- 29.2.2016 klo 18:29 / Mitsubishi Outlander PHEV vm. 2016
Tänään lomapäivän (ja muutenkin pitkäaikaisen kiinnostuksen) kunniaksi ajoin otsikon mukaisella autolla reilun tunnin lenkin. Versio oli se kalliimpi: Instyle Navi 4 WD 5P (nämä hybridit ovat kaikki nelivetoisia ja viisipaikkaisia). Hintaa autolle oli veroineen 55 990 €. Halvempi versio, Intense, on 7 500 € halvempi. Kalliimmassa on nahkajakkarat, kuskin penkissä sähkösäädöt. LED-valot, isompi keskinäyttö, Rock ford Fosgate - stereot subbarilla, jotain ajoavustimia, adaptiivinen vakkari ja sähköllä aukeava takaluukku sekä 360 asteen kamera. Perusvarustus melko runsas ja lisävarusteina japsityyliin vain väri ja travel pack (koukku ja kaukalomatto konttiin). Muistaakseni 1500 kg oli vetokyky.
Koeajoyksilöllä oli ajettu vajaa 500 km ja väri helmiäisvalkoinen. Vaihteensiirto automaattinen ja keppi palautui joystick-tyyliin keskiasentoon. Hybridistäkin on nyt tullut facelift ja mielestäni se näyttää paljon paremmalta kuin alkuperäinen. Alla oli kitkarenkaat mutta auto oli muutenkin hyvin hiljainen eikä mitään hälyääniä kuulunut.
Penkissä istuinosa olisi saanut olla hiukan pidempi mutta tämä on yleinen ongelma (olen tarkalleen 189,5 cm). Ajoasennon sai kohtuulliseksi monipuolisilla sähkösäädöillä. Ensimmäisenä yllätti toki sähköllä liikkuminen, kyseessä oli itselleni ihan ensimmäinen hybridi. Ohjaus oli hyvin kevyt ja vähän luonnottoman tyylinen. Myydäänköhän tätä Yhdysvalloissa? Kaasupoljin oli myös kevyt, nilkka meinasi heti väsyä mutta asennon korjaamisella tilanne helpotti.
Itse ajaminen oli leppoisaa, jousitus pehmeänpuoleinen ja ylhäältä on mukava seurata liikennettä. Sisätiloiltaan auto ei ole mitenkään valtava, nelihenkinen perhe kyllä mahtuu hyvin kyytiin. Takakonttikin oli ihan ok, vähän matala mutta jos takapenkin taakse hommaa jonkin suojaverkon, voi kuormata kattoon asti. Tällaista verkkoa ei autossa ollut eikä sitä saa. Vaihtoehtona siis joku yleismallinen. Pohjan alta löytyi lisälokeroita hyödynnettäväksi. Tavaratilan peite/suoja oli jotenkin lapsellisen oloinen ja rimpula. Ei kulkenut missään urassa vaan aseteltiin kotelosta vedettyä suojaa tavaratilan etuosassa oleviin koloihin pysymään paikallaan.
Sähkömoottorin ansiosta liikkeellelähdöt olivat ripeitä mutta täyskaasukiihdytyksissä tuli selväksi että autolla pärjää muitten seassa mutta mikään tykki tämä Mitsu ei ole. Kierroslukumittaria ei ollut vaan energiankulutuksesta kertova viisarinäyttö. Charge, eco ja power - tilat osoittamassa tilannetta.
Kesärenkaat ovat 18 tuuman mutta talvirenkaiksi mahtuu 16 tuumankin. Takakontissa on välipohjan alla paikka latausjohdolle latureineen. Miksei tämä voi olla autoon integroituna? Nyt pitää miettiä mihin sen ripustaa ladattaessa. Sisustus oli mielestäni ihan tyylikäs. Väritys musta, katto oli vaalea. Penkit myös mustat. Muovia näkyvillä mutta ei kuitenkaan halvan näköinen.
Autosta jäi muutamista puutteista (tunnoton ohjaus ja hentoinen kaasupoljintuntuma) huolimatta positiivinen kuva. Sähköllä ajamisessa on jotain koukuttavaa. ASX on nyt uudistumassa ja siitäkin tulee hybridiversio. Vaikuttaa siltä että näillä malleilla Mitsubishi saa tehtyä tulosta.
