https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Mitsubishi Outlander (PHEV, 2013-)

Pistetäänpä taas päivitystä Outlanderin PHEVin osalta.

Olen nyt ajanut autolla vuoden. Kilometrejä on tullut 12500 eli ajot ovat painottuneet vahvasti kodin ja työpaikan välille (21 km suuntaansa) + nurkkapyöritystä kauppaan ja harrastuksiin. Muutama reissu luokkaa 200-500 km on tullut myös tehtyä.

Keskikulutus koko ajalta on 1.5 litraa/100 km. Paremmin siis kuin mitä odotin ja mitä auton viralliset kulutuslukemat ovat. Kertoo siitä, miten suuri vaikutus on sillä miten paljon pystyy pelkällä sähköllä ajamaan.

Eka vuosi on sujunut täysin ongelmitta. Ainut korjaustoimenpide on takaikkunan pissapojan letkun kiinnitys, oli tehtaalta tullessa ollut irti. Hybridijärjestelmä on toiminut moitteetta eli ainakin vielä usko Mitsubishin laatuun on vahva. Tästä on hyvä jatkaa.
 
jtp_fi sanoi:
Keskikulutus koko ajalta on 1.5 litraa/100 km. Paremmin siis kuin mitä odotin ja mitä auton viralliset kulutuslukemat ovat. Kertoo siitä, miten suuri vaikutus on sillä miten paljon pystyy pelkällä sähköllä ajamaan.

Ei paha. Onko sinulla mitään seurantaa sähkönkulutukselle? Olisi mielenkiintoista tietää, montako kilowattituntia per 100 km sitä on kulunut.
 
Marko_K sanoi:
Ei paha. Onko sinulla mitään seurantaa sähkönkulutukselle? Olisi mielenkiintoista tietää, montako kilowattituntia per 100 km sitä on kulunut.

En ole mitannut sähkönkulutusta, mulla on itse asiassa kotona kiinteä Enston laturi, mihin ei oikein kulutusmittaria pysty liittämään (tai vaatisi varmaan sähkömiehen paikalle).  Noin kolmannes latauksista tulee tehtyä työpaikalla, ilmaiseksi.. Toki työnantajan luvalla. Tuossa edellisellä sivulla yritin hieman laskea kokonaiskustannuksia:

Ajoakuston kapasiteetti on 12 kWh. Auto ei koskaan tyhjennä akustoa kokonaan eli olisiko lataustarve "tyhjästä" akusta täyteen noin 10 kWh? Latauksessa hyötysuhde ei ole ihan 100 % eli olisiko sähkön tarve per lataus noin 11 kWh. Meillä sähkön hinta veroineen ja perusmaksuineen on hieman alle 6 senttiä ja siirto veroineen ja perusmaksuineen hieman yli 5 senttiä per kWh eli yhteensä noin 11 senttiä /kWh. Tällöin latauksen hinnaksi tulisi 1.21 euroa kerta. Jos yhdellä latauksella pääsee noin 45 km tarvitaan 100 km kohti latauksia 2.22. Tällöin sähköllä ajon hinta per 100 km olisi 2.7 euroa? Pyöristetään se 3 euroon. Tähän lisäksi kulutus 2 litraa bensaa á 1.60 niin kustannukset yhteensä 6.20€.
 
Espanjassa lehdistölle esitetyt päivitetyt Outlanderit tulevat nyt syksyllä myös Suomeen, aluksi vain bensa- ja dieselversioina. Uusikoppaisia PHEVejä pitää odottaa vuodenvaihteeseen saakka.

Ei paskemman näköinen mustana..
 

Liitteet

  • 11951237_986212778068808_7271884775644825693_n.jpg
    11951237_986212778068808_7271884775644825693_n.jpg
    54,7 KB · Katsottu: 416
jtp_fi sanoi:
Espanjassa lehdistölle esitetyt päivitetyt Outlanderit tulevat nyt syksyllä myös Suomeen, aluksi vain bensa- ja dieselversioina. Uusikoppaisia PHEVejä pitää odottaa vuodenvaihteeseen saakka.

