https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Mittaristojen yleisilme, fontit, valaistus

M

MacVolsu

Vieras
Minulle on jollakin tapaa tärkeää mittariston selkeys ja valaistus. Nykytekniikka suo monenlaisia mahdollisuuksia visuaalisen ilmeen tekemiseen ja parantamiseen. Ilmeisesti täysin digitaalisiakin tai miksi tekniikaksi sitä nyt kutsutaankin on käsittääkseni joissakin Volvon malleissa joita voi muokata tai vaihtaa mieleisekseen.

Minä arvostan suuresti nopeuden näyttämistä selkeällä ja suurella fontilla, ei tarvitse tiirailla neulaa. Myös eri värien käyttö infonäytössä on plussaa.

Onko joissakin autoissa mahdollisuuksia vaihtaa käyttökytkimien valaistusvärejä?
 
Muistaakseni ainakin ekoissa "retro-Mustangeissa" sai vaihdettua ainakin mittariston taustavalaistusta ja vaihtoehtoja löytyy runsaasti.

 
MacVolsu sanoi:
Minulle on jollakin tapaa tärkeää mittariston selkeys ja valaistus. Nykytekniikka suo monenlaisia mahdollisuuksia visuaalisen ilmeen tekemiseen ja parantamiseen. Ilmeisesti täysin digitaalisiakin tai miksi tekniikaksi sitä nyt kutsutaankin on käsittääkseni joissakin Volvon malleissa joita voi muokata tai vaihtaa mieleisekseen.

Minä arvostan suuresti nopeuden näyttämistä selkeällä ja suurella fontilla, ei tarvitse tiirailla neulaa. Myös eri värien käyttö infonäytössä on plussaa.

Onko joissakin autoissa mahdollisuuksia vaihtaa käyttökytkimien valaistusvärejä?

Ainakaan 2012 Volvo XC60ssä ei ole kummoinen mittaristo. Resoluutio on onneton eikä mitään värejä voi säätää. Varoitukset tulevat toki keltaisella ja merkkivalot punaisella - siinäpä se onkin. Kun vielä valoisuuden mukaan automaattisesti säätyvän mittariston taustavalon kontrasti on melkoinen, ei voi kovin sivistyneestä versiosta puhua. Mutta tämä on yksi harvoja asioita, mihin en Volvossa ole tyytyväinen. Toivottavasti ehtii tulla parannusta ennenkuin on vaihdon aika ;).
 

Liitteet

  • Volvon mittaristo.jpg
    Volvon mittaristo.jpg
    206,5 KB · Katsottu: 436
Koeajoin uuden XC60:sen (vanhalla moottorilla) syyskuussa. Siinä oli uusi, hieno mittaristo, jossa oli valittavana kolme erilaista värinäytöllistä tilaa: Elegance, Eco ja Performance. Oli kyllä ihan hienon näköinen; tämä lienee yksi niistä...

=============

Kevään koittaessa kannustan Qualitya koeajamaan uuden XC60:n uuden moottorisarjan edustajalla ja raportoimaan tuntemuksiaan koeajosivulle...
 

Liitteet

  • XC60 interior.jpg
    XC60 interior.jpg
    187,3 KB · Katsottu: 351
Minä olen sen verran vanhanaikainen, että pidän ainakin toistaiseksi eniten selkeästä perusmittaristosta, jossa on kunnon resoluutio ja johon saa nopeusnäytön riittävän suurilla digitaalisilla numeroilla.

A6 ja A7 edustavat mielestäni kärkipäätä mittaristojen suhteen. Uusi Bemarin viitossarjan laajennettu mittaristo on sekin hyvän näköinen, ainakin kuvissa.

IMG_0507.JPG


 
pantero sanoi:
Koeajoin uuden XC60:sen (vanhalla moottorilla) syyskuussa. Siinä oli uusi, hieno mittaristo, jossa oli valittavana kolme erilaista värinäytöllistä tilaa: Elegance, Eco ja Performance. Oli kyllä ihan hienon näköinen; tämä lienee yksi niistä...

=============

Kevään koittaessa kannustan Qualitya koeajamaan uuden XC60:n uuden moottorisarjan edustajalla ja raportoimaan tuntemuksiaan koeajosivulle...

Huhhuh. Näitten nettifoorumeitten ainoa huono puoli on TIETO, joka lisää tuskaa :rolleyes:. En ollut varautunut vielä moneen vuoteen mihinkään koejoihin ...
 
