https://tummennuskalvot.fi/

Moottoreiden öljynkulutus

Astra 1.4 t 103 kw. 15000 vaihtovälillä ei mittatikusta havaittavaa kulutusta. Metrejä takana n. 95000
 
Edellisen Sciroccon CAXA-mottiin ei tarvinnut 15 000 km:n huoltovälillä lisätä öljyä lainkaan. Kulutusta en sen tarkemmin seurannut.

Nykyisen Velosterin 1,6 GDI:n öljynkulutusta ei myöskään ole tullut sen kummemmin seurattua. Autolla on ajettu vajaa 19 000 km ja edellinen huolto oli tuossa kymppitonnin paikkeilla. Katsoin äsken tikusta öljyn määrän ja näytti olevan himpun verran maksimin yläpuolella. En tiedä ovatko laittaneet edellisessä huollossa ylimääräistä, vai eikö tämä kone tosiaan kuluta öljyä käytännössä lainkaan. Punarajalle vieviä täyskaasukiihdytyksiä on omilla ajoilla tällä hetkellä keskimäärin yksi päivässä, joten happea kone kyllä saa säännöllisesti. Karstanpolttoajoakin tulee tehtyä kerran pari per huoltoväli.
 
Ocu RS:n öljynkulutus näyttää rauhoittuneen. Ekan 3 tkm aikana öljytaso tikun mitta-asteikolla putosi puoleen ja siinä samassa se on nyt, kun kilometrejä on jo lähes 8 tkm.
 
Accordissa mittatikun yläviivassa koko öljynvaihtovälin, 10-15 tkm. Autolla ajettu 87 tkm.
 
Monnissa tikun puolivälissä ja ajettu 3600km. Täytynee luottaa että samoissa rajoissa ollut luovutuksesta asti kun en muistanu liikkeen pihassa tarkastaa :-[ Ei kai ne välttämättä lisäilekään? Kuinka niin olisikaan kun sehän maksaa! Onneksi kuitenkin tarkistin bensat ja oishan sillä 10km päässy ;) Harkitsen tuota öljynvaihtoa kohtapuoliin. Ei oikein viittis "hiomaöljyillä" ajella 30000km. No, suuri osa varmaan ajaakin ja liekö tuosta haittaakaan?
 
Minun VAGeissa on tehtaan jäljiltä ollut öljy tikun ylärajassa - niin tässä Ocussakin. Kaksi Hondaa ostin uutena ja niissä molemmissa oli tehtaan täyttö tehty vain tikun puoliväliin. Eivät ne tosin kuluttaneetkaan öljyä.

Minulla Ocu on liisari, joten LL -ohjelmalla mennään, vaikka tuo vaihtoväli vanhan koulukunnan miestä ihmetyttää ja hiukan huonolta se tuntuu.
 
Pari pientä Hondaa ollut ajossa viimeisen 8 vuotta. Ikinä ei ole öljyn määrä vajennut maksimista milliäkään öljynvaihtovälillä, väri vaan muuttuu. Tosin kilsoja tulee vuodessa vain joku 12000-15000 km.
 
Mulla oli kahdessa TTiD tuplaturbådiesel Saabissa sellainen mittatikku, että siitä oli oikeastaan sula mahdottomuus päätellä mitään öljyn määrästä. Se ilmeisesti kulki jotenkin ahtaasti ja viistossa siellä. Se oli aina sillain osittain kastunut pitkältä matkalta, eikä siitä ollut yhtään mihinkään. Kahdessa autossa oli sama motti ja molemmissa yhtä hyvä tikku.

Tämä nykyinen 2.5i ei kuluta silminnähden 15tkm huoltovälillä.
 
Leon ST 1.4Tsi 103KW, öljynmäärä tippunut 2-3mm tikussa. Autolla ajettu nyt n. 3200Km
 
Öljynlisäys alkaa tulla ajankohtaiseksi. 2.0 TDI 184 HP:n mittatikku kastuu enää hiukan lisäysrajan yläpuolelta. LL-tehdasöljyillä on ajettu 20500 matka-ajopainotteista kilometriä.

Huolto on tulossa vasta 30000 km:n kohdalla ajotietokoneen mukaan.
 
Pekka P sanoi:
Öljynlisäys alkaa tulla ajankohtaiseksi. 2.0 TDI 184 HP:n mittatikku kastuu enää hiukan lisäysrajan yläpuolelta. LL-tehdasöljyillä on ajettu 20500 matka-ajopainotteista kilometriä.

Huolto on tulossa vasta 30000 km:n kohdalla ajotietokoneen mukaan.
Jos auto on oma ja meinaa kauemmin sitä pitää, niin unohtakaa suosista noi LL huollot!
 
Tiedän, ymmärrän ja odotinkin tuota... :)

Leon saattaa hyvinkin käydä minun toimesta kolmannessa LL-huollossa, mutta neljättä epäilen vahvasti...
 
