https://tummennuskalvot.fi/

Monimerkkihuoltoliike vai yhden merkin edustus

juupeli

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Olen aprikoinut otsikon aihetta omalla kohdallani. Täsmennän että tarkoitan vain ja ainoastaan maahantuojan valtuuttamia huoltoliikkeitä.

Minulla on samalla etäisyydellä kotoani tarjolla autolleni huoltoa monimerkkiliikkeessä sekä yhtä, vain omaa merkkiäni edustavassa huoltopisteessä. Hinnat määräaikaishuolloille ovat käytännössä samat. Mietin nimittäin sitä että onko näissä liikkeissä mitään oleellista eroa asiakkaalle. Pystyykö monimerkkihuolto tarjoamaan mahdollisesti "isompana" jotain mihin oletettavasti pienempi yksikkö ei kykene?

Voisin helposti kuvitella että yhden merkin liikkeessä kaikki asentajat on koulutettu kyseiseen merkkiin ja monimerkkihuollossa on joka merkille omat asentajansa. Mutta mitä mieltä on asiantunteva raati ja kumpaanko veisitte oman autonne vai onko sillä mitään merkitystä?
 
Itse ajattelen siten, että yhteen merkkiin erikoistuneesta huollosta löytyy paras tietotaito juuri siihen omaan merkkiin. Jos ei hinnoissa ole sanottavaa eroa ja huoltopaikkojen sijainnitkin ovat mieleisiä, niin ääni yhden merkin huollolle :)
 
Uskon molemmissa olevan aivan riittävästi ammattitaitoa.
Erikoistuminen yhteen merkkiin tarkoittaa kuitenkin sitä, että erikoisemmatkin asiat ovat todennäköisesti tiedossa ja taidossa.
Loppupeleissä kuitenkin kaikki on kiinni siitä asentajasta ja työnjohdosta.
Tekeekö työtään motivoituneena vastuullisesti, vai asenteella että ei asiakas huomaa jos jätän tuon tekemättä.
Ei se pomo seuraa jokaista asentajan tekemää hommaa, joten työnjohto ei välttämättä tiedä.
Mutta työnjohdon pitäisi kuitenkin nähdä, tekeekö työntekijä hommaa naama näkkärillä,
pitääkö sitä valvoa. Jos ei työnjohtoakaan kiinnosta muuta kuin rahastaminen, on se siinä.
Eli asiakkaana täytyy yrittää olla myös hyvä ihmistuntija.
Katsoa millä asenteella työnjohto tekee hommia, josko se antaisi viitteitä varsinaisen työn tekijöiden asenteeseen.

 
Joitain laitteistoja ei löydy muuta kuin merkkiliikkeestä. Esim. Volvolla softien lataus on merkkiliikkeen "etuoikeus".
 
völvöxc60 sanoi:
Joitain laitteistoja ei löydy muuta kuin merkkiliikkeestä. Esim. Volvolla softien lataus on merkkiliikkeen "etuoikeus".

Ei kai tässä pärnäsen korjaamoista puhuttukaan.

Monimerkkihuoltoliike tarkoittaa ymmärtääkseni merkkihuoltoa, mutta sellaista jonka hallissa työstetään rinnakkain eri merkkejä. Omat kokemukset Joensuussa Laakkosen Land Rover -merkkihuollosta eivät kovin kaksisia olleet. Asentaja tuskin oli ennen Lantikan konepeltiä avannutkaan.. Saman hallin merkkikirjo ulottui Mazdasta, Subarusta, Pösöstä Lantikkaan ja ties mihinkä muuhunkin. Tämä oli toki ennen kuin Laakkonen alkoi Lantikkaa Joensuussa myymään, mutta tarjosi jo merkkihuoltoa.

Mahtaako Volvollakaan olla yhtään puhdasta Volvoihin keskittyvää huoltoa? Kun taas esim. Toyotalla ei taida muita ollakaan.
 
Kettu sanoi:
Loppupeleissä kuitenkin kaikki on kiinni siitä asentajasta ja työnjohdosta.
Tekeekö työtään motivoituneena vastuullisesti, vai asenteella että ei asiakas huomaa jos jätän tuon tekemättä.
Ei se pomo seuraa jokaista asentajan tekemää hommaa, joten työnjohto ei välttämättä tiedä.