Ei paskemman näköinen mustana..

Johan nuo ovat nyt viikonloppunäyttelyssä. Selkeästi muuttunut keulan muotoilu edukseen.
 
jtp_fi sanoi:
Kappas vaan, on mennyt täysin ohi tämä tieto. Eipä ainakaan tän päivän Hesarissa ollut mitään ilmoitusta.

Mitsun nettisivuilla on isolla heti etusivulla, toki kunnon lehtimainoksella saisi enemmän näkyvyyttä.
 
jtp_fi sanoi:
Espanjassa lehdistölle esitetyt päivitetyt Outlanderit tulevat nyt syksyllä myös Suomeen, aluksi vain bensa- ja dieselversioina. Uusikoppaisia PHEVejä pitää odottaa vuodenvaihteeseen saakka.

Ei paskemman näköinen mustana..
Jotenkin kun tuota vilkaisee nopeasti syntyy vaikutelma kanootista. Etu- ja takaylitykset on jotenkin viistetty voimaakkaasti, mikä on tietysti hyvä asia kohtaus- ja jättökulmien kannalta. Mitsulla on minusta välillä onnistuttu muotoiluasioissa kyllä paremminkin. Tuossa on nyt liikaa jotain "Subarumaista käytännöllisyyttä". Toki nämä ovat puhtaasti makuasioita.
 
jtp_fi sanoi:
Pistetäänpä taas päivitystä Outlanderin PHEVin osalta.

Olen nyt ajanut autolla vuoden. Kilometrejä on tullut 12500 eli ajot ovat painottuneet vahvasti kodin ja työpaikan välille (21 km suuntaansa) + nurkkapyöritystä kauppaan ja harrastuksiin. Muutama reissu luokkaa 200-500 km on tullut myös tehtyä.

Keskikulutus koko ajalta on 1.5 litraa/100 km. Paremmin siis kuin mitä odotin ja mitä auton viralliset kulutuslukemat ovat. Kertoo siitä, miten suuri vaikutus on sillä miten paljon pystyy pelkällä sähköllä ajamaan.

Eka vuosi on sujunut täysin ongelmitta. Ainut korjaustoimenpide on takaikkunan pissapojan letkun kiinnitys, oli tehtaalta tullessa ollut irti. Hybridijärjestelmä on toiminut moitteetta eli ainakin vielä usko Mitsubishin laatuun on vahva. Tästä on hyvä jatkaa.

Vuosi on taas kulunut eli päivityksen paikka.. PHEVillä on nyt ajettu toinen vuosi, yhteensä kilometrejä hieman vajaa 23 000. Keskikulutus koko matkalta on 1.2 litraa/100 km eli vähällä on menty. Lauhat talvet ovat suosineet hybridiautoilua. Auto on pelannut kaikilta osin täysin moitteetta, ei mitään korjaustoimenpiteitä tai takaisinkutsuja. Ainoastaan ulkopuolinen latausjohto meni vaihtoon kun alkuperäisessä alkoi esiintyä kosketushäiriöitä. Uusi johto meni takuuseen ilman mitään mutinoita. Toivotaan, että matka jatkuu yhtä suotuisissa merkeissä.

 
Tuo kulutuslukema on hieno suoritus Mitsu PHEV:iltä ja laatukin on kohdallaan. ;) Sisältyykö tähän yhtään pidempää maantiematkaa?
 
pantero sanoi:
Tuo kulutuslukema on hieno suoritus Mitsu PHEV:iltä ja laatukin on kohdallaan. ;) Sisältyykö tähän yhtään pidempää maantiematkaa?
Kyllä pitemmät matkat on ollut vähissä, oisko muutama noin 100 km rykäisyä. Muuten työpaikan, kodin, kaupan ja harrastusten välisiä ajoja eli muutamia kymmeniä kilometrejä suuntaansa.
 
jtp_fi sanoi:
Kyllä pitemmät matkat on ollut vähissä, oisko muutama noin 100 km rykäisyä. Muuten työpaikan, kodin, kaupan ja harrastusten välisiä ajoja eli muutamia kymmeniä kilometrejä suuntaansa.
Tuollaiseen ajoprofiiliinhan tuo auto erityisen hyvin sopiikin. Hienolta kyllä kuulostaa tuo puolentoista litran keskikulutus. Sehän on talviaikaan suurin piirtein lämmittimen kulutus.
 
