https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Model Y korottaminen

LaHo

Sisäänajettu
Liittynyt
18.12.2022
Kuulisin mielellään, jos jollakin omakohtaista kokemusta. Voi toki kommentoida myös jos muuten tietää asiasta tai tulee asiaan liittyviä kysymyksiä mieleen.
Miten vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin ja takuuseen esim. linkin mukaiset korotuspalat. Kulutushan nousee tietenkin jonkin verran. Ilmeisesti lailliset suomessa ja vaativat muutoskatsastuksen?


Mikä mahtaa olla suurin rengaskoko ulko halkaisijaltaan mikä mahtuu olemaan vakio alustalla/ esim. 4,5cm korotuspaloilla?
On ruvennut tällainenkin vaihtoehto kiinnostamaan, koska subaru/toyota lataus ja range talvella on mitä on ja Y hinta laskenut.
 
Tavallaan vastaavasta tuotteesta kokemusta on ja pari pointtia:

Korkeampi alusta ei automaattisesti tarkoita suurempaa sopivaa rengaskokoa. Mahtumista määrittelee edessä ET-luku sekä se miten iso rengas mahtuu pyöränkotelossa kääntymään - ei se kuinka ylhäällä auto on ma asta. Tuolla linkin takana lukee seuraavaa:
Accommodates tires up to 29.5″ in total diameter.
Tuosta voi haarukoida paljonko suurempi rengas menee. Ts. en tiedä Y:n vakiorengaskokoa ollenkaan.

Toisaalta taas näiden korotuskittien kanssa tulee jonkinlaisia haasteita pyöränkulmien kanssa, niin tässäkin:
The adjustable rear camber arms are highly recommended to accompany this kit.
When lifting the car, it is recommended to add adjustable rear camber arms to restore the negative camber to the suggested range. A minimum of -0.7 degrees is recommended.
Tämä näkyy sitten suurentuneena renkaan kulutuksena.

Entäs sitten se kokemus? Kun alustaa nostetaan, alustasta tulee jäykempi, vaikka iskareiden pituutta ei muutettaisikaan. Tukivarret ei korotuksen jälkeen ole enää valmistajan speksissä jolloin jousituksen geometria on toisenlainen. Vaikka ohjeissa ei sitä sanotakkaan, tulisi kaikki alustan nivelet käyttää löysällä ja kiristää uudelleen asentoon jotta tuon ongelman saisi minimoida. Esim vaakasuunnassa oleva tukivarsi toimii paremmin vs. pienessäkään kulmassa oleva tukivarsi. Tämän takia töyssyt ja muut tulee terävemmiksi melkolailla varmasti. Ilmanvastus nousee kun auto korottuu ja kulutus kasvaa. Siinä siis menetetään ainakin osin yksi Teslan hyvistä puolista muihin verrattuna.

Lisäksi tuo hinta 680€ on ihan hel-ka-tin kallis. Tuohon vielä kylkeen nuo 580€ säädettävät cambervarret, asennukset ja suuntaukset niin ei kaukana parista tonnista olla. Onko se sitten kuitenkaan niin halpa? :p Toki jos tollainen *pitää* saada, niin sitten se on saatava. Omasta wanhuksesta purin meinaa just korotuksen pois em. syistä. OIKEA ratkaisu olisi pidemmät korottavat iskarit ja tolpat jotka on suunniteltu siten että jousi ja iskari ovat pidemmät, mutta selvästi pehmeämpi kuin vakiot. Tällöin tuo liika jäykkyys ja terävyys poistuu. Mutta tällaiset sarjat tahtoo yleensä sitten maksaa merkittävästi "satasia" enemmän.

*Muoks*
lyhyen googlettamisen perusteella vakiorengaskoko olisi esim 255/45R19. Tuo vastaa jenkkimitoissa n. 28" rengaskokoa. Jos edellä mainittu 29,5" rengas mahtuisi maksimissaan, niin vaikkapa 255/50R19 olisi vielä mahtuva koko (29"), 255/55R19 ei enää mahtuisi (30"). Toki muilla renkaan leveyksillä ja vannekoolla voisi päästä lähemmäs tuota 29,5" kokoa...
 
Viimeksi muokattu:
Ja sitten seuraavaksi se parempi vaihtoehto kenties:

This dirt and snow coilover kit is designed to provide 2 inches of extra clearance on its own (we have over 4″ of extra ground clearance on our development vehicle leveraging this kit). There are indeed many ways to lift a car and options for all budgets. The goal we feel for making a perfect all-terrain conquering daily-driven Model Y is to avoid adding spacers and to approach lifting the car’s ride height by increasing usable suspension travel. After testing our coilovers we can say with confidence that the ride is smooth and compliant over all surfaces, we feel perfectly paired for daily driven applications that like to get a little muddy as well!
Tottakai hintaa on enempi ja tuo sama tukivarsijumppa tuossa pitää tehdä. Eli hintaa tulee. Mutta tuolla pirssi nousee sen reippaan 5cm ylemmäs.
 
