https://tummennuskalvot.fi/

Moottoreiden öljynkulutus

Markku J

Hallitusjäsen
Liittynyt
18.12.2013
Ei näytä VAG päässeen eroon öljynkulutuksesta uudellakaan 3 gen moottorilla. Ocu RS:n öljyt katsoin äsken, ja puoliväliin mitta-aluetta on pinta vajennut 3 tkm ajoilla.

Pikkulohkoversio (1.8 TFSI) samasta koneesta meidän Audissa ei ole ollut yhtä janoinen, pinta on alennut ehkä millin ylärajasta 2 tkm ajoilla. Yksilöeroja on edelleen.
 
Näköjään yksilöeroja. Itse katsoin myös tovi takaperin ja 3/4 tikun mukaan 7000 km vaihdosta eli 1/4 vienyt.
 
OT: Eihän me itse vaan tätä öljyshowta aiheuteta.. Optimi on siinä keskellä ja yläviiva on ehdoton MAKSIMItaso  :rolleyes:
 
Superbilla kurvailtu karvan vajaa 24tkm ja tilkkaakaan ei ole tarvinnut lisätä, viimeksi kun katsoin niin pinta oli vajonnut ehkä kolmisen milliä.
 
Kokemuksiani:
-Octavia 1.6 MPI (8v) vm.  2003 vei öljyä noin litran /10 tkm. Näin ollen huoltovälillä (Long Life) lisäysöljyä meni 3 litraa.
-Octavia 1.9 TDI vm. 2006 samanlainen öljysyöppö.
-Ford Mondeo 2.0 TDCi Duratorq vm. 2009 lisäysöljyä noin puoli litraa huoltovälillä 20 tkm.
-BMW 520d vm. 2012 ei ole huoltovälillään (noin 34 tkm) tarvinnut toistaiseksi lisäysöljyä. Nyt mittarissa 85 tkm.
 
Meidän ex-Bemareista 520 dA ei kuluttanut öljyä, 32 tkm huoltovälillä pinta oli alentunut ehkä neljänneksen, jos oikein muistan.

30d -koneinen X5 pyysi litran lisää 15 tkm kohdalla, ja saman teki 3 -litran bensakone 523iA:ssa kahdesti tasan 15 tkm kohdalla.
 
Olen säästynyt öljyä kuluttavilta moottoreilta.

Vagit 1.6 MPI 105, 2.0 TDI CR 140, 1.6 TDI 105 ja jopa murheellinen 1.4 TSI 140 tupla-ahdettu selvisivät 30000 km vaihtovälin muistaakseni ilman lisäyksiä. SDI 1.9:iin piti aikoinaan lisäillä joskus puoli litraa 15000 km vaihtovälillä. Volvo S40:n D5 kulutti selvästi, muuta ainoa siihen teettämäni huolto ajoittui siten, ettei tarvinnut lisäillä vajaan 30000 km pitoaikana. Nyt Seatissa on öljy ylämerkillä 4000 km jälkeen. :)
 
Ainoa autoni, johon olen joutunut lisäämään öljyä vaihtovälillä, oli edellinen Octavia 1,8 TSI -09. Litra piti lisätä aina 5000 kilometrin välein.

Nykyisessä 1,6 TDI Golfissa on öljy vajentunut vain hieman ylärajasta ja jotain 10 300 km on nyt mittarissa.
 
Oisko tuo LL-öljy vaan sellaista?

Itselle osunut ainakin sellaiset autot (viimeiset kymmenen ainakin ja 500tkm), että kerran tullut katsottua per auto eikä ole hävinnyt.
 
Minulla ainoa uusi auto, johon olen öljynvaihtovälillä joutunut liukastetta lisäämään, on ollut kakkoskoppainen Octavia RS. Kulutus taisi olla luokkaa 1l/10tkm.
 
Yksikään bemareista (E90 320d, 320dA, E39 528iA, E39 530iA, E61 530dA) ei ole tarvinut öljyn lisäystä vaihtovälillä eikä öljyä tunnu juuri yhtään kuluvan. W211 270cdi:kään ei vaatinut öljyn lisäystä. Tuohon W210 280 on pitänyt pari desiä lisätä ~8tkm matkalla. Joko on siis ollut hyvää tuuria tai sitten kyseiset autot eivät juuri kuluta öljyä.

Ei minulla kyllä muistaakseni VAG:tkaan (Golf, Passatit) ole mitään kovia öljysyöppöjä olleet. Ei sen puoleen Volvotkaan (V40, V70).

Voisin kuvitella, että käytetty öljy ja auton yleinen käyttö (ajomatkan pituus, kylmäkäynnistykset, ajovauhti jne) vaikuttavat myös öljyn kulutukseen.
 
Oletan, että omaan välttymiseeni öljynlisäyksiltä on vaikuttanut se, että kaikki nuo mainitut dieselit ovat olleet pääosin matka-ajossa ja taajama-ajo on ollut ruuhka-aikojen ja -paikkojen ulkopuolella.
 
Omissa vehkeissä olen joutunut aikoinaan Mb Vitoon lisäämään öljyä. Kulutus oli noin 1 l/10 000 km.
Nykyinen Possu huutelee litran lisäyksen n. 5000-6000 km:n välein. Öljytilavuus on yli 8 l. Maahantuojan mukaan aivan normaalia turbo-versiossa.
 
Oma ajoni on tähän mennessä ollut pääosin taajama-ajoa, kun ei ole mökkireissujakaan tehty. Se varmaan kuluttaa öljyä enemmän kuin käyttökierrosalueeltaan vakaampi matka-ajo ?