Katsotaan nyt miten TSI käyttäytyy.
Mulla nyt menee aikaa arviointiin Golfin kanssa, mutta luovutuksen yhteydessä täynnä.
Öljynvaihtohuolto oli maaliskuussa, nykyisillä ajettu 3 tkm. Ja siihen kelattu 500km lisää.
Aika näyttää sitten, sain kyllä öljypullon konttiin :)

2006 Octavia RS vetäisi tikun kuivaksi 0-10tkm välillä.
 
Minulla Ocu RS III vetäisi tikun kuivaksi 12 tkm ajoilla, mikä on mielestäni aika siedettävä kulutus. Sama konehan tässä on kuin TimoS:n Golfissa. Mutta yksilöeroja on yllättävän paljon. Meidän A3:n 1.8 -konekin pitäisi olla samaa moottorisukupolvea ja -sarjaa, mutta se ei ole juurikaan kuluttanut öljyä 6 tkm matkalla, mikä sillä on ajettu. Tuossa vaiheessa Ocussa oli öljyn pinta jo tikun puolivälissä.
 
Kyselin tuossa isoveikalta, että mistä johtuu, että minun mikään autoni ei ole koskaan kuluttanut öljyä niin, että tikku olisi laskenut enempää kuin pari milliä. Ei edes tuo öljysyöpöksi haukuttu 1,4 TSI.
Vastasi, että mietipä ensimmäistä autoasi ja miten se hajosi, niin siinä on sinulle vastaus.
Eka auto Toyota Corolla 1,2 70-luvun puolestavälistä. Aj. ostaessa 147 000 ja myydessä 222 000. Koskaan en joutunut vaihdon välillä lisäämään öljyä. Vaihtoväli tuohonaikaan 5000 km.
Myytyäni auton keski-ikäiselle naiselle hän lainasi sitä viikoksi pojalleen joka oli silloin armeijassa.
Kuinkas kävikään, auto vei hänen ajossaan niin paljon öljyä että leikasi kiinni.
 
-P- sanoi:

Ajotyyli. Poijjaat päästelivät aina kierrokset tappiin joka vaihteella ja kovaa ajaen. Siis ajotyylillä on paljon vaikutusta öljynkulutukseen ehjässäkin autossa. Oli loppunut Corollasta öljyt, pojat aattelivat, vaikka valo palaa, kyllä sillä vielä pääsee.
Äiti näki minut kerran pankissa ja haukku huijariksi, kun myin paskan auton. ( oli minulla 3 v. )
Vähän oli vaikeata ottaa haukut vastaan, kun pojat kertoivat miten auto oli hajonnut ja kielsivät kertomasta äidilleen.
 
^jos auto ei aiemmin kuluttanut  öljyä, niin kone ei varmasti mene kone viikossa tuohon kuntoon vaiikka kuinka antaisi kenkää. Tuskin se ajotyylistä johtui.
 
^Juu ei.

Edellisessä autossani oli maailmankaikkeuden paskin bensiinimoottori, BMW:n suunnittelema Prince, moninkertainen vuoden moottori, joka Peugeotin nokalle asennettuna oli nimetty THP:ksi. Vaikka sen muuten oli kokoajan pajalla, niin öljyä se ei paljoa syönyt. Normaali lisäys 30 tkm:n vaihtovälillä oli 7 dl, paitsi ensimmäisellä vaihtovälillä ei tarvinnut edes lisätä. Ihan sama ajoiko sillä nurkka-ajoa, rauhallista maantieajoa vai laskiko menemään autobaanaa rajoitin hakaten, niin sen saman se öljyä söi. Harvinaisen v-mäisiä muuten autot, joiden huippunopeus on rajoitettu moottorin kierroksenrajoittimella. Koita sillä nyt ajaa sen minkä kulkee.

Nykyinen 2,2 litrainen HDI diesel (DW12C) ei vie juuri mitään. Edellisestä öljynvaihdosta on 19 tkm ja pari desiä on kulunut öljyä. Koska vaihtoväli on max. 20 tkm, niin mitään tarvetta lisäämiselle ei vaihtovälillä ole.

Vaimon 206:ssa oli 1,4 -litrainen bensakone (TU3JP), johon öljyt vaihdettiin n. 15 tkm:n välein ja aina oli öljyn taso siellä tikun ylämerkissä ennen ja jälkeen vaihdon. Nykyisessä 208:ssa 1,2-litraisessa kolmipyttyisessä bensakoneessa (EB2) on vasta yksi vaihto takana, mutta hyvin samanlaiseltahan tuo öljyn kulutus vaikuttaa eli ei kulu. Toisaalta hyvä niin, kun ei sitä siellä koneessa olekaan kuin vähän päälle kolme litraa.
 
No ei tuo THP nyt ihan paska ollut, ainakaan minun käytössäni. Ajelin sillä n.60000km ja ainoa remontti oli jakoketjun kiristimen vaihto sellaiseen jossa oli jäykempi jousi. Öljynkulutus oli myös hyvin pientä.
Nykyinen moottori on paljon parjattu 1,4 TSI mutta eipä sekään kuluta öljyä mainittavasti.