https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Mitsubishi Outlander PHEV vm. 2016

gloter

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
27.12.2013
Tänään lomapäivän (ja muutenkin pitkäaikaisen kiinnostuksen) kunniaksi ajoin otsikon mukaisella autolla reilun tunnin lenkin. Versio oli se kalliimpi: Instyle Navi 4 WD 5P (nämä hybridit ovat kaikki nelivetoisia ja viisipaikkaisia). Hintaa autolle oli veroineen 55 990 €. Halvempi versio, Intense, on 7 500 € halvempi. Kalliimmassa on nahkajakkarat, kuskin penkissä sähkösäädöt. LED-valot, isompi keskinäyttö, Rock ford Fosgate - stereot subbarilla, jotain ajoavustimia, adaptiivinen vakkari ja sähköllä aukeava takaluukku sekä 360 asteen kamera. Perusvarustus melko runsas ja lisävarusteina japsityyliin vain väri ja travel pack (koukku ja kaukalomatto konttiin). Muistaakseni 1500 kg oli vetokyky.

Koeajoyksilöllä oli ajettu vajaa 500 km ja väri helmiäisvalkoinen. Vaihteensiirto automaattinen ja keppi palautui joystick-tyyliin keskiasentoon. Hybridistäkin on nyt tullut facelift ja mielestäni se näyttää paljon paremmalta kuin alkuperäinen. Alla oli kitkarenkaat mutta auto oli muutenkin hyvin hiljainen eikä mitään hälyääniä kuulunut.

Penkissä istuinosa olisi saanut olla hiukan pidempi mutta tämä on yleinen ongelma (olen tarkalleen 189,5 cm). Ajoasennon sai kohtuulliseksi monipuolisilla sähkösäädöillä. Ensimmäisenä yllätti toki sähköllä liikkuminen, kyseessä oli itselleni ihan ensimmäinen hybridi. Ohjaus oli hyvin kevyt ja vähän luonnottoman tyylinen. Myydäänköhän tätä Yhdysvalloissa?  Kaasupoljin oli myös kevyt, nilkka meinasi heti väsyä mutta asennon korjaamisella tilanne helpotti.

Itse ajaminen oli leppoisaa, jousitus pehmeänpuoleinen ja ylhäältä on mukava seurata liikennettä. Sisätiloiltaan auto ei ole mitenkään valtava, nelihenkinen perhe kyllä mahtuu hyvin kyytiin. Takakonttikin oli ihan ok, vähän matala mutta jos takapenkin taakse hommaa jonkin suojaverkon, voi kuormata kattoon asti. Tällaista verkkoa ei autossa ollut eikä sitä saa. Vaihtoehtona siis joku yleismallinen. Pohjan alta löytyi lisälokeroita hyödynnettäväksi. Tavaratilan peite/suoja oli jotenkin lapsellisen oloinen ja rimpula. Ei kulkenut missään urassa vaan aseteltiin kotelosta vedettyä suojaa tavaratilan etuosassa oleviin koloihin pysymään paikallaan.

Sähkömoottorin ansiosta liikkeellelähdöt olivat ripeitä mutta täyskaasukiihdytyksissä tuli selväksi että autolla pärjää muitten seassa mutta mikään tykki tämä Mitsu ei ole. Kierroslukumittaria ei ollut vaan energiankulutuksesta kertova viisarinäyttö. Charge, eco ja power - tilat osoittamassa tilannetta.

Kesärenkaat ovat 18 tuuman mutta talvirenkaiksi mahtuu 16 tuumankin. Takakontissa on välipohjan alla paikka latausjohdolle latureineen. Miksei tämä voi olla autoon integroituna?  Nyt pitää miettiä mihin sen ripustaa ladattaessa. Sisustus oli mielestäni ihan tyylikäs. Väritys musta, katto oli vaalea. Penkit myös mustat. Muovia näkyvillä mutta ei kuitenkaan halvan näköinen.

Autosta jäi muutamista puutteista (tunnoton ohjaus ja hentoinen kaasupoljintuntuma) huolimatta positiivinen kuva. Sähköllä ajamisessa on jotain koukuttavaa. ASX on nyt uudistumassa ja siitäkin tulee hybridiversio. Vaikuttaa siltä että näillä malleilla Mitsubishi saa tehtyä tulosta.

Ostaisinko itse tällaisen?  Ehkä, tilat riittävät ja auto on ominaisuuksiinsa nähden hyvin hinnoiteltu, ainakin halvempi versio. Kiinnostava vaihtoehto tälle olisi käytetty, vuoden pari vanha Lexus NX 300h.Tällainenhan löytyy yhdeltä palstalaiselta. Jos hybridimaasturi kiinnostaa, kannattaa käydä kokeilemassa. Kuvia tulossa...
 
Lisätään vielä ne kuvat...
 

Liitteet

  • IMG_20160229_122802663_HDR (Small).jpg
    IMG_20160229_122802663_HDR (Small).jpg
    63,4 KB · Katsottu: 262
  • IMG_20160229_122817197_HDR (Small).jpg
    IMG_20160229_122817197_HDR (Small).jpg
    98,2 KB · Katsottu: 221
  • IMG_20160229_122839986 (Small).jpg
    IMG_20160229_122839986 (Small).jpg
    100,6 KB · Katsottu: 240
  • IMG_20160229_122855830_HDR (Small).jpg
    IMG_20160229_122855830_HDR (Small).jpg
    102,2 KB · Katsottu: 236
Hyvä koeajoraportti, jota tutkin innolla ja samalla palauttelin mieleen auton tekniikkaa. ;)

Tämä Outlander onkin ehdottomasti mielenkiintoisin 4veto ladattava hybridi(eli PHEV). Se poikkeaa muista ladattavista siinä, että se pääasiassa on sähkökäyttöinen (60 kW:n sähkömoottorit sekä etuakselilla että takana), polttomoottorin (89 kW) käyttäessä etupäässä vain isoa generaattoria (70 kW). Suuremmissa nopeuksissa polttomoottori voidaan kytkeä mekaanisesti myös etuakselin vetotehtäviin. Outlanderissa ei siis ole vaihdelaatikkoa. Tekniikkaa voi pähkäillä tuosta oheisesta kuvasta.