Jep. Olen kyllä myös hieman positiivisesti yllättynyt miten valmista hybriditekniikkaa Mitsu on pystynyt tarjoamaan. Auton markkinoilletulosta on nyt jo pari vuotta eikä ilmeisesti mikään muu automerkki ole pystynyt tuottamaan saman kokoluokan ladattavaa hybridiä, jolla mennään käytännössä 45 km pelkällä sähköllä. Audin Q7 taitaa lupailla noin 50 km, jos oikein muistan. Pitää käydä testaamassa kunhan saavat autoja tänne koeajoon.
 
jtp_fi sanoi:
Auton markkinoilletulosta on nyt jo pari vuotta eikä ilmeisesti mikään muu automerkki ole pystynyt tuottamaan saman kokoluokan ladattavaa hybridiä, jolla mennään käytännössä 45 km pelkällä sähköllä.

Akun koostahan tuo toimintasäde on kiinni. Cittariin on helpompi asentaa hieman isompi akku, kun painoa ei kerry suhteessa yhtä paljon kuin pienemmissä autoissa tekisi.

Olen kyllä samaa mieltä siinä, että Toyotan haluttomuus PHEV-mallien lisäämiseen ihmetyttää. Tekniikkahan Prius PHEV:stä olisi siirrettävissä useimpiin muihinkin Toyotiin, mutta ei..
 
Urlaub sanoi:
Akun koostahan tuo toimintasäde on kiinni. Cittariin on helpompi asentaa hieman isompi akku, kun painoa ei kerry suhteessa yhtä paljon kuin pienemmissä autoissa tekisi.

Olen kyllä samaa mieltä siinä, että Toyotan haluttomuus PHEV-mallien lisäämiseen ihmetyttää. Tekniikkahan Prius PHEV:stä olisi siirrettävissä useimpiin muihinkin Toyotiin, mutta ei..

Mua ihmetyttää eniten eurooppalaisten autojättien, Mersun ja BMW:n, kyvyttömyys saada PHEVeihinsä kunnon kokoset akustot. Volvon XC90:n pitäisi sentään päästä yli 40 km pelkällä sähköllä, Mersun ja BMWn isoissa SUVeissa range on noin 30 km. 
 
Laitetaan tänne vielä lopputilanne oman Outlander PHEVin osalta. Autohan meni vaihdossa uuteen Volvo XC90 T8:een ja vein sen eilen liikkeeseen. Ehdin kahdessa ja puolessa vuodessa ajaa vain 26 tkm. Keskikulutus koko ajalta 1.3 litraa/100 km, loput siis sähköllä. Autossa ei ainuttakaan vikaa tai valmistajan takaisinkutsua tms probleemia. Täytyy sanoa, että pikkusen harmitti luopua tästä, mutta ei ollut taloudellisesti mahdollista jättää sitä kakkosautoksi vaan piti laittaa se "lihoiksi".

Sen verran tosiaan ladattavaan hybridiin ihastuin ja totesin sen soveltuvan omiin ajoihin kuin nenä päähän, joten seuraavakin on ladattava hybridi. Nyt on Volvon vuoro näyttää onko sen hybriditekniikka yhtä vahvaa ja luotettavaa kuin Mitsubishin. Tällä tietoa T8 tulee syyskuussa, siihen asti yritetään tulla toimeen yhdellä autolla.
 
MY2019 Instyle versioinen Outlander Phev koeajettu. Onpas viidessä vuodessa parantunut omasta mielestä monin osin viimeistely ja muukin parantunut. Sai kengittää miehekkäästi ja yhdistelmäkulutusta sekä sähkönkulutusta sai pidettyä hallussa. Multimedialaitteiden parantuneet hallittavuudeltaan sekä selkeydeltään. Monta ominaisuutta jäi tunnin ajolenkillä kokeilematta. No jokatapauksessa ihmettelin että olin näköjään ensimmäinen koajaja ko autolle vaikka jo päivän on ensiesittely ollut meneillään. Tarjous otettu plakkariin. Palataan asiaan muissa ketjuissa. Muuten erityiskiitos hyvälle ja asiakaspalvelutaitoiselle neitokaiselle.
 