Juuri näin näkisin minäkin asian olevan. Ja jos löytyy huolto, jossa on hyvä asentaja, vien autoni sinne olkoon se sitten monimerkkihuolto tai yhden merkin paja. Isona plussana itse näen mahdollisuuden jututtaa työn suorittajaa, eli itse asentajaa. Sekä ennen, että jälkeen huollon. Jos on jotain kysyttävää niin saa oikean vastauksen suoraan eikä typerää viisastelua tai arvailua.
 
tuRboman sanoi:
Juuri näin näkisin minäkin asian olevan. Ja jos löytyy huolto, jossa on hyvä asentaja, vien autoni sinne olkoon se sitten monimerkkihuolto tai yhden merkin paja. Isona plussana itse näen mahdollisuuden jututtaa työn suorittajaa, eli itse asentajaa. Sekä ennen, että jälkeen huollon. Jos on jotain kysyttävää niin saa oikean vastauksen suoraan eikä typerää viisastelua tai arvailua.
Urlaub sanoi:
Mahtaako Volvollakaan olla yhtään puhdasta Volvoihin keskittyvää huoltoa? Kun taas esim. Toyotalla ei taida muita ollakaan.

Volvolla on omamekaanikko-konsepti, jollaiseen pääsin äskettäin tutustumaan ihan käytännössä. En tunne, ulottuuko se Bilian edustamiin muihin merkkeihin eli Renaultiin ja Daciaan. Tuntuu hyvältä, että voi asioida suoraan henkilökohtaisen vastuuhuoltomiehen kanssa ja saada häneltä tarkat tiedot siitä, mitä on tehty, miksi ja miten.
 
Useimmiten on niin, että asiakasta ei päästetä keskustelemaan suoraan asentajan kanssa. Asiakas pidetään korjaamon hierargiassa ylemmän tason tiedotuksen varassa. Suodattuuko asentajan todellinen tieto ennenkuin se saavuttaa asiakkaan?
 
Omissa merkeissä toiselle ei näillä seuduilla taida löytyä huoltoa,  jossa ei olisi samassa muutakin merkkihuoltoa. Noita Ford logon seinälleen nostamia on 3 liikettä- 2 niistä myykin autoja ja yksi vaan korjaa ja huoltaa. Kaikkia olen käyttänyt ja parhaan palvelun ehkä saanut tuossa pelkässä korjaamossa.

Toyota taas pääasiassa myynnissä ja huollettavissa liki 100 prosenttisesti yhden merkin liikkeissä. Hieman tuo periaate alkaa rikkumaan- pääkaupunkiseudulta lähtenyt hoppaliike huoltaa kahdessa pisteessään  myös tojoa ja toiseen niistä tänään auton vien vuosihuoltoon,  kun itse vietän päiväni muutenkin vieressä.

Ajattelen kyllä,  että monimerkki huollot ei olisi yhtään huonompia- epäonnistumiset usein "asenne- ja keskittymisongelmia",  ehkä jopa ilmapiirihäiriöitä.
 
Asiaan vaikuttaa myös kuinka kauan huolto on toiminut. Jos kyseessä on suhteellisen uusi yritys, niin asentajat on todennäköisesti tulleet toisten merkkien huolloista/koulusta. Tällöin monet harvinaisemmat viat voivat olla hakusessa.
 
jantsa sanoi:
Asiaan vaikuttaa myös kuinka kauan huolto on toiminut. Jos kyseessä on suhteellisen uusi yritys, niin asentajat on todennäköisesti tulleet toisten merkkien huolloista/koulusta. Tällöin monet harvinaisemmat viat voivat olla hakusessa.
Tässä voi olla tilanne myös niinkin, että se "vanha" liike ottaa suoraan koulunpenkiltä asentajat, ja vanhemmat asentajat ovat touhuun kypsyneet ja pistäneet oman putiikin pystyyn. Näin on käynyt mm. Oulussa.

Itse kyselisin kokemuksia hieman, ja valkkaisin toimivamman ja palvelualttiimman huollon. Jos molemmat ovat merkkihuoltoja, niin asentajilla tulee olla selkeät ohjeet jokaiseen toimenpiteeseen ja koulutukset pitäisi olla yhtä lailla ajantasaiset.

Loppuviimein huollon "laadun" tekee se mekaanikko omalla kokemuksella ja asiantuntemuksellaan, ei huoltoneuvoja, kauniit lasaipalatsiseinä tai paksu kivinen tiski. Osaava mekaanikko tekee asiat monesti nopeammin ja huolellisemmin kuin aloitteleva tai "hälläväliä"-asenteella mukana oleva.
 
Vaarivanhus sanoi:
Useimmiten on niin, että asiakasta ei päästetä keskustelemaan suoraan asentajan kanssa. Asiakas pidetään korjaamon hierargiassa ylemmän tason tiedotuksen varassa. Suodattuuko asentajan todellinen tieto ennenkuin se saavuttaa asiakkaan?

