https://tummennuskalvot.fi/

Mitsubishi poistuu Euroopan markkinoilta?

Nissan Qashqai - Renault Kadjar saa rinnalleen jonkun Mitsubishiksi nimetyn version.

No säilyy jälkimarkkinointiverkosto pystyssä ja merkki hengissä. Paljon muuta tuosta ei synny.

Mitsubishin viime vuosien noste on ollut yksinomaan Outlander PHEV:n ansiota. Jos siitä juuri esitelty seuraava sukupolvi ei tule Eurooppaan niin ei Mitsulla merkkinä ole paljoa meille annettavaa.
 
Näitä Renault-Mitsubishejä on jo markkinoilla. Australiassa on myynnissä Mitsubishi Express joka on Euroopassa Renault Trafic jne.

[img]
 
Urlaub sanoi:
Näitä Renault-Mitsubishejä on jo markkinoilla. Australiassa on myynnissä Mitsubishi Express joka on Euroopassa Renault Trafic jne.

Tuossa on se järki, että Australiassa Mitsubishi lienee paljon vahvempi brändi kuin Renault. Se on vaikea ymmärtää, mitä lisäarvoa Renaultien myynti Mitsubishin maskilla ja Mitsubishin verkoston kautta tuo Euroopassa. Kyseessä on kuitenkin hyvin marginaalinen merkki täällä.
 
Ei poistu Mitsu Euroopasta.

Juuri lanseerattu uusi ASX on näemmä suoraan Renault Captur. Maskiin, rattiin ja peräluukkuun vaihdettu timanttilogot.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/dffe2229-3682-42e7-bf7d-25a36cd63347

Oli ennalta tiedossa, että uudet euro-Mitsut käyttävät Nissan-Renaultin pohjarakenteita, mutta jotenkin toivoi auton olevan silti aito Mitsu. Mutta ei, siitä mistä aita oli matalin mentiin.

Annetaan nyt vielä mahdollisuus eli hinta on saatava kohdilleen.
 
Olisivat nyt voineet laittaa vaikka edes oman ratin mutta ei edes sitä ole. Tässä on ei ole mitään omaa. Vaikka en toki sano, että tämä huono vaihtoehto on, kun miettii, että millä autolla minä nykyään ruuat Prismasta kotiin haen..

Mutta nelivetoa ei Capturista ole, eikä tule. Edeltävän ASX kohdalla nelivetoisuus taisi olla yksi "myyntivalteista/kilpailukeinoista" muita kokoluokan edustajia vastaan..
 
Jubilee sanoi:
Tässä on ei ole mitään omaa.

mitsubishi-asx-2023.jpg


mitsubishi-asx-2023.jpg


Toi 3D-printattu muovipalikka keskellä takaluukkua - joka peittää pellissä olevan upotuksen Renun logolle - on Mitsun omaa suunnittelua, sanoisin.
 
Jukki sanoi:
Toi 3D-printattu muovipalikka keskellä takaluukkua - joka peittää pellissä olevan upotuksen Renun logolle - on Mitsun omaa suunnittelua, sanoisin.

Jos siihen ei ole Mitsun timanttia saatu ympättyä niin on sitten brainstormattu ja keksitty tuo nykytyylin mukainen M  I  T  S  U  B  I  S  H  I -teksti ja muovilärpäkä Renun timantin päälle.
 
Jopa vanteet näyttävät olevan suoraan Renaultin mallistosta.. mutta mitäpä niitä uusimaan, kun voi käyttää jo olemassa olevia ja valmiiksi sopivia. Peruutuskamerakin(tuo muovipalikka keskellä luukkua) on Renaultista. Tosin Renaultissa sen "naamioinnissa" on mielestäni onnistuttu paremmin, kun se on kehystetty Renaultin merkillä.

Mutta toisaalta, jos haluaa saada hyvän valmiin tuotteen b-segmenttiin, euroopan myydyin(?) Captur hyvä valinta kumppaniksi.

Vaikka ei se hittituotteen suora lainaaminenkaan mikään oikotie onneen ole. Vai kuinka usein näkyy Suzukiksi tai Mazdaksi naamioituja Toyotia vs. "aitoja" Toyotan valmistamia autoja samoista malleista.
 
Jubilee sanoi:
Vaikka ei se hittituotteen suora lainaaminenkaan mikään oikotie onneen ole. Vai kuinka usein näkyy Suzukiksi tai Mazdaksi naamioituja Toyotia vs. "aitoja" Toyotan valmistamia autoja samoista malleista.

