https://tummennuskalvot.fi/

Mittaristojen yleisilme, fontit, valaistus

[ot]

Aika jännä miten tuota turboa haaveillaan/ihannoidaan. Mallistossa olisi mielenkiintoisempiakin vehkeitä.

[/ot]
 
Ohessa Bemarin "6WA Mittariston ajotietokonenäyttö laajennetulla sisällöllä". Ei mielestäni häpeä millään tavalla nykyisiä mittaristonäyttöjä eikä ole antiikkinen, vaan selkeä, informatiivinen ja hyvännäköinen.
 

Liitteet

  • bemu1.jpg
    bemu1.jpg
    5,3 KB · Katsottu: 508
  • bemu2.jpg
    bemu2.jpg
    52,5 KB · Katsottu: 2 106
MTO sanoi:
Ohessa Bemarin "6WA Mittariston ajotietokonenäyttö laajennetulla sisällöllä". Ei mielestäni häpeä millään tavalla nykyisiä mittaristonäyttöjä eikä ole antiikkinen, vaan selkeä, informatiivinen ja hyvännäköinen.

Ei minun mielestä ole enää 80-lukulainen vaikka fontti on aikalailla sama, valkoinen piristää kummasti. Oranssia on toki mausteena BMW:n tyyliin.
Onhan Audinkin mittaristoissa jotakin samaa edeltäjiltään samalta aikakaudelta.
 
Quality sanoi:
Ainakaan 2012 Volvo XC60ssä ei ole kummoinen mittaristo. Resoluutio on onneton eikä mitään värejä voi säätää. Varoitukset tulevat toki keltaisella ja merkkivalot punaisella - siinäpä se onkin. Kun vielä valoisuuden mukaan automaattisesti säätyvän mittariston taustavalon kontrasti on melkoinen, ei voi kovin sivistyneestä versiosta puhua. Mutta tämä on yksi harvoja asioita, mihin en Volvossa ole tyytyväinen. Toivottavasti ehtii tulla parannusta ennenkuin on vaihdon aika ;).

Minä kai olen vanhanaikainen, mutta minulle ei tuo faceliftmallin bling bling oikein iske. Tykkään enemmän tästä vanhemmasta. Minulta tosin puuttuvat nuo parhaimman malliversion metallisomisteet mittaristossa, mutta muuten informaatiotaso on mielestäni hyvä. Resoluutiostakaan ei ole pahaa sanottavaa, koska se on samaa radion /ilmastoinni  näytön kanssa.
 
Skula sanoi:
Minkäs sitä itelleen mahtaa :D

Ei se(kään) väärin ole.

Tuossa on varmaan jo aika paljon vikaa kun palaa noin paljon lamppuja.

2014_porsche_911_ip_fd_617131_1600.jpg


Kyseisen mittariston sukujuurten alkulähteiltä on säilynyt aika paljon yhtäläisyyksiä.
911+dash+1+1260493853.jpg


Samankaltaisia perinteitä on ymmärtääkseni muillakin automerkeillä, esim baijerilaisella moottori wehkeellä.
 
ePa sanoi:
<Porsche>
Kyseisen mittariston sukujuurten alkulähteiltä on säilynyt aika paljon yhtäläisyyksiä.

Kierroslukumittari on keskellä, ja siinä on neula joka kiertyy myötäpäivään? Juuri muita yhtäläisyyksiä en löytänyt  ;D Enemmän tuo uusi mittaristo keltaoranssine sinnetänne osoittavine neuloineen muistuttaa 80-luvun Mersuista.

Asiasta toiseen, Volkkareissa oli vuosituhannen vaihteessa (mielestäni) kamalalla sinisellä valaistuja mittaristoja ja näyttöjä. Ilmeisesti niistä on jo luovuttu valkoisen ja monivärien tieltä, mutta korealaisissa sinistä taitaa edelleen olla?
 
