https://tummennuskalvot.fi/

Moottoriöljyt

Hyvä tietää. Eiköhän nuo sitten toimi meidänkin autoissa. Ei ollut ainakaan pahan hintaista, 37,90€/ 5 litran kannu.
 
Omaan pesoseen laitan vain Total Quartz Ineo First öljyä Ow-30. On hyvää öljyä.
 
Mistä fiksuun hintaan 0W-20 LL4, ACEA C5, VW 508 00 / 509 00 öljyä?
Tarve reilu 5l täytölle. Diudiin haluaisin vaihtaa uudet.
En ole vuosiin tilaillut mistään öljyjä. Suomessa Castrol jne. on joku 17e/l
Parissa saksalaisessa putiikissa 20l tonkkia sai reilu 8e/l.
 
Mistä fiksuun hintaan 0W-20 LL4, ACEA C5, VW 508 00 / 509 00 öljyä?
Tarve reilu 5l täytölle. Diudiin haluaisin vaihtaa uudet.
En ole vuosiin tilaillut mistään öljyjä. Suomessa Castrol jne. on joku 17e/l
Parissa saksalaisessa putiikissa 20l tonkkia sai reilu 8e/l.
Onko tämä tarpeeksi fiksu hinta?

Mobilin vastaava kympin kalliimpi.
 
Tilasin pari viikkoa sitten e-baysta volkkarin omaa 0W-20 öljyä litran purkeissa 18 kpl hintaan 176 €uroa rahteineen. Ei minusta pahan hintaista.
 
Motonet ei tarjonnut mulle edes tuota Totalia kun katsoin rekkarin mukaan.
Tuon voisi jopa kelpuuttaa.

Yllättävän paljon on 0w20 tavaraa tarjolla, mutta harva tosiaan LL merkinnällä. Tosin jos ei meinaa ajaa 30k öljyillä niin voisiko noita muitakin käyttää?
 
Total Quartz Ineo Xtra V-Drive 0W-20
Tuossa on ACEA C5 ja API SN/CF hyväksynnät. Volvon luokituksella.
SN luokitus on hyvä olla jos etanolilla ajelee, mutta varmaan ihan hyvä E10 autoissakin.

Tuossa Total Quartz Ineo Xtra Long Life 0W-20 öljyssä oli VW luokitukset, mutta SN puuttuu.

Voisin kuvitella, että tuo V-Drive voisi olla parempaa koska SN luokitus.
 
Motonet ei tarjonnut mulle edes tuota Totalia kun katsoin rekkarin mukaan.
Tuon voisi jopa kelpuuttaa.

Yllättävän paljon on 0w20 tavaraa tarjolla, mutta harva tosiaan LL merkinnällä. Tosin jos ei meinaa ajaa 30k öljyillä niin voisiko noita muitakin käyttää?

En kyllä itse ajaisi millään öljyllä 30 tkm itse omistamallani autolla. Volvossakin on vaihtoväli 12kk tai 30 tkm, mutta Motonetista haetut öljyt vaihtuvat 15 tkm välein. Kustannus ei ole kovin suuri verrattuna "mielenrauhaan" siitä, että koneessa pyörii öljy, eikä bitumin kaltainen seos:
- 6 litraa A5/B5 luokituksen omaavaa öljyä, esim. Total Quartz 9000 0w-30 = 55 €
- Volvon alkuperäinen öljynsuodatin 18 €
- Tyhjennyspropun tiiviste 1€
- Vaihtotyö "Pärnäsen korjaamolla" 40 €
 
Vuosihuollon jlk aloin kuulla sivuääniä moottorista. Eli lämpimänä tyhjäkäynnillä kuuluu sitä naputusta. Voisko johtua öljyistä?
 
Käyttääkö kukaan Nesteen öljyä ja onko niistä minkälaisia kokemuksia? Omat kokemukset on vuosien takaa jolloin purkissa luki Neste Alfa 2.
Tätä mietin itse: https://www.hankkija.fi/tarvikkeet-ja-huolto/oljyt/neste/ia-neste-premium-5w40-4l-2036917/
@Wekotin, valaise meitä.
No Nestehän ei Suomessa ole voiteluöljyjä valmistanut enää viiteentoista vuoteen. Nuo tehdään Hollannissa Ashlandin toimesta, joka valmistaa myös Valvoline-merkillä myytäviä öljyjä. Kaipa tuo menee siinä missä muutkin tuon luokituksen omaavat öljyt. Itse en ole koskaan käyttänyt joten omakohtaisia kokemuksia ei ole. Luultavasti tuossa öljyssä ei ole ”Nestettä” muuta kuin etiketin nimessä eli käytetyt komponentit ovat muilta valmistajilta ja niitähän Hollannissa riittää. Sinälläänhän tuo on hyvin yleistä voiteluaineissa.