Yaris-pohjainen Mazda 2 on vielä niin uusi tulokas, että ei niitä vielä voi juuri näkyäkään. Suzuki-Toyotia näkyy tosi vähän, se on totta.

Toisaalta Toyota BZ4X: n Subaru-versio voi myydäkin ihan ok.

En tiedä mikä tilanne on muissa Euroopan maissa. Suomessa Toyotan asema on niin vahva, ettei Suzukilla ole mitään jakoa myydä autojaan Toyotan hinnoilla. Miten lie muualla?

Mielenkiintoista nähdä ASX:n hinnoittelu.
 
Urlaub sanoi:
En tiedä mikä tilanne on muissa Euroopan maissa. Suomessa Toyotan asema on niin vahva, ettei Suzukilla ole mitään jakoa myydä autojaan Toyotan hinnoilla. Miten lie muualla?

Heikkoa on Toyota-Suzukien myynti muuallakin. 1-7/2022 Euroopassa on rekisteröity 2610 Swacea ja 1266 Acrossia. Corollaa vastaavasti 78 000 ja RAV4:ää 52 000.
 
Uusi Outlander alkaa näyttää autolta. Mutta ei siis tulossa tänne?

FdMmrFkaEAAn0Oi
 
Hardware sanoi:
Uusi Outlander alkaa näyttää autolta. Mutta ei siis tulossa tänne?

Ei ole tulossa. Hetken aikaa oli vanhempi Outlander yhtä aikaa tuotannossa ja jämämallia laivattiin Eurooppaan. Nyt on jo loppu sekin.

Ei vaan riitä ymmärrys, jos täällä kuitenkin on päätetty pysyä ja pitää pystyssä myynti- ja huolto-organisaatiot, niin eikö niille kannattaisi antaa tavaraa myytäväksi. Laskisi kustannuksia per auto.

Ei kai tuo uusi Outlander sentään niin huono auto voi olla, ettei täyttäisi eurospeksejä?
 
Urlaub sanoi:
Ei ole tulossa. Hetken aikaa oli vanhempi Outlander yhtä aikaa tuotannossa ja jämämallia laivattiin Eurooppaan. Nyt on jo loppu sekin.

Ei vaan riitä ymmärrys, jos täällä kuitenkin on päätetty pysyä ja pitää pystyssä myynti- ja huolto-organisaatiot, niin eikö niille kannattaisi antaa tavaraa myytäväksi. Laskisi kustannuksia per auto.

Ei kai tuo uusi Outlander sentään niin huono auto voi olla, ettei täyttäisi eurospeksejä?

No ei se vanhaa huonompi voi olla  :)

Nissanin pohjallehan tuokin on tehty.

https://www.edmunds.com/mitsubishi/outlander-phev/2023/

 
Mitsubishin tilanne määriteltiin Renaul-Nissan-Mitsubishi alliansissa Renaultin ja Nissanin toimesta. Silloin päätettiin, että allianssin päämerkki Euroopassa on Renault, tämän jälkeen tulevat Nissan ja Mitsubishi. Jenkeissä allianssin ykkösmerkki on Nissan, sitten tulevat Mitsubishi ja Renault. Japanissa on allianssin ykkösmerkki Nissan. Vietnam, Intia, Filippiinit, Pakistan ykkösmerkki on Mitsubishi. Mitsun seuraava malli lienee L200 pickupin uusi versio. Tietojen mukaan se on 1:1 Nissan Navaran kanssa.

Japanissa on kaikessa hiljaisuudessa tapahtumassa melkoinen keskittyminen. Toyota on pikkuhiljaa noussut merkittäväksi osakkeen omistajaksi Suzukissa, Mazdassa ja Subarussa. Toyota näyttää pikkuhiljaa ostavan kokoajan lisää ko. firmojen osakkeita. Kuorma-autoissa Hino on Toyotan merkki ja puolestaan Fuso kuuluu Mercedes-Benz ryhmään.
 
Benkku sanoi:
Kuorma-autoissa Hino on Toyotan merkki ja puolestaan Fuso kuuluu Mercedes-Benz ryhmään.

Mitsubishi-Fuso on mielenkiintoinen tapaus. Daimler Trucks omistaa siitä 89,29 %, mutta edelleen Mitsubishin logo komeilee keulalla. Suomessakin Veho on sen maahantuoja ja jälleenmyyjä.

