https://yliteippaus.fi/

Mitsubishi poistuu Euroopan markkinoilta?

Silmiin sattuu tuo peruutuskameran asennus. Surkuhupaisa toteutus. ;D
 
teme565 sanoi:
Rönkkö näköjään jäänyt eläkkeelle kesällä. Selittää sen, miksi Iltalehden autoartikkeleissa on ihan nevöhööd-toimittajien nimiä kirjoittajina.

Onhan Iltalehdessä nyt Tuulilasista siirtynyt Arttu Toivonen - parasta mitä Tuulilasissa on viimeiseen 5 vuoteen ollut.

Mitsubishi on myynyt monissa Euroopan maissa käsittämättömän hyvin Space Staria, jolla ei ole automarkkinoille ollut muuta annettavaa kuin halpa hinta. Ehkä heillä on nyt ajatus, että autoja saa myytyä kunhan vain hinta on kohdallaan.
 
Lehtitietojen mukaan Mitsubishin mallistoon tulee myös Cli... siis Colt tekee paluun.

Renault Clio saa timantit keulaan ja rattiin sekä taakse täysin uuden "Mitsubishi" tekstin.
 
Paukku sanoi:
Onko Mitsubishi Eclipse Cross PHEV mitsun omaa tuotantoa? Valmistetaanko missä päin?
Se on vielä aito Mitsu. GS-perusrakenne on edelleen sama kuin 15-vuotta sitten Outlanderissa, Lancerissa ja erittäin monessa muussa silloisessa yhteistyöajokissa https://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_GS_platform

Wikin mukaan valmistus tapahtuisi Japanissa, Kiinassa ja Brasiliassa. Arvaisin että Suomeen tulevat ensinmainitusta? https://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_Eclipse_Cross#PHEV
 
Mietin, että onko Eclipse Cross:lla hirveästi kilpailijoita, siis kompakti PHEV SUV nelivedolla? Kalliimpia on kyllä.
 
teme565 sanoi:
EDIT: Mietin jo että jos Pentti Rönkkö olisi ollut artikkelin kirjoittaja, niin olisi kyllä huomattavasti selvemmin tuotu esiin että kyseessä on käytännössä sama auto kuin Renault Captur, mutta Rönkkö näköjään jäänyt eläkkeelle kesällä. Selittää sen, miksi Iltalehden autoartikkeleissa on ihan nevöhööd-toimittajien nimiä kirjoittajina.
Sen verta offtopiccia, että Rönköllä ei useinkaan ollut faktat ihan hallussa - tai sinnepäinkään. Tuli joskus jopa meilailtua hänen kanssaan virheellisistä tiedoista artikkeleissa, mutta ei suostunut myöntämään virhettänsä. Mutta kieltämättä Rönkön juttuja luki silti mieluummin kuin nykyisiä IL:n autojuttuja.
 
Järkiratkaisu kun Euroopassa ovat päättäneet jatkaa. Badge-engineeratulla Rellulla ja ikiaikaisella Space Starilla ei täällä pärjää.

Outlander on kova peli, mutta alkaako aika olemaan ohi plugarilta? Varsinkin jos vielä himpuloidaan vuosi tai puolitoista ennen kuin autoja saa luovutukseen?
 
Varsinkin jos vielä himpuloidaan vuosi tai puolitoista ennen kuin autoja saa luovutukseen?
Teknikens Världissä Euroopan myyntijohtaja kertoi, että tekevät töitä auton sovittamiseksi Euroopan markkinoiden toiveisiin. Vanha mallihan tuo alkaa olla jo myyntiin tullessaan.

Outlander on siitä kummallinen auto, että vuonna 2006 esitelty sukupolvi (jota PSA:kin myi) oli varsin lähellä eurooppalaisia mieltymyksiä ominaisuuksiltaan ja muotoilultaan, mutta sen jälkeen tehtiin hyvin aasialainen malli, jossa ei ollut muuta asiakkaita kiinnostavaa kuin hybriditekniikka. Tämä uusin toimii ainakin muotoilultaan taas paremmin Euroopassa.
 
