https://yliteippaus.fi/

Mitsubishi Eclipse Cross

T

Trollsten

Vieras
Vanha nimi, uusi auto. Mitsulta pitkästä aikaa ihan fiksun näköinen ja oloinen uutuus. QQ kokoluokan crossover siis kyseessä.

2018-Mitsubishi-Eclipse-Cross-107-876x535.jpg


http://www.carscoops.com/2017/02/all-new-mitsubishi-eclipse-cross-looks.html
 
Ainakin tästä kulmasta on tyylikkyys kaukana. En ole viime aikoina enää päässyt sinuiksi Mitsun disainin kanssa.

Mitsubishi-Eclipsen-Cross.jpg
 
Eipä tämän muotoilusta voi paljon kehuja antaa. Suorastaan ruma.
 
Karmea on joka kulmasta, perä etenkin. Vaikea on tuolla muotoilulla Nissanin myyntilukemiin yltää.
 
Näyttää sellaiselta autolta, joka pitää nähdä livenä ennen lopullista tuomiota. Pitkästä Evo Lancer historiasta johtuen katselen Mitsun vehkeitä aina vähän timantinmuotoisten silmälasien läpi, mutta silti täytyy sanoa, että muotoilu on kyllä mennyt huonompaan suuntaan. Esim. edellisen sukupolven Outlander on paljon paremman näköinen kuin nykyinen malli. Puhumattakaan mitä hienouksia mallistosta löytyi esim. 90-luvulla.
 
^ Näiden "japanilaismerkkien" pitäisi palkata, joku saksalainen suunnittelija avuksi. Ulkonäöllisesti niin rumia kuin olla ja voi. Edes sisusta ei pelasta tilannetta. Ehkä sitten tulevaisuudessa saamme tyylikkäitä autoja?
 
Näköjään 80-luvulla toimivaksi havaitut HI-LO persgrillinappulatkin saatu tiukasti pidettyä mukana muuttumattomana.

Kosketus taso näyttää samanlaiselle, kuin aikanaan pc näppäimistöjen yhteydessä olleet tasohiiret. Siitäkin aikaa 20 vuotta...

Keulastahan tuo näyttää ihan hyvältä, mutta tuo perä on hanurista.
 
E92 sanoi:
^ Näiden "japanilaismerkkien" pitäisi palkata, joku saksalainen suunnittelija avuksi. Ulkonäöllisesti niin rumia kuin olla ja voi. Edes sisusta ei pelasta tilannetta. Ehkä sitten tulevaisuudessa saamme tyylikkäitä autoja?

Nää on näitä makuasioita. Kyllähän tänä päivänä esim. koko VAG-konsernin muotoilu on niin kertakaikkisen ”mega boring”, ettei mitään rajaa. Vai voitko sanoa vaikka jotain Atecaa tai Karoqia jotenkin virkistäväksi uutuudeksi?
 
nokonzok sanoi:
Nää on näitä makuasioita. Kyllähän tänä päivänä esim. koko VAG-konsernin muotoilu on niin kertakaikkisen ”mega boring”, ettei mitään rajaa. Vai voitko sanoa vaikka jotain Atecaa tai Karoqia jotenkin virkistäväksi uutuudeksi?

Bannia sulle ;)
 
-sami- sanoi:
Näköjään 80-luvulla toimivaksi havaitut HI-LO persgrillinappulatkin saatu tiukasti pidettyä mukana muuttumattomana.

Aivan helvetin hyvä toteutus, usein jopa niin hyvä että talven alussa voit laittaa persgrillin LO-asentoon ja antaa olla siinä. Nykyisissä pleikkariautoissa saat joka helvetin kerta pistää grillin päälle ja sitten etsiä seitsemän painalluksen saattelemana oikean lämmitysasennon, ja joka saatanan nousulla autosta päivän aikana.

 
dingdongpingpong sanoi:
Aivan helvetin hyvä toteutus, usein jopa niin hyvä että talven alussa voit laittaa persgrillin LO-asentoon ja antaa olla siinä. Nykyisissä pleikkariautoissa saat joka helvetin kerta pistää grillin päälle ja sitten etsiä seitsemän painalluksen saattelemana oikean lämmitysasennon, ja joka saatanan nousulla autosta päivän aikana.

