https://tummennuskalvot.fi/

Moottorikelkkailu

Minusta sitä, että vauhtia on ollut kun käsivarren paksuista puuta on poikki. Mutta kait se on sitten ollut hallittua puun kaatoa.
En nyt ihan pysy kärryillä. Aluksi ihmettelit onnettomuuksien vähäisyyttä mutkissa vastaan tulevien porukoiden kesken ja siitä sujuvasti puiden katkomisiin.

Minä kommentoin ainoastaan tähän:
Tuotakin videota katsoessa tulee mieleen, että entäs jos sieltä tiukan kurvin takaa tulee vastaava seurue vastaan.

Varmaan tuolla niitäkin liikkuu, joiden mielestä mutkan tai nyppylän takaa ei tullut eilen ketään, joten tänäänkin voi vetää surutta. Mutta minun kohdalle ei noita ole onneksi sattunut. Pimeisiin paikkoihin mennään aina sillä oletuksella, että sieltä saattaa tulla joku vastaan. Oulun pohjoispuolella on todella harvassa niin tiheät metsät, etteikö mutkan taakse näkisi puuston läpi. Toki hyvässäkin näkyvyydessä voi tulla tilanteita mikäli katse on naulittu siihen suksien etupuolelle laskemaan patteja.

Pahempia paikkoja on maastonmuodot. Esimerkiksi Ylläsjärveltä tunturiin noustessa on useampi jyrkkä kumpare jossa on sattunut kohtaamisonnettomuuksia, kun ei ole tajuttu ajaa omalla puolella.

Olen minäkin onnistunut itseni telomaan mutkassa puuhun. Ulkokurvissa suksi haukkasi sen verran, että lähdettiin tangentin suuntaisesti. Samalla horjahdin, tipahdin kyydistä ja osuin rintakehä edellä juurikin ranteen vahvuiseen puuhun. Ilmat pihalle ja kylkiluu murtui. Sen jälkeen en ole ilman rintapanssaria ajanut. Ei se kuitenkaan tarkoita sitä, että ainoastaan tuurilla en tuossa kolannut jotain vastaantulevaa lapsiperhettä mennessäni :rolleyes:
 
En nyt ihan pysy kärryillä. Aluksi ihmettelit onnettomuuksien vähäisyyttä mutkissa vastaan tulevien porukoiden kesken ja siitä sujuvasti puiden katkomisiin.
Väännetään nyt sitten rautalangasta;

Jos vauhtia on niin paljon, ettei kelkka pysy hallinnassa, on minusta siitä hyvin lyhyt matka siihen, että myös vastaantulijoiden sattuessa kapeassa rännissä kelkat törmää toisiinsa. Ainakin minua on aina reitillä hirvittänyt pimeät paikat. Kurvit ja nyppylät. Koskaan et tiedä, millainen reikäpää sieltä tulee vastaan.

Ja noita vauhteja siellä on. 100km/h on hidas vauhti.
 
Minkä verran matkaa tuosta tulee ja minkä verran kelkka kaipaa bensaa ko reissussa?
Reilut 300km. Tankattiin Pudasjärvellä n.170km ajon jälkeen. Minulla meni 24,08 litraa 850 kuutioisella, eli n.14 litraa sataselle. Edelläni tankannut matkakumppani tankkasi tasan 23 litraa 600 kuutioiseen.

Tuo 850 kuluttaa yleensä minun ajossa sen 13-15 litraa sadalla, kovalla pakkasella 17-18. Me ajetaan yleensä pitkää matkaa sellaista reipasta, mutta tasaista reittivauhtia. Kasipuolikkaalla on todella harvassa ne tilanteet milloin kaasua tulee painettua yli puolen välin. Käytännössä ainoastaan silloin, kun keulaa pitää keventää sen verran ettei sukella ojan vastapenkkaan.
 
Eihän tuo nyt iihan älyttömältä vaikuta, olisi olettanut isompia lukemia - ei tarvitse siis olla ahkiossa "tankkivaunua" muassa.

Kaukana on onneksi ne ajat, kun kulutukset huitelivat kolmenkympin tienoilla.

Käytännön range on reilut 200km. Noilla pidemmillä retkillä minulla on tarakalla 16 litran varakanisteri. Kertaakaan siihen ei ole jouduttu turvautumaan vaikka Käsivarren / Ruotsin erämaissa on tullut pitkiäkin päivätaipaleita ajettua.
 
Keskiviikkona -23 vuoden 850cc xcr otti trippiin 150km, ja jäi 100m vajaaksi tankkauspistoolin ylettämästä 😂😂

Reittiä noin 120km, matkavauhti on sellasta että polvi saa olla pitkällä mutkissa. Mutta kyllä se bensa enemmän paloi umpisella leikkiessä. Mäkiä kiipeili, keulimista ja kaikkea muuta kikkailua vajaan metrin lumessa niin siellä sitä bensaa vähän kuluu 😀 onneksi mittarilta sai ja saa lisää.

Oli myös täysin identtinen kelkka porukassa mukana, ei leikkinyt niin paljoa. Oli vielä 30% näyttämä kun tankille päästiin.