En ole BMW:n mittaristoihin/kautta autoihin tutustunut viimeiseen pariin vuoteen, edellisessä 3-sarjalaisessa oli kuitenkin tunnistettavissa sama visuaalinen ilme kuin 80-luvun bemareissa.
Käsittääkseni F10/11 harpannut eteenpäin, liekö taustavalaistus edelleen tyypillinen oranssi?
 
Bemareiden uusi LCD -mittaristo esiteltiin muistaakseni M6:ssa ekaksi ja näyttää tältä:

bmw_customized_IP_sport.png
 
A6/A7 on kyllä todella toimiva mittaristo. Ensimmäinen auto minulla missä on tuo digitaalinen nopusnäyttö ja en enää vaihtaisi pois. Analogista ei tule enää katsottua juuri ollenkaan.

Tuo BMW:n blackpanel vai oliko se se? on todella nätti myös omaan silmääni. Tuo oli ehdottomasti listalla jos olisin 5-sarjalaiseen päätynyt.
 
Tassu sanoi:
A6/A7 on kyllä todella toimiva mittaristo. Ensimmäinen auto minulla missä on tuo digitaalinen nopusnäyttö ja en enää vaihtaisi pois. Analogista ei tule enää katsottua juuri ollenkaan.

Digitaalinen nopeusnäyttö on aivan ehdoton. Kaikissa autoissa se ei tosin toimi kelvollisesti. Esim. edellisen sukupolven Octaviassa numerojen vaihtumisessa oleva viive tekin sen käyttökelvottomaksi.

Toinen mainio piirre A6:n mittaristossa on se, että informaatiota saa riittävästi esille yhtä aikaa. Kovin monessa autossa et saa tätä samaan aikaan, jos haluat näkyville tuon.
 
A6/A7:n ajotietokoneosuuden (mittarien keskellä oleva alue) etu on myös erittäin hyvä resoluutio. Sen johdosta minäkin ikänäköni kanssa näen nuo pienemmätkin merkit ilman silmälaseja. Heikommilla resoluutioilla nuo pienet merkit puuroutuvat, ja joudun laittamaan lasit päähän - näin esim. nykyisen Golfin kanssa on välillä tilanne.
 
MacVolsu sanoi:
En ole BMW:n mittaristoihin/kautta autoihin tutustunut viimeiseen pariin vuoteen, edellisessä 3-sarjalaisessa oli kuitenkin tunnistettavissa sama visuaalinen ilme kuin 80-luvun bemareissa.

Mulla on ihan sama kuva noista BMW:n mittareista, ja vähän koko kojelaudasta keskikonsoileineen kaikkineen. Kävin testaamassa kaverin f10 530d:tä jokin aika sitten, ja piti oikein erikseen kysyä ja varmistaa että auto on todellakin 2010-luvulta. Mittarit olicat kuin 15 v vanhasta ties mistä. Selkeä ja ergonominenhan se ohjaamo toki on, mutta ai niin ruma ja tylsä.
 
Marty McFly sanoi:
Mulla on ihan sama kuva noista BMW:n mittareista, ja vähän koko kojelaudasta keskikonsoileineen kaikkineen. Kävin testaamassa kaverin f10 530d:tä jokin aika sitten, ja piti oikein erikseen kysyä ja varmistaa että auto on todellakin 2010-luvulta. Mittarit olicat kuin 15 v vanhasta ties mistä. Selkeä ja ergonominenhan se ohjaamo toki on, mutta ai niin ruma ja tylsä.

Siihen vielä täydennykseksi tylsääkin tylsempi nappularivistö, niin ollaan lähellä yhtä syytä, miksi minulla ei ole F10:tä
 
Takavuosina tällaiset "naurettavat yksityiskohdat" eivät edes osuneet silmään, mutta jotenkin ihmisestä tulee aina vaan kriittisempi kun asiat paranee... Itseäni on alkanut häiritä autojen sisällä olevat erilaiset näytöt, joiden väsisävy ja resoluutio poikkeavat toisistaan. Varmaankin siksi että osat tulevat eri alihankkijoilta ja speksit on määritelty liian ympäripyöreästi esim sinistä ja sopivan kokoista jne. Tänään katselin erään Volkkarin ja erään Fordin sisälle todeten että mittariston keskellä oleva näyttö, radion/vast näyttöruutu ja automaatti-ilmastoinnin näyttöruutu kaikki ovat eri sävyisiä ja eri resoluutiolla, sekä tekstit pikkuisen erilaisella fontilla... Suurinta osaa ihmisistä asia ei kiinnosta eikä suurin osa varmaan huomaakaan tuollaisia yksityiskohtia, eikä asialla toimivuuden kannalta merkittävyyttä olekaan, mutta voisihan ne olla visuaalisestikin yhteensopivat, jos joku haluaa sillä silmällä autoja katsella?
 