Samaa mieltä. Mulla on Qashqaissa ihan samanlainen Hi-lo nappi ja viileillä keleillä voi käytännössä pitää koko ajan lo-asennossa. En ole osannut kokea tätä hyvin perinteistä ratkaisua mitenkään huonoksi.
 
nemos sanoi:
Saattaa osua amerikkalaiseen makuun

Ainakin USA:n autolehdissä on saanut aika murskaavan arvostelun. "Although Mitsubishi may have missed the mark with the heritage-inspired name, luckily its Millennial targets don’t have a clue as to what the old Eclipse was like."  "Once the Eclipse Cross goes on sale in March, Mitsubishi will most likely sell enough to warrant production of yet another crossover. So, what’s in a name? In this case, nothing." 


 
Oli toissa viikonloppuna Eclipse-cross koeajossa ja oli hiukan möhkälemäinen auto. Tuo lämmityslaitteen termostaatin sijoitus on ilmeisesti liian vaikea tehtävä mitsulle. Poikkeuksena Asxstä ja Outlanderista sisälämpötila on nyt maltillisempi kuin em. malleissa, mutta jalat hikoo, vaikka kuinka alas lämpötilan laittais. Kuuntelin vaimon natkutusta tuosta Asx:n lämmityslaitteesta 5 vuotta ja nyt tuli oma mittakin täyteen. Kun vielä Eclipseen ei saa edes rahalla ristiseläntukea tai nopeusrajoitusnäyttöä niin Valinta osui Volvo Xc40. Toki Mitsu olisi olkut n. 10000 euroa halvempi instyle awd automaatilla, mutta kun noihin ominaisuuksiin on tottunut V60:ssä niin en voi mennä taaksepäin.
 
Perii tekniikan Outlanderiltä, no ei siltä näytä. Tehoa vähemmän ja varmaan akku pienempi, kun 45km range molemmilla, vaikka Outi varmaan isompi. Eihän mitsuja pitänyt tulla enää Eurooppaan.
 
No tuohan on käytännössä 455cm/470cm=0,968x Outlander ja akun kapasiteetti on 13,8 kWh eli ihan sama kuin Outissa. Jostakin syystä ICEn teho on pudotettu 98 heppaan (päästöjenkö takia?), sähkömoottorit ovat molemmilla akseleilla ennallaan. Akselivälikin autoissa on sama 267 cm, eli tavaratilan pituudessa (ja korkeudessa) löytyy suurimmat erot.

Aikaisempi Eclipse Cross oli mielestäni niin ruma ettei oikein pystynyt päin katsomaan. Tässä uudessä on perää onnistuttu korjaamaan huomattavasti, mutta onhan tuo edelleen kovin persoonallisen näköinen :).
 
ultimate70 sanoi:
Aikaisempi Eclipse Cross oli mielestäni niin ruma ettei oikein pystynyt päin katsomaan.

Nykyinen Eclipse Cross oli Outlanderiin verrattuna siedettävän näköinen auto, mutta uudistettu ei näytä ainakaan paremmalta. Luultavasti sivusta katsottuna ylipitkät ylityksetkin alkavat Outlandetin tapaan häiritä, kun pituutta on tullut noinkin paljon lisää.
 
No jos oheisen vanhan eclipse crossin takaylitystä on kasvatettu, niin en pitäisi sitä pahana asiana. Toivottavasti etuylitystä ei ole tullut lisää.
 

Liitteet

  • eclipse_cross_2017.PNG
    eclipse_cross_2017.PNG
    88,4 KB · Katsottu: 189
Akseliväli on edelleen sama 267cm kuin edeltäjässäkin, eli ei kovin rajusti uudistunut. Ennemminkin faceliftiksi sanoisin korin osalta.  Tämän artikkelin mukaan 14cm pituuskasvu olisi tapahtunut kokonaan peräylityksessä, mikä on tietenkin hyvä tavaratilan kannalta. Harmillisesti se vain latistaa vanhan mallin persoonallisiman kulman eli lyhyeen katkaistun takaosan. Varsinkin etuviistosta (esim. em. Kauppalehden kuva) auto on edelleen todella kummallinen mittasuhteiltaan.