 
Ostinpa eka kertaa Valvoline-öljyä ja laitoin lumilinkoon. Viskositeetti sopiva, 'high mileage' lukee etiketissä. 'Elvyttää tiivisteitä' ja mitä kaikkea siinä luvattiinkaan. Tuollainen ominaisuus olisi toki hyvä laitteeseen, joka seisoo enimmän aikaa ja on otettu käyttöön parin vuoden seisonnan jälkeen. Katsotaan. Tuo vaihtuu johonkin keväällä kun kausi loppuu, kurkitaan sitten hyllyjä ja mietitään uudelleen. Edullista se on ja saa Tokmannilta, joka on Leppävirralla huoltoasemia lukuun ottamatta ainoa paikka mistä voi ostaa öljyä.
 
Ostinpa eka kertaa Valvoline-öljyä ja laitoin lumilinkoon. Viskositeetti sopiva, 'high mileage' lukee etiketissä. 'Elvyttää tiivisteitä' ja mitä kaikkea siinä luvattiinkaan. Tuollainen ominaisuus olisi toki hyvä laitteeseen, joka seisoo enimmän aikaa ja on otettu käyttöön parin vuoden seisonnan jälkeen. Katsotaan. Tuo vaihtuu johonkin keväällä kun kausi loppuu, kurkitaan sitten hyllyjä ja mietitään uudelleen. Edullista se on ja saa Tokmannilta, joka on Leppävirralla huoltoasemia lukuun ottamatta ainoa paikka mistä voi ostaa öljyä.
Onko varaosaliikettä Ti-osa enää olemassa? Prismassa on Valvolinea, hinnasta ei ole tietoa.
 
Onko 5w40 paksumpaa kuin 5w30? Mikä selittää sen, että toi 40 on edullisempi kuin 30?

Aika hyvin tuolla kerrotaan nuo viskositeettiluokkien erot. Ensimmäinen 5 tarkoittaa kylmäjuoksevuutta ja jälkimmäinen 40 lämpöjuoksevuutta.


Tarkemmin vielä löytyy esimerkiksi tuolta:
 
Onko 5w40 paksumpaa kuin 5w30? Mikä selittää sen, että toi 40 on edullisempi kuin 30?
Karppa tuossa nuo viskositeetit jo selittikin. Tosin täytyy muistaa, että kyseessä on viskositeettialue eikä mikään tarkka lukuarvo. Esimerkiksi kaksi eri 5W-30 -öljyä voi olla eri paksuisia kun oikeasti aletaan mittaamaan viskositeettiä, mutta molemmat kuitenkin ovat saman luokan sisällä, eli molemmissa 5W-30 etiketissä. Lisäksi jos kyseessä on 0W-öljy, ei kylmäviskositeettille ole määritelty alarajaa, eli kahdella 0W-öljyllä voi olla merkittäviä eroja kylmäjuoksevuudessa. Tärkeää viskositeetista puhuttaessa on kuitenkin aina mainita lämpötila ettei verrata appelsiineja ja omenoita keskenään.

Erot hinnoissa johtunee pääsääntöisesti ohuempin öljyjen vaatimista kalliimmista raaka-aineista varsinkin lisäaineistus ja toki luokitukset purkkien kyljessä myös maksavat rahaa valmistajalle. 5W-40, 10W-40 alkavat muutenkin olemaan jo menneen ajan öljyjä. Uudet (polttomoottori)autot käyttävät hyvin ohuita öljyjä esim. Toyotan 0W-16 ja 0W-8.
 
Tärkeää viskositeetista puhuttaessa on kuitenkin aina mainita lämpötila ettei verrata appelsiineja ja omenoita keskenään.
Jotenkin muistelen jossain ruohonleikurin ohjekirjassa lukeneeni juuri tästä, siinä kun kiellettiin synteettisten öljyjen käyttö. Kuulemma mineraalit kestäisivät nimenomaan siellä kuumassa päässä paremmin lurahtamati, säilyttäen voitelukykynsä paremmin. Tuollaisessa ilmajäähdytteisessä leikkurissa kun se moottori saattaa käydä tosiaankin kuumana.
 
Jotenkin muistelen jossain ruohonleikurin ohjekirjassa lukeneeni juuri tästä, siinä kun kiellettiin synteettisten öljyjen käyttö. Kuulemma mineraalit kestäisivät nimenomaan siellä kuumassa päässä paremmin lurahtamati, säilyttäen voitelukykynsä paremmin. Tuollaisessa ilmajäähdytteisessä leikkurissa kun se moottori saattaa käydä tosiaankin kuumana.
Muistelen samaa. Niin, jostain syystä pienkoneisiin myydään yksiasteista mineraaliöljyä.
 
Sellainen pieni salaisuus, että se ”yksiaste” ruohonleikkuriöljy saattaa oikeasti olla moniasteöljyä. Työnantajani ainakin ”downgreidasi” oman moniaste 10W-30 -öljynsä yksiaste SAE 30 -öljyksi. Syynä, että ensimmäiselle oli jälkimmäiseen verrattuna satakertainen kysyntä ja tuotantoajan varaaminen muutaman hassun tuhannen litran valmistamiseen ruohonleikkuriöljyksi ei olisi ollut taloudellisesti järkevää.