Tuo sävyskaalan harmonisointi on merkittävä juttu. Meillä oli Polo Blue GT:ssä uudempi versio ilmastoinnista ja audiosta, joiden väri oli sama valkoinen kuin mittaristossa. Nyt meillä on äitini Polo vm 2010, ja siinä on sininen radion ja ilmastoinnin näyttö, mutta valkoiset mittarivalot. Noita sinisiä on tosi vaikea lukea ja oudosti ne poikkeavat mittariston luomasta odotusarvosta ohjaamon väreille. Ilmankos muuttivat ne myöhemmin. Mutta miksi näissä suunnittelu tulee usein jälkijunassa?
 
Tämän yksinkertaisempaa tai monimutkaisempaa en kovin kaipaa.. Tuohon kiekkamittarin alaosaan saa nopeuden diginä..

hj5k.jpg


Kaunista.. Tämä pitää joskus päästä "omistamaan"  8)

2013-Porsche-911-Carera-Panel-e1317866338242.jpg
 
Minä olen -V-:n kanssa samoilla linjoilla. Moni auto, kuten tuo hienoksi kehumanne BMW M6 muistuttaa pleikkaria ja saadakseen informaatiota näyttöjä pitää todella katsoa. Sama koskee digitaalista nopeusnäyttöä, itse piilotan sen ensimmäisenä koska vaimo taas käyttää juurikin sitä. Itse pidän öljynlämmöt siinä. Ainoa kiinnostava asia, milloin voi antaa happea.

Selkeät viisarinäytöt tyyliin BMW E36/E39/E46/E30/E21 ja muut museolaitteet. Vastaavat HUD näyttöä, ei edes tarvitse kohdistaa katsetta mittaristoon kun näkökentän rajat riittää viisarien asennosta kertomaan missä mennään. Vain irrelevantin datan takia, eli polttoaineen määrän, jäähdytysveden lämmön, radioaseman yms. takia tarvitsee katsetta kääntää tiestä. Lisäksi valaistus on rauhalinen, vain yhtä väriä.

Mutta olenkin vanhus, minusta esimerkiksi BMW on mennyt vain huonompaan suuntaa seuraten näitä kilpailijoitaan ja tavisautoja.  Noissa edellämainituissa museolaitteissa jokainen katkaisija ja hantaaki oli sellaista kaliiberia, että ei tarvinnut katsoa mihinkään jos vaikka lämpöä lisäsi tms.
 
Mikä on Boxsterin mittarivalojen sekä käyttökytkimien väri?
 
Porschessa tuo digimittari nopeudelle näyttää olevan todella tarpeellinen, kun nopeusmittarin seuranta tuossa koossa ja karkeahkolla asteikolla voisi olla Suomessa tuskaisaa nopeassa autossa.
 
MacVolsu sanoi:
Mikä on Boxsterin mittarivalojen sekä käyttökytkimien väri?

Kellertäviä kaikki..

Tässä huono esimerkki jostain Boxsterista, mallia en nyt tiiä mut tuota sävyä ne on..

hqdefault.jpg
 
Markku J sanoi:
Porschessa tuo digimittari nopeudelle näyttää olevan todella tarpeellinen, kun nopeusmittarin seuranta tuossa koossa ja karkeahkolla asteikolla voisi olla Suomessa tuskaisaa nopeassa autossa.

Tämä takia minulla onkin tuo nopeus tuossa diginä, vaikkakin jonossa tolla usein joutuu ajaan, ni jää ylinoppeudet vaan "kiihdytyksiin"  ;D
 
Jos haaveilulle antaa sijansa:

porsche_911_turbo-s_edition_918_spyder_cab_gauge-cluster_11.jpg


Päheen kontrastin antaa tuo vihreä väri, vaikkakin koko informaatiokeskus ei olekaan näkökentässä.
 
On todella hieno nautiskeluun ! Mutta siltikin - vanhuksen vakioautoon, arkipäivän ajoihin kaipaisin A6/A7 -lookia tai tuota Bemun LCD -lookia.