Ja sitten seuraavaksi se parempi vaihtoehto kenties:


Tottakai hintaa on enempi ja tuo sama tukivarsijumppa tuossa pitää tehdä. Eli hintaa tulee. Mutta tuolla pirssi nousee sen reippaan 5cm ylemmäs.
Tuolla korotuksella ollaan sitten sen beezetan vieressä latailemassa vähän aiempaa ahkerammin 😃
 
Oletko miettinyt että riittääkö maavara jos vaan ottaa isommat renkaat, joka kasvattaa sitä maavaraa ilman muutoskatsastusta (max 5% vierintäkehän kasvu)

Esimerkiksi 235/55 R18 talvirenkaita on käytetty Y:n kanssa joilla saa vähän yli sentin lisää maavaraa, paremman lumipidon, mukavamman kyydin ja vähemmän melua. Tesla ei tosin tykkää jos määritettyä rengaskokoa muuttaa.

Erilaisia vaihtoehtoja tämän puitteissa voi laskeskella jollain rengaslaskurilla. Esim Vannetukulla on aika laaja-alainen sivu aiheesta.
 
Tesla ei tosin tykkää jos määritettyä rengaskokoa muuttaa.
Tätä olen itsekin ihmetellyt. Mitä väliä sillä on, minkä kokoinen rengas siellä pyörii jos vaan mahtuu pyörimään ja on esim joka nurkassa sama?

Vai onko tämäkin joku sähköautovalmistajien ja rengasvalmistajien kytkös yrittää myydä juuri tiettyjä renkaita?
 
Oletko miettinyt että riittääkö maavara jos vaan ottaa isommat renkaat, joka kasvattaa sitä maavaraa ilman muutoskatsastusta (max 5% vierintäkehän kasvu)

Esimerkiksi 235/55 R18 talvirenkaita on käytetty Y:n kanssa joilla saa vähän yli sentin lisää maavaraa, paremman lumipidon, mukavamman kyydin ja vähemmän melua. Tesla ei tosin tykkää jos määritettyä rengaskokoa muuttaa.

Erilaisia vaihtoehtoja tämän puitteissa voi laskeskella jollain rengaslaskurilla. Esim Vannetukulla on aika laaja-alainen sivu aiheesta.
Toki olen miettinyt ja selvittänyt tuota isompaa rengasta. Oman tämän hetken ymmärryksen mukaan Y:hyn mahtuisi n. 40mm korkeammat renkaat eli 20mm maavaraa lisää ja 3:seen n. 20mm korkeammat. Isommat renkaat tulisi korotuspalikoiden lisäksi. Tosiaan myös model 3 mietinnässä, koska ei tuosta Y:stäkään mitään varsinaista maastoautoa saa pikku muutoksilla, mutta jää M3 yli 40mm matalammaksi, koska rengasta ei ymmärtääkseni mahdu kasvattamaan yhtä paljon ja lähtökohtakin speksien mukaan yli reilu 30mm matalampi. En ole vielä käynyt mittailemassa todellisia maavaroja ja kuinka paljon rengasta mahtuu suurentamaan. Vähän olen nyt odottavalla kannalla, koska käytetyt (ainakin pyynnit) järjettömiä uuden hintaan nähden ja ei viitsisi ihan uuttakaan ruveta muokkaamaan. Järkevän hintainen käytetty loppuun ajetuilla renkailla (Yksillä 18 tai 19 tuuman ja toisilla18 tuuman vanteilla) olisi hyvä lähtökohta.
 
Tarkoitatko itse autoa vai valmistajaa ja miten ilmenee?

Valmistajaa.

Suomessa on sallittua muuttaa esim vannekokoa tuumalla rekisteriotteeseen merkitystä ilman muutoskatsastusta.

Tesla tyypilliseen jenkkitapaan sanoo että kokoa ei saa muuttaa ja asiakas on omillaan mikäli muutoksia on tehty. Tämähän johtuu siitä että siellä on kuluttajansuoja paljon parempaa kuin esim Suomessa ja tervettä järkeä ei oleteta käytettäväksi vaan valmistajan pitää speksata paljon tarkemmin että miten tuotetta saa käyttää.

Renkaiden muutoksien vaikutukset on tietysti paljon pienemmät kuin esim korotuspalojen ja helpommin muutettava takaisin jos Tesla ei suostu autoon koskemaan kustomointien takia.
 
Valmistajaa.

Suomessa on sallittua muuttaa esim vannekokoa tuumalla rekisteriotteeseen merkitystä ilman muutoskatsastusta.

