, mutta ei enää 800 jälkeen 600 riitä..