Volvon omamekaanikko on loistava poikkeus tähän. Asiakas pääsee suoraan huoltohalliin halutessaan ja saa maksettuakin rasvanäpin tyopisteellä laskun jos marmorin asiakaspalvelijat ärsyttää. Ja kyllähän ne ärsyttää.

Omat kokemukset omamekaanikosta ovat kyllä loistavat vaikka aluksi ajattelinkin että kyseessä on vain markkinointitemppu josta on enemmän haittaa kuin hyotyä. Onneksi olin väärässä!

Edit: Siis huollon varaukesta lähtien kaikki toimet saa suoritettua suoraan omamekaanikon kanssa. Ja paikanpäällä ei todellakaan tarvitse ihmetellä marmorilla hetkeäkään, suoraan vaan halliin ja tositoisiin ilman välikäsiä.
 
^Muiden merkkien huoltojen kannattaisi tältä osin ottaa Volvosta oppia. Ainakin asiakkaan housuissa ollen tuntuu tältä.
Yksi- tai monimerkkihuolto? Taitaa olla niin, että jokainen autoja huollattava joutuu hakemaan vastauksen tähän joko kantapään- tai puskaradion kautta? Kaiken lisäksi paikkakuntakohtaisella tasolla.
 
ConD sanoi:
Tässä voi olla tilanne myös niinkin, että se "vanha" liike ottaa suoraan koulunpenkiltä asentajat, ja vanhemmat asentajat ovat touhuun kypsyneet ja pistäneet oman putiikin pystyyn. Näin on käynyt mm. Oulussa.

Näitä juttuja vähän kateellisena tullut luettua vuosien varrella. Ilmeisesti pääkaupunkiseudulla ainakaan Helkamalta ei lupia irtoa, kun "vapaita" korjaamoja ei ole näkynyt.
 
Mä käytin nykyistä autoani aluksi virallisessa merkkihuollossa, jossa huolettiin viittä muutakin merkkiä virallisesti. Homma toimi suht' asiallisesti eikä ollut älyttömän kallistakaan, mutta kun yksi pienehkö vika tuli vastaan oli huolto ehdottamassa EGR -venttiilin vaihtoa muutamalla satasella. Nyt pienellä omatoimisuudella olisin näköjään selviämässä 25 euron pätkällä kaapelia, eli vika ei ollut lähimaillakaan huollon arvausta. Hivenen harmillisesti, merkkihuolto olisi mieluummin vaihtanut osia kuin korjannut itse vikaa... :-\

Joten pari viimeistä huoltoa onkin tehty lähellä duunipaikkaani sijaitsevassa riippumattomassa korjaamoketjussa. Ja näin tapahtuu jatkossakin, ainakin tämän nykyisen auton kanssa.
 
Oxalainen sanoi:
...merkkihuolto olisi mieluummin vaihtanut osia kuin korjannut itse vikaa... :-\
Ja tuosta samasta syystä suosin itsekin riippumatonta pienkorjaamoa merkkiliikkeen sijasta korjausten osalta. Perus huollot tulee usein kuitenkin tehtyä vielä merkkihuollossa (omin öljyin jolloin kustannuskin on usein kilpailukykyinen) ihan siitä syystä, että esim. Peugeotilla (kuten monilla muillakin merkeillä) tulee huollon mukana tiepalvelu vuodeksi eteenpäin. Jos huollossa todetaan sitten vähänkään isompaa korjaustarvetta, niin kustannuksista riippuen hoidatan ne myöhemmin kuntoon sitten yleensä muualla ja yleensä itse netistä hankituilla osilla.
 
Kerran meinasin nykyisen auton merkkiliikkeessä käyttää huollossa, kaikki osat ja öljyt jo hankittuna valmiina ahw-shopista.

Sitten varmaan huollan itse ja jos jotain hajoaa niin netistä osat ja jos ei itse onnistu, niin tutulla pärnäsellä vaihto.

Merkkitiskillä jos kaikki hoitaa, niin lompsaa käy äkkiä sääliksi. Ihan hyvää palvelua kyllä olen saanut, osien hinnat vaan on aika poskettomia...

Ainakin näissä vag huolloissa ei liene isoa merkitystä montako merkkiä huolletaan, kaikkiin pätee samat jipot.
 
Eskoop sanoi:
Merkkitiskillä jos kaikki hoitaa, niin lompsaa käy äkkiä sääliksi. Ihan hyvää palvelua kyllä olen saanut, osien hinnat vaan on aika poskettomia...
Itse teen niin, että mahdollisuuksien mukaan osat AHW:lta etukäteen ja sitten huolto/työ marmorilta. Toiminut mallikkaasti tähän saakka. Osissa säästää pitkän pennin vs. Suomi.
 