Sähköajo on Outlanderin vahvuus ja samalla myös heikkous. Auton paino kasvaa lukuisista komponenteista johtuen kun vielä edellisten lisäksi mukaan pistetään 12 kWh:n litiumakusto ja polttoainesäiliö. Sähköllä ajomatka on speksattu 52 kilometriksi, joka riittää avittamaan EU-syklin läpäisemistä alhaisella CO2-arvolla (44 g/km). Se pudottaa mukavasti autoveroa ja hinnoittelu onkin erittäin houkuttelevaa.

Outlander soveltuu parhaiten lyhyehköihin, usein toistuviin matkoihin, joissa sähköajoa pystyy hyödyntämään. Käytettävyys paranee entisestään, jos kääntöpisteessä (työpaikka) on myös latausmahdollisuus. Silloin päästään tosi alhaisiin kulutuslukemiin, kuten mm. jtp_fi on täällä AS:llä kertonut.

Maantiellä kuljetaan polttomoottorin varassa ja pitkillä etäisyyksillä lähes pelkästään sillä. Mitsussa polttomoottorin voi kytkeä mekaanisesti etuakseliin, joka on hyödyllistä, kun vedon kierrättäminen sähkön kautta (polttomoottori-generaattori-(akusto)-sähkömoottori) tapahtuu yleensä noin 70 %-80 % hyötysuhteella. Onko mekaaniselle käytölle kytkintä, en tiedä, mutta se olisi kulutuksen kannalta kyllä hyödyllistä.

Kun oma ajoprofiili on ääripäistä koostuva (40-50 km lähiöajosyklejä ja aina välillä 500 km maantiekeikkoja, joissa on varsin usein peräkärrykin perässä), ei Mitsu oikein sovellu omiin ajoihin. NX:n hankinta-aikoina sitä kyllä pohdittiin vakavasti. Nyt, kun tutkii Spritmonitorin kulutuksia, huomaa tuon kaksijakoisuuden. Valtaosalla käyttäjiä kulutukset ovat erittäin pieniä, kertoen paljosta sähköajosta. Kulutushaitarin yläpäässä on sitten isoja lukuja, jolloin autolla on ajettu satoja kilometrejä päivässä. Silloin kaksi numeroakin ylittyy helposti.

Kaiken kaikkiaan Mitsu on hyvä vaihtoehto hybridien joukossa ja soveltunee monen autonkäyttäjän ajoprofiiliin, kuten aika suuret rekisteröintimäärätkin (249 kpl yhteensä vuosina 2014 ja 2015) kertovat.
 

Liitteet

  • Outlander PHEV.jpg
    Outlander PHEV.jpg
    75,4 KB · Katsottu: 333
Kiitoksia. Sinullahan se NX olikin. Tekniikasta ei tullut juuri kirjoiteltua mutta täydensit sitä hyvin. Outlanderin toteutus onkin siinä mielessä mielenkiintoinen. Tällaiset autot vaativat myös tietyn tyyppistä harrastuneisuutta ja kiinnostusta. Pitää jaksaa ladata ja vähän miettiä omaa ajelua. Vaikuttaa siltä että hybridit yleensäkin ovat tulevaisuudessa se juttu. Tesla sinänsä loistavana autona jää marginaaliin ja muutkin täyssähköautot jos latauspisteitä ei ilmesty reilusti lisää.
 
gloter sanoi:
Tällaiset autot vaativat myös tietyn tyyppistä harrastuneisuutta ja kiinnostusta. Pitää jaksaa ladata ja vähän miettiä omaa ajelua. Vaikuttaa siltä että hybridit yleensäkin ovat tulevaisuudessa se juttu.

Täysin samaa mieltä. Akkujen halpeneminen johtaa siihen, että plug inien sähkökäytön osuus tulee kasvamaan vielä pitkään. Samalla kenties polttomoottorien tehoja voidaan laskea ja tehdä niistä enemmän aggregaattityyppisiä.

Tämä ratkaisu turvaa sen (usein kuvitteellisen) lapinreissunkin.  ;)

gloter sanoi:
Tesla sinänsä loistavana autona jää marginaaliin ja muutkin täyssähköautot jos latauspisteitä ei ilmesty reilusti lisää.

Tuosta olen osittain eri mieltä. Etelä-Suomessa pikalatausasemien verkosto on jo nyt ihan kelvollinen. Normaaliautoilijahan ei päivittäin autoaan lataa niistä, vaan kotonaan ja työpaikalla. Pikalatureita kannattaa käyttää vain pitemmillä taipaleilla.

Pikalataus myös kuluttaa akkua, joten sitä ei kannata ainoana lataustapana pitää senkään vuoksi.
 
Urlaub sanoi:
Täysin samaa mieltä. Akkujen halpeneminen johtaa siihen, että plug inien sähkökäytön osuus tulee kasvamaan vielä pitkään.

Ja pakkohan sitä akkujen kapasiteettia on nostaa senkin johdosta, että kulutusmittaussykli tulee muuttumaan niin rajusti. Nykyiset akustot kun eivät riitä uuden testin optimointiin.

Uudessa testissä ajetaan kuitenkin se 23km ja paikallaan ollaan varsin vähän vanhaan verrattuna. Ja nopeudet ovat huomattavasti kovempia.