Tesla tyypilliseen jenkkitapaan sanoo että kokoa ei saa muuttaa ja asiakas on omillaan mikäli muutoksia on tehty. Tämähän johtuu siitä että siellä on kuluttajansuoja paljon parempaa kuin esim Suomessa ja tervettä järkeä ei oleteta käytettäväksi vaan valmistajan pitää speksata paljon tarkemmin että miten tuotetta saa käyttää.

Renkaiden muutoksien vaikutukset on tietysti paljon pienemmät kuin esim korotuspalojen ja helpommin muutettava takaisin jos Tesla ei suostu autoon koskemaan kustomointien takia.
Kyllähän Y:ssä monet käyttää 18" vanteita ja renkaita eikä ole ollut Teslan kanssa ongelmia.
 
Kuuluisi ehkä rengaskeskusteluu yleisemmin, mutta jos pitää vannekoon samana ja korottaa vaan renkaan profiilia. Kuinka paljon laki antaa siinä myöten?

Yleensä vanmekokoa kasvatetaan ja samalla profiilia pienennetään jolloin halkaisija pysyy lähelle samaa.

Omassa pulttikasassa renkaan halkaisija 18” vanteilla on suurempi kuin 21” renkailla = möhkörenkaat vs katusliksit.
 
Rengasta isontaessa pitää huolehtia, ettei nopeusmittarin virhe mene väärään suuntaan eli laittomaksi. Elikkä kun auton mittari näyttää 100 niin auto kulkisikin isolla renkaalla esim 105 todellista nopeutta.
Jos mittarivirhe on jo nyt pieni, esim 100 mittarnopeudella mennään vaikkapa 96-97 km/h todellista nopeutta, ei rengasta kärsi isontaa oikeastaan yhtään. Jos ei voi mittarin näyttämää muuttaa.
 
Yyssä mittarivirhe vakiokoon 21" renkailla on -1% ja 20" renkailla -2%.
 
Rengasta isontaessa pitää huolehtia, ettei nopeusmittarin virhe mene väärään suuntaan eli laittomaksi. Elikkä kun auton mittari näyttää 100 niin auto kulkisikin isolla renkaalla esim 105 todellista nopeutta.
Jos mittarivirhe on jo nyt pieni, esim 100 mittarnopeudella mennään vaikkapa 96-97 km/h todellista nopeutta, ei rengasta kärsi isontaa oikeastaan yhtään. Jos ei voi mittarin näyttämää muuttaa.
En näe tätä suurena ongelmana, koska jos ei levennä rengasta niin ei tarvitse muutos katsastaa renkaita. Hommaa tarvittaessa leimarenkaat erikseen tai jättää alkuperäiset varalle, jos normaali katsastuksessa sattuu olemaan tarkka katsastaja.

Kyllä kerran Land Cruiserin katsastuksessakin katsastaja koneelta tarkasti rengaskoon ja arveli näyttääköhän mittari jo liian vähän, mutta ei lähtenyt kuitenkaan testaamaan. Oman epätieteellisen testauksen mukaan mittari ei näyttänyt ainakaan liikaa. En viitsinyt mainita, että kesärenkaat ovat vielä suuremmat, eipä sillä toki mitään merkitystä katsastukseen.
 
Kuulisin mielellään, jos jollakin omakohtaista kokemusta. Voi toki kommentoida myös jos muuten tietää asiasta tai tulee asiaan liittyviä kysymyksiä mieleen.
Miten vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin ja takuuseen esim. linkin mukaiset korotuspalat. Kulutushan nousee tietenkin jonkin verran. Ilmeisesti lailliset suomessa ja vaativat muutoskatsastuksen?


Mikä mahtaa olla suurin rengaskoko ulko halkaisijaltaan mikä mahtuu olemaan vakio alustalla/ esim. 4,5cm korotuspaloilla?
On ruvennut tällainenkin vaihtoehto kiinnostamaan, koska subaru/toyota lataus ja range talvella on mitä on ja Y hinta laskenut.

Näyttää olevan jenkkisarja. Madallus- ja/tai korotussarjojen jälkeen auto pitää muutoskatsastaa. Jos muutossarja on TüV hyväksytty pääsee helpolla, muuten pitää muutossarjan valmistajalta (en muista ulkoa käykö myyjän) saada todistus sarjan sopivuudesta autoon (hyvä konttori tietää mitä pitää lukea tarkasti ottaen). Sitten pitää olla lappu hyväksytystä nelipyörä suuntauksesta, jos suuntauslaite ei tunne automallia on maahantuojalta saatava lappu sallituista heitoista suuntauksessa. Hätätapauksessa riittää (konttorista vähän riippuen) suuntauksen tehneen firman ilmoitus rajoista. Niin... ja yleensä auton takuu raukeaa sarjan asentamisen jälkeen.