Kuis aito Mitsu tuo on? Konsernin perusrakenne joo mutta onko tekniikka Mitsua vaiko konsernia?
 
Kuis aito Mitsu tuo on? Konsernin perusrakenne joo mutta onko tekniikka Mitsua vaiko konsernia?
Wikistä luettua: Uusi Outlander perustuu samalle perusrakenteelle kuin esim. Quashqai vuodesta 2013. Samalla rakenteella on lukuisia Nissaneita ja Renaulteja, nykymallejakin. Sen sijaan PHEV:n voimalinja on jatkokehitelmä edellisen polven Outlanderista, nyt 20kWh ajoakulla. https://en.wikipedia.org/wiki/Renault–Nissan_Common_Module_Family#CMF-C/D

Noista yhteenvetona oma arvaukseni auton luonteesta: Alusta, ajettavuus ja mahdolliset alustarakenteen vaivat ovat tuttuja noista Quashqaista, Relluista yms. Voimalinja puolestaan tuntunee tutulle edellisen polven Outlanderilla ajelleelle. Kori, sisustan muovit ja tyyli lienevät aitojapanilaista.
 


Clion keulaa raiskattu vaihtamalla kauniit umpiot yksinkertaisempiin ja muilta osin tunkemalla keula täyteen ylimääräisiä elementtejä.

On tosiaan badge engineeringiä viimeisen päälle. Etupäässä Mitsun logo vaan tökätty tuohon Rellun salmiakin asennusalustan/kameramoduulin päälle ja takana tökätty peruutuskamera Rellun logon tilalle. Konepellissäkin etureunassa tuo lovi johon normaalisti asemoituu salmiakkilogon yläreuna.

Nostalgiannälkäisille varmaan menee muutama Colt kaupaksi mutta siinä se sitten taitaa ollakin.
 
Samat umpiot vissiin, kuin Clio faceliftissä.

 
Näiden "uusien" mallien kanssa on menty tasan sieltä missä aita on matalin, tai jopa etsitty aukko aidasta. Erityisesti se, miten Mitsun merkki on survottu keulaan ja kamera takaluukkuun, on kuin joku pirkka-patentti.
 
Nostalgiannälkäisille varmaan menee muutama Colt kaupaksi mutta siinä se sitten taitaa ollakin.
Mikä mahtaa valmistajan / omistajan tavoite olla tällaisessa strategiassa? Pidetään merkki ja organisaatio Euroopassa hengissä jos vaikka joskus tulisi taas omaa tuotetta? Vai onko Rellulla niin paljon ylimääräistä kapasiteettia, että kannattaa painaa omia malleja riittävän huokealla jotta myös toinen merkki voi tehdä niillä bisnestä?
 
Mitään tuotekehitys kustannuksia ei ole ja saahan sillä haalittua muutaman markan pois. EI Renault ole ainoa. Toyota tekee samaa Suzukille ja Subarulle. Toinen ranskalaiskonserni eli Stellantis tekee Peugeot, Citroen, Opel, Fiat, Alfa-Romeo hyvin pienin eroin. Mitään isoja muutoksia ei voi oikein tehdä kun pohjalevy, moottorit (myös sähkö), vaihteisto, voimansiirto ovat samoja. Tulevat vielä samalta linjalta peräkanaa. Herättää tuo kopiointi konsernissa vähän närääkin. Euroopassa Stellantiksen ranskalaisjohdon mielestä Alfa Romeon piti saada Stelvion alapuolelle SUV -maasturi ja pian. Euroopassa ei ollut sopivaa pohjaa, mutta jenkeistä löytyi Dodge Hornet, joka on siellä entry-level SUV-maasturi. Ranskalaiset eivät vissiin hirveästi edes ilmoittaneet Stellantiksen jenkkijohdolle kopioivansa Dodge Hornetin toolit. Ja kas linjasto lyötiin pystyyn Italiaan ja Alfa sai SUV -maasturin ennätysajassa. Alfan ja Dodgen erot on etumaskissa, etuvaloissa ja takavaloissa. Varsinainen ryppy rakkauteen konsernissa tuli, kun ranskalaisjohto päätti viedä Alfa Tonalen myös USA:n markkinoille. Dodgella nähtiin punaista, kun Alfa Tonale tuli myyntiin Alfa dealerille myös USA:ssa. Nykyisinhän ei mikään autotehdas tavoitele olevansa suurin valmistaja vaan voitollisin. Korona aikana ihmiset oppivat jonottamaan autoja. Mikä sopii autonvalmistajille, sanoihan BMW:n toimitusjohtaja (Harald Krüger) suoraan, että puolen vuoden jonotusaika on sopiva. Autolla voi pitää kovaa ylihintaa, ei tarvitse myöntää alennuksia ja puolen vuoden jonotus vain nostaa asiakkaan kuvaa premium -luokan autosta.
 