^Ilmeisesti sähköajorange on myös hieman pidentynyt uudessa mallissa, kun ajoakuston kapasiteetti on kasvanut 15 %.
 
Eipä uskaltanut mennä katsomaan. Noiden koeajo taitaa olla hankalaa samana päivänä, kun yksi koeajaja tyhjentää akun seuraavalta.
 
Lopputalvesta asti on nyt Outlanderista kokemuksia, pääosin hyviä sellaisia. Auto tuli itselle Hollannista jossa se on palvellut alkutaipaleensa liisarina ennen loppusijoitusta autojen hautausmaahan Suomeen.

Yleisiä havaintoja:
- keskikulutus kaikista ajoista laskien n. 15tkm matkalta 4.2L / 100 km. Ajoissa mukana jonkin verran mukana moottoritiesuhailua Helsinki-Tampere akselilla ja yksi pidempi reissu etelsätä Oulun korkeudelle.
- normaalipäivinä ajan työmatkaa 50 km suuntaansa ja lataan sekä kotona että töissä, tässä pyörii päivän kulutukset riippuen kiireistä 2-4L / 100 km
- liisariyhtiön asentama hälytin purettiin pois, se kenkkuili muutaman kerran
- uudet takajarrusatulat tehtaan takaisinkutsukamppiksen kautta

Hyviä juttuja:
- toiminut teknisesti erittäin hyvin, toiminallinen laatu hyvää japanilaista tasoa
- tilat
- halvat ylläpitokulut
- varusteet
- erittäin mukava kaupunkipyörittelyssä
- "vaihteisto" kaupunkikäytössä

Huonoja/parannettavaa:
- sähköinen esilämmitys ei lämmitä moottoria
- ohjaus ja ajettavuus euroautoihin verrattuna
- moottoritiellä alkaa luonnolliseti syödä bensaa ihan mukavasti
- voimalinja ei muutenkaan parhaimmillaan moottoritiekäytössä
- piippailut
- pehmeä maalipinta, ottaa kiveniskuja tosi herkän oloisesti
- pitkät ajovalot
+- (japanilaisuus).

Itse olen tykännyt muutaman pikku puutteen hyväksyen autosta tosi paljon, passaa hyvin omiin arkiajoihini.
Tämä on kyllä herättänyt kipinän sähköiseen autoiluun ja näillä näkymin seuraavakin on vähintään plugari mutta mieluummin täyssähkö. Vetokoukkua tarvitsen sillon tällöin joten se on ratkaistava asia. Ja neliveto toki mukava kun siihen on tottunut jo useamman auton aikana.
 
Varmaan jostain löytyy tieto mutta kysyn silti täältä. Paljonko tällaisessa Outlanderissa on jarrullisen kärrin vetomassat? Saako hinattua 2500kg?
 
TeroPee sanoi:
Varmaan jostain löytyy tieto mutta kysyn silti täältä. Paljonko tällaisessa Outlanderissa on jarrullisen kärrin vetomassat? Saako hinattua 2500kg?
1500-1600kg, eli ei saa vetää 2,5t punttia...
 
Max 1500 kg. Jossain väitettiin myös, että tuokin on vain tiettyyn %-mäkeen asti luvattu, mutta en ole tuollaista löytänyt. Tuolla tein lyhyen kokeilun 1350kg Hobbyn kanssa omassa tallissa. Ensi kesänä lisää jatkoa.

Antin listan myös allekirjoitan monelta osin. Yllättävin oli Delta-Auton 120tkm:n huoltohinta. Lähti 560€:Sta ja putosi 450€. Vakuutushinta on myös aika korkea. Onneksi tuli kaskotarjous ostaessa.