Aika retrohenkinen auto on ja ohjaamokin on pysynyt samana 90 ellei jo 80-luvulta. Tiettävästi silti 110 % laadukas vehjes ja sitä kautta sillä riittää ystäviä.

1624892715183.jpg
 
Mitsullahan on vielä melko suoranainen Fuson kllpailija eli Mitsubishi Canter. Canter on tosin tarkoitettu kevyempään luokkaan kuin Fuso. Australiassa Fuson nelivetoinen malli on erityisen suosittu Overland 4x4 -matkailijoiden parissa.
 
Hyvä  linkki! sieltähän löytyy paljon muutakin kuunneltavaa. Mitsusta vielä sen verran, että tuo pickup puoli jäi pois. Mitsun myynti USA:ssa on tippunut huimasti rallivuosista ja on käytännössä Outlanderin, Outlander Sportin (ASX meillä)  ja Eclipse Crossin varassa.  Mitsun osuus jenkkmarkkinoista on noin 0.7%. Vahvat japanilaismerkit Toyota ja Nissan myyvät kuukaudesssa enemmän kuin Mitsubishi vuodessa.
 
Vaikka Mitsu nyt jääkin euroopan markkinoille, niin on kovin vaatimaton mallisto. Eurooppalaisen ostajan näkökulmasta koko merkki on varjo entisestä. Tuleva II-sukupolven ASX (Renault Captur) voi vähän korjata tilannetta, mutta ei se yksin kesää tee. Toivottavasti Nissan-Renault-Mitsubishi -allianssi panostaa tulevaisuudessa myös Mitsun mallsitoon (vaikka sitten Renault-malleilla) ettei koko merkki kuole pois.
 
Äkkiseltään katsottuna, ei menettäisi mitään, vaikkei Mitsu tekisi yhtään henkilöautoa. 17 taisi olla nykyisiä malleja… turhaa sätkimistä yrittää myydä bangetuninkia.
 
ASX;n jälkeen on tulossa uusi Colt, joka on puolestaan sama kuin Renault Clio. Mitsubishi antoi positiivisen tulosvaroituksen vaikka myynti laskee. Syynä ovat suotuisat valuuttakurssit ja autoista jäävä parempi kate, kun autoja ei tarvitse itse suunnitella.
 
Jukki sanoi:
mitsubishi-asx-2023.jpg


mitsubishi-asx-2023.jpg


Toi 3D-printattu muovipalikka keskellä takaluukkua - joka peittää pellissä olevan upotuksen Renun logolle - on Mitsun omaa suunnittelua, sanoisin.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/dffe2229-3682-42e7-bf7d-25a36cd63347
Takana on täysin uusi Mitsubishi-teksti. Autoon saa valittua yhden kuudesta väristä ja korkeimmin varusteltuihin malleihin on lisäksi saatavilla musta kontrastikatto.
Yleensä hehkutetaan täysin uutta moottoria, voimansiirtoa tai infotainmentjärjestelmää...

Nyt on kyllä oiottu vähän liikaa kun ainoa brändikohtainen ero on valmistajan logo. Tuo tuskin Mitsun myyntiä juuri auttaa. Taitaa britit olla vanhalla mantereella ainoita, joille riittää nostalgiannälkään se, että Opelin logot vaihdetaan Vauxhalliin ja sitten voi ylpeillä ajavansa brittimerkillä.

Tuo takaluukku on Mitsulta todella nolo esitys. Rellussa salmiakin keskelle on istutettu siististi peruutuskamera. niin kai tuohon jotenkin olisi saanut sovitettua Mitsun logon ja siihen kameran jotenkin alle, sen sijaan että otetaan logo pois ja kameralle muovikotelo.

Tuota kun katsoo edestä, niin näin Capturin omistajana tulee kyllä tosi kumma fiilis kun järki sanoo koko ajan että Capturhan se siinä kun keula huutaa Renaultin muotokieltä ja logo aivan väärä.

EDIT: Mietin jo että jos Pentti Rönkkö olisi ollut artikkelin kirjoittaja, niin olisi kyllä huomattavasti selvemmin tuotu esiin että kyseessä on käytännössä sama auto kuin Renault Captur, mutta Rönkkö näköjään jäänyt eläkkeelle kesällä. Selittää sen, miksi Iltalehden autoartikkeleissa on ihan nevöhööd-toimittajien nimiä kirjoittajina.