Ostaisinko itse tällaisen? Ehkä, tilat riittävät ja auto on ominaisuuksiinsa nähden hyvin hinnoiteltu, ainakin halvempi versio. Kiinnostava vaihtoehto tälle olisi käytetty, vuoden pari vanha Lexus NX 300h.Tällainenhan löytyy yhdeltä palstalaiselta. Jos hybridimaasturi kiinnostaa, kannattaa käydä kokeilemassa. Kuvia tulossa...
Koeajoyksilöllä oli ajettu vajaa 500 km ja väri helmiäisvalkoinen. Vaihteensiirto automaattinen ja keppi palautui joystick-tyyliin keskiasentoon. Hybridistäkin on nyt tullut facelift ja mielestäni se näyttää paljon paremmalta kuin alkuperäinen. Alla oli kitkarenkaat mutta auto oli muutenkin hyvin hiljainen eikä mitään hälyääniä kuulunut.
Penkissä istuinosa olisi saanut olla hiukan pidempi mutta tämä on yleinen ongelma (olen tarkalleen 189,5 cm). Ajoasennon sai kohtuulliseksi monipuolisilla sähkösäädöillä. Ensimmäisenä yllätti toki sähköllä liikkuminen, kyseessä oli itselleni ihan ensimmäinen hybridi. Ohjaus oli hyvin kevyt ja vähän luonnottoman tyylinen. Myydäänköhän tätä Yhdysvalloissa? Kaasupoljin oli myös kevyt, nilkka meinasi heti väsyä mutta asennon korjaamisella tilanne helpotti.
Itse ajaminen oli leppoisaa, jousitus pehmeänpuoleinen ja ylhäältä on mukava seurata liikennettä. Sisätiloiltaan auto ei ole mitenkään valtava, nelihenkinen perhe kyllä mahtuu hyvin kyytiin. Takakonttikin oli ihan ok, vähän matala mutta jos takapenkin taakse hommaa jonkin suojaverkon, voi kuormata kattoon asti. Tällaista verkkoa ei autossa ollut eikä sitä saa. Vaihtoehtona siis joku yleismallinen. Pohjan alta löytyi lisälokeroita hyödynnettäväksi. Tavaratilan peite/suoja oli jotenkin lapsellisen oloinen ja rimpula. Ei kulkenut missään urassa vaan aseteltiin kotelosta vedettyä suojaa tavaratilan etuosassa oleviin koloihin pysymään paikallaan.
Sähkömoottorin ansiosta liikkeellelähdöt olivat ripeitä mutta täyskaasukiihdytyksissä tuli selväksi että autolla pärjää muitten seassa mutta mikään tykki tämä Mitsu ei ole. Kierroslukumittaria ei ollut vaan energiankulutuksesta kertova viisarinäyttö. Charge, eco ja power - tilat osoittamassa tilannetta.
Kesärenkaat ovat 18 tuuman mutta talvirenkaiksi mahtuu 16 tuumankin. Takakontissa on välipohjan alla paikka latausjohdolle latureineen. Miksei tämä voi olla autoon integroituna? Nyt pitää miettiä mihin sen ripustaa ladattaessa. Sisustus oli mielestäni ihan tyylikäs. Väritys musta, katto oli vaalea. Penkit myös mustat. Muovia näkyvillä mutta ei kuitenkaan halvan näköinen.
Autosta jäi muutamista puutteista (tunnoton ohjaus ja hentoinen kaasupoljintuntuma) huolimatta positiivinen kuva. Sähköllä ajamisessa on jotain koukuttavaa. ASX on nyt uudistumassa ja siitäkin tulee hybridiversio. Vaikuttaa siltä että näillä malleilla Mitsubishi saa tehtyä tulosta.
Ostaisinko itse tällaisen? Ehkä, tilat riittävät ja auto on ominaisuuksiinsa nähden hyvin hinnoiteltu, ainakin halvempi versio. Kiinnostava vaihtoehto tälle olisi käytetty, vuoden pari vanha Lexus NX 300h.Tällainenhan löytyy yhdeltä palstalaiselta. Jos hybridimaasturi kiinnostaa, kannattaa käydä kokeilemassa. Kuvia tulossa...