ConD sanoi:
Itse teen niin, että mahdollisuuksien mukaan osat AHW:lta etukäteen ja sitten huolto/työ marmorilta. Toiminut mallikkaasti tähän saakka. Osissa säästää pitkän pennin vs. Suomi.
Laita jokin esimerkki Suomi-lisästä ;)
 
völvöxc60 sanoi:
Laita jokin esimerkki Suomi-lisästä ;)
http://shop.ahw-shop.de/inspektionspaket-original-audi-vw-1.6-/-2.0-tdi-dieselmotor?c=2871

43,90€ + postit 12,90€ -> 56,80€

Suomesta samat osat:

Öljynsuodatin 03L115562 = 16€
Öljypohjan proppu  N90813202 = 5,60€
Moottorin ilmansuodatin 1K0129620D = 27,80€
Raitisilmasuodatin 1K1819653B = 33€

Yhteensä grande total = 82,40€

Sitten kun lasketaan vielä öljy mukaan 7€/l vs. 19€/l niin ollaankin jo aika mukavissa säästöissä. Jos tilaa yhtään mitään tuningia AHW-kaupasta, niin suhteessa tuo postien osuus vaan laskee...
 
ConD sanoi:
http://shop.ahw-shop.de/inspektionspaket-original-audi-vw-1.6-/-2.0-tdi-dieselmotor?c=2871

43,90€ + postit 12,90€ -> 56,80€

Suomesta samat osat:

Öljynsuodatin 03L115562 = 16€
Öljypohjan proppu  N90813202 = 5,60€
Moottorin ilmansuodatin 1K0129620D = 27,80€
Raitisilmasuodatin 1K1819653B = 33€

Yhteensä grande total = 82,40€

Sitten kun lasketaan vielä öljy mukaan 7€/l vs. 19€/l niin ollaankin jo aika mukavissa säästöissä. Jos tilaa yhtään mitään tuningia AHW-kaupasta, niin suhteessa tuo postien osuus vaan laskee...
Selvä :)
Saakos tuota kieltä vaihdettua englanniksi?
 
Onhan noissa aikamoinen hintalisä. Tuollainen öljyfiltteri panos ei paljoa maksa, alta kympin oli citikkaan. Miksi koko öljyproppu pitää uusia edes? Kuparitiivistehän siinä on vaihdettavissa ja maksaa jokusen sentin, ei euroja.
 
Urlaub sanoi:
Omat kokemukset Joensuussa Laakkosen Land Rover -merkkihuollosta eivät kovin kaksisia olleet. Asentaja tuskin oli ennen Lantikan konepeltiä avannutkaan..

Toisaalta Land Roverille ei osaavaa merkkihuoltoa löydy tästä maasta lainkaan. Osaaminen on edelleen niissä muutamassa merkkiin sitoutuneessa huoltoliikkeessä, jotka aikanaan olivat merkkihuoltoja ja osa jopa jälleenmyyjiä, kunnes BMW osti merkin ja sitä myös koko jälleenmyyjä- ja huoltoverkosto pistettiin uusiksi. Viimeisin osaava merkkihuolto oli Lohjalla ja huolto siellä on edelleen ja osaaminen, vain se merkkihuollon status puuttuu. Siinä vaiheessa kaadettiin valtava määrä osaamista viemäristä alas, kun on tärkeämpää esittää vain koreita ulkoisia puitteita. Seikkailu Fordin alaisuudessa ei tilannetta helpottanut, eikä edelleenkään ole helpottunut, kun maahantuoja ei asiaa ymmärrä. Nykyisin tosin muutkin kuin merkkihuollot jo saavat samat merkkikohtaiset testerit käyttöön, joko virallisia tai epävirallisia teitä. Toki softapäivitykset ovat edelleen sellainen osa-alue, missä suuressa osassa tapauksia tarvitaan merkkihuollon vatulointia.
 
Marty McFly sanoi:
Ja tuosta samasta syystä suosin itsekin riippumatonta pienkorjaamoa merkkiliikkeen sijasta korjausten osalta. Perus huollot tulee usein kuitenkin tehtyä vielä merkkihuollossa (omin öljyin jolloin kustannuskin on usein kilpailukykyinen) ihan siitä syystä, että esim. Peugeotilla (kuten monilla muillakin merkeillä) tulee huollon mukana tiepalvelu vuodeksi eteenpäin. Jos huollossa todetaan sitten vähänkään isompaa korjaustarvetta, niin kustannuksista riippuen hoidatan ne myöhemmin kuntoon sitten yleensä muualla ja yleensä itse netistä hankituilla osilla.

Sori OT - Huomenna palaat sitten nykyisyyteen? 
 

Liitteet

  • Marty McFly.jpg
    Marty McFly.jpg
    31,4 KB · Katsottu: 93