Olisikohan tässä taustalla se, että pitää saada Mitsun malliston päästöjä alaspäin. Eikös EU:n säädöksissä ole joku tietty keskiarvo (muistaakseni 95g/km), jonka alle malliston päästöjen pitää mennä tai tulee sakkoja? Tuomalla pienehköt Colt ja ASX mallistoon mukaan saadaan keskiarvoa varmaan painettua alaspäin
 
Olisikohan tässä taustalla se, että pitää saada Mitsun malliston päästöjä alaspäin. Eikös EU:n säädöksissä ole joku tietty keskiarvo (muistaakseni 95g/km), jonka alle malliston päästöjen pitää mennä tai tulee sakkoja? Tuomalla pienehköt Colt ja ASX mallistoon mukaan saadaan keskiarvoa varmaan painettua alaspäin
Tuo olisi hyvä selitys jos olisi Pajero ja tila-auto edelleen myynnissä, mutta kun eivät ole.

Vai onko muualla Euroopassa vielä muitakin Mitsuja myynnissä? Pajero ainakin tapettiin kokonaan.

Suzukina ja Mazdana myytävissä hybridi-tojotissa on kyse tuosta eli päästörajojen alittamisesta.
 
  • Tykkää
Reaktiot: tai
Tuo olisi hyvä selitys jos olisi Pajero ja tila-auto edelleen myynnissä, mutta kun eivät ole.

Vai onko muualla Euroopassa vielä muitakin Mitsuja myynnissä? Pajero ainakin tapettiin kokonaan.

Suzukina ja Mazdana myytävissä hybridi-tojotissa on kyse tuosta eli päästörajojen alittamisesta.

"Mitsun" -mallisto on jo vähäpäästöinen eli Outlander PHEV, ASX, Colt ja Eclipse Cross PHEV. Lisäksi on pickup eli L200. Viimeiset Pajerot tulivat tehtaalta ulos maaliskuussa 2021. Mitsubishi on Renault-Nissan allianssin kolmas pyörä. Allianssi rakentuu ristiinomistuksien pohjalle. Nissan esim. omistaa 34% Mitsusta, Renault ja Nissan omistavat toisiaan ristiin. Renaultin pääomistaja on Ranskan valtio, joka takaa ettei Renault kaadu. Allianssi oli hajoamisen partaalla, mutta Ranskan ja Japanin hallitusten avustuksella yhteinen sävel on taas löytynyt. Joten on odotettavissa, että merkit alkavat muistuttaa toisiaan muutenkin kuin, että lainataan toiselta valmista tekniikkaa. Mitsun seuraava uudistus kohde on L200 ja se tulee olemaan sama kuin Nissan Navara.
 
Mitsu julkaisi pick-upista eli L200:sta uuden mallin ja on tulossa myös Euroopan myyntiin. Yllättäen Mitsu ilmoitti, että Ralliart -tehdasteam nousee taas pystyyn puolikuolleista. Saas nähdä tuoko Nissan myöhemmin julkaistavaa Navaraa Euroopan myyntiiin. Navara tulee teknikalta olemaan 1:1 mitsun kanssa.