MTO sanoi:
Ohessa Bemarin "6WA Mittariston ajotietokonenäyttö laajennetulla sisällöllä". Ei mielestäni häpeä millään tavalla nykyisiä mittaristonäyttöjä eikä ole antiikkinen, vaan selkeä, informatiivinen ja hyvännäköinen.
Tälle pisteet minulta, poislukien nuo alareunan oranssit viirut. Mikähän niiden idea on?
 
Ekalla sivulla moitittiin Volvon mittaristoa. Itse jouluna askartelin omaan kulkineeseen R-version mittaritaulut valaistuksineen. Huono iPuhelin kuva mittaristosta. SRS-vikakoodin sain aikaiseksi ;D
1097108_10202176645070039_1986522192_o.jpg


2012 mallista varastettu taulut. Siinä olisi ollut myös valkoiset näytöt, mutta mittaristo oli diesel mallista niin ei toiminut suoraan eikä itsellä ole välineitä puukottaa softaa.
Volvo-XC90-R-Design-2012-Instrument-Binnacle.jpg
 
Ribbe sanoi:
Ekalla sivulla moitittiin Volvon mittaristoa. Itse jouluna askartelin omaan kulkineeseen R-version mittaritaulut valaistuksineen. Huono iPuhelin kuva mittaristosta. SRS-vikakoodin sain aikaiseksi ;D

2012 mallista varastettu taulut. Siinä olisi ollut myös valkoiset näytöt, mutta mittaristo oli diesel mallista niin ei toiminut suoraan eikä itsellä ole välineitä puukottaa softaa.

Tuohan on hieno! Oikein moottorinlämpömittarikin ;). - Minkä värisiä ovat livenä nuo vihertävät pohjat? Tuossa kuvassa eivät ehkä parhaimmillaan. Alemmasta kuvasta näkyykin, että taitavat olla melkein mustat?
 
tai sanoi:
Asiasta toiseen, Volkkareissa oli vuosituhannen vaihteessa (mielestäni) kamalalla sinisellä valaistuja mittaristoja ja näyttöjä. Ilmeisesti niistä on jo luovuttu valkoisen ja monivärien tieltä, mutta korealaisissa sinistä taitaa edelleen olla?

Minua miellytti se sininen, silloin. Olipa jotain uutta ainaisen vihreän tilalle. Hankkiessa uutta transporteria (T5) vuonna 2007 lopulla, koeajo-autossa oli vihreä mittarivalaistus. Sanoin kauppiaalle kun muista yksityiskohdista päästiin yksimielisyyteen että tehdään kaupat jos mittarivalaistus on sininen ;D
Kumma kun uusi mallisarja ei ollut varustettu kokonaan samanlaisella värityksellä.
 
Quality sanoi:
Tuohan on hieno! Oikein moottorinlämpömittarikin ;). - Minkä värisiä ovat livenä nuo vihertävät pohjat? Tuossa kuvassa eivät ehkä parhaimmillaan. Alemmasta kuvasta näkyykin, että taitavat olla melkein mustat?
Joo tuossa loistaa tuo varoitusteksti liian kirkkaana. Päivällä ne näyttää käytännössä mustilta. Tuo toinen kuva on 2012 XC90 mittaristosta. Siinä on valkoiset näytöt. Juuri tuommoisesta mittaristosta otin itselle taustat. Näytötkin olisin halunnut, mutta olisi vaatinut softa kikkailuja joita en osaa. Sen verran kokeilin että mittaristo ei toiminut suoraan. Yllätys kun oli D5:sta ja itsellä on bensa :D.
 
Pikkupoikana ihailin isäni 1963 -mallin Moskvitsh 407:n monia mittareita. Eihän tämä nyt ihan pahalta näytä, vaikka design on yli 50 vuotta vanha.

mosse6_2609JID_af.jpg
 
Markku J sanoi:
Pikkupoikana ihailin isäni 1963 -mallin Moskvitsh 407:n monia mittareita. Eihän tämä nyt ihan pahalta näytä, vaikka design on yli 50 vuotta vanha.

mosse6_2609JID_af.jpg
No tuossahan on nopeusmittarissakin ihan eri tavalla sellaista ilmavuutta ja väljyyttä kuin vaikka Porschella...
 