Toivottavasti tuo RS:n öljynkulutus nyt hiukan tasaantuu sisäänajon jälkeen. Tämä EA888 3 generaatio taitaa lohkon ja mäntien osalta olla sama kuin 2 gen, ja sikäli samat öljynkulutusongelmat ovat mukana. Mistä se sitten johtuukaan, että VAG:n koneiden raportoidaan kuluttavan enemmän öljyä kuin muiden merkkien yleisellä tasolla ? Eikä tätä ominaisuutta saada kuriin, vaikka se on jo vuosia jatkunut.
 
Melkein tuntuu siltä että nämä VAG:n 2.0TFSI:t ovat öljyn suhteen janoisia. Kun tuota omaa RäSää tutkiskelin silloin 2006, niin melkein väittäisin öljynkulutuksen johtuvan enneminkin turbon voitelutavasta kuin itse koneen ohivuodosta.
 
Itse en ole niin moottoritekniikan asiantuntija että osaisin ottaa kantaa ahtimen voitelutapaan. Todettakoon nyt sellainen asia kuitenkin että minulla aiemmin ollut vuoden 2006 RäSä pölläytti selkeästi havaittavat kitkerät voimasavut kun happea antoi. Tämä kolmonen ei voimasavuja puske. Tuo kakkonen vei sen litran per 7000 km öljyä karkeasti. Tulkintani mukaan kakkosen voimasavu ei kyllä sisältänyt öljyä vaan seos oli vaan niin rikasta täyskaasuvedolla. Tämä kolmonen ei tosin tuntuisi syövän sitten sitä öljyäkään eli mistä lie kysymys.

Alfa-Romeon 2.0 JTS kone vei öljyä litran per 5000 km ja siinä oli huomioitavaa myös selkeä savun muodostus täyskaasulla vedettäessä. Tuossakaan ei perstuntumalla palanut öljyä mukana vaan nimenomaan seos oli erittäin rikas. Joku minua viisaampi kertoi että tämä JTS (siis oikea Alfan JTS, ei se GM:n tekele mikä on uudemmissa) on kitkojen takia minimoitu mm. mäntien osalta niin kevyiksi, että ei vaan tiiviys riitä ja siksi pakko käyttää 10W60 racingia jotta pysyy sisällä. En tiedä, harmitus tuossa oli se että tuota 10W60 racingia ei perus-abseilta saa eli piti kyllä muistaa aina purkki pitää loosterissa reissuilla.

Muut merkit, pitkälti bemareita, mitä minulla sitten on ollut, ei ole vaatinut lisäämistä vaihtoväleillään, ei edes nämä uudemmat LongLife laitteet joissa longlife ihan oikeasti toimikin ja seka-ajossakin huoltoväli meni poikkeuksetta yli 30000 km.
 
Edellisessä Passatissa sai LL -huoltovälillä pariin otteeseen lisätä 6-7 dl öljyä. Nykyisessä ajokissa öljymäärä oli ennen huoltoa melko lähellä öljytikun vaihteluvälin alalaitaa. Jonkun verran nämä klonkswagenit näyttävät nauttivan öljyä, ei kuitenkaan tarvitse pitää lisäyspulloa matkassa.
 
Ei ole yli 30 vuoteen joutunut yhteenkään omaan käyttöautoon lisäämään öljyä. Nykyisellä 1,4 TSI:llä tikusta hävinnyt noin milli pari ylärajasta 17 000 ajoilla.
 
Eipä ole vielä autoa ollut mihin ei olis öljyä tarvinut lisätä. Se on kyllä huomannut, pakkaset, ajotavat ja ajonopeudet vaikuttaa öljyn syöntiin. esim hiki-Oulu-hiki oli öljyn vajeessa melko ero talvi- ja kesärajoituksilla.

edit: tuo hiki-oulu-hiki juttu oli Opel astra 1.6 16V (x16xel?) jolle tunnetusti ölppämaittaa :D
 
Tarkistin ACT moottorin öljyt, pinta edelleen ylärajalla. Eka VAG johon minun ei tarvitse lisätä öljyä.
 
Nykyinen Superb on myös minulla ensimmäinen VAG-vehje, johon ei ole tarvinnut huoltojen välillä öljyjä lisäillä. Autolla on nyt ajettu 55000 km.
 
Avensiksen 1,6 Valvematic ja 15 tkm ölpänvaihtovälillä ei mittatikusta havaittavaa kulutusta.
 
Kumpaankaan ei tarvitse lisätä öljyä huoltovälillä. LL-ohjelmaa noudatetaan eli vaihtoväli meillä n. 27 tkm.

1,9 hävittää jäähynestettä, vuoto on letkulämmittimen liitännöissä eikä häviä kiristämällä. Ilmenee lähinnä talvella.
 
Kaksi autoa on mulla vienyt öljyä niin, että vaihtojen välillä täytyi lisätä. Daihatsu Charade 1.0 bensa -82. Oli jo niin väljä, että kone söi öljyä aikalailla lopussa. Myös venttiilinvarren kumit varmaan vuoti.
Toinen syöppö oli 2.0 i16 Saab joka sittemmin paljastui venttiilivikaiseksi ja saman sylinterin mäntä oli renkaineen kärsinyt.

Nykyisessä Subarussa ei näin lyhyessä 15tkm vaihtovälissä pinta juuri muutu. Eikä myöskään diesel Sube vienyt yhtään. Bensa 9-3sc Saabit vei pari milliä mittatikussa 30tkm välein. Dieseleissä öljy lisääntyi...
 
Mazdani söi n. 0.7l/1000km eli ärsyttävän paljon kun jatkuvasti sai olla lisäilemässä. Meni vaihtoon varsin äkkiä.