Noista väreistä yleisesti... Tyyli ja design sanelevat ne varmaankin nykyään, mutta onhan myös tutkittu että ihmissilmä näkee tietyt värit selkeämmin ja ja jotkut väriyhdistelmät huonommin.

Asia tuli mieleen kun on taas usean päivän viettänyt laskettelurinteissä, ja todennut kuinka oranssi linssi parantaa kontrastia ja erottelukykyä merkittävästi.

Vihreä taitaa olla yksi epäselvimmistä väreistä fonttina.

Itse en pidä yhtään oransseista väreistä auton mittareissa. Mutta on myönnettävä että hyvin esim Bemarin mittaristosta selvän saa.

Jostain syystä olen tykästynyt siniseen ja valkoiseen mittaristoissa.
Punainenkin käy jos hevosvoimia >500  :D
 
T sanoi:
Noista väreistä yleisesti... Tyyli ja design sanelevat ne varmaankin nykyään, mutta onhan myös tutkittu että ihmissilmä näkee tietyt värit selkeämmin ja ja jotkut väriyhdistelmät huonommin.

Vihreä taitaa olla yksi epäselvimmistä väreistä fonttina.

Itse en pidä yhtään oransseista väreistä auton mittareissa. Mutta on myönnettävä että hyvin esim Bemarin mittaristosta selvän saa.

Meillä oli tästä aiheesta töissä tutkimusdataa kun suunniteltiin uusia ohjaamoita pimeisiin olosuhteisiin. Eli mikä väri valitaan mihinkin, tai mikä soveltuu olosuhteisiin. Esimerkiksi pimeässä silmä näkee eri soluilla (oliko se nyt tappisolut) ja sinivihreä tai vihreä väri (valon taajuus) on näille soluille parhaiten näkyvissä, eli silmän täytyy adaptoitua vähiten. Suoraan soveltaen, autossa pimeällä ajettaessa vihreä mittaristo soveltuu hyvin, koska silmä näkee sen heti (tosin sävynä ei ole käikkein tarkimmin nähtävä, kuten vaikkpa oranssi) ja taas käännettäessä katse pimeään ulos, näkee silmä heti ilman sopeutumista.

Eli se mikä näyttää silmälle hyvältä, ei välttämättä ole kuitenkaan käytännössä kaikissa oloissa hyvä. Sininen tai vihreä väri mittaristossa voi olla valittu juuri tästä syystä.
 
70-luvun Tekniikan maailmasta ja Tuulilasista jo muistan, kun BMW kolmossarjalaisen koeajossa kerrottiin, että BMW:n tutkimusten nukaan oranssi väri häiritsee vähiten pimeänäköä ja siksi siis ko väri mittaristoon.

Onkohan siis tiede kehittynyt vai muoti vienyt mukanaan...
 
jni sanoi:
70-luvun Tekniikan maailmasta ja Tuulilasista jo muistan, kun BMW kolmossarjalaisen koeajossa kerrottiin, että BMW:n tutkimusten nukaan oranssi väri häiritsee vähiten pimeänäköä ja siksi siis ko väri mittaristoon.

Onkohan siis tiede kehittynyt vai muoti vienyt mukanaan...

En tiedä. Varmaan siinäkin sävyllä ja kirkkaudella on merkitystä. TUon meidän datan mukaan oranssi on tarkimmin nähtävä. Eli vähiten "suttuinen" kun silmä pimeään tottuneena katsoo siihen. Siksi varoitukset näytetään oranssilla. Ja puhun nyt HMI näyttöjen sovellusten väreistä ohjaamoissa. Ei kai auto siitä paljon eroa?
 
Ainakin minun silmilleni juuri sininen on ylivoimaisesti huonoimmin  erottuva väri.
 
Pekka T sanoi:
Ainakin minun silmilleni juuri sininen on ylivoimaisesti huonoimmin  erottuva väri.

Minä koetin länkyttää sitä, että miten silmä reagoi kun pimeästä kääntää katseen tietyn väristä valoa kohti. Sinisellä näytettyyn merkkiin/tekstiin silmän ei tarvitse sopeutua yhtä paljon kuin oranssiin.
Heitän nämä kyllä ulkomuistista. 2005/2006 olin osallisena suunnittelemassa HMI näyttöjä ja muita merkkivalovätkyttimiä valvomoon/ohjaamoon.
 
Jonkun jutun mukaan vihreää väriä silmä herkimmin tulkitsee.....?
Siksikö ajetaan punaisia päin  8)
 
Tuo sopii mun edellä kirjoittamaan. Sininen / sinivihreä tai vihreä näkyy "helpoiten" pimeässä.
 
Eikös päin vastoin punainen ole vähiten hämäränäköä verottava valon väri? Ainakin kaikissa näkemissäni taskulampuissa "yömoodi" tuottaa punaista valoa, jos sellainen ylipäätään on ja noita muistaakseni käytettiin mm. intissä.

Edit: On se ainakin wikin mukaan. Punainen valo ärsyttää vain tappisoluja ja sauvasolujen valoherkkyys säilyy.

Edit2: Ja ylläolevasta siis seuraa, että öisin paras mittariston väri on autoissa punainen.
 
Jos ajatellaan pimeässä ajamista, mittariston valon väri ei oikeastaan ole oleellisinta. Tärkeintä on se, että mittarivalaistus ei ole liian voimakasta. Samoin navissa tulee olla yövalaistus päällä.

Nimittäin yleensä maantiellä on muitakin valoja, risteyksissä ja ennenkaikkea muun liikenteen valot. Vastaantulevan auton valot  (jotka ovat poikkeuksetta keltaiset) ne käytännössä häikäisevät eniten. Johtuneeko ikääntymisestä vai uusien autojen valokuvioista, mutta lähivalotkin tuntuvan häiritsevän enemmän kuin  aikaisemmin.

Liikenneturva toitottaa, että pitkiä pitäisi kohdatessa käyttää viimeiseen asti, lähes ´kipu´ rajalle asti. Ei kylläkään omasta mielestä. Autoni valoautomatiikka vaihtaa lyhyet aika varhain ja hyvä niin. Liiallinen häikäistyminen estyy ja lähivalot päinvastoin valaisevat tienvierustoja sopivasti.

Mutta toiseen aiheeseen; tuon Porschen mittaristossa (GT3) kiinnitti huomiota, siinä olevat erilliset jäähdytysveden ja öljyn lämpömittarit. Tarkoittaako tämä sitä, että tuossa ´kilpurissa' on erillinen öljynjäähdytin? Muuten ei oikein ymmärrä, miksi molempia pitäisi mitata...
 
pantero sanoi:
Mutta toiseen aiheeseen; tuon Porschen mittaristossa (GT3) kiinnitti huomiota, siinä olevat erilliset jäähdytysveden ja öljyn lämpömittarit. Tarkoittaako tämä sitä, että tuossa ´kilpurissa' on erillinen öljynjäähdytin? Muuten ei oikein ymmärrä, miksi molempia pitäisi mitata...

Onhan Superbissakin öljynlämpömittari, ei tosin oikeana mittarina vaan saatavissa näkymään monitoiminäyttöön, ja tämä ei ole ainakaan kilpuri ;D Jonkinasteinen öljynjäähdytin taitaa löytyä kaikista nykyautoista.
Tuollaisessa GT3:n kaltaisessa autossa öljyn lämpötila on aivan yhtä oleellista tietoa kuin jäähdytysnesteen lämpökin, jos pirssiä lähtee syöttämään radalle niin saa seurailla ettei